Nie ma jednej odpowiedzi na pytanie o to, jak działa sklep internetowy. Każdy z procesów związanych z tą działalnością można bowiem prowadzić na wiele sposobów. Wystarczy spojrzeć, jak wiele możliwości istnieje w zakresie obsługi wysyłek. Z własnego magazynu czy bezpośrednio z hurtowni? Wysyłki kurierem, Pocztą, a odbiorem osobistym? Wyjaśniamy, jak powinno wyglądać profesjonalne przygotowanie przesyłki do wysyłki i jak skutecznie zarządzać wysyłkami w swoim sklepie internetowym!

Własny magazyn czy outsourcing?

Początkujący sprzedawcy nierzadko nie tworzą żadnego magazynu – zamawiają towary w hurtowni dopiero w momencie, w którym klient zamówi je w ich sklepie. Taka metoda wyklucza marnotrawienie i zaleganie niesprzedających się produktów u sprzedawcy, ale ma też swoje wady. Czas realizacji zamówień znacznie się wydłuża, bo towary muszą najpierw dotrzeć od dostawcy, a dopiero potem mogą zostać wysłane do finalnego odbiorcy. Poza tym zawsze istnieje ryzyko, że w danym momencie zabraknie produktu w hurtowni, co jeszcze bardziej wydłuża cały proces. Rozwiązanie z pominięciem magazynu sprawdza się więc tylko w początkujących e-sklepach. Wraz z rozwojem sklepu zaleca się obserwację trendów zakupowych i na ich podstawie stworzenie magazynu.

Kiedy już rozwiniesz swój biznes, powinieneś zacząć bazować na magazynie. Czy musisz mieć własny? Niekoniecznie, nie każdemu się to opłaca. Możesz postawić na dropshipping, model sprzedaży polegający na pozyskiwaniu zamówień w sklepie internetowym i przekazywaniu ich do realizacji w hurtowni. Zarówno kompletacja zamówień, jak i przekazanie paczek do wysyłki odbywa się tutaj bezpośrednio w magazynie hurtowni.

Kiedy natomiast opłaca się mieć własny magazyn? Gdy prowadzisz sprzedaż drobnych towarów i możesz je przechowywać w swoim domu lub gdy dysponujesz pomieszczeniem, które można zaadaptować na magazyn. A co w sytuacji, gdy jesteś właścicielem dużego sklepu internetowego, który obsługuje wiele zamówień każdego dnia? Wówczas powinieneś rozważyć outsourcing dostaw, czyli zlecanie ich na zewnątrz w ramach usługi fulfillmentu. W tym modelu dostawca usługi zajmuje się całym procesem obsługi zamówień – począwszy od magazynowania, przez obsługę klienta, przygotowanie przesyłek i wysyłkę, po obsługę zwrotów i wymian produktów.

Kompletacja w magazynie – jak uniknąć błędów?

Gdy realizujesz niewiele zamówień i  możesz sobie na to pozwolić w zaciszu własnego domu, ryzyko błędów w procesie wysyłki w sklepie internetowym jest niewielkie. Rośnie natomiast wraz ze wzrostem liczby zamówień, zależy też od wielości magazynu, w którym odbywa się kompletacja. Poza tym rosnąca konkurencja na rynku e-commerce sprawia, że na znaczeniu zyskuje tempo kompletacji towaru w magazynie. Im krótszy czas realizacji zamówienia, tym lepiej dla Twojego sklepu. Błędów unika się najskuteczniej, gdy magazyn działa z wykorzystaniem zaawansowanego sprzętu: komputerów, skanera, systemów sterujących wózkami kompletacyjnymi. Pod tym względem najbezpieczniej jest oddać obsługę zamówień wyspecjalizowanemu magazynowi lub dostawcy usług fulfillmentu.

Jak zapakować paczkę do wysłania?

