Dobrze zaplanowana promocja na Black Friday to połowa sukcesu. Na co mogą liczyć w tym roku klienci polskich sklepów e-commerce? O czym warto pamiętać, przygotowując promocje na Black Friday? Postaramy się dzisiaj znaleźć odpowiedź na te i inne pytania związane z tym zakupowym świętem. Zapraszamy do lektury.

Promocje Black Friday – obniżka cen czy darmowa wysyłka?

Promocje Black Friday kojarzą się przede wszystkim z dużymi obniżkami cen. Niestety realia polskiego rynku e-commerce w minionych latach pokazały, że mało który sprzedawca jest w stanie zaoferować tego dnia naprawdę duże obniżki. Dobra promocja na Black Friday wcale nie musi jednak oznaczać obniżenia ceny o kilkadziesiąt procent. Możecie zaoferować swoim klientom również inne wymierne korzyści.

Tematem promocji na Black Friday i tego, co planują polskie sklepy online, zajął się już w zeszłym roku operator płatności firma Tpay. Z przeprowadzonego przez Tpay badania wynika, że obniżkę cen na Black Friday planowało rok temu aż 90% polskich sklepów online. 30% właścicieli sklepów chciało skusić klientów darmową dostawą, a 20% dodatkowymi gratisami rzeczowymi lub usługami. Na końcu tej listy znajdowały się kody rabatowe, które w ramach Black Friday chciało rozdawać około 10% sprzedawców.

Ciekawych danych na temat zeszłorocznego Czarnego Piątku dostarczył także operator płatności BLIK. Osoby korzystające tylko i wyłącznie z tej formy płatności dokonały w trakcie Black Friday transakcji na łączną kwotę 540 milionów złotych. Natomiast przez cały weekend i następujący po nim Cyber Monday kwota wszystkich transakcji BLIK wyniosła aż 1,6 mld złotych. Jeśli chodzi o to, na jakie obniżki cen można liczyć w Black Friday w tym roku, to zdecydowana większość sklepów planuje rabaty w wysokości około 30%.

Należy pamiętać, że ten rok jest specyficzny. Częściowy wpływ na międzynarodowe rynki nadal mają zakłócenia w łańcuchach dostaw wywołane przez pandemię. Dotyczą one szczególnie małych i średnich firm. Problemy te jednak bledną w obliczu rosnącej inflacji i kryzysu energetycznego, u którego podstaw leży oczywiście rosyjska inwazja na Ukrainę i tocząca się w tym kraju od ponad pół roku wojna. Trudno więc oczekiwać, że w obliczu tak poważnych problemów z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności i transportu sprzedawcy będą skłonni do zaoferowania dużo wyższych rabatów niż w latach poprzednich. Z drugiej strony również wielu konsumentów znalazło się w dużo gorszej sytuacji finansowej niż jeszcze przed rokiem. Bardzo możliwe więc, że w czasie tegorocznego Black Friday sklepy online zanotują mniejsze obroty niż w latach poprzednich.

Kiedy przygotować promocje na Black Friday?

Ze wspomnianego wyżej badania przeprowadzonego przez firmę Tpay wynika, że mniej więcej połowa sklepów online przygotowania do promocji na Black Friday rozpoczyna miesiąc wcześniej. Około 20% strategię na to zakupowe święto planuje z aż 2-miesięcznym wyprzedzeniem. Barometrem popularności tego święta mogą być działania jednego z niekwestionowanych liderów e-commerce w Polsce firmy Allegro. Według wypowiedzi rzecznika firmy zeszłoroczny Black Friday pozwolił wielu sprzedawcom zwiększyć ilość zamówień o nawet 250-300%. Nic więc dziwnego, że w tym roku Allegro planuje zaangażować w promocję Black Friday jeszcze większe środki.

Konkretne działania, które warto podjąć, zależne są oczywiście od specyfiki danej branży, rodzaju produktu itd. Informacje o promocjach przygotowanych na Black Friday, powinny się z odpowiednim wyprzedzeniem znaleźć w używanych na co dzień kanałach komunikacji jak social media czy płatna reklama w wyszukiwarkach. Warto jednak zadbać także o przygotowanie wysokiej jakości contentu związanego z Black Friday na Waszej stronie. Może to być na przykład poradnik dotyczący najlepszych propozycji prezentowych na dany rok, czy prezentacja produktów, które będzie można kupić ze zniżką w ramach tegorocznego Czarnego Piątku.

Jakie będą promocje na Black Friday w tym roku? Wspomniana już, specyficzna sytuacja gospodarcza sprawia, że trudno przewidzieć zarówno zachowania właścicieli biznesów e-commerce, jak i samych kupujących. Mimo tego Black Friday nadal powinien być bardzo ważnym punktem w kalendarzu każdego właściciela e-sklepu. Z roku na rok rośnie popularność tego święta i z całą pewnością jest to dla branży internetowej okazja, której nie można przespać.

Jeśli Black Friday interesuje Was przede wszystkim z punktu widzenia kupującego, to warto w tym dniu zajrzeć na strony ulubionych sklepów. Okazji na Black Friday możecie poszukiwać także na dużych platformach zakupowych, za pośrednictwem których swoje towary oferują tysiące różnych sklepów online. Wiele zakupowych okazji z poszczególnych branż będzie prezentowanych również na stronach różnych tematycznych portali. Warto też pamiętać o tym, że wielu sprzedawców promocje na Black Friday oferuje często przez cały tydzień (Black Week).

Jakie największe promocje na Black Friday zaplanować?

Największe promocje na Black Friday, super wyprzedaż czy mega rabaty to hasła, którymi sklepy online zachęcają klientów w tym okresie. W praktyce jednak tegoroczny Black Friday może upłynąć pod znakiem nieco mniej spektakularnych promocji. Rosnące ceny energii i paliw, a co za tym idzie rosnące koszty produkcji i utrzymania firmy sprawiają, że w wielu przypadkach ani producenci, ani sprzedawcy nie są w stanie zaoferować bardzo dużych rabatów na swoje produkty. Można się więc spodziewać, że wiele sklepów online będzie poszukiwało alternatywnych sposobów na zainteresowanie klientów swoimi produktami. Będzie to dotyczyć przede wszystkim branż, które operują na towarach ze stosunkowo niską marżą.

Promocje na Black Friday 2022 – alternatywne propozycje dla klientów

Promocje na Black Friday większości konsumentów kojarzą się z obniżką cen. Właściciel sklepu e-commerce ma jednak kilka innych możliwości, które może wykorzystać w trakcie planowania promocji na Black Friday. Wybór konkretnej formy promowania sklepu w Czarny Piątek 2022 uzależniony jest oczywiście od możliwości finansowych, branży i konkretnego asortymentu. Promocje na Black Friday mogą przyjąć także następujące formy:

Darmowa dostawa do wszystkich zamówień w Black Friday/Black Week. Ewentualnie darmowa dostawa przy określonej wartości, ale próg ten powinien być niższy niż przez resztę roku.

Przy zakupie dwóch produktów trzeci produkt za połowę ceny lub inne tak zwane „promocje łączone”.

Gratis do każdego zamówienia w Black Friday.

Bony zakupowe do zrealizowania przy kolejnych zakupach w sklepie.

Black Friday w sklepie online – o czym jeszcze pamiętać?

Promocje w Black Friday to jednak nie tylko działania czysto marketingowe. W ramach odpowiedniego przygotowania sklepu do Black Friday, jego właściciel musi zadbać również o kwestie związane z logistyką. Nagły, okresowy wzrost liczby zamówień może wbrew pozorom spowodować wiele problemów. Szybko może się okazać, że nie jesteście w stanie fizycznie sprostać terminowej realizacji dużej liczby zamówień. 

Jeśli więc przygotowujecie szeroko zakrojoną promocję z okazji Black Friday, może warto z wyprzedzeniem pomyśleć o usługach z zakresu fulfillmentu. Jest to nie tylko magazynowaniedla sklepu internetowego, ale często również obsługa całego procesu realizacji zamówienia, włącznie z jego terminowym dostarczeniem do klienta.

Taki outsourcing logistyczny może obejmować także takie obszary jak bieżąca obsługa klienta w e-commerceczy obsługa zwrotów i wymiana towarów. Wszystko zależy od tego, jakie są potrzeby właściciela e-sklepu i jaka jest specyfika danej branży.

Oczywiście fulfillmentto nie tylko rozwiązanie na czas przedświątecznych zakupów. Dla wielu firm staje się to permanentnym rozwiązaniem, które pozwala nie tylko przyspieszyć proces realizacji zamówienia, ale również sporo zaoszczędzić.

Czytaj także:

Jak sprzedawać na Aliexpress? Krok po kroku

Dropshipping – czy warto? 6 argumentów za tym rozwiązaniem

Magazyn sklepu internetowego – co musisz wiedzieć?

Jak sprzedawać na eBay za granicę? Poradnik krok po kroku

Prawa konsumenta a zakupy przez internet – wszystko, co musisz wiedzieć

Jak wysłać paczkę kurierem?

Jak rozwinąć sklep internetowy? 3 pomocne rozwiązania

Jak założyć sklep internetowy?

Logistyka sklepu internetowego

Wzrost sprzedaży w sklepie internetowym – jak go osiągnąć?

Sklep internetowy – jak dotrzeć do potencjalnych klientów?

Sprzedaż internetowa – co się opłaca?

E-commerce w 2022 – 3 trendy, które mogą zaważyć o Twoim biznesie