Dynamiczny rozwój branży e-commerce w Polsce trwa już od kilku lat. Polacy nie tylko robią zakupy online coraz częściej i coraz chętniej. Z tej formy zakupów korzystają również coraz szerzej grupy demograficzne, które dotąd preferowały zakupy stacjonarne. Początek roku to dobra okazja, żeby sprawdzić, jakie trendy e-commerce będą obowiązywały w 2022. Jeśli prowadzicie biznes e-commerce lub myślicie o rozpoczęciu takiej działalności, to zapraszamy do lektury.

Trendy e-commerce – jakie zjawiska kształtują je w 2022?

Ostatnie dwa lata to okres bardzo burzliwych przemian nie tylko w branży e-commerce. Z jednej strony wszechobecna pandemia przyspieszyła rozwój tej branży i sprawiła, że ludzie jeszcze chętniej kupują online. Wpływają na to nie tylko względy bezpieczeństwa, ale również to, że wielu Polaków pracuje aktualnie zdalnie. Z drugiej strony światowa gospodarka nadal boryka się z problemami wynikającymi z zerwania łańcuchów dostaw czy drastycznego wzrostu cen frachtu towarów. Wraz ze wzrostem popularności zakupów online rosną również wymagania klientów. Obecny rok niesie więc spore szanse, ale również wiele wyzwań dla każdego właściciela biznesu e-commerce.

Trendy w sprzedaży internetowej – płatność odroczona

Jednym ze stosunkowo nowych trendów w sprzedaży internetowej, którego popularność w 2022 może dynamicznie rosnąć, jest tak zwana płatność odroczona. Badania pokazują, że możliwość odroczonej płatności skłania do zakupów szczególnie ludzi młodych. Trend ten znany jest pod angielską nazwą Buy Now, Pay Later (BNPL). W standardowej postaci jest to po prostu odroczenie płatności za zakupy online o 30 dni. Czasami z jej dodatkowym rozłożeniem na raty bez dodatkowych formalności. Na polskim rynku e-commerce działa już kilku pośredników, którzy pozwalają na wdrożenie takiej formy zakupów w sklepie online.

Jeszcze szybciej i łatwiej – trendy e-commerce związane z logistyką sklepów

Optymalizacja procesów logistycznych w sklepie internetowym i uproszczenie ścieżki zakupowej to cały szereg procesów związanych z różnymi sferami działalności biznesu online. Jest to odpowiedź na rosnące wymagania i potrzeby klientów. Same zakupy, płatność i czas oczekiwania na zamówienie ma być jak najkrótszy. Jednym ze związanych z tym obszarem trendów e-commerce jest wzrost popularności takich usług jak fulfillment. Aktualnie korzystają z nich nie tylko największe podmioty e-commerce. Coraz częściej jest to rozwiązanie opłacalne również dla małych i średnich sklepów. Fulfillment to nie tylko magazynowanie produktów w zewnętrznym magazynie. Taka usługa e-commerce polega zwykle na outsourcingu całego logistycznego procesu realizacji zamówienia. W większości przypadków partner logistyczny jest w stanie fizycznie zrealizować zamówienie szybciej i taniej niż pojedynczy sklep e-commerce.

Nowa usługa e-commerce – zakupy w subskrypcji

Subskrypcyjny model zakupów znamy już dobrze dzięki szeregowi usług jak, chociażby streaming video (Netflix, Amazon Prime), dostęp do gier, e-booków, audiobooków itp. Od pewnego czasu rośnie jednak popularność zakupów w subskrypcji takich produktów jak kosmetyki, karmy dla zwierząt, żywność, czy środki czystości. Na czym polega taka usługa e-commerce w praktyce? Składamy jedno zamówienie, które realizowane jest cyklicznie przez określony czas. Taką usługę e-commerce możemy porównać do swojego rodzaju prenumeraty na produkty. Zakupy w subskrypcji realizowane są w dwóch podstawowych modelach zwanych z języka angielskiego discovery i convenience. W modelu convenience płacimy za określone produkty i otrzymujemy je cyklicznie. Takie rozwiązanie sprawdza się świetnie w przypadku karm dla zwierząt czy środków czystości. Z kolei w modelu discovery określamy tylko rodzaj produktów, który nas interesuje, a zawartość każdego zamówienia jest swojego rodzaju niespodzianką. W modelu discovery sprzedawane są często kosmetyki czy produkty hobbystyczne.

Jeśli jesteście aktywnie zaangażowani w branżę e-commerce lub po prostu interesują Was różne zagadnienia związane z tym sektorem, to zapraszamy do lektury innych naszych poradników: