Dropshipping – w Polsce i na świecie – to cieszący się rosnącą popularnością wśród przedsiębiorców model logistyczny sprzedaży. Dzięki niemu możliwe staje prowadzenie sklepu internetowego bez posiadania magazynu, a nawet – samego towaru! Brzmi intrygująco? A więc: dropshipping – czy warto? Jakie są opinie o tym nowoczesnym rozwiązaniu i jaka jest opłacalność dropshippingu? Tłumaczymy w tekście.
Czy dropshipping ma sens?
Dropshipping — czy warto się w to bawić? Zabawa nie jest może najlepszym wyjściem, ale jeśli podejdziemy do tematu na poważnie, wówczas opłacalność dropshippingu może nas mile zaskoczyć.
Z pewnością to rozwiązanie kuszące dla początkujących – lecz nie tylko – przedsiębiorców, którzy pragną przy stosunkowo niewielkim nakładzie finansowym rozpocząć działalność w obszarze e-commerce. Czy dropshipping ma sens?
Zacznijmy od tego,co to dropshipping. Opisywany model logistyczny zakłada przeniesienie, w przypadku sprzedaży internetowej, obowiązków związanych z magazynowaniem i wysyłką towarów do klientów na inny podmiot – hurtownię lub producenta. Do zadań przedsiębiorcy, np. właściciela e-sklepu, należą zatem wyłącznie działania marketingowe i obsługa klienta.
To, czy dropshipping ma sens, jest coraz częstszym tematem rozmów przedsiębiorców. Wielu z nich decyduje się na to rozwiązanie, ponieważoutsourcing usług logistycznych jest jednym ze skutecznych sposobów na kontrolę kosztów operacyjnych oraz zwiększenie elastyczności działania. Jeśli więc obsługa sklepu internetowego i zarobki z tym związane to interesująca Cię kwestia, poznaj wady i zalety dropshippingu.
Czy dropshipping się opłaca?
Czy dropshipping jest opłacalny? W tym modelu logistycznym zarobki przedsiębiorcy zależą od takich czynników jak wysokość marży, umowa z hurtownią, ale też popyt na dany produkt. Na to, czy dropshipping się opłaca, wpływa także strategia działań marketingowych. Dropshipping — czy warto? Naszym zdaniem w wielu przypadkach tak, pod warunkiem wynegocjowania odpowiednich warunków oraz dobrego rozeznania na rynku.
To, co zdecydowanie wpływa na kwestię, czy dropshipping się opłaca, jest oczywiście marża. Tę najczęściej określa się jako 20-35% ceny hurtowej. Warto pamiętać o tym, by sprawdzić dokładnie zapisy z hurtownią dropshipping i to, czy są w niej punkty o możliwości wpływu podmiotu na marżę, którą ustala sprzedawca. Sprawdź także:Dropshipping – ile można zarobić?
Wady i zalety dropshippingu
Jakie są największe wady i zalety dropshippingu? Zacznijmy od zalet:
- Jedną z największych zalet są koszty dropshippingu — te są niewielkie, zwłaszcza jeśli mówimy o samym początku takiej działalności. Nie musimy inwestować w stworzenie własnego magazynu i zatowarowanie nowego sklepu. O tym, ile może kosztować stworzenie własnego magazynu, możecie przeczytać w artykuleBudowa magazynu dla sklepu internetowego – kiedy się opłaca, a kiedy nie?
- W tym modelu nie musimy również regularnie inwestować w nowy asortyment. Nasz kapitał nie jest więc zamrożony w towarze, tak jak ma to miejsce w przypadku klasycznego sklepu online.
- W dropshippingu towar wysyłany jest bezpośrednio z hurtowni. To po jej stronie leży fizyczna komplementacja zamówienia i jego wysyłka. Nie musimy więc inwestować czasu ani środków w logistyczną obsługę zamówienia. Wyjątkiem może być tutajobsługa zwrotów. To, czy hurtownia dropshippingowa będzie je obsługiwać, zależy od naszej umowy. Często jednak obowiązek ten spada na właściciela sklepu. Więcej informacji na ten temat znajdziecie w artykule:Zwrot i wymiana w sklepie internetowym – jak usprawnić?
- Korzystając z dropshippingu, od razu uzyskujemy dostęp do szerokiego asortymentu towaru, który możemy oferować w naszym sklepie.
Jak każde rozwiązanie logistyczne, dropshipping ma także pewne rysy. Poznaj wady dropshippingu:
- Jedną z największych wad dropshippingu jest stosunkowo mały wpływ sprzedawcy na przebieg transakcji. Czas realizacji zamówienia i jego wysyłki zależy od hurtowni dropshippingowej. Mimo że większość hurtowni działa sprawnie, to jednak zdarzają się pomyłki czy opóźnienia, za które to my będziemy musieli się tłumaczyć klientowi.
- Dużym problemem w tym modelu sprzedaży mogą być również zwroty. W wielu przypadkach hurtownie dropshippingowe nie obsługują zwrotów.
- Z powyższym punktem wiąże się również kolejna wada dropshippingu, czyli brak kontroli nad jakością przesyłki. Nie zawsze mamy wpływ na to, jak będzie zapakowane zamówienie.
