Black Friday, Dzień Darmowej Dostawy, Mikołajki i Boże Narodzenie to kilka powodów, dla których każdy właściciel sklepu online powinien się dobrze przygotować do końcówki roku. Sprawdźmy dziś, o co koniecznie trzeba zadbać, żeby okres świąt Bożego Narodzenia przyniósł nam oczekiwane duże zyski.

Okres świąt Bożego Narodzenia w e-commerce

Polacy wydają online prawdziwą fortunę. Według większości szacunków w 2020 roku Polacy zostawili w sklepach internetowych ponad 70 mld złotych. Według danych Euromonitor branża e-commerce zanotowała w ciągu poprzedniego roku wzrost o aż 42%. Na dynamikę wzrostu w minionych dwóch latach częściowy wpływ miała na pewno pandemia, jednak dane z poprzednich lat również potwierdzają wyraźny trend wzrostowy.

Co ciekawe, w polskiej branży e-commerce rośnie udział grup wiekowych, które jeszcze kilka lat temu rzadko robiły zakupy online. Ze sklepów internetowych coraz częściej i coraz chętniej korzystają osoby w wieku 50+. Dla większości sklepów online najgorętszym okresem jest oczywiście końcówka roku. Kiedy zaczyna się okres Bożego Narodzenia w e-commerce? Za symboliczną datę przyjmuje się często Black Friday, który w tym roku przypada na 25 listopada, czyli dzień wcześniej niż w roku minionym. Jednak przygotowanie sklepu internetowego na okres Bożego Narodzenia powinniśmy zacząć już dużo wcześniej.

Czytaj także:

Black Friday – kiedy odbywa się Czarny Piątek i dlaczego jest taki ważny dla Twojego biznesu?

Black Friday – jak przygotować swój sklep do Czarnego Piątku?

Promocja na Black Friday – jak ją zaplanować?

Black Friday – 6 błędów, których nie chcesz popełnić

Trendy w e-commerce na święta 2022

Jeśli chodzi o nowe trendy e-commerce 2022 to trudno wyróżnić takie, które dotyczą wyłącznie okresu świątecznego. Na naszym blogu niejednokrotnie poruszaliśmy już temat nowości w branży e-commerce w 2022.

O najważniejszych przeczytasz w artykule E-commerce w 2022 – 3 trendy, które mogą zaważyć o Twoim biznesie

Przygotowanie sklepu internetowego – zadbaj o towar

Odpowiednie zatowarowanie przed świętami to sprawa kluczowa. Mimo tego wielu właścicieli sklepów e-commerce boi się większych inwestycji w towar w okresie przedświątecznym. Ryzyko tego, że zostaniesz po świętach z pełnym magazynem, możesz jednak znacząco zminimalizować.

Możesz skorzystać z szeregu narzędzi, które pomogą Ci zidentyfikować aktualne trendy i podjąć decyzję odnośnie do tego, w jaki towar zainwestować przed świętami. W tym celu możemy wykorzystać na przykład:

  • dane z narzędzi monitorujących ruch na stronie, np. Google Analytics;
  • narzędzia służące do monitorowania trendów i zachowań internautów w wyszukiwarkach internetowych (Google Trends, Semstorm, Ahrefs);
  • raporty firm monitorujących branżę e-commerce (PricePanorama, Manubia itp.);
  • największe polskie i zagraniczne platformy e-commerce: Amazon, Ebay, Allegro.

Jeśli samo magazynowanie większej liczby towaru jest dla Ciebie problemem, to może warto rozważyć outsourcing tej części działalności. O tym, ile może kosztować prowadzenie własnego magazynu i jakie są korzyści z outsourcingu, napisaliśmy więcej w artykule Budowa magazynu dla sklepu internetowego – kiedy się opłaca, a kiedy nie?

Warto zweryfikować nie tylko stany magazynowe towaru, który będzie objęty promocjami na Black Friday. Kontrola stanów magazynowych powinna dotyczyć również powiązanych z nimi produktów. Szczególnie jeśli w sklepie wdrożone są automatyczne mechanizmy cross-sellingu, o których kilka słów więcej napisaliśmy poniżej.

Sklep internetowy przed świętami – jak ułatwić wybór prezentów klientom?

