W sklepie internetowym wszystko jest wirtualne i odbywa się pośrednio – przynajmniej z perspektywy kupującego. Klient nie odwiedza fizycznie obecnego sklepu, nie spotyka się twarzą w twarz ze sprzedawcą, nie wybiera towaru z półek i nie zostawia za nie pieniędzy na sklepowej ladzie. Z perspektywy właściciela e-sklepu wygląda to trochę inaczej – choć sprzedaż odbywa się online, to ma on przed sobą kasę fiskalną oraz towary, które musi składować w magazynie. No właśnie – jak wygląda magazyn dla sklepu internetowego i jak sprawić, by nie generował tak dużych kosztów?
Koszty magazynu potrafią spędzać sen z powiek niejednego przedsiębiorcy, także tego działającego w handlu tradycyjnym. To trudny temat szczególnie dla początkujących – biznes nie przynosi jeszcze zysków, trudno oszacować właściwe ilości sprowadzanych towarów, a za utrzymywanie magazynu trzeba przecież płacić. Na początek warto więc zadać sobie pytanie: czy magazyn dla sklepu internetowego jest w moim przypadku absolutnie niezbędny?
Sklep internetowy a magazyn. Kiedy nie jest konieczny?
- Gdy prowadzisz sprzedaż na niewielką skalę. Wówczas najlepszym rozwiązaniem jest sklep internetowy z magazynem w domu.
- Gdy sprzedajesz specyficzne produkty. Jakie? Np. meble. Nawet sklepy stacjonarne zwykle nie prowadzą magazynów z meblami – posiadają jedynie reprezentatywną ekspozycję, a konkretne produkty zmawiają na bieżąco u producentów na podstawie zamówień klientów.
- Gdy sprzedajesz dobra luksusowe. Inwestowanie w drogie towary i zamrażanie tak znacznego kapitału na trudny do przewidzenia czas jest nieopłacalne.
Sklep internetowy i własny magazyn. Ile to będzie kosztować?
Wszystko zależy od wielkości magazynu. Koszty magazynu wysokiego składowania są oczywiście znacznie większe niż koszty prowadzenia małego magazynu. Postarajmy się zatem o szacunki dla średniego magazynu. Najprawdopodobniej będziesz potrzebować nie więcej niż kilkadziesiąt metrów kwadratowych powierzchni. Jeśli chcesz wynająć halę przeznaczoną typowo pod magazyn, możesz mieć problem. Na rynku zwykle oferowane są hale co najmniej 500-1000 m2, co nadaje się raczej na magazyn wysokiego składowania. Najlepiej więc szukać wśród lokali innego przeznaczenia (np. mieszczących się w starym budownictwie).
Podczas wyboru magazynu pod sklep internetowy do wyboru masz dwie możliwości: zakup obiektu pod magazyn na własność bądź wynajem.
Droższy będzie lokal z temperaturą i wilgotnością pokojową na sprzęt elektroniczny niż hala namiotowa na sadzonki roślin. Więcej trzeba będzie zapłacić też za magazyn na sklep internetowy położony blisko węzła komunikacyjnego niż za takie samo lokum na uboczu miasta.
Załóżmy zatem dwa warianty cenowe. Tańszy magazyn może kosztować 15 zł/m2 miesięcznie, a droższy nawet dwa razy tyle. Przy magazynie wielkości 100 m2 czynsz wyniesie więc 1500-2000 zł. Do tego musimy doliczyć następujące koszty magazynu dla sklepów internetowych:
– wyposażenie (o ile wynajmowany magazyn/lokal go nie ma),
– opłaty za media (np. oświetlenie, ogrzewanie),
– oprogramowanie do zarządzania magazynem typu WMS (program magazynowy do sklepu internetowego niezbędny jest w dużych magazynach i przy zróżnicowanym towarze)
– koszty utrzymania pracowników (również w przypadku większego biznesu),
– koszty związane z ochroną magazynu.
A co z zakupem magazynu na sklep internetowy na własność? To bardzo ryzykowna decyzja. Jeśli prowadzisz mały biznes lub dopiero zaczynasz, ta inwestycja może Ci się nie zwrócić.
Prowadzenie sklepu internetowego a magazyn. Jakie alternatywy?
Własny magazyn sklepu internetowego to oczywiście najwygodniejsze rozwiązanie. Jednak czasem prowadzenie sklepu internetowego bez magazynu nie jest wcale takie trudne. Zwłaszcza, jeśli postawisz na dropshipping. Co to takiego? To model współpracy między e-sklepem a magazynem zewnętrznym lub hurtownią. Dostawa zamówienia odbywa się tu bez udziału sklepu internetowego – zajmuje się nią magazyn/hurtownia. Inną opcją jest cross-docking. W tym przypadku zamawiane towary trafiają do sprzedawcy, ale tylko na czas przeładunku. Towary nie są więc przechowywane w magazynie przez dłuższy czas – ich przepływ jest płynny. Jeszcze jedną możliwością jest zamawianie produktów w hurtowni dopiero po złożeniu zamówienia przez klienta. W ten sposób nie składujesz u siebie towarów i nie zamrażasz w nich środków, ale musisz liczyć się z pewnymi problemami (co w sytuacji, gdy w hurtowni akurat nie ma potrzebnych produktów? Czy Twoi klienci są gotowi na opóźnienia w realizacji?).
Co polecamy? Najbezpieczniejszym, ale też bardzo wygodnym rozwiązaniem jest sklep internetowy z obsługą magazynu. Aby prowadzić e-sklep bez martwienia się o magazynowanie towarów oraz ich fizyczną wysyłkę do klientów, skorzystaj z usług firmy obsługującej procesy związane z prowadzeniem biznesu e-commerce. W MW Logistics znajdziesz dużą przestrzeń magazynową i nowoczesne systemy kompletacji i pakowania towarów oraz przekazywania paczek do wysyłki. Rozwiązanie dla Twojego sklepu internetowego bez wątpienia jest fulfillment, w którym możemy przejąć od Ciebie cały proces związany z obsługą klienta, wysyłaniem mu towaru i magazynowanie. Jeżeli prowadzisz duży sklep internetowy, taka usługa kosztuje niewiele ponad 3 tys. PLN miesięcznie. To znaczna oszczędność w stałych wydatkach związanych z prowadzeniem sklepu internetowego, a do tego odciążenie w obowiązkach. Rozwiązania MW Logistics nie są przeznaczone wyłącznie dla małych sklepów. Mogą z nich korzystać nawet więksi gracze, których teoretycznie stać na sklep internetowy z magazynem na własność!