Jak zapakować paczkę do paczkomatu, dla kuriera i na pocztę? Metoda dostawy nie ma tu większego znaczenia. Przesyłka ma być zapakowana tak, by nie istniało ryzyko jej przypadkowego otwarcia i by nie dało jej się tak łatwo uszkodzić. Nawet jeśli oferujesz odbiór osobisty po przedpłacie, odpowiednio zapakuj zamówienie. W tym przypadku chodzi nie tyle o zabezpieczenie przed uszkodzeniem, ale raczej budowanie wizerunku marki. Estetyczne firmowe opakowanie wpłynie na dobre wrażenia u kupującego i pozwoli lepiej zapamiętać Twój sklep.

Jak zorganizować wysyłkę w sklepie internetowym? Odpowiedzialność za paczkę

Warto pamiętać, że zgodnie z przepisami prawa to sprzedawca ponosi odpowiedzialność za przesyłkę aż do momentu wydania jej kupującemu. Odpowiedzialność nie kończy się więc w momencie wydania przesyłki dostawcy – chyba, że kupujący wybrał formę dostawy spoza możliwości oferowanych przez sklep. Co to oznacza dla Ciebie jako sprzedawcy? Musisz zrobić wszystko, żeby Twoje paczki były należycie zabezpieczone i aby nie dało się ich łatwo uszkodzić podczas transportu. Jeśli bowiem np. szklany towar potłucze się podczas transportu, to Ty będziesz musiał ponieść związane z tym koszty, nie firma przewozowa.

Jak zorganizować wysyłkę w sklepie internetowym? Opcje dostawy

Dla klientów bardzo ważne jest to, by móc wybierać spośród wielu różnych opcji dostawy. Każdy z nich ma inne preferencje – jedni wolą zapłacić mniej i samodzielnie odebrać paczkę z punktu odbioru, inni stawiają na komfort, bez względu na cenę i wybierają dostawę do domu. Obecnie daje się zaobserwować specyficzny trend. Ten sam klient wybiera odmienne sposoby dostawy w zależności od bieżących potrzeb, np. odbiór w placówce Poczty gdy akurat jest bardzo zapracowany i często nie ma go w domu, albo odbiór osobisty po przedpłacie w siedzibie sklepu, gdy wie, że akurat będzie przebywał w okolicy. W czasach ogromnej konkurencji przewagę nad innymi należy budować właśnie poprzez takie udogodnienia dla klienta, jak wielość opcji dostawy.

Wysyłka w sklepie internetowym – koszty dostawy

Im niższe koszty wysyłki, tym lepiej – o tym nikogo nie trzeba przekonywać. Im więcej paczek nadajesz, tym niższą cenę pojedynczego zlecenia możesz wynegocjować dla swojego sklepu internetowego we współpracy z kurierem. Jeśli liczba zamówień w Twoim sklepie utrzymuje się na średnim poziomie, prawdopodobnie nie uzyskasz atrakcyjnego rabatu. Inaczej, jeśli korzystasz z dropshippingu lub fulfillmentu. Wówczas dostawa paczek jest po stronie hurtowni lub dostawcy usług outsourcingowych. Podmioty te zawierają duże umowy z kurierami, mogą więc zaoferować obsługę wysyłek w najatrakcyjniejszych cenach.

Klienci sklepów internetowych lubią nie płacić kosztów wysyłki paczki. Warto więc udostępnić im opcję darmowej wysyłki po przekroczeniu określonej kwoty zamówienia. Zamawiający niejednokrotnie woli dobrać jeszcze kilka przedmiotów do swojego zamówienia, niż płacić za przesyłkę. Na zwiększenie sprzedaży i lojalność klientów świetnie działają także okazjonalne „dni darmowej dostawy” oraz inne tego typu limitowane promocje, w których można uzyskać zwolnienie z kosztów dostawy bądź rabat na nie.

Obsługa wysyłek to ważny etap realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Powinno się to robić szybko, tanio, ale też skutecznie. Nic nam po sprawnie rozsyłanych paczkach, gdy w co drugiej znajdują się błędnie spakowane produkty. Pamiętaj, że profesjonalną obsługą wysyłek możesz dziś budować swoją przewagę na rynku e-commerce!