W ciągu ostatnich tygodni roku sklepy z wielu branż mogą przyjąć rolę sklepu internetowego z prezentami na święta. Jest oczywiście kilka branż, które cechują się w tym czasie szczególnie dużą popularnością. Jednak również w wielu niszowych branżach notuje się w tym czasie zwiększone obroty.

Co można zrobić, aby ułatwić klientom znalezienie prezentów w sklepie internetowym? Pierwszym popularnym rozwiązaniem jest stworzenie specjalnego landing page, na którym zaprezentujesz potencjalnym kupujących propozycje prezentów z naszej oferty. Takie dedykowane strony powstają też często przy okazji Black Friday.

Drugim rozwiązaniem, które pomoże wybrać prezenty ze sklepu online, jest wspomniany już wyżej cross-selling. Jest to znany już od lat i popularny mechanizm, który polega na proponowaniu klientowi produktów powiązanych z artykułami, które znajdują się już w koszyku. W przypadku sklepów online mechanizm ten można stosunkowo łatwo zautomatyzować.

Wysyłki i dostawy, a okres świąt Bożego Narodzenia

Kwestie związane z logistyką to kolejne wąskie gardło dla wielu sklepów e-commerce przed świętami. Najczęściej cały proces logistyczny związany z realizacją zakupów przystosowany jest do wolumenu zamówień, z którym masz do czynienia przez większość roku. Często okazuje się, że sklepy nie radzą sobie z nagłym wzrostem liczby zamówień. Nie są ich w stanie zrealizować ich na czas, co szybko może doprowadzić do problemów z niezadowolonymi klientami.

Rozwiązaniem może być oczywiście zatrudnienie dodatkowych pracowników na czas świąt. Jednak w wielu przypadkach będziesz mieć problem ze znalezieniem zaufanych i kompetentnych osób na tak krótki czas.

Definitywnym rozwiązaniem tego rodzaju problemów, nie tylko w okresie przedświątecznym, może być fulfillment. W tym modelu cały proces logistyczny obejmujący magazynowaniei fizyczną realizacją zamówienia jest po stronie partnera logistycznego. Płacisz zwykle od każdego zrealizowanego zamówienia. Firma świadcząca usługi fulfillmentu jest w stanie bez problemu dopasować się do sezonowej sprzedaży i okresowego zwiększenia liczby zamówień w sklepie.

Jeśli chcesz, to w ramach fulfillmentu możesz outsourcować również inne obszary działalności e-sklepu. W zależności od podpisanej umowy zewnętrzny partner logistyczny może przejąć takie obszary jak bieżąca obsługa klienta w e-commerceczy obsługa zwrotów i wymiana towarów. Więcej o zwrotach w e-commerce można przeczytać w naszym artykule: Zwrot i wymiana w sklepie internetowym – jak usprawnić?

Z logistyką sklepu internetowego i gorącym okresem przedświątecznych zakupów związana jest jeszcze jedna bardzo istotna kwestia – gwarancja dostawy przed świętami. Wiele osób zakup prezentów dla najbliższych zostawia na ostatnią chwilę. Często więc kluczową kwestią jest to, czy zamówienie ze sklepu dotrze na czas i znajdzie się pod choinką. Niestety przesyłki, które nie dotrą na czas, są często zwracane do sklepu i generują dla właściciela e-biznesu niepotrzebne koszty.

Czytaj także: Gwarancja dostawy przed świętami – jak ją zaplanować i na co uważać?

Czas dostawy przed świętami jest dla wielu klientów czynnikiem, który ma duży wpływ na podjęcie ostatecznej decyzji o zakupie. W związku z tym przygotowaliśmy kilka krótkich wskazówek, które mamy nadzieję, będą pomocne w zaplanowaniu kalendarza wysyłek przed świętami.

