Temat platformy Alibaba pojawiał się już kilka razy na naszym blogu. Dziś napiszemy pokrótce na temat tego, jak kupować na Alibaba i o czym warto pamiętać, korzystając z tej największej na świecie platformy e-commerce dla sektora B2B. Jeśli importujecie towary z Chin lub planujecie rozpocząć taką działalność, to zapraszamy do lektury.

Alibaba i zakupy – dla kogo jest ten portal?

Na wstępie warto napisać kilka słów na temat tego, czym jest w zasadzie ten portal i dla kogo przeznaczone są zakupy na Alibaba. Pisaliśmy już na ten temat w poradniku Alibaba – co to? Aktualnie jest to największa platforma B2B na świecie. O skali jej popularności i zasięgu świadczy, chociażby to, że firma będąca właścicielem tej platformy wyceniana jest aktualnie na około 700 mld dolarów. Głównym celem Alibaba jest łączenie producentów z firmami handlowymi z całego świata. Sprzedaż na Alibaba prowadzą głównie producenci z Chin i Azji południowo-wschodnie, choć platforma nie narzuca ograniczeń geograficznych dla sprzedawców i możemy tam znaleźć także producentów z innych regionów. Jedną z największych zalet tego portalu jest ogromny wybór produktów. Są to setki milionów różnych produktów dostępnych w ramach kilkudziesięciu kategorii.

Alibaba – jak kupować?

Zastanawiacie się, jak kupić towar na Alibaba? Cały proces jest stosunkowo prosty, musimy jednak pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Po pierwsze konieczna będzie znajomość języka obcego. Obecnie portal Alibaba nie posiada polskiej wersji językowej. Możemy jednak skorzystać z jednego z kilku europejskich języków. Obok wersji angielskiej dostępna jest między innymi również wersja niemiecka, francuska, hiszpańska, portugalska czy włoska. Ceny produktów są na Alibaba wyświetlane w dolarach amerykańskich. Możemy co prawda zmienić walutę (nawet na PLN), jednak będą to jedynie orientacyjne wartości bazujące na aktualnym kursie dolara. To, ile zapłacimy za nasze zamówienie z Alibaba, zależy bardzo często od wielkości naszych zakupów. Alibaba to portal przede wszystkim dla hurtowników, a cena jednostkowa produktu jest bardzo często uzależniona od liczby sztuk, które chcemy zamówić. Informacje na ten temat znajdziecie na stronie każdej oferty. Warto to dokładnie sprawdzić i przemyśleć, bo różnice w cenie mogą być naprawdę duże. Króluje tu oczywiście zasada, że im więcej zamówimy, tym mniej zapłacimy za jedną sztukę produktu. Problemu nie powinniśmy mieć również z płatnością za zakupy na Alibaba. Platforma udostępnia kilka form płatności, o których więcej napisaliśmy w poradniku Jak płacić na Alibaba?. Są to między innymi płatności za pośrednictwem Paypal, karty kredytowej, Google Pay czy Apple Pay. Dostępne formy wysyłki i koszty transportu uzależnione są oczywiście od liczby i rodzaju produktów i oferty konkretnego sprzedającego. Zwykle jednak mamy do wyboru kilka różnych form wysyłki różniących się ceną i czasem dostawy.

Import z Alibaba – o czym warto pamiętać?

Same zakupy na Alibaba są stosunkowo intuicyjne i nie powinniśmy mieć z nimi większych problemów. Jest jednak kilka istotnych kwestii, o których warto pamiętać, jeśli chcemy prowadzić import z Alibaba:

  • Portal Alibaba jest jedynie pośrednikiem w zakupach. Kupujemy bezpośrednio od sprzedawcy/producenta, który na Alibaba oferuje swoje usługi. W związku z tym powinniśmy samodzielnie zweryfikować kontrahenta. Pewne gwarancje daje nam program Alibaba Trade Assurance, który jest swego rodzaju zabezpieczeniem zwrotu naszych kosztów, gdyby zamówienie nie zostało zrealizowane.
  • W niektórych przypadkach będziemy mieć możliwość zamówienia próbek towaru. W takim przypadku, zamiast składać zamówienie na kilkaset sztuk, możemy kupić jedną czy dwie sztuki w celu sprawdzenia jakości produktu.
  • Alibaba umożliwia wyszukiwanie producentów między innymi według posiadanych przez nich certyfikatów. Niestety część sprzedawców podaje nieprawdziwe informacje na ten temat. Jeśli więc odpowiedni certyfikat jest dla nas sprawą kluczową, powinniśmy na własną rękę zweryfikować to, czy producent nim dysponuje.
  • Kupowanie na Alibaba wiąże się z koniecznością opłacenia prowizji pobieranej przez serwis. Wysokość prowizji uzależniona jest od formy płatności. W większości przypadków wynosi ona około 3% wartości zamówienia.
  • Alibaba oferuje również zakupy w modelu dropshippingowym. W tym modelu oszczędzamy na takich obszarach działalności e-sklepu jak magazynowanie. Z drugiej jednak strony w przypadku dropshippingu z Chin problemem może być obsługa zwrotów.

Wszystkim pasjonatom branży e-commerce polecamy także lekturę: