Wzrost liczby zamówień w Twoim sklepie internetowym to z pewnością powód do radości. Ale wraz ze zwiększeniem sprzedaży musisz zadbać o poszerzenie asortymentu i dostępność produktów, pamiętając jednocześnie o wysokim poziomie obsługi klienta i sprawnej wysyłce. Wszystko to składa się na koszty magazynowania towaru. Co powinieneś o nich wiedzieć? Jak możesz je obniżyć?

 

Logistyka i magazynowanie w Twoim e-sklepie

Dla Twoich klientów ważna jest nie tylko cena oferowanych przez Ciebie produktów, ale także ich dostępność, szybkość realizacji zamówienia czy koszty związane z dostawą towaru – czynniki te w znacznym stopniu wpływają na ich decyzje zakupowe. Aby działania te realizować na najwyższym poziomie, szczególną uwagę powinieneś zwrócić na procesy logistyczne w swoim e-sklepie. Najważniejsze ich cechy określone zostały w 7 zasadach (tzw. 7W):

  • Właściwy produkt
  • Właściwa ilość
  • Właściwy stan
  • Właściwy czas
  • Właściwe miejsce
  • Właściwa cena
  • Właściwy klient

Na całość procesów logistycznych w sklepie internetowym składa się szereg skomplikowanych i mocno angażujących działań, a w tym: magazynowanie towarów, ich kompletowanie i przygotowywanie do wysyłki, tworzenie dokumentów przewozowych, współpraca z firmami przewozowymi, wysyłka zamówień czy nawet obsługa zwrotów i reklamacji.

Magazynowanie dużej liczby produktów pozwala na sprawne zapakowanie i szybkie dostarczenie zamówienia do klienta. Posiadanie zapasów asortymentu pozwala zatem na zachowanie płynności łańcucha dostaw i utrzymanie wysokiego poziomu obsługi klienta. Niestety koszty składowania towarów są wysokie i  stanowią niekiedy nawet 40% ogółu wydatków ponoszonych przez przedsiębiorstwo na utrzymanie zapasów.

 

Co wlicza się w koszty magazynowania?

Opłata za magazynowanie towaru stanowi tak naprawdę jeden z wielu elementów składających się na łączne koszty składowania zapasów, do których zalicza się:

  • wynagrodzenie pracowników,
  • rachunki za media,
  • remonty, naprawy usterek, wszelkie straty,
  • wyposażenie magazynów (wózki widłowe, regały, owijarki, palety itp.),
  • koszt zużywania się środków trwałych, nietrwałych i niematerialnych,
  • systemy informatyczne,
  • usługi serwisowania,

Jeżeli przedsiębiorstwo posiada na przykład własny magazyn dla sklepu internetowego, do wydatków tych należy doliczyć również koszty związane z odprowadzaniem podatku od nieruchomości.

 

Opłaty za magazynowanie towaru – czas pomyśleć o optymalizacji

Opłaty magazynowe można na szczęście obniżyć decydując się na wdrożenie rozwiązań usprawniających łańcuch dostaw. Strategia optymalizacji kosztów magazynowania może obejmować między innymi automatyzację pewnych procesów, a więc wdrożenie nowoczesnych systemów informatycznych czy urządzeń, które zmniejszą liczbę etatów.

Coraz więcej przedsiębiorstw, zwłaszcza tych rozpoczynających swoją działalność, decyduje się na outsourcing usług logistycznych. Usługa magazynowania to przede wszystkim odciążenie w obowiązkach związanych z prowadzeniem i utrzymywaniem powierzchni, a także kompletowaniem i wysyłaniem zamówień, ale także znaczna oszczędność pieniędzy – koszty utrzymania magazynu na potrzeby własnego sklepu są bowiem znacznie wyższe.

Dobrym rozwiązaniem może okazać się również fulfillment, a więc zlecenie firmie zewnętrznej większości zadań logistycznych związanych z prowadzeniem Twojego sklepu internetowego. W skład tej kompleksowej usługi, oprócz magazynowania towarów, wchodzą również: przygotowywanie zamówień i wysyłka paczek, wsparcie technologiczne sklepu, obsługa klienta, a także obsługa zwrotów i wymian.

Magazynowanie towaru stanowi nieodłączny element sprawnie funkcjonującego przedsiębiorstwa. Jest niezbędne dla zachowania płynności łańcucha dostaw oraz terminowej realizacji zamówień. Aby obniżyć koszty magazynowania towaru, warto pomyśleć o strategii optymalizacji, uwzględniającej automatyzację pewnych procesów, oszczędność energii i światła czy skorzystanie z usługi outsourcingu logistyki magazynowej dla branży e-commerce.