  • Najistotniejsza kwestia to zapoznanie się z tym, jak w danym roku wygląda kwestia gwarancji dostawy przed świętami u przewoźników, z których usług korzystasz. Informacje na temat tego, jak wygląda gwarancja dostawy przed świętami w inPost, DPD czy DHL dostępne są zwykle na przełomie grudnia i listopada.
  • Kluczowa jest również jasna i klarowna komunikacja granicznej daty złożenia zamówienia, która gwarantuje dostawę przed świętami. Informacja na jej temat powinna być widoczna nie tylko na stronie głównej sklepu. Warto umieścić ją również w tak zwanych checkoucie, czyli finalnych stronach składania zamówienia.
  • Jeśli posiadasz własny magazyn, to istotne jest również zapewnienie ciągłości jego pracy w okresie wzmożonej sprzedaży. Z odpowiednim wyprzedzeniem dobrze jest więc przeanalizować grafik ewentualnych urlopów. Brak kluczowych dla bieżącej obsługi zamówień pracowników może się okazać katastrofalny w skutkach. Większe sklepy zatrudniają w tym okresie pracowników sezonowych. Jak już jednak wspominaliśmy znalezienie kompetentnych osób i szybkie ich wdrożenie w tak krótkim czasie może się w praktyce okazać niełatwym zadaniem.
  • Odpowiedni zapas materiałów do pakowania to kolejna sprawa, którą powinniśmy zająć się przed świętami. Może brzmi to banalnie, ale nawet jeden dzień przestoju z powodu braku opakowań może doprowadzić do nawarstwiających się problemów z opóźnionymi wysyłkami. Jest to szczególnie ważne w sytuacji, gdy używasz produkowanych na zamówienie opakowań spersonalizowanych, których braku nie da się często uzupełnić z dnia na dzień.

Czas dostawy przed świętami dużo łatwiej ustalić, w przypadku korzystania z opisanych wyżej usług fulfillmentu. W takim przypadku jedyne co musisz zrobić, to ustalenie granicznych dat z partnerem logistycznym i umieszczenie tej informacji na stronie sklepu. Warto także sprawdzić, czy gwarancja dostawy przed świętami jest uwzględniona w umowie z magazynem zewnętrznym i jakie są możliwości ewentualnej reklamacji.

E-commerce – podstawy techniczne, a gorący okres Bożego Narodzenia

Towar, marketing i obsługa klienta w okresie przedświątecznym to sprawy kluczowe. Nie możesz jednak zapomnieć również o stronie technicznej naszego biznesu e-commerce. Na nic zdadzą się nasze przygotowania do świąt, jeżeli strona sklepu odmówi posłuszeństwa i ulegnie awarii w kluczowym okresie.

Jeśli zainwestowałeś w działania marketingowe i spodziewasz się dużego ruchu na stronie sklepu, na przykład w Black Friday czy w przypadający na początek grudnia Dzień Darmowej Dostawy, to warto sprawdzić, czy strona jest na to gotowa. Jeśli korzystasz z usług firmy hostingowej, to warto sprawdzić, jakie możliwości daje Ci pakiet. Czy nie obowiązują Cię limity związane z transferem, czy inne czynniki, które mogłyby spowodować awarię strony? Często jest to uzależnione również od odpowiedniej optymalizacji strony sklepu. Jeśli więc wiesz o jakichkolwiek problemach technicznych, warto zająć się nimi przed najgorętszym okresem w roku.

Przygotowania do świąt a marketing w e-commerce

Kampania świąteczna w sklepie online wiąże się często z różnorakimi działaniami promocyjnymi. Kilka popularnych narzędzi, które można wykorzystać w marketingu świątecznej kampanii e-commerce, to:

  • Systemy płatnej reklamy kontekstowej jak, chociażby Google Ads.
  • Media społecznościowe – zarówno systemy reklamowe na platformach social media, jak i profile sklepu w poszczególnych serwisach.
  • Własna baza klientów sklepu oraz wysyłane do niej mailingi czy świąteczny newsletter i informacją o promocjach.

Jeśli interesują Cię również inne zagadnienia związane z prowadzeniem biznesu e-commerce, to zapraszamy do lektury:

Jak sprzedawać na Aliexpress? Krok po kroku

Dropshipping – czy warto? 6 argumentów za tym rozwiązaniem

Magazyn sklepu internetowego – co musisz wiedzieć?

Jak sprzedawać na eBay za granicę? Poradnik krok po kroku

Prawa konsumenta a zakupy przez internet – wszystko, co musisz wiedzieć

Jak wysłać paczkę kurierem?

Jak rozwinąć sklep internetowy? 3 pomocne rozwiązania

Jak założyć sklep internetowy?

Logistyka sklepu internetowego

Wzrost sprzedaży w sklepie internetowym – jak go osiągnąć?

Sklep internetowy – jak dotrzeć do potencjalnych klientów?

Sprzedaż internetowa – co się opłaca?

E-commerce w 2022 – 3 trendy, które mogą zaważyć o Twoim biznesie