- Problemem w dropshippingu może być także brak unikatowych treści. Zarówno zdjęcia, jak i opisy produktów otrzymujemy od hurtowni i są one takie same, jak w innych sklepach korzystających z jej oferty. Dobrym pomysłem może być więc inwestycja w dodatkowe treści na stronie sklepu.
- Brak możliwości odbioru osobistego. Sprzedając w dropshippingu, z oczywistych względów nie jesteśmy w stanie zaoferować naszym klientom możliwości odbioru osobistego, nawet jeśli znajdują się oni w tej samej lokalizacji co hurtownia.
Dropshipping – czy warto? Redukcja ryzyka
Podsumowując temat “dropshipping — czy warto”, największą zaletą tego rozwiązania jest po prostu zmniejszenie ryzyka strat finansowych oraz obniżenie kosztów. Przyjrzyjmy się bliżej najpierw pierwszej kwestii.
Obniżenie ryzyka start to jest szczególnie istotne w przypadku nowych sklepów internetowych. Inwestor nie musi bowiem jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży ponosić znacznych kosztów związanych z nabyciem towarów. A także drżeć na samą myśl o niesprzedanym asortymencie, który zalega w magazynie.
Dzięki współpracy z hurtowniami dropshippingowym ryzyko na starcie jest zatem o wiele mniejsze. Podobnie jak koszty rozpoczęcia operacji! A to z kolei wiąże się nierozerwalnie z faktem, że dzięki dropshippingowi zarobki przedsiębiorcy mogą być o wiele szybsze!
Dropshipping w Polsce cieszy się coraz większą popularnością. Analizy dropshippingu Polsce pokazują, że opłacalność dropshippingu jest wysoka. Sklepy działające w tym systemie swoją pierwszą transakcję odnotowują w dużo krótszym (nawet o połowę!) czasie w porównaniu do tradycyjnych sklepów internetowych.
Dropshipping – opłacalność dzięki obniżeniu kosztów!
Opłacalność dropshippingu wiąże się z istotą tego modelu, który opiera się na przerzuceniu obowiązków zatowarowania oraz wysyłki produktów na hurtownię dropshippingową. Oznacza to, że przedsiębiorca nie ponosi kosztów związanych z magazynowaniem i obsługą magazynową, a także – przygotowywaniem zamówień oraz ich dostarczeniem do klientów. Całalogistyka sklepu internetowego, w tym takżefulfillment, spoczywa na barkach zaufanego partnera! Jak współpracować z hurtownią dropshippingową?
Dropshipping – hurtownia zewnętrzna dla pełnej elastyczności!
Integracja z hurtowniami dropshipping to jeden z ważniejszych kroków dla przedsiębiorców, którzy myślą poważnie o tym modelu logistycznym. Dzięki temu, że sprzedawane przez przedsiębiorcę towary znajdują się w hurtowni dropshippingowej, biznesmen nie musi dostosowywać miejsca zamieszkania oraz siedziby firmy do konkretnej lokalizacji. Cała jego praca odbywa się w sieci!
Co więcej, gdy mowa o dropshippingu – opinie inwestorów, którzy zdecydowali się na wdrożenie tego modelu logistycznego, potwierdzają, że wiąże się on z możliwością zaoszczędzenia znacznej ilości czasu. A w biznesie – jak wiemy – czas to pieniądz.
Nie zapominajmy także, że współpraca z hurtownią dropshippingową nie wymaga od przedsiębiorcy utrzymywania rozległej siatki kontaktów niezbędnej do zdobycia pożądanego asortymentu. Także ceny w hurtowniach dropshippingowych są często na tyle atrakcyjne, że całość procesu wydaje się dla wielu przedsiębiorców atrakcyjnym rozwiązaniem. Brzmi to wszystko zachęcająco? Przeczytaj więcej na temat tego,jak prowadzić sklep internetowy bez magazynu!
Opinie o modelu dropshippingowym
Spójrzmy na dropshipping w Polsce i na świecie z lotu ptaka. Jakie są opinie o sklepach dropshipping? Raport Grand View Research pokazuje, że w 2018 roku globalny rynek dropshippingu wyceniany był na 102,2 miliarda. Jak wskazują specjaliści — do 2025 roku tempo wzrostu rynku będzie wynosił 28,8%.
Zarówno dropshipping w Polsce, jak i na świecie cieszy się dużym, stałym zainteresowaniem, na co z kolei wskazuje stała, wysoka liczba wyszukiwań hasła w Google’u.
W kontekście Polski warto także przyjrzeć się opcji sklepu w największym rodzimym marketplace, czyli Allegro. Jakie są opinie o dropshippingu na Allegro? Raczej pozytywne! Na plus możemy zaliczyć niskie koszty rozpoczęcia sprzedaży i wygodę obsługi zamówień w systemie.
A opinie o dropshippingu przez użytkowników e-commerce’ów? Ten model, pod warunkiem dobrej współpracy z hurtownią i wysokiej obsługi klienta, jest bardzo atrakcyjny dla klientów. Z ich perspektywy wiąże się przecież z szerokim asortymentem i nierzadko atrakcyjnymi cenami.
Czytaj także:
Fulfillment dla e-commerce – na czym polega i dlaczego warto?
Co sprzedawać w internecie w 2023 roku? Podpowiadamy!
Sprzedaż internetowa — co się opłaca?
Wzrost sprzedaży w sklepie internetowym — jak go osiągnąć?