Biznes online w 2023 – co będzie naprawdę ważne?

Bardzo duża konkurencja na rynku e-commerce sprawia, że często to właśnie innowacje i nowe rozwiązania technologiczne są jedynym sposobem na zyskanie przewagi nad innymi firmami. W związku z tym każdy z Was, kto prowadzi biznes internetowy w 2023, powinien trzymać rękę na pulsie i na bieżąco śledzić najpopularniejsze trendy w sprzedaży internetowej. W dzisiejszym artykule chcemy zwrócić Waszą uwagę na trzy najważniejsze naszym zdaniem trendy w e-commerce w 2023.

Sprzedaż online 2023 i płatność odroczona

Płatność odroczona, czyli tak zwane Buy Now, Pay Later (BNPL), nie jest czymś całkowicie nowym. Wiele podmiotów prowadzących biznes w internecie oferuje taką formę płatności już od dłuższego czasu.

W ciągu ostatniego roku zanotowany został bardzo dynamiczny wzrost zainteresowania taką formą płacenia za zakupy online. Rosnąca popularność BNPL, szczególnie wśród młodszych grup konsumentów, wskazuje na to, że płatność odroczona może być jednym z popularniejszych trendów w biznesie online 2023.

Czytaj także:

E-commerce w 2023 – 3 trendy, które mogą zaważyć o Twoim biznesie

Wzrost sprzedaży w sklepie internetowym – jak go osiągnąć?

Sklep internetowy – jak dotrzeć do potencjalnych klientów?

Ciekawych danych na ten temat dostarcza raport firmy badawczej Research and Markets. Odpowiedzialni za niego analitycy rynku e-commerce uważają, że popularność tej formy płatności będzie rosła o mniej więcej 50% rok do roku. Pod koniec obecnej dekady płatność odroczona z dużym prawdopodobieństwem będzie najpopularniejszym sposobem płacenia za zakupu online. W krótszej perspektywie zainteresowanie zakupami z płatnością odroczoną wynika z trudnej sytuacji finansowej wielu polskich gospodarstw domowych.

Na czym polega płatność odroczona w praktyce? Zwykle jest to możliwość odroczenia zapłaty za towar o 30 dni. Towar otrzymujemy dzisiaj, jednak zapłacić za niego możemy dopiero po miesiącu. Opcjonalnie istnieje także możliwość rozłożenia tej płatności na raty. Usługi typu BNPL są najczęściej obsługiwane przez pośredników. Jeśli więc prowadzicie biznes w internecie w 2023, warto bliżej zapoznać się z ofertą tego rodzaju usług.

Czytaj także:

Dyrektywa Omnibus – zmiany w prawie konsumenckim. Co musisz wiedzieć?

Jak inflacja wpływa na e-commerce?

Prawa konsumenta a zakupy przez internet – wszystko, co musisz wiedzieć

E-biznes w 2023 – dalszy wzrost znaczenia logistyki

Trwający już od kilku lat dynamiczny wzrost sektora e-commerce sprawia, że stale rosną również oczekiwania i wymagania konsumentów. Kolejne badania jasno pokazują, że kluczowym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie jest, obok kosztów przesyłki, czas oczekiwania na zamówienie oraz ewentualna możliwość darmowego zwrotu.

Mówiąc kolokwialnie, klienci sklepów online oczekują szybkiej przesyłki i możliwość bezproblemowego zwrotu, jeśli towar nie spełni ich oczekiwań. W związku z tym kluczowe dla wielu sklepów online są kwestie związane z logistyką i optymalizacją procesu realizacji zamówień.

Czytaj także:

Sklep internetowy – jaką platformę wybrać?

Multichannel – co to i co musisz wiedzieć?

Cross-border e-commerce – co musisz o nim wiedzieć?

Coraz więcej właścicieli e-sklepów przywiązuje też wagę do takiego obszaru jak obsługa zwrotów i wymiana towarów. Jeśli chodzi o optymalizację logistycznej obsługi zamówienia, na popularności stale zyskuje fulfillment. Korzystają z niego już nie tylko największe podmioty e-commerce, ale również średnie i mniejsze sklepy. Fulfillment obejmuje nie tylko takie obszary jak magazynowanietowarów sklepu. Jest to szeroko pojęty outsourcing usług logistycznych w e-commerce. Dzięki tego typu rozwiązaniom wiele e-sklepów jest w stanie znacząco zmniejszyć koszty wysyłki i skrócić czas realizacji zamówienia.

Wbrew pozorom fulfillment i rezygnacja z prowadzenia własnego magazynu oznacza często spore oszczędności dla firm z branży e-commerce. Z czego to wynika? Aktualnie koszty samego utrzymania magazynu znacznie wzrosły. Z jednej strony jako właściciele sklepów z własnym magazynem, musicie zmierzyć się z drastycznym wzrostem rachunków za ogrzewanie czy energię elektryczną. Z drugiej strony dochodzi presja wzrostu wynagrodzeń związana z wysokim poziomem inflacji. W praktyce magazynowanie towarów w firmie zewnętrznej jest często tańsze niż utrzymywanie własnej powierzchni magazynowej.

Czytaj także:

Zakładasz sklep internetowy – jak obsługiwać wysyłki?

Magazyn sklepu internetowego – co musisz wiedzieć?

Opakowania ekologiczne – jak ekologicznie pakować przesyłki?

Biznes online, a sztuczna inteligencja

Omawiając trendy w biznesie online 2023, trudno nie wspomnieć o rozwiązaniach bazujących na sztucznej inteligencji (AI). O wykorzystaniu AI w e-commerce mówi się już od dłuższego czasu. Jest ona stosowana już w przypadku takich narzędzi jak spersonalizowane rekomendacje produktów czy systemy wyświetlania reklamy klientom sklepu. Wielu ekspertów prognozuje jednak, że w najbliższych latach biznesy internetowe będą coraz częściej sięgały także po rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji w celu usprawnienia obsługi klienta.

Najpopularniejszym przykładem takiego zastosowania AI są tak zwane chatboty. W wielu przypadkach wdrożenie chatbota pozwala na odpowiedź na najczęstsze pytania klientów bez udziału pracownika sklepu. Jest to więc duża oszczędność czasu i zasobów.

Na AI bazują też takie narzędzia jak wyszukiwanie głosowe czy autouzupełnianie w trakcie tradycyjnego wyszukiwania. Coraz częściej mówi się też o wykorzystaniu AI przy tworzeniu contentu w rodzaju opisów produktów czy treści na blog sklepu. W wielu przypadkach skorzystanie z rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji może być dla internetowego biznesu sposobem na uzyskanie znaczącej przewagi nad konkurencją.