Black Friday to symboliczna data, która rozpoczyna najgorętszy okres w branży e-commerce. W następujących po Czarnym Piątku tygodniach na właścicieli e-sklepów czeka jeszcze Cyber Monday, Mikołajki, Dzień Darmowej Dostawy i oczywiście święta Bożego Narodzenia. Z roku na rok Polacy wydają w tym czasie coraz więcej na zakupy internetowe. Jest to więc duża szansa na poprawienie wyników finansowych sklepu online. Jest to jednak również okres, w którym wielu sprzedawców popełnia błędy, które mogą sprawić, że zamiast spodziewanych zysków będziemy liczyć straty. Sprawdźmy więc, jakie są najpopularniejsze błędy sklepów online przed Black Friday i jak ich uniknąć.

 

Black Friday w sklepie online – uczmy się na błędach

Pierwszy błąd, o którym postanowiliśmy dziś napisać, dotyczy sklepów, które na rynku działają już dłużej niż rok. Dobrym punktem wyjścia do przygotowania sklepu na Black Friday jest analiza analogicznego okresu w poprzednim roku. Powinna ona dotyczyć zarówno naszych działań, jak i tego, jak zachowywali się klienci odwiedzający nasz sklep w czasie Black Friday. Możemy przeanalizować, jakie produkty przyniosły nam w tym okresie największe zysk, co nam się udało i jakie działania były niewypałem. Dobrym pomysłem jest również sprawdzenie, które podstrony naszego sklepu były najczęściej odwiedzane i zoptymalizowanie ich treści pod kątem nadchodzącego Czarnego Piątku i okresu przedświątecznego.

 

Błąd cenowy i fałszywe promocje

Black Friday to okres, w którym często będziemy modyfikować ceny naszych produktów, dodawać do sklepu rabaty itd. Często jest to również okres wzmożonej pracy, w którym łatwiej o pomyłkę. Może tu dojść do sytuacji określanej jako błąd cenowy. Taka pomyłka w cenie produktów może nas sporo kosztować. Co prawda obowiązujące przepisy przewidziały taką sytuację i nie będziemy musieli za wszelką cenę finalizować takiej niekorzystnej dla nas transakcji. Mimo tego błąd cenowy może odbić się bardzo negatywnie na wizerunku naszego sklepu.

Innym błędem popełnianym niestety dosyć często przez właścicieli e-sklepów w Black Friday jest tworzenie tak zwanych fałszywych promocji. Mechanizm jest bardzo prosty i polega na sztucznym zawyżeniu ceny na krótko przed czarnym piątkiem i jej późniejsze „promocyjne” obniżenie. Takie praktyki są bardzo łatwe do zdemaskowania i najczęściej przynoszą więcej strat niż korzyści.

 

Ile zniżki na Black Friday zaoferować?

To, jakie zniżki na Black Friday jesteśmy w stanie zaoferować, zależy oczywiście od konkretnej branży, produktu i tego, jakimi marżami operujemy. Z najnowszego badania firmy Tpay wynika, że większość polskich sklepów szykuje z okazji Black Friday promocje sięgające maksymalnie 30%. Tylko mniej niż jedna trzecia podmiotów e-commerce rozważa wyższe obniżki cen. Pamiętajmy, że nie zawsze chodzi o to, aby rabat był jak największy. Warto jednak zadbać o to, aby nasze promocje cenowe z okazji Black Friday były lepsze lub przynajmniej podobne do tych oferowanych przez naszą bezpośrednią konkurencję. Skuteczną zachętą do dokonania zakupu w okresie przedświątecznym jest też często darmowa dostawa lub gwarancja dostarczenia zamówienia w określonym terminie.

 

Czarny piątek i ocena naszych możliwości logistycznych

Częstym błędem związanym z przygotowaniem sklepu do Black Friday jest również zbytnie skupienie się na działaniach promocyjnych, czy też kwestiach związanych z odpowiednim zatowarowaniem. W natłoku pracy związanej ze świętami w e-commerce zapominamy często o realnej ocenie naszych możliwości logistycznych. Czas realizacji zamówienia jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na satysfakcję klientów. Jest on szczególnie istotny w okresie przedświątecznym, kiedy to zakupy robiona są często z myślą o prezentach świątecznych czy mikołajkowych. Rozwiązaniem potencjalnych problemów z logistyką sklepu internetowego są bardzo często usługi z zakresu fulfillmentu. Jest to nie tylko magazynowanie dla sklepu internetowego, ale także outsourcing innych czynności związanych z fizyczną realizacją zamówień. Fulfillment może dotyczyć również obsługi zwrotów i reklamacji, które przysparzają wielu problemów właścicielom biznesów e-commerce.

Jak zwykle zachęcamy również do zapoznania się z przygotowanymi przez nas innymi poradnikami. Więcej na temat Black Friday możecie dowiedzieć się z artykułów: