Black Friday już tradycyjnie rozpoczyna okres świątecznej gorączki zakupów. Dla wielu sklepów e-commerce to właśnie koniec listopada i cały grudzień to najbardziej pracowity okres. Dziś zastanowimy się nad tym, jak przygotować sklep do Black Friday i o czym warto pamiętać, aby okres ten przyniósł nam oczekiwane zyski.

Black Friday e-commerce w liczbach

Na wstępie rzućmy może okiem na kilka liczb, które pokazują skalę zjawiska, jakim jest Black Friday. To zakupowe święto wywodzi się oczywiście ze Stanów Zjednoczonych i to właśnie za oceanem cieszy się największą popularnością. Według szacunków Adobe Analytics w 2020 Amerykanie wydali tego dnia ponad 14 mld dolarów na same zakupy online. Było to o aż 19% więcej niż roku poprzednim. Tak duży wzrost zapewne częściowo wynikał z ograniczeń w handlu stacjonarnym związanych z koronawirusem. Niemniej jednak rokroczny wzrost wartości rynku e-commerce w Black Friday to notowany był przez wiele lat z rzędu. Wyjątkiem był 2021 rok, kiedy obroty tego dnia były minimalnie mniejsze niż w roku poprzednim.

Czytaj także:

Promocja na Black Friday – jak ją zaplanować?

Black Friday – kiedy odbywa się Czarny Piątek i dlaczego jest taki ważny dla Twojego biznesu?

Jak przygotować e-commerce do Świąt w 2022? 4 najważniejsze kroki!

Black Friday – 6 błędów, których nie chcesz popełnić

Popularność Black Friday rośnie również w Polsce. W 2020 roku zbadania tego tematu podjęła się firma ExpertSender. Z przeprowadzonego badania wynikało, że aż 95% respondentów wiedziało, czym jest Black Friday, a 87% z nich planowało tego dnia zakupy online. Dla wielu osób to właśnie Black Friday jest okazją do zakupu droższych prezentów świątecznych. W związku z tym Black Friday w Polsce kojarzony jest często z zakupami elektroniki użytkowej jak smartfony, tablety, laptopy itp. Oczywiście duże wzrosty notują w tym okresie również inne branże związane tradycyjnie z okresem przedświątecznym. Są to między innymi sklepy oferujące kosmetyki, zabawki, książki i multimedia.

Skalę popularności Black Friday w Polsce dobrze obrazują również dane dotyczące minionego, 2021 roku zaprezentowane przez operatora płatności BLIK. W zeszłoroczny Czarny Piątek internauci dokonali aż 3,7 miliona transakcji za pośrednictwem BLIKa, na kwotę 540 milionów złotych. Natomiast wartość wszystkich transakcji zawartych od piątku do poniedziałku (4 dni od Black Friday do Cyber Monday) wyniosła aż 1,6 mld.

Wielu ekspertów przewiduje, że tegoroczny Black Friday może nie być tak spektakularny, jak w minionych latach. Rosnąca inflacja, kryzys energetyczny i rosyjska inwazja na Ukrainę to najważniejsze, ale niejedyne czynniki, które wpłynęły na pogorszenie kondycji finansowej wielu polskich rodzin. W tej sytuacji wiele osób będzie zapewne musiało zrezygnować z większych zakupów w Black Friday. Nie oznacza to oczywiście, że właściciele e-sklepów powinni zignorować przygotowania do Black Friday.

Jak przygotować sklep na Black Friday – jakie promocje?

Z raportu ExpertSender dotyczącego Czarnego Piątku 2020 mogliśmy się dowiedzieć również, że zdecydowana większość klientów e-sklepów za najlepszą formę promocji uważa obniżkę cen. Takich promocji na Black Friday oczekiwało niemal 80% ankietowanych.

Oczekiwania klientów pokrywają się w tym roku z planami większości sklepów e-commerce. Według raportu operatora płatności internetowych Tpay obniżkę cen na Black Friday planuje aż 90% polskich e-sklepów. W zdecydowanej większość będą to jednak obniżki sięgające maksymalnie 30% ceny. Tylko nieco mniej niż ⅓ badanych sklepów planuje w tym roku większe obniżki cen.

Wynika to przede wszystkim z dwóch czynników. Po pierwsze, specyfika polskiego rynku e-commerce i panująca na nim konkurencja, sprawiają, że wielu sprzedawców operuje na stosunkowo niskich marżach. Nie mają więc oni możliwości większej obniżki ceny. Dodatkowo dla wielu firm coraz bardziej dotkliwe stają się rosnące koszty utrzymania. Znaczny wzrost cen nośników energii jest sporym wyzwaniem dla wielu przedsiębiorstw również z sektora e-commerce. W sytuacji, gdy realne stają się problemy z zaopatrzeniem, a ceny transportu stale rosną, część sprzedawców rezygnuje z dużych obniżek.

Niemniej jednak Black Friday i cały okres przedświąteczny mogą być bardzo dobrą okazją do poprawienia wyników finansowych sklepu. Warto zastanowić się, co jeszcze, poza obniżką cen, możecie zaproponować swoim klientom w ramach promocji na Black Friday. Dodatkową zachętę do zakupu może stanowić na przykład darmowa dostawa od niższej niż zwykle kwoty, czy atrakcyjny gratis dodawany do zamówień w Black Friday.

Wyprzedaże w Czarny Piątek – jak przygotować sklep do okresu przedświątecznego?

Przygotowanie sklepu do okresu przedświątecznych zakupów to niezwykle obszerny temat, któremu moglibyśmy poświęcić w zasadzie cały cykl artykułów. Dziś postaramy się więc wymienić tylko kluczowe dla tego okresu działania.

    • Warto zacząć od przygotowania odpowiedniego harmonogramu i planu działań. Większość sklepów zaczyna przygotowania dla Black Friday co najmniej miesiąc wcześniej.
    • Dobrym pomysłem może być również przeanalizowanie naszych działań i zachowań naszych klientów w czasie poprzedniego Czarnego Piątku. Możemy na przykład sprawdzić, które strony naszego sklepy były w tym czasie najczęściej odwiedzane i zadbać o rozbudowanie ich treści i jej optymalizację pod kątem Black Friday.
    • Nasze promocje na Black Friday powinny oczywiście znaleźć odzwierciedlenie również w działaniach marketingowych. Często dobrym pomysłem jest wykorzystanie płatnej reklamy Google Ads. W okresie przedświątecznym mamy zwykle do czynienia z tak zwaną sezonową korektą i niższym kosztem pozyskania w ten sposób klientów. Black Friday to również dobra okazja do przygotowania odpowiednich, atrakcyjnych materiałów promocyjnych. Możemy wykorzystać je nie tylko w systemach płatnej reklamy, ale również w kanałach social media naszego sklepu.
    • Bardzo istotną częścią przygotowań do Black Friday jest również realna ocena naszych możliwości logistycznych. Czy bez problemu będziemy w stanie poradzić sobie z terminową realizacją zwiększonej liczby zamówień? Obsługa klienta w sklepie internetowym może nam w tym okresie zająć o wiele więcej czasu niż zwykle. Do tego dochodzą jeszcze charakterystyczne dla tej pory roku problemy z przewoźnikami wynikające z dużego obłożenia tych firm. Generalnie, okres przedświąteczny jest często dobrym pretekstem do bliższego przyjrzenia się takiej usłudze jak fulfillment. Jest to nie tylko magazynowanietowaru w firmie zewnętrznej, ale także outsourcing większość działań związanych z fizyczną realizacją zamówień. Poza samymi wysyłkami, fulfillment może obejmować też takie aspekty działalności e-sklepu jak obsługa zwrotów i wymiana towarówczy bieżąca obsługa klienta w e-commerce. Dla właściciela sklepu oznacza to nie tylko więcej czasu na działania promocyjne. Fulfillment jest też często sposobem na cięcie kosztów i spore oszczędności.

Jak promować sklep na Czarny Piątek?

To, jaka kampania marketingowa sprawdzi się najlepiej w przypadku Waszego sklepu, uzależnione jest oczywiście od wielu indywidualnych czynników. Pod uwagę musicie wziąć między innymi swoje możliwości finansowe, model sprzedaży i komunikacji z klientami, asortyment itp. Możliwości macie całkiem sporo, a kilka najpopularniejszych sposobów na prowadzenie kampanii marketingowej w Czarny Piątek to:

      • Kampania reklamowa Google Ads – dla wielu sklepów to jedna z podstawowych form płatnej promocji. Do plusów takiego rozwiązania należą bardzo szerokie możliwości konfiguracji, ogromny zasięg i kontrola wydatków. Minusem jest bardzo duża konkurencyjność, a także poziom skomplikowania narzędzia, który wymaga czasem pomocy wykwalifikowanego specjalisty.
      • Media społecznościowe – dotyczy to zarówno komunikacji na profilach społecznościowych Waszego sklepu, jak i kampani reklamowej Facebook Ads czy też za pośrednictwem innych płatnych narzędzi oferowanych przez serwisy społecznościowe.
      • Newslettery/mailingi do klientów z własnej bazy.
      • Kampania reklamowa w internecie dotycząca Black Friday może być również realizowana za pośrednictwem różnych agregatów promocyjnych ofert związanych z tym zakupowym świętem.
      • Skutecznym uzupełnieniem promocji na Black Friday może być również stworzenie na stronie sklepu specjalnego landing page skupiającego promocyjne oferty. Ruch pochodzący z płatnych kampanii czy innych kanałów promocji możecie kierować na taki specjalnie zoptymalizowany landing page.

Jeśli prowadzicie sklep online i chcecie się przygotować do tegorocznego Black Friday, to zapraszamy także do lektury poradników:

Jak sprzedawać na Aliexpress? Krok po kroku

Dropshipping – czy warto? 6 argumentów za tym rozwiązaniem

Magazyn sklepu internetowego – co musisz wiedzieć?

Jak sprzedawać na eBay za granicę? Poradnik krok po kroku

Prawa konsumenta a zakupy przez internet – wszystko, co musisz wiedzieć

Jak wysłać paczkę kurierem?

Jak rozwinąć sklep internetowy? 3 pomocne rozwiązania

Jak założyć sklep internetowy?

Logistyka sklepu internetowego

Wzrost sprzedaży w sklepie internetowym – jak go osiągnąć?

Sklep internetowy – jak dotrzeć do potencjalnych klientów?

Sprzedaż internetowa – co się opłaca?

E-commerce w 2022 – 3 trendy, które mogą zaważyć o Twoim biznesie