Black Friday to symboliczna data, która rozpoczyna najgorętszy okres w branży e-commerce. W następujących po Czarnym Piątku tygodniach na właścicieli e-sklepów czeka jeszcze Cyber Monday, Mikołajki, Dzień Darmowej Dostawy i oczywiście święta Bożego Narodzenia. Z roku na rok Polacy wydają w tym czasie coraz więcej na zakupy internetowe. Jest to więc duża szansa na poprawienie wyników finansowych sklepu online. Jest to jednak również okres, w którym wielu sprzedawców popełnia błędy, które mogą sprawić, że zamiast spodziewanych zysków będziemy liczyć straty. Sprawdźmy więc, jakie są najpopularniejsze błędy sklepów online przed Black Friday i jak ich uniknąć.

1. Black Friday w sklepie online – nie uczenie się na błędach

Pierwszy błąd, o którym postanowiliśmy dziś napisać, dotyczy sklepów, które na rynku działają już dłużej niż rok. Dobrym punktem wyjścia do przygotowania sklepu na Black Friday jest analiza analogicznego okresu w poprzednim roku. Brak tej analizy jest więc ogromnym błędem. Powinna ona dotyczyć zarówno naszych działań, jak i tego, jak zachowywali się klienci odwiedzający nasz sklep w czasie Black Friday.

Możemy przeanalizować, jakie produkty przyniosły nam w tym okresie największe zysk, co nam się udało i jakie działania były niewypałem. Dobrym pomysłem jest również sprawdzenie, które podstrony naszego sklepu były najczęściej odwiedzane i zoptymalizowanie ich treści pod kątem nadchodzącego Czarnego Piątku i okresu przedświątecznego.

2. Błąd cenowy i fałszywe promocje

Black Friday to okres, w którym często będziemy modyfikować ceny naszych produktów, dodawać do sklepu rabaty itd. Często jest to również okres wzmożonej pracy, w którym łatwiej o pomyłkę. Może tu dojść do sytuacji określanej jako błąd cenowy. Taka pomyłka w cenie produktów może nas sporo kosztować. Co prawda obowiązujące przepisy przewidziały taką sytuację i nie będziemy musieli za wszelką cenę finalizować takiej niekorzystnej dla nas transakcji. Mimo tego błąd cenowy może odbić się bardzo negatywnie na wizerunku naszego sklepu.

Innym błędem popełnianym niestety dosyć często przez właścicieli e-sklepów w Black Friday jest tworzenie tak zwanych fałszywych promocji. Mechanizm jest bardzo prosty i polega na sztucznym zawyżeniu ceny na krótko przed czarnym piątkiem i jej późniejsze „promocyjne” obniżenie. Takie praktyki są bardzo łatwe do zdemaskowania i najczęściej przynoszą więcej strat niż korzyści.

Problem ten miały rozwiązać w 2022 nowe przepisy związane z tak zwaną dyrektywą Omnibus. Zakłada ona, że w przypadku promocji w sklepie internetowym, obok nowej promocyjnej ceny musi się znaleźć również widoczna informacja o najniższej cenie produktu w ciągu ostatnich 30 dni. Rozwiązania to ma na celu właśnie walkę z pozorowanymi fałszywymi promocjami przy takich okazjach jak Black Friday.

Przepisy zgodne z dyrektywą Omnibus zostały już wprowadzone w szeregu państw Unii Europejskiej. Niestety ich wejście w życie w Polsce jest cały czas przesuwane, a sama ustawa regulująca te kwestie utknęła w sejmie. Mimo tego część sklepów online zdecydowała się już wdrożyć szereg rozwiązań narzucanych przez nowe unijne przepisy.

3. Czarny piątek a nieanalizowanie cen konkurencji

Ceny popularnych produktów mogą się w Czarny Piątek zmieniać kilka czy nawet kilkanaście razy dziennie. Nagły spadek liczby zamówień niektórych produktów w Black Friday może oznaczać, że mają one bardziej konkurencyjne ceny w innych sklepach. Dlatego też wiele sklepów e-commerce włącza analizę konkurencji czy badanie rynku konkurencji do swojej strategii przygotowań do Czarnego Piątku. Brak tej analizy jest kolejnym możliwym do popełnienia błędem.

Analiza konkurencji na niewielką skalę może być przeprowadzona manualnie. Możecie po prostu ręcznie sprawdzić ceny wybranych produktów u swoich największych konkurentów. Taki badanie konkurencji sprawdzi się jednak tylko na niewielką skalę. Na rynku dostępne są jednak różnego rodzaju narzędzia pozwalające na automatyczny monitoring cen czy nawet tworzenie rankingów cenowych.

