Gwarantowana dostawa przed świętami może spędzać sen z powiek zarówno właścicielom e-sklepów, jak i klientom, którzy składają zamówienia krótko przed świętami. Jedni martwią się o to, czy zrealizują zamówienie klienta na czas, a drudzy o to, czy prezent dla bliskiej osoby znajdzie się pod choinką. Dziś sprawdzimy, jak w praktyce wygląda gwarancja dostawy przed świętami i o czym powinien pamiętać właściciel sklepu e-commerce, oferujący taką usługę.

Dostawa przed świętami – dlaczego to newralgiczny moment?

Co roku wiele osób decyduje się na zakup prezentów na ostatnią chwilę. Odpowiednio zorganizowana i zaplanowana dostawa przed świętami może być więc dla potencjalnych klientów bardzo zachęcająca. Prezenty z dostawą przed świętami niosą ze sobą jednak pewne ryzyko. W wielu przypadkach spóźniona wysyłka czy dostawa mogą prowadzić do zwrotów, czy nawet pozostawionych w sieci opinii niezadowolonych klientów. Dlatego tak ważne jest odpowiednie zaplanowanie tego obszaru pracy e-sklepu w okresie przedświątecznym.

Czytaj także:

Black Friday – kiedy odbywa się Czarny Piątek i dlaczego jest taki ważny dla Twojego biznesu?

Promocja na Black Friday – jak ją zaplanować?

Black Friday – jak przygotować swój sklep do Czarnego Piątku?

Black Friday – 6 błędów, których nie chcesz popełnić

Jak przygotować e-commerce do Świąt w 2022? 4 najważniejsze kroki!

Gwarancja dostawy przed świętami – jak zaplanować?

Gwarancja dostawy przed świętami uzależniona jest w dużej mierze od tego, z usług jakich firm kurierskich czy przewoźników korzystacie. Musicie pamiętać, że gwarancja dostawy może wyglądać inaczej w przypadku poszczególnych firm. Podstawowa kwestia to więc zapoznania się z regulaminem przewoźników, z którymi współpracujecie.

Jeśli korzystacie z takich usług jak fulfillment, to kwestię gwarancji dostawy przed świętami powinniście omówić z zewnętrznym partnerem logistycznym. Takie firmy mają często o wiele lepszą pozycję w negocjacjach z przewoźnikami i są w związku z tym w stanie uzyskać lepsze warunki. Częścią planowania gwarantowanej dostawy przed świętami powinna być w Waszym sklepie również komunikacja z klientem. Informacja o granicznej dacie złożenia zamówienia z gwarancją dostawy powinna być łatwo dostępna i widoczna dla każdej osoby, robiącej zakupy w Waszym sklepie.

Gwarantowana dostawa przed świętami – na co uważać?

Gwarantowana dostawa przed świętami to, jak już wspomnieliśmy, jeden z najważniejszych czynników, który ma wpływ na podjęcie przez klienta decyzji o zakupie w gorącym okresie przedświątecznym. Co z tego, że klient znajdzie w Waszym sklepie idealny prezent dla bliskiej osoby, jeśli nie będziecie w stanie dostarczyć go przed Bożym Narodzeniem.

Planowanie gwarantowanej dostawy przed świętami uzależnione jest od tego, czy prowadzicie magazyn samodzielnie, czy korzystacie z usług fulfillmentu, czyli logistycznego outsourcingu. Jeśli jesteście odpowiedzialni za cały proces obsługi zamówienia, to warto pamiętać o kilku kwestiach, które pomogą Wam w planowaniu gwarantowanej dostawy przed świętami:

Z dużym wyprzedzeniem powinniście przeanalizować grafik urlopów wszystkich kluczowych pracowników odpowiedzialnych za fizyczną realizację zamówień. Warto także przygotować awaryjny plan w przypadku zwolnień chorobowych, które w okresie zimowym nie należą do rzadkości. Braki kadrowe w okresie wzmożonej pracy mogą szybko doprowadzić do przestojów i problemów w pracy magazynu. Popularnym rozwiązaniem jest coraz częściej zatrudnianie pracowników sezonowych.

