Dobrze zaplanowana promocja na Black Friday to połowa sukcesu. Na co mogą liczyć w tym roku klienci polskich sklepów e-commerce? O czym warto pamiętać, przygotowując promocje na Black Friday? Postaramy się dzisiaj znaleźć odpowiedź na te i inne pytania związane z tym zakupowym świętem. Zapraszamy do lektury.

 

Promocje Black Friday – obniżka cen czy darmowa wysyłka?

Promocje Black Friday kojarzą nam się przede wszystkim z dużymi obniżkami cen. Niestety realia polskiego rynku e-commerce w minionych latach pokazały, że mało który sprzedawca jest w stanie zaoferować tego dnia naprawdę duże obniżki. Dobra promocja na Black Friday wcale nie musi jednak oznaczać obniżenia ceny o kilkadziesiąt procent. Możemy zaoferować naszym klientom również inne wymierne korzyści. Tematem promocji na Black Friday i tego, co planują polskie sklepy online, zajął się w tym roku operator płatności firma Tpay. Z przeprowadzonego przez Tpay badania wynika, że obniżkę cen na Black Friday planuje aż 90% polskich sklepów online. 30% właścicieli sklepów chce skusić klientów darmową dostawą, a 20% dodatkowymi gratisami rzeczowymi lub usługami. Na końcu tej listy znajdują się kody rabatowe, które w ramach Black Friday chce rozdawać około 10% sprzedawców.

Jeśli chodzi o to, na jakie obniżki cen możemy liczyć w Black Friday, to zdecydowana większość sklepów planuje rabaty w wysokości około 30%. Pamiętajmy, że ten rok jest specyficzny. Zakłócenia w globalnym łańcuchu dostaw są coraz bardziej odczuwalne. Dotyczy to szczególnie małych i średnich firm. Trudno więc oczekiwać, że w obliczu problemów z zaopatrzeniem i rosnącymi cenami transportu sprzedawcy będą skłonni do zaoferowania dużo wyższych rabatów.

 

Kiedy przygotować promocje na Black Friday?

Ze wspomnianego wyżej badania przeprowadzonego przez firmę Tpay wynika, że mniej więcej połowa sklepów online przygotowania do promocji na Black Friday rozpoczyna miesiąc wcześniej. Około 20% strategię na to zakupowe święto planuje z aż 2-miesięcznym wyprzedzeniem. Barometrem popularności tego święta mogą być działania jednego z niekwestionowanych liderów e-commerce w Polsce firmy Allegro. Według wypowiedzi rzecznika firmy zeszłoroczny Black Friday pozwolił wielu sprzedawcom zwiększyć ilość zamówień o nawet 250-300%. Nic więc dziwnego, że w tym roku Allegro planuje zaangażować w promocję Black Friday jeszcze większe środki.

Konkretne działania, które warto podjąć, zależne są oczywiście od specyfiki danej branży, rodzaju produktu itd. Informacje o promocjach przygotowanych na Black Friday, powinny się z odpowiednim wyprzedzeniem znaleźć w używanych na co dzień kanałach komunikacji jak social media czy płatna reklama w wyszukiwarkach. Warto jednak zadbać także o przygotowanie wysokiej jakości contentu związanej z Black Friday na naszej stronie. Może to być na przykład poradnik dotyczący najlepszych propozycji prezentowych na dany rok, czy prezentacja produktów, które będzie można kupić ze zniżką w ramach tegorocznego Czarnego Piątku.

 

Black Friday w sklepie online – o czym jeszcze pamiętać?

Promocje w Black Friday to jednak nie tylko działania czysto marketingowe. W ramach odpowiedniego przygotowania sklepu do Black Friday, musimy zadbać również o kwestie związane z logistyką. Nagły, okresowy wzrost liczby zamówień może wbrew pozorom spowodować wiele problemów. Szybko może się okazać, że nie jesteśmy w stanie fizycznie sprostać terminowej realizacji dużej liczby zamówień. Jeśli więc przygotowujemy szeroko zakrojoną promocję z okazji Black Friday, może warto z wyprzedzeniem pomyśleć o usługach z zakresu fulfillmentu. Jest to nie tylko magazynowanie dla sklepu internetowego, ale często również obsługa całego procesu realizacji zamówienia, włącznie z jego terminowym dostarczeniem do klienta. Oczywiście fulfillment to nie tylko rozwiązanie na czas przedświątecznych zakupów. Dla wielu firm staje się to permanentnym rozwiązaniem, które pozwala nie tylko przyspieszyć proces realizacji zamówienia, ale również sporo zaoszczędzić.

Zachęcamy również do zapoznania się z innymi poradnikami przygotowanymi w związku z Black Friday: