Czarny piątek – globalne święto konsumpcjonizmu i symboliczne rozpoczęcie okresu przedświątecznej gorączki zakupów. Co roku Black Friday elektryzuje klientów sklepów online i łowców okazji. Sprawdźmy dziś, kiedy wypada Czarny Piątek w 2021 i skąd w ogóle wziął się ten termin.

 

Kiedy jest Czarny Piątek 2021?

 

Zastawiacie się, kiedy jest Czarny Piątek w 2021? To zakupowe święto przypada w tym roku na 26 listopada. Często spotykamy się też z pytaniami w stylu „kiedy jest Czarny Piątek w Niemczech” czy „kiedy czarny piątek w USA”? Tradycyjnie Black Friday to pierwszy piątek po amerykańskim Święcie Dziękczynienia. Na całym świecie Czarny Piątek obchodzony jest właśnie tego dnia. Mimo że teoretycznie jest to święto jednodniowe, to wiele sklepów decyduje się przedłużyć związane z Czarnym Piątkiem promocje na cały weekend czy nawet cały tydzień (Black Week). Tak więc to, ile trwa Black Friday, uzależnione jest od konkretnego sklepu online. Co więcej, Czarny Piątek traktowany jest często jako symboliczne otwarcie gorącego okresu przedświątecznych zakupów. To właśnie na koniec listopada i pierwsze tygodnie grudnia przypada okres, w którym większość z nas kupuje świąteczne prezenty.

 

Dlaczego Black Friday – skąd wzięła się ta nazwa?

 

Nie do końca wiadomo, jak powstał termin Black Friday. Z całą pewnością pochodzi ze Stanów Zjednoczonych, jednak dlaczego Black Friday? Chyba najbardziej wiarygodna teoria związana jest z tym, jak dawniej zapisywano wyniki finansowe w sklepach. W używanych w latach 60 księgach rachunkowych zyski sklepu zapisywane były czarnym tuszem (w przeciwieństwie do zapisywanych na czerwono strat). W związku z tym w dniach dobrej sprzedaży kolor ten przeważał w sklepowych rachunkach. Zgodnie z tą teorią termin Black Friday miał być pierwszy raz oficjalnie użyty przez amerykańskie media w 1981. Słowa te padły w materiale dotyczącym pierwszego od dłuższego czasu dobrego dnia dla sprzedawców detalicznych. 

 

Czy warto czekać na Black Friday?

 

Czy rzeczywiście warto czekać na Black Friday? Czy ten dzień jest naprawdę tak ważny dla właścicieli sklepów online? To zakupowe święto największą popularnością nadal cieszy się na zachodzie. Szczególnie w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Nie można jednak pomijać faktu, że również w Polsce Black Friday z roku na rok zyskuje na popularności. Pamiętajmy również, że Black Friday to nie tylko jeden dzień wzmożonej sprzedaży. Jest to również symboliczna data, która otwiera okres przedświątecznych zakupów. 

 

Wróćmy jednak na chwilę za ocean i sprawdźmy, jak wyglądał zeszłorocznych Black Friday w liczbach. Według danych udostępnionych przez Adobe Analytics w 2020 roku sprzedaż online w Black Friday wyniosła w USA 14,13 mld dolarów. Był to aż 19% wzrost w stosunku do roku 2019. Oczywiście wyników polskich sklepów związanych z Black Friday nie możemy porównywać z tymi zza oceanu. Niemniej jednak bardzo wiele branż notuje w tym okresie wzrost sprzedaży nawet rzędu kilkuset procent. 

 

Żeby jednak skorzystać z tej kilkutygodniowej hossy na rynku e-commerce, musimy zadbać o odpowiednie przygotowanie naszego sklepu internetowego. Ten rok jest pod tym względem wyjątkowy. Wiele mniejszych i średnich firm zaczyna odczuwać problemy związane z zakłóceniami w globalnym łańcuchu dostaw. Pojawiają się realne problemy z zaopatrzeniem, a ceny transportu odnotowały bardzo gwałtowny wzrost. Dla wielu firm stało się to pretekstem do skorzystania z usług z zakresu fulfillmentu. Jest to nie tylko magazynowanie dla sklepu internetowego, ale często również obsługa całego procesu realizacji zamówienia i jego dostarczenia do klienta. Więcej na temat tego rodzaju usług i ich zakresu możecie przeczytać na stronie obsługa klienta w sklepie e-commerce.