W momencie, w którym klient klika „wyślij zamówienie”, a następnie dokonuje płatności, rozpoczyna się dla niego pełen wyczekiwania czas. Jest to też bardzo ważny czas dla Ciebie jako właściciela e-sklepu. Od tego, jak sprawnie przebiegnie proces realizacji zamówienia klienta, zależy bardzo dużo: czy klient będzie zadowolony z zakupów i czy wróci jeszcze do Twojego sklepu. Jak zorganizować wysyłkę w sklepie internetowym, by paczka jak najszybciej trafiła do kupującego? Przedstawiamy schemat procesu obsługi zamówienia klienta, przestrzeganie którego zagwarantuje Ci sukces!

Proces wysyłki w sklepie internetowym – jak przebiega?

Wysyłka w sklepie internetowym to jeden z dalszych etapów procesu realizacji zamówienia. Następuje w momencie, w którym magazynier skompletował już wszystkie produkty, spakował je w jedną paczkę, właściwie oznaczył przesyłkę, a następnie przekazał kurierowi bądź innemu podmiotowi odpowiedzialnymi za dostarczanie paczek. Jak to wygląda na schemacie procesu obsługi zamówienia klienta?

Proces realizacji zamówienia – schemat

  1. Dodanie produktów przez klienta do koszyka.
  2. Zatwierdzenie zamówienia, wypełnienie formularza z niezbędnymi danymi, wybór sposobu płatności i opcji dostawy.
  3. Realizacja płatności.
  4. Wpłynięcie zamówienia do systemu e-commerce i nadanie statusu „nieobsłużone/oczekujące na realizację”.
  5. Realizacja – przekazanie zamówienia do kompletacji w magazynie.
  6. Oczekiwanie na odbiór przez firmę przewozową. Kurierzy zwykle pojawiają się w miejscu wydawania paczek o ustalonej wcześniej godzinie. To, czy zamówienie zostanie wysłane w tym samym dniu, w którym zostało złożone, zależy od kilku czynników. Najważniejszy to czas złożenia zamówienia. Jeśli zamówienie klienta trafi do systemu np. do godziny 15., paczka zostanie skompletowana i przekazana kurierowi jeszcze tego samego dnia. Wszystkie zamówienia złożone po godzinie 15. wydawane są do wysyłki w kolejnym dniu roboczym (to oczywiście przykład – każda firma kurierska ma swoje zasady).
  7. Odbiór przesyłki przez kuriera. Od tego momentu monitorowanie paczki możliwe jest u firmy przewozowej. Ostatni komunikat, jaki może wydać sklep internetowy, to „przekazane dostawcy”.

Logistyka procesu realizacji zamówienia. Na co zwraca uwagę klient?

Sklep internetowy – szybka wysyłka

Już o tym mówiliśmy, lecz powtórzymy raz jeszcze: krótki czas oczekiwania na dostawę jest dla klienta bardzo, bardzo ważny. Jeśli paczka trafi do jego rąk szybko, wypłynie to nie tylko na pozytywne postrzeganie Ciebie jako sprzedawcy, ale też zachęci kupującego do ponownych zakupów w przyszłości.

Sklep internetowy – koszty wysyłki

Jeszcze kilkanaście lat temu zamawianie przez internet wiązało się z koniecznością ponoszenia niemałych kosztów wysyłki. Dziś internetowi sprzedawcy dążą do tego, by dostarczanie klientom zamawianych produktów było jak najtańsze. W cenie jest nie tylko oferowanie szerokiego wachlarza opcji dostawy, ale też… darmowa dostawa i zwrot w sklepie internetowym, a nawet bezpłatna wymiana. Brak kosztów wysyłki za zwrot towaru w sklepie internetowym zachęca klienta do większych i częstszych zakupów. Kupujący niczego nie traci, gdy towar nie spełni jego oczekiwań.

Obsługa wysyłek w sklepie internetowym – wyzwania

Sklep internetowy – wysyłka za granicę

Osoby mieszkające za granicą to ważni klienci. Nie jest tak, że zaopatrują się w sklepach właściwych dla kraju zamieszkania. Wielu wciąż zamawia w polskich sklepach (sentyment, niedostępność polskich produktów za granicą), więc warto umożliwić im wysyłkę za granicę. Nawiąż współpracę z przewoźnikiem, który realizuje dostawy poza granice kraju. Jeśli chcesz też pozyskać klientów obcojęzycznych, zajmij się wdrożeniem strony sklepu w języku angielskim.

Sklep internetowy – wysyłka z hurtowni

Wyzwaniem jest też prowadzenie sklepu bez własnego magazynu. W takiej sytuacji musisz postawić na tzw. dropshipping, czyli integrację e-sklepu z hurtownią, która pozwala na wysyłkę towaru zakupionego u Ciebie bezpośrednio z hurtowni.

To wszystko wydaje Ci się skomplikowane? Chcesz zacząć sprzedawać, ale nie dysponujesz magazynem? Nie masz też możliwości, by 24 godziny na dobę monitorować zamówienia oraz odpowiadać na pytania klientów? Skorzystaj zatem z usług dostawcy rozwiązań dla e-commerce, który zdejmie z Ciebie obowiązek magazynowania towarów, kompletowania zamówień, wysyłek, a także obsługi zwrotów czy reklamacji. Trudny proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym stanie się wówczas łatwiejszy. Zyskasz czas na przygotowanie własnego zaplecza oraz pozyskanie zaawansowanej wiedzy o prowadzeniu sklepu internetowego. A jeśli spodoba Ci się współpraca z dostawcą usług (np. fulfillmentu), obsługę wybranych procesów będziesz mógł powierzyć mu na dłużej!