Pakowanie paczek to chleb powszedni każdego właściciela sklepu internetowego. Dla wszystkich stawiających pierwsze kroki w świecie e-commerce przygotowaliśmy dzisiaj poradnik na temat tego, jak zapakować paczkę do wysyłki. Zapraszamy do lektury.

Przygotowanie paczki do wysyłki – dlaczego warto zwrócić na to uwagę?

Zacznijmy może od tego, dlaczego pakowanie paczki do wysyłki jest tak ważne? W pierwszej kolejności chodzi nam oczywiście o to, aby zamówiony przez klienta przedmiot dotarł do niego bezpiecznie. Powodów, dla których warto zwrócić uwagę na to, jak zapakować paczkę do wysyłki, jest jednak o wiele więcej:

  • Bezpieczne pakowanie to gwarancja tego, że zakupiony produkt dotrze do klienta w nienaruszonej postaci.
  • Bezpieczne pakowanie paczek przekłada się również w bezpośredni sposób na mniejszą liczbę ewentualnych reklamacji. Nawet początkujący właściciel e-sklepu wie, że obsługa zwrotów i reklamacji to mało wdzięczne zadanie.
  • Trafiająca w ręce klienta paczka z naszymi produktami jest swojego rodzaju wizytówką naszej firmy. To właśnie to, jak wygląda paczka, odpowiada w dużej mierze za pierwsze wrażenie, jakie zrobimy na kliencie. Poza kwestiami bezpieczeństwa warto więc pomyśleć również o tym, jak ładnie zapakować paczkę. Dotyczy to w szczególności takich produktów jak odzież, biżuteria, zegarki, perfumy, kosmetyki itd. 

 

Pakowanie paczek do wysyłki – krok po kroku

Przejdźmy teraz do tego, jak i w co zapakować paczkę do wysyłki. Cały proces podzieliliśmy na 4 proste kroki:

  1. Przygotuj karton dopasowany rozmiarem do wysyłanego przedmiotu. Karton do wysyłki powinien być wytrzymały i mieć regularny kształt sześcianu lub prostopadłościanu. Większość przewoźników doliczy nam dodatkową opłatę, za przesyłkę o nieregularnym kształcie.
  2. Zabezpiecz przedmiot wewnątrz kartonu. To, jak bezpiecznie zapakować paczkę zależy oczywiście od tego, co wysyłamy. Na rynku dostępne są różne rodzaje ułatwiających ten proces wypełniaczy do paczek. 
  3. Kolejny krok to zabezpieczenie kartonu od zewnątrz. Najczęściej wykorzystujemy do tego szeroką taśmę klejącą. Zabezpiecza ona paczkę przed przypadkowym otwarciem w trakcie transportu oraz przed dostaniem się do środka wilgoci lub innych zanieczyszczeń. Ilość taśmy klejącej powinna być dopasowana do ciężaru paczki. 
  4. Ostatni krok to umieszczenie na paczce odpowiedniej etykiety lub listu przewozowego. Większość przewoźników umożliwia dzisiaj samodzielny wydruk etykiety. Do jej przyklejenia na paczce stosuje się najczęściej tak zwane przylgi kurierskie, czyli przezroczyste samoprzylepne koperty. Etykietę najlepiej umieścić na dłuższym boku paczki. 

 

Pakowanie paczek do wysyłki – jak zoptymalizować ten proces?

Opisany powyżej proces jest banalnie prosty i nie zajmuje dużo czasu, jeśli do zapakowania mamy kilka czy nawet kilkanaście przesyłek dziennie. Co jednak zrobić, gdy liczba zamówień rośnie i nagle okazuje się, że pakowanie paczek zajmuje nam coraz więcej czasu? W wielu przypadkach odbija się to na innych płaszczyznach funkcjonowania sklepu. Cierpi na tym na przykład marketing czy codzienna obsługa klienta w sklepie internetowym. Możemy oczywiście zatrudnić pracowników, to jednak wiąże się ze sporymi kosztami (poza wynagrodzeniem) i nakłada na nas szereg dodatkowych obowiązków. Z tego względu wiele e-sklepów decyduje się na takie usługi jak fulfillment. W takim modelu przygotowanie zamówień do wysyłki, pakowanie paczek i sama wysyłka jest po stronie firmy zewnętrznej. Nie musimy martwić się o to, jak przygotować paczkę do wysyłki, w co zapakować daną paczkę itd. Jeszcze kilka lat temu z fulfillmentu korzystały przede wszystkim duże sklepy. Dziś jest to rozwiązanie dla każdego, które bardzo często okazuje się tańsze niż rozbudowa własnej infrastruktury związanej z realizacją zamówień. 

Jeśli interesują Was również inne zagadnienia związane z prowadzeniem biznesu e-commerce, zapraszamy również do lektury: