Black Friday już tradycyjnie rozpoczyna okres świątecznej gorączki zakupów. Dla wielu sklepów e-commerce to właśnie koniec listopada i cały grudzień to najbardziej pracowity okres. Dziś zastanowimy się nad tym, jak przygotować sklep do Black Friday i o czym warto pamiętać, aby okres ten przyniósł nam oczekiwane zyski.

 

Black Friday e-commerce w liczbach

Na wstępie rzućmy może okiem na kilka liczb, które pokazują skalę zjawiska, jakim jest Black Friday. To zakupowe święto wywodzi się oczywiście ze Stanów Zjednoczonych i to właśnie za oceanem cieszy się największą popularnością. Według szacunków Adobe Analytics w zeszłym roku Amerykanie wydali tego dnia ponad 14 mld dolarów na same zakupy online. Było to o aż 19% więcej niż roku poprzednim. Tak duży wzrost zapewne częściowo wynikał z ograniczeń w handlu stacjonarnym związanych z koronawirusem. Niemniej jednak rokroczny wzrost wartości rynku e-commerce w Black Friday to stały trend notowany już od kilku lat.

Popularność Black Friday rośnie również w Polsce. W zeszłym roku zbadania tego tematu podjęła się firma ExpertSender. Z przeprowadzonego badania wynikało, że aż 95% respondentów wiedziało, czym jest Black Friday, a 87% z nich planowało tego dnia zakupy online. Dla wielu osób to właśnie Black Friday jest okazją do zakupu droższych prezentów świątecznych. W związku z tym Black Friday w Polsce kojarzony jest często z zakupami elektroniki użytkowej jak smartfony, tablety, laptopy itp. Oczywiście duże wzrosty notują w tym okresie również inne branże związane tradycyjnie z okresem przedświątecznym.

 

Jakie promocje na Black Friday?

Z zeszłorocznego raportu ExpertSender dotyczącego Czarnego Piątku mogliśmy się dowiedzieć również, że zdecydowana większość klientów e-sklepów za najlepszą formę promocji uważa obniżkę cen. Takich promocji na Black Friday oczekiwało niemal 80% ankietowanych. Oczekiwania klientów pokrywają się w tym roku z planami większości sklepów e-commerce. Według raportu operatora płatności internetowych Tpay obniżkę cen na Black Friday planuje aż 90% polskich e-sklepów. W zdecydowanej większość będą to jednak obniżki sięgające maksymalnie 30% ceny. Tylko nieco mniej niż ⅓ badanych sklepów planuje w tym roku większe obniżki cen. Wynika to przede wszystkim z dwóch czynników. Po pierwsze, specyfika polskiego rynku e-commerce i panująca na nim konkurencja, sprawiają, że wielu sprzedawców operuje na stosunkowo niskich marżach. Nie mają więc oni możliwości większej obniżki ceny. Dodatkowo wiele firm, zaczyna odczuwać skutki zakłóceń w globalnym łańcuchu dostaw. W sytuacji, gdy realne stają się problemy z zaopatrzeniem, a ceny transportu stale rosną, część sprzedawców rezygnuje z dużych obniżek. Niemniej jednak Black Friday i cały okres przedświąteczny mogą być bardzo dobrą okazją do poprawienia wyników finansowych sklepu. Warto zastanowić się, co jeszcze, poza obniżką cen możemy zaproponować naszym klientom. Dodatkową zachętę do zakupu może stanowić na przykład darmowa dostawa od niższej niż zwykle kwoty, czy atrakcyjny gratis dodawany do zamówień w Black Friday.

 

Wyprzedaże w Czarny Piątek – jak przygotować sklep do okresu przedświątecznego?

Przygotowanie sklepu do okresu przedświątecznych zakupów to niezwykle obszerny temat, któremu moglibyśmy poświęcić w zasadzie cały cykl artykułów. Dziś postaramy się więc wymienić tylko kluczowe dla tego okresu działania. Warto zacząć od przygotowania odpowiedniego harmonogramu i planu działań. Większość sklepów zaczyna przygotowania dla Black Friday co najmniej miesiąc wcześniej. Dobrym pomysłem może być również przeanalizowanie naszych działań i zachowań naszych klientów w czasie poprzedniego Czarnego Piątku. Możemy na przykład sprawdzić, które strony naszego sklepy były w tym czasie najczęściej odwiedzane i zadbać o rozbudowanie ich treści i jej optymalizację pod kątem Black Friday. Nasze promocje na Black Friday powinny oczywiście znaleźć odzwierciedlenie również w działaniach marketingowych. Często dobrym pomysłem jest wykorzystanie płatnej reklamy Google Ads. W okresie przedświątecznym mamy zwykle do czynienia z tak zwaną sezonową korektą i niższym kosztem pozyskania w ten sposób klientów. Black Friday to również dobra okazja do przygotowania odpowiednich, atrakcyjnych materiałów promocyjnych. Możemy wykorzystać je nie tylko w systemach płatnej reklamy, ale również w kanałach social media naszego sklepu.

Bardzo istotną częścią przygotowań do Black Friday jest również realna ocena naszych możliwości logistycznych. Czy bez problemu będziemy w stanie poradzić sobie z terminową realizacją zwiększonej liczby zamówień? Obsługa klienta w sklepie internetowym może nam w tym okresie zająć o wiele więcej czasu niż zwykle. Do tego dochodzą jeszcze charakterystyczne dla tej pory roku problemy z przewoźnikami wynikające z dużego obłożenia tych firm. Generalnie, okres przedświąteczny jest często dobrym pretekstem do bliższego przyjrzenia się usługom z zakresu fulfillmentu. Jest to nie tylko magazynowanie towaru w firmie zewnętrznej, ale także outsourcing większość działań związanych z fizyczną realizacją zamówień. Dla właściciela sklepu oznacza to nie tylko więcej czasu na działania promocyjne. Fulfillment jest też często sposobem na cięcie kosztów i spore oszczędności.

 

Jeśli prowadzicie sklep online i chcecie się przygotować do tegorocznego Black Friday, to zapraszamy także do lektury poradników: