Sklep internetowy różni się od stacjonarnego nie tylko pod względem sposobu zarządzania, ale i prezentowania dostępnych w nim produktów oraz realizacji zamówień. Jak wygląda organizacja magazynu sklepu internetowego? Czy trzeba inwestować we własną przestrzeń do gromadzenia i przechowywania towarów? Kiedy takie rozwiązanie jest zbędne? Podpowiadamy, jak zorganizować wysyłkę w sklepie internetowym.
Własny magazyn dla sklepów internetowych – kiedy jest zbędny?
O tym, czy własny magazyn jest niezbędny, decyduje przede wszystkim specyfika oraz profil działalności firmy. W wielu branżach wydłużony czas oczekiwania na przesyłkę nie stanowi żadnego problemu dla klientów (choćby w przypadku branży meblarskiej). Własny magazyn teoretycznie umożliwia szybszą wysyłkę towaru do klientów, ale trzeba mieć na uwadze, że jego utrzymanie wiąże się z olbrzymimi kosztami. Jest to uciążliwe zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców.
Prowadzenie sklepu internetowego wcale nie wymaga inwestowania w wynajem dodatkowej powierzchni czy budowę własnej przestrzeni magazynowej. Nowo otwarty sklep internetowy z niewielką jeszcze ilością zamówień z pewnością nie potrzebuje magazynu. Podobnie jest w przypadku firm, które oferują sprzedaż tak zwanych dóbr luksusowych – tu do transakcji dochodzi rzadziej, ale ich wartości są bardzo wysokie. Przechowywanie takich towarów byłoby zatem nieopłacalne. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest sprowadzanie produktu na życzenie klienta. Jeżeli jednak Twój sklep internetowy działa w bardzo konkurencyjnej branży, oferując towary, które zwykle wysyłane są natychmiastowo – posiadanie własnego magazynu dla sklepu internetowego może okazać się niezbędne, aby generować większe obroty.
Co w sytuacji, kiedy magazyn jest zbędnym kosztem? Jak zorganizować wysyłkę w sklepie internetowym? Na szczęście istnieje kilka alternatywnych i bardzo korzystnych rozwiązań. Jednym z nich jest tak zwany dropshipping.
Dropshipping – kiedy nie chcesz inwestować we własny magazyn sklepu internetowego
Dropshipping to model opierający się na tym, że dostawca towaru wysyła go bezpośrednio do klienta docelowego, bez konieczności przejścia przez magazyn sprzedawcy. To coraz częstsze rozwiązanie z którego korzystają sklepy internetowe, zwłaszcza te rozpoczynające swoją działalność. Nie ma wówczas potrzeby wynajmu dużych powierzchni magazynowych i inwestowania w towary, które, jak się może z czasem okazać, nie będą chętnie kupowane przez klientów. Sprzedawcy zajmują się wówczas wyłącznie zdobywaniem klientów i zbieraniem zamówień.
Jeżeli prowadzisz swój sklep internetowy w domu, dropshipping jest jak najbardziej dla Ciebie. To także dobry sposób na dodatkowy zarobek dla osób pracujących na co dzień na etacie. Pozwala na sprawną realizację zamówień z dowolnego miejsca na Ziemi, bez konieczności ponoszenia wydatków związanych z inwestowaniem w sprzedawany towar i jego magazynowaniem. Kilkumiesięczna sprzedaż w tym modelu logistycznym pozwoli Ci zaobserwować, które produkty cieszą się największą popularnością w Twoim sklepie internetowym. Dropshipping to także bardzo dobra metoda na poszerzanie asortymentu – umożliwisz tym samym klientom zakup dodatkowych akcesoriów do oferowanych przez Ciebie produktów, nie musząc magazynować ich u siebie.
Fulfillment – logistyka dla sklepów internetowych
Możesz skorzystać też z tak zwanego fulfillmentu, a więc kompleksowych usług logistycznych dla sklepów internetowych, do których zalicza się:
- magazynowanie towarów,
- przygotowywanie paczek i ich wysyłka,
- wsparcie technologiczne Twojego e-sklepu,
- obsługę klienta,
- obsługę wymian i zwrotów.
To doskonałe rozwiązanie wtedy, kiedy nie masz możliwości składowania towarów na własną rękę, przestajesz radzić sobie z bieżącym pakowaniem zamówień, a pytań od klientów pojawia się coraz więcej. Kompleksowe usługi logistyczne pozwolą odciążyć Cię w codziennych obowiązkach, a Tobie samemu skupić się na kluczowych aspektach Twojego biznesu.
Posiadanie własnego magazynu pozwala sklepu internetowemu zwiększyć obroty. Nie zawsze jednak jest to opłacalne rozwiązanie. Przed podjęciem decyzji o tego rodzaju inwestycji warto dokładnie przeanalizować specyfikę swojej branży, działalność konkurencji, oczekiwania klientów, a także możliwe zyski.