Opakowania ekologiczne – jak ekologicznie pakować przesyłki?

Ekoświadomość marki to dziś nie tylko sposób na promocję naszego sklepu czy produktu. W wielu przypadkach jest to również konieczność spowodowana oczekiwaniami klientów. Bardzo duże znaczenie dla budowy wizerunku ekologicznej marki e-commerce ma nie tylko jakość i pochodzenie naszych produktów, ale również to, w jaki sposób są one pakowane i wysyłane do klientów. Sprawdźmy więc, czym są ekologiczne opakowania do wysyłki i jak ekologicznie pakować paczki.

Ekologiczne opakowania do wysyłki – co to takiego?

Opakowania ekologiczne to stosunkowo szerokie pojęcie, które obejmuje kilka różnych rodzajów produktów. Najprostszą definicją opisującą ekologiczne opakowania e-commerce może być stwierdzenie, że są to wszystkie rodzaje opakowań i materiałów do pakowania, których wykorzystanie jest korzystniejsze dla środowiska niż w przypadku tradycyjnych materiałów.

Zgodnie z tą prostą definicją ekologiczne opakowania to na przykład:

  • Opakowania powstające z wykorzystaniem materiałów z recyklingu. Najpopularniejszym materiałem tego rodzaju jest oczywiście tektura.
  • Opakowania wielokrotnego użytku. Na chwilę obecną wykorzystywane raczej na niewielką skalę. Wielu ekspertów widzi jednak w tego rodzaju ekologicznych trendach duży potencjał do rozwoju.
  • Opakowania wykonane z materiałów odnawialnych, na przykład z bambusa. W tej kategorii bardzo ważny jest jednak także aspekt zrównoważonej produkcji. Opakowanie z bambusa nie będzie bowiem ekologiczne, jeśli pod jego uprawę wycięty zostanie naturalny las.
  • Ekologiczne pakowanie to obszar, w którym coraz częściej wykorzystywane są tak zwane bio-plastiki. Opakowania z bioplastiku powstają na bazie surowców roślinnych, a więc odnawialnych i są najczęściej w pełni biodegradowalne. Zachowują przy tym te same właściwości, co opakowania z syntetycznych tworzyw sztucznych.

Paczka eko może powstać przy wykorzystaniu różnych materiałów. To, na jakie ekologiczne opakowania się zdecydować, zależy między innymi od naszej branży, rodzaju sprzedawanych produktów i tego, jakie koszty jesteśmy w stanie ponieść.

Funkcja ekologiczna opakowań – dlaczego warto się na nie zdecydować?

Nie musimy się chyba rozpisywać na temat tego, jak opakowania wpływają na ochronę środowiska. Eko świadomość społeczeństwa w ostatnich latach dynamicznie rośnie i coraz większa liczba osób przyjmuje do wiadomości, jakim problemem są generowane przez nas odpady. Przez wiele lat działania ekologiczne wielu firm traktowane były z mocnym przymrużeniem oka. Niestety w wielu przypadkach ograniczały się one do działań PR-owych, które tylko w niewielkim stopniu przekładały się na wymierne efekty. Jednak w ostatnich latach funkcja ekologiczna opakowania produktu zyskała całkowicie nowy wymiar.

Szereg badań prowadzonych wśród konsumentów potwierdza, że zdecydowana większość z nich oczekuje proekologicznych działań od swoich ulubionych marek. Dobrym przykładem może być jeden z ostatnich raportów Instytutu Gallupa. Możemy dowiedzieć się z niego, że aż 94% konsumentów chętniej skorzysta z usług i produktów firm, które dbają o środowisko. Bardzo często ekologiczna wysyłka staje się więc nie tylko wkładem w ochronę środowiska, ale również elementem budowania wizerunku marki i spełnieniem wymagań klientów.

Budując eko strategię marki, warto poruszyć nie tylko takie kwestie jak pakowanie, ale również magazynowanietowarów. Coraz większą popularnością cieszą się takie usługi jak fulfillment. Outsourcing usług logistycznych jest często prostym sposobem na zmniejszenie śladu węglowego generowanego przez naszą firmę. Możemy więc zmniejszyć koszt magazynowania towaru, a przy okazji dołożyć swoją cegiełkę do działań mających na celu ochronę środowiska. Nieco więcej na ten temat można przeczytać w naszym poradniku Magazyn dla sklepu internetowegoza 3000 zł miesięcznie.

Jakie opakowania są najmniej uciążliwe dla środowiska?

Cechy opakowania ekologicznego wymieniliśmy już nieco wyżej. Postanowiliśmy jednak dodać krótkie podsumowanie.

Opakowanie ekologiczne – cechy:

  • wykonane na bazie materiałów z recyklingu lub materiałów odnawialnych (np. roślinnych),
  • w pełni biodegradowalne,
  • pozwalające zmniejszyć ilość odpadów powstających w wyniku naszej działalności.

Aby zaliczyć opakowanie do kategorii ekologicznych, powinno ono posiadać przynajmniej jedną z tych cech.

Jak ekologicznie zapakować paczkę?

Ekologiczne pakowanie przesyłek uzależnione jest częściowo od specyfiki sprzedawanego towaru i tego, jak ważny jest w tym procesie aspekt estetyczny. Jeśli nasze produkty należą do typowo użytkowych kategorii – są to na przykład narzędzia, środki czystości czy karma dla zwierząt – to aspekt estetyczny nie jest aż tak istotny. Oczywiście musimy zadbać o odpowiednie zabezpieczenie przesyłki i to, żeby spełniania ona minimalne wymogi estetyczne. Do ekologicznego pakowania takich przesyłek możemy wykorzystać na przykład już raz użyte kartony czy wypełniacze.

Nieco inaczej wygląda sprawa ekologicznego pakowania takich artykułów jak, chociażby odzież, kosmetyki czy biżuteria. W takim przypadku aspekt estetyczny jest dużo ważniejszy, warto więc zainwestować w opakowania ekologiczne o wyższym standardzie.

Opakowania ekologiczne – przykłady

Opakowania ekologiczne to bardzo dynamicznie rozwijająca się kategoria produktów. Rodzaje opakowań ekologicznych różnią się między innymi zastosowanymi materiałami, ceną i oczywiście wyglądem. Kilka najpopularniejszych rodzajów opakowań ekologicznych opisaliśmy poniżej.

Kartony ekologiczne

Ekologiczne opakowania kartonowe to najpopularniejsza i najszersza kategoria eko opakowań. W większości przypadków tektura sama w sobie jest materiałem ekologicznym. Producenci opakowań dla e-commerce oferują bardzo szeroką gamę ekologicznych kartonów. Wiele marek i sklepów decyduje się również na kartony ekologiczne ozdobione logo czy nazwą firmy.

Ekologiczne wypełniacze paczek

Wiele branż korzysta również z takich materiałów do pakowania jak tak zwane wypełniacze paczek. Głównym ich zadaniem jest zabezpieczenie towaru wewnątrz kartonu. Dzięki wypełnieniu pustej przestrzeni w paczce, wysyłany towar nie będzie uderzał o wewnętrzne ścianki kartonu. W kategorii wypełniaczy paczek przez wiele lat królowały foliowe poduszki powietrzne lub syntetycznej pianki do pakowania. Dziś również w tej kategorii coraz większą popularnością cieszą się ekologiczne wypełniacze paczek. Syntetyczne pianki coraz częściej zastępowane są przez ekologiczne wypełniacze wyprodukowane na bazie skrobi ziemniaczanej lub kukurydzianej. Mają one bardzo podobne właściwości do produktów syntetycznych, są jednak całkowicie biodegradowalne. Pod wpływem światła i powietrza ulegają całkowitemu rozkładowi w okresie od 9 do 60 miesięcy. Co ważne, w trakcie tego procesu nie wydzielają się żadne toksyczne substancje.

Ekologiczne wypełniacze paczek powstają także z kartonu, który jest nacinany w określony sposób. W przypadku działalności na szerszą skalę można nawet pomyśleć o zakupie specjalnej maszyny do produkcji tego rodzaju wypełniaczy ze starych kartonów. W ten sposób zmniejszamy ilość odpadów generowanych przez naszą działalność i dajemy drugie życie z pozoru nieprzydatnym już surowcom.

Ekologiczne foliopaki

Produkty na bazie skrobi coraz częściej zastępują tworzywa sztuczne. Świetnym przykładem tego trendu są także eko foliopaki wykonane w całości z w pełni biodegradowalnej folii. Eko foliopaki zapewniają taką samą ochronę produktu jak folia syntetyczna. Są odporne na wilgoć i niekorzystne warunki pogodowe i cechują się estetycznym wyglądem. Eko foliopaki stosowane są na szeroką skalę już przez wiele marek odzieżowych.

Alternatywą dla biodegradowalnych opakowań mogą być również foliopaki z recyklingu. Nie ulegają one co prawda biodegradacji, jednak powstają na bazie materiału z recyklingu. Często to właśnie recykling jest podstawą działań proekologicznych.

Co nie jest eko – czyli, co nie należy do opakowań ekologicznych?

Na koniec warto spojrzeć jeszcze na to, jakie opakowania nie należą do opakowań ekologicznych. W kategorii tej znajdują się przede wszystkim materiały, które bazują na materiałach syntetycznych i do produkcji, których nie wykorzystuje się materiałów pochodzących z recyklingu. Uogólniając, do kategorii opakowań, które nie są eko, możemy więc zaliczyć wszystkie materiały, które same nie podlegają recyklingowi i do ich produkcji nie używa się surowców wtórnych.

Przeczytaj również:

Biznes online w 2022 – co będzie naprawdę ważne?

E-commerce w 2022 – 3 trendy, które mogą zaważyć o Twoim biznesie

Jak zapakować paczkę w poprawny i bezpieczny sposób?

Jak wysłać paczkę kurierem?

Jak wysłać paczkę za pobraniem na koszt odbiorcy?

Jak wysłać paczkę Pocztą Polską?

Jaki kurier jest najlepszy dla sklepu internetowego?

Co-packing – co to takiego?

Przesyłki paletowe – jak je organizować?

Multi Order Picking – na czym to polega?

Wysyłki w sklepie internetowym – jak uniknąć podstawowych błędów?

Zakładasz sklep internetowy – jak obsługiwać wysyłki?