4. Ile zniżki na Black Friday zaoferować? Źle dobrana zniżka

To, jakie zniżki na Black Friday jesteśmy w stanie zaoferować, zależy oczywiście od konkretnej branży, produktu i tego, jakimi marżami operujemy. Z najnowszego badania firmy Tpay wynika, że większość polskich sklepów szykuje z okazji Black Friday promocje sięgające maksymalnie 30%. Tylko mniej niż jedna trzecia podmiotów e-commerce rozważa wyższe obniżki cen.

Pamiętajmy, że nie zawsze chodzi o to, aby rabat był jak największy. Warto jednak zadbać o to, aby nasze promocje cenowe z okazji Black Friday były lepsze lub przynajmniej podobne do tych oferowanych przez naszą bezpośrednią konkurencję. Skuteczną zachętą do dokonania zakupu w okresie przedświątecznym jest też często darmowa dostawa lub gwarancja dostarczenia zamówienia w określonym terminie.

5. Czarny piątek i brak oceny/błędna ocena naszych możliwości logistycznych

Częstym błędem związanym z przygotowaniem sklepu do Black Friday jest również zbytnie skupienie się na działaniach promocyjnych, czy też kwestiach związanych z odpowiednim zatowarowaniem. W natłoku pracy związanej ze świętami w e-commerce zapominamy często o realnej ocenie naszych możliwości logistycznych.

Czas realizacji zamówienia jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na satysfakcję klientów. Jest on szczególnie istotny w okresie przedświątecznym, kiedy to zakupy robiona są często z myślą o prezentach świątecznych czy mikołajkowych.

Rozwiązaniem potencjalnych problemów z logistyką sklepu internetowego są bardzo często usługi określane jako fulfillment. Jest to nie tylko magazynowaniedla sklepu internetowego, ale także outsourcing innych czynności związanych z fizyczną realizacją zamówień. Fulfillment może dotyczyć również takich obszarów działalności e-sklepu jak obsługa zwrotów i wymiana towarów, czy nawet bieżąca obsługa klienta w e-commerce.

6. Black Friday, a brak weryfikacji stanów magazynowych

Bardzo istotną częścią przygotowań sklepu online do Black Friday powinna być również dogłębna analiza stanów magazynowych. Powinna ona dotyczyć przede wszystkim produktów, które będą objęte tego dnia obniżkami. Nie możecie dopuścić do sytuacji, w które zainwestujecie czas i środki w promocję kampanii na Black Friday, po czym okaże się, że ze względu na szybkie wyczerpanie towarów skorzysta z niej tylko niewielka grupa kupujących.

Kluczowe jest zapewnienie odpowiedniego zapasu przede wszystkim tych produktów, które cieszą się dużym powodzeniem i będą objęte zniżkami w Czarny Piątek. Warto jednak przeprowadzić ogólną kontrolę stanów magazynów, szczególnie jeśli wdrożyliście w swoim sklepie online takie rozwiązania, jak cross-selling.

Co to takiego? W największym skrócie jest to oferowanie klientowi produktów powiązanych z tymi, które znalazły się już w jego koszyku. W przypadku sklepu internetowego proces ten może być w pełni zautomatyzowany. Jeżeli wdrożyliście w Waszym sklepie taki mechanizm, to warto zadbać również o odpowiednie zatowarowanie produktów powiązanych z tymi, które będziecie oferować w promocyjnych cenach. Cross-selling to często dobry sposób na zwiększenie marży przy sprzedaży promocyjnych produktów.

Jak zwykle zachęcamy również do zapoznania się z przygotowanymi przez nas innymi poradnikami. Więcej na temat Black Friday możecie dowiedzieć się z artykułów:

Black Friday – kiedy odbywa się Czarny Piątek i dlaczego jest taki ważny dla Twojego biznesu?

Promocja na Black Friday – jak ją zaplanować?

Black Friday – jak przygotować swój sklep do Czarnego Piątku?

Jak przygotować e-commerce do Świąt w 2022? 4 najważniejsze kroki!

Czytaj także:

Jak sprzedawać na Aliexpress? Krok po kroku

Dropshipping – czy warto? 6 argumentów za tym rozwiązaniem

Magazyn sklepu internetowego – co musisz wiedzieć?

Jak sprzedawać na eBay za granicę? Poradnik krok po kroku

Prawa konsumenta a zakupy przez internet – wszystko, co musisz wiedzieć

Jak wysłać paczkę kurierem?

Jak rozwinąć sklep internetowy? 3 pomocne rozwiązania

Jak założyć sklep internetowy?

Logistyka sklepu internetowego

Wzrost sprzedaży w sklepie internetowym – jak go osiągnąć?

Sklep internetowy – jak dotrzeć do potencjalnych klientów?

Sprzedaż internetowa – co się opłaca?

E-commerce w 2022 – 3 trendy, które mogą zaważyć o Twoim biznesie