Przed rozpoczęciem okresu przedświątecznego należy zadbać także o odpowiedni zapas materiałów do pakowania. Jest to szczególnie istotne, jeśli używacie spersonalizowanych opakowań (na przykład kartonów z logo firmy) lub jeśli oferujecie przed świętami opcję zapakowania zamówienia jako prezent. W najgorętszym okresie nawet jeden dzień przestoju spowodowany brakiem opakowań czy innych materiałów używanych do pakowania może mieć przykre konsekwencje.

Musicie zadbać również o jasną komunikację na stronie sklepu granicznych dat składania zamówień z gwarantowaną dostawą. Informacja dotycząca tych terminów powinna być umieszczona w taki sposób, aby klient składający zamówienie musiał się z nią zapoznać.

Kluczowe jest również zapoznanie się z granicznymi datami gwarantowanej dostawy u poszczególnych przewoźników. W większości przypadków firmy kurierskie publikują takie daty w okolicach początku grudnia. Jeśli taka informacja nie pojawiła się w oficjalnych kanałach przewoźnika, warto skontaktować się z jego przedstawicielem, czy Waszym opiekunem klienta w danej firmie.

Z większością tych kwestii nie będziecie mieli do czynienia, jeśli korzystacie z zewnętrznego magazynu dla e-commerce. W przypadku usług fulfillmentu zajęcie się tymi kwestiami należy do partnera logistycznego. Wyjątkiem są jedynie spersonalizowane opakowania, których dostarczenie do magazynu należy często do obowiązków sklepu. Pozostałe kwestie związane z pracownikami magazynu czy płynną obsługą całego procesu leżą już w kompetencjach zewnętrznego magazynu.

Usługa fulfillmentu coraz częściej dotyczy nie tylko samego magazynowania i realizacji zamówień. Może ona obejmować też takie obszary jak obsługa zwrotów i wymiana towarówczy nawet bieżąca obsługa klienta w e-commerce.

Gwarancja dostawy – firmy kurierskie

Okres przedświątecznych zakupów to niezwykle pracowity czas nie tylko dla właścicieli i pracowników biznesów e-commerce. Prawdziwe oblężenie przeżywają w tym czasie również firmy kurierskie, które muszą mierzyć się z wolumenem wysyłek kilka czy nawet kilkanaście razy większym niż w ciągu pozostałych miesięcy.

Za symboliczny początek tego okresu uważa się zwykle Black Friday, który przypada na ostatnie dni listopada. Apogeum obłożenia placówek pocztowych oraz firm kurierskich to jednak dni pomiędzy 6 grudnia a Bożym Narodzeniem. Wielu przewoźników w ciągu tych kilku ostatnich tygodni roku ratuje się dodatkowymi rekrutacjami czy sezonowymi pracownikami. W wielu firmach kurierskich paczki dostarczane są w tym okresie również w weekendy.

Na chwilę obecną nie ma jeszcze informacji na temat tego, jak będzie wyglądała dostawa przed świętami w inPost, dostawa przed świętami w DPD czy dostawa u innych dużych przewoźników.

Większość firm kurierskich stara się w ten czy inny sposób odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie ze strony nadawców i odbiorców przesyłek. Przewoźnicy ustalają też zwykle graniczne daty, przed którymi należy nadać przesyłki, aby dotarły one na czas. Informacji na ten temat gwarancji dostawy przed świętami w poszczególnych firmach kurierskich powinniście szukać w drugiej połowie listopada lub najpóźniej na początku grudnia.

Czytaj także:

Jak sprzedawać na Aliexpress? Krok po kroku

Dropshipping – czy warto? 6 argumentów za tym rozwiązaniem

Magazyn sklepu internetowego – co musisz wiedzieć?

Jak sprzedawać na eBay za granicę? Poradnik krok po kroku

Prawa konsumenta a zakupy przez internet – wszystko, co musisz wiedzieć

Jak wysłać paczkę kurierem?