Przesyłki kurierskie to aktualnie najszybszy i często również najwygodniejszy sposób na dostarczenie paczki do odbiorcy. Nie każdy jednak wie, jak wysłać paczkę kurierem i o czym pamiętać przy nadawaniu takiej przesyłki. Dla wszystkich, którzy stawiają pierwsze kroki w świecie e-commerce, przygotowaliśmy dziś krótki poradnik na temat tego, jak nadać paczkę kurierowi.

Wysyłanie paczki kurierem – jak przygotować przesyłkę?

Na wstępie warto napisać kilka słów o tym, jak przygotować przesyłkę do nadania kurierowi. Jeśli nasza paczka zapakowana jest w karton, to powinien mieć on regularny i symetryczny kształt sześcianu lub prostopadłościanu. Większość firm kurierskich doliczy nam dodatkowe opłaty za przesyłki nieregularne. Musimy zadbać zarówno o to, aby zabezpieczyć przedmiot wewnątrz paczki, jak i samą paczką. W tym pierwszym zadaniu pomogą nam różnego rodzaju wypełniacze do paczek. Są to na przykład popularne pianki do pakowania lub folia bąbelkowa. Jeśli jednak chcemy zadbać o ekologiczny wizerunek naszej firmy, możemy wykorzystać do tego celu biodegradowalne wypełniacze do paczek. 

Przed wysyłką paczki kurierem bardzo ważne jest również odpowiednie zabezpieczenie jej od zewnątrz. Do zabezpieczenia kartonu najczęściej wykorzystujemy taśmę klejącą. Jej zadaniem jest zabezpieczenie paczki przed przypadkowym otwarciem, a także przed dostaniem się do środka wilgoci. 

Mniejsze przesyłki lub produkty, które nie wymagają kartonu, możemy wysłać również w popularnych kopertach bąbelkowych lub foliopakach. W niektórych przypadkach foliopaki możemy nawet otrzymać za darmo od firmy kurierskiej.

Wysyłka paczki kurierem – z domu lub w punkcie

To, jak przebiega samo wysłanie paczki kurierem, zależy od kilku podstawowych kwestii. Najważniejszą sprawą, jest to, czy mam podpisaną umowę z przewoźnikiem, czy też wysyłamy paczki kurierem bez takiej umowy. Jak wspomnieliśmy na początku, jest to poradnik dla osób początkujących w zagadnieniach e-commerce. Przyjmijmy więc, że wysyłamy paczkę kurierem bez umowy.  

Jak nadać taką przesyłkę kurierem? 

Pierwszym krokiem jest zwykle odwiedzenie odpowiedniej strony internetowej lub aplikacji mobilnej przewoźnika. Możemy skorzystać ze strony konkretnej firmy kurierskiej lub z popularnych stron brokerów, które pomogą nam wybrać najtańszą ofertę. Na stronie podajemy zwykle wymiary i wagę przesyłki i na tej podstawie obliczana jest opłata. Warto także pomyśleć o wykupieniu odpowiedniego ubezpieczenia, szczególnie jeśli zawartość paczki jest wartościowa. Wiele osób zastanawia się również nad tym, jak wygląda wysyłanie paczki kurierem za pobraniem. Zwykle wystarczy zaznaczyć taką dodatkową opcję i podać dodatkowe informacje. Musimy jednak pamiętać, że w takim przypadku do kosztu wysłania paczki, będziemy musieli doliczyć jeszcze koszty usługi pobraniowej.

Na końcu tego procesu musimy wybrać, jak chcemy nadać paczkę kurierowi. Czy kurier ma odebrać paczkę pod wskazanym adresem, czy też sami dostarczymy ją do pobliskiego punktu? Pierwsza opcja jest dużo wygodniejsza. Niestety nie zawsze będziemy w stanie zamówić kuriera na konkretną godzinę i często takie nadanie paczki kurierem wiąże się z długim czasem oczekiwania. Dodatkowo, jeśli chcemy nadać paczkę tego samego dnia, to kuriera musimy zamówić do konkretnej godziny. Często więc, jeśli chcemy szybko wysłać paczkę kurierem, to będziemy musieli dostarczyć ją do najbliższego punktu współpracującego z danym przewoźnikiem.

Wysłanie paczki kurierem – koszt

Przejdźmy teraz do kwestii chyba najistotniejszej, czyli tego, jakie są koszty wysłania paczki kurierem. To, ile zapłacimy za nadanie przesyłki, zależy oczywiście od jej wymiarów i wagi. Na cenę przesyłki ma wpływ również to, czy zdecydujemy się na dodatkowe ubezpieczenie lub wysyłkę pobraniową. Nieco niższe koszty przesyłek kurierskich możemy czasami wynegocjować, podpisując umowę z firmą kurierską. Takie niższe stawki są jednak często uwarunkowane utrzymaniem określonego w umowie wolumenu zamówień. 

Istnieje jednak sposób na zminimalizowanie kosztów wysyłek w firmie. Jest on związany z taką usługą jak fulfillment. Co kryje się pod tym terminem? W największym skrócie fulfillment polega na zleceniu firmie zewnętrznej części lub wszystkich czynności związanych z fizycznym realizowaniem wysyłek. Często fulfillment sprowadza się do magazynowania towarów danego sklepu, kompletowania i pakowania przesyłek oraz ich wysyłki. Wiele sklepów decyduje się jednak również na poszerzenie zakresu fulfillmentu o, chociażby takie obszary jak bieżąca obsługa klienta w sklepie internetowym czy obsługa zwrotów.

Dlaczego koszt wysyłek kurierskich w ramach fulfillmentu jest niższy? Wynika to oczywiście ze skali. Nasza firma realizuje usługi fulfillmentu dla szeregu e-sklepów. Przy tak dużym wolumenie zamówień mamy o wiele większe pole do manewru w trakcie negocjacji stawek z przewoźnikami. Bardzo często okazuje się, że fulfillment pozwala zaoszczędzić nie tylko na kosztach samych wysyłek kurierskich. W wielu przypadkach jest to również rozwiązanie zdecydowanie tańsze niż prowadzenie własnego magazynu.

Jeśli prowadzicie własny sklep internetowy lub myślicie o rozpoczęciu sprzedaży online, polecamy również inne poradniki na naszym firmowym blogu: