Black Friday, Dzień Darmowej Dostawy, Mikołajki i Boże Narodzenie to kilka powodów, dla których każdy właściciel sklepu online powinien się dobrze przygotować do końcówki roku. Sprawdźmy dziś, o co koniecznie trzeba zadbać, żeby okres świąt Bożego Narodzenia przyniósł nam oczekiwane duże zyski.

 

Okres świąt bożego narodzenia w e-commerce

Polacy wydają online prawdziwą fortunę. Według większości szacunków w zeszłym 2020 roku Polacy zostawili w sklepach internetowych ponad 70 mld złotych. Według danych Euromonitor branża e-commerce zanotowała w ciągu poprzedniego roku wzrost o aż 42%. Na dynamikę wzrostu częściowy wpływ miała na pewno pandemia, jednak dane z poprzednich lat potwierdzają wyraźny trend wzrostowy. Co ciekawe, w polskiej branży e-commerce rośnie udział grup wiekowych, które jeszcze kilka lat temu rzadko robiły zakupy online. Ze sklepów internetowych coraz częściej i coraz chętniej korzystają osoby w wieku 50+. Dla większości sklepów online najgorętszym okresem jest oczywiście końcówka roku. Kiedy zaczyna się okres Bożego Narodzenia w e-commerce? Za symboliczną datę przyjmuje się często Black Friday, który w tym roku przypada na 26 listopada. Jednak przygotowanie sklepu internetowego na okres Bożego Narodzenia powinniśmy zacząć już dużo wcześniej.

 

Przygotowanie sklepu internetowego – zadbaj o towar

Odpowiednie zatowarowanie przed świętami to sprawa kluczowa. Mimo tego wielu właścicieli sklepów e-commerce boi się większych inwestycji w towar w okresie przedświątecznym. Ryzyko tego, że zostaniemy po świętach z pełnym magazynem, możemy jednak znacząco zminimalizować. Możemy skorzystać z szeregu narzędzi, które pomogą nam zidentyfikować aktualne trendy i podjąć decyzję odnośnie do tego, w jaki towar zainwestować przed świętami. W tym celu możemy wykorzystać na przykład:

  • dane z narzędzi monitorujących ruch na naszej stronie, np. Google Analytics,
  • narzędzia służące do monitorowania trendów i zachowań internautów w wyszukiwarkach internetowych (Google Trends, Semstorm, Ahrefs),
  • raporty firm monitorujących branżę e-commerce (PricePanorama, Manubia itp.),
  • największe polskie i zagraniczne platformy e-commerce: Amazon, Ebay, Allegro.

Jeśli samo magazynowanie większych ilości towaru jest dla nas problemem, to może warto rozważyć outsourcing tej części naszej działalności. O tym, ile może kosztować prowadzenie własnego magazynu i jakie są korzyści z outsourcingu, napisaliśmy więcej w artykule Budowa magazynu dla sklepu internetowego – kiedy się opłaca, a kiedy nie?

 

Wysyłki i dostawy, a okres świąt Bożego Narodzenia

To kolejne wąskie gardło dla wielu sklepów e-commerce przed świętami. Najczęściej cały proces logistyczny związany z realizacją zakupów przystosowany jest do wolumenu zamówień, z którym mamy do czynienia przez większość roku. Często okazuje się, że sklepy nie radzą sobie z nagłym wzrostem ilości zamówień. Nie są ich w stanie zrealizować ich na czas, co szybko może doprowadzić do problemów z niezadowolonymi klientami. Rozwiązaniem może być oczywiście zatrudnienie dodatkowych pracowników na czas świąt. Jednak w wielu przypadkach będziemy mieli problem ze znalezieniem zaufanych i kompetentnych osób na tak krótki czas. Definitywnym rozwiązaniem tego rodzaju problemów, nie tylko w okresie przedświątecznym może być fulfillment. W tym modelu cały proces logistyczny związany z magazynowaniem i fizyczną realizacją zamówienia jest po stronie partnera logistycznego. Płacimy zwykle od każdego zrealizowanego zamówienia. Firma świadcząca usługi fulfillmentu jest w stanie bez problemu dopasować się do sezonowej sprzedaży i okresowego zwiększenia ilości zamówień w sklepie. Jeśli chcemy, to w ramach fulfillmentu możemy outsourcować również bieżącą obsługę klienta w sklepie internetowym czy obsługę zwrotów. Więcej o zwrotach w e-commerce możecie przeczytać w naszym artykule: Zwrot i wymiana w sklepie internetowym – jak usprawnić?

 

E-commerce – podstawy techniczne, a gorący okres Bożego Narodzenia

Towar, marketing i obsługa klienta w okresie przedświątecznym to sprawy kluczowe. Nie możemy jednak zapomnieć również o stronie technicznej naszego biznesu e-commerce. Na nic zdadzą się nasze przygotowania do świąt, jeżeli strona sklepu odmówi posłuszeństwa i ulegnie awarii w kluczowym okresie. Jeśli zainwestowaliśmy w działania marketingowe i spodziewamy się dużego ruchu na stronie sklepu, na przykład w Black Friday czy w przypadający na początek grudnia Dzień Darmowej Dostawy, to warto sprawdzić, czy nasza strona jest na to gotowa. Jeśli korzystamy z usług firmy hostingowej, to warto sprawdzić jakie możliwości daje nam nasz pakiet. Czy nie obowiązują nas limity związane z transferem, czy inne czynniki, które mogłyby spowodować awarię strony? Często jest to uzależnione również od odpowiedniej optymalizacji strony sklepu. Jeśli więc wiemy o jakichkolwiek problemach technicznych, warto zająć się nimi przed najgorętszym okresem w roku.

Jeśli interesują Was również inne zagadnienia związane z prowadzeniem biznesu e-commerce, to zapraszamy do lektury: