Niektóre produkty są wyczekiwane przez klientów — odliczają dni do terminu ich premiery, chcą go otrzymać jak najszybciej, najlepiej w pierwszej kolejności. Takim artykułem są m.in. książki, a dotyczy to głównie najbardziej znanych autorów. Ich dzieła sprzedają się nawet w tysiącach sztuk, mimo tego, że klienci muszą poczekać na dostawę do momentu premiery. Mowa tutaj o pre-order. Czy warto wprowadzić takie rozwiązanie do Twojego biznesu?
Korzyści pre-order dla Twojego biznesu i klientów
Prowadzisz sklep WWW? Stawiaj na rozwiązania, dzięki którym możesz zwiększyć zainteresowanie ofertą i poprawić wyniki. Pre-order polega na tym, że klient może kupić produkt, którego firma jeszcze nie wyśle. Bardzo prawdopodobne, że nie został nawet wyprodukowany. Zatem zainteresowany zamawia, aby uzyskać daną rzecz od razu, kiedy będzie możliwa dostawa. Sprzedający podaje datę premiery, a przynajmniej powinien ją wskazać.
W sklepie internetowym powstaje standardowa strona produktowa, a na niej opis, data premiery i możliwość złożenia zamówienia przedpremierowego. Następnie klient może od razu wybrać formę dostawy. Oczywiście należy bardzo dokładnie podkreślić, że to oferta typu pre-order i zakupy przed terminem premiery będą realizowane od podanego dnia.
Czy zamówienia przedpremierowe cieszą się zainteresowaniem? Tak, i to bardzo dużym, ale to oczywiście zależy od rodzaju produktu i jego popularności. Najbardziej wyczekiwane są kolejne części serii danych artykułów, np. wspomnianych książek, ale także gier czy nawet urządzeń. Studio CD Projekt RED podało, że jego produkcja zatytułowana „Cyberpunk 2077” sprzedała się przed premierą w liczbie około 8 mln egzemplarzy. Przykładem długo wyczekiwanej gry, która osiągnęła znakomity wynik w ramach sprzedaży pre-order, jest Diablo III. Przed premierą klienci zamówili 3,5 mln egzemplarzy. Jak widać, zainteresowanie było ogromne i warto pomyśleć o takiej akcji przed dodaniem do oferty nowych produktów.
Czytaj także:
- Sprzedaż internetowa — co się opłaca?
- Wzrost sprzedaży w sklepie internetowym — jak go osiągnąć?
- Jak rozwinąć sklep internetowy? 3 pomocne rozwiązania
- Obsługa klienta w sklepie internetowym – 10 żelaznych zasad!
- Logistyka sklepu internetowego — co musisz o niej wiedzieć?
- Jak zdobyć zaufanie klienta i go nie stracić?
- Darmowa dostawa — czy warto ją oferować? 10 argumentów
Jak skutecznie wprowadzić przedsprzedaż do swojej strategii sprzedażowej
W przypadku produktów, które są oczekiwane i popularne, zorganizowanie takiej przedsprzedaży jest skazane na sukces, o ile przeprowadzisz odpowiednie działania marketingowe. Po prostu zainteresowani muszą dowiedzieć się, że dany produkt mogą zamówić w Twoim sklepie internetowym przed premierą. Jeśli prowadzisz newsletter, to wyślij do odbiorców wiadomości o zbliżającej się premierze. Poinformuj, że udostępnisz zamówienie przedpremierowe.
Pre-order powinien dotyczyć wybranych produktów, a nie całego asortymentu. Analizy pokazują, że dobrze zrealizowana akcja przedsprzedażowa potrafi spowodować kilkukrotnie wyższą sprzedaż niż bez takich działań. Co istotne, nie płacisz za magazynowanie produktów, które oczekują na wysyłkę. Nie masz ich jeszcze na stanie, trafią do klientów dopiero w ustalonym terminie.
Wprowadź do Twojego sklepu internetowego opcje dotyczące pre-order. Dokładnie zaznacz na odpowiednich podstronach w opisie oferty, że nowy produkt oferowany jest w przedsprzedaży, a planowana data premiery przypada na dany dzień. Podaj również prognozowany termin wysyłki. To ważne informacje. Jeśli dowiesz się, że premiera się opóźni, koniecznie poinformuj o tym klientów, którzy złożyli już zamówienie.
Udostępnij różne formy dostawy i zapłaty. Część klientów zapłaci od razu online. Inni wybiorą paczkę za pobraniem. W tym drugim przypadku pamiętaj, aby przed wysyłką produktu poinformować klienta, że zmierza do niego przesyłka. W przeciwnym wypadku spodziewaj się nieodebranych paczek pobraniowych — klienci mogą zapomnieć, jeśli zamówienie składali kilka tygodni wcześniej.
Zakup produktu przed premierą to tylko jedna z zalet pre-order. Możesz stosować różne techniki, aby zachęcić do zamówienia. Gratisy do zamówienia czy zakup wydania, które jest dostępne w ograniczonej liczbie, to tylko przykłady sposobów zainteresowania zakupami.
Pre-order warto rozważyć także w przypadku produktów sezonowych. Dzięki temu klient może wcześniej zamówić produkt, którego będzie potrzebować dopiero za jakiś czas, np. w święta czy w wakacje. Zamiast szukać go dopiero wtedy, ma już wybrany i czeka na jego dostawę.
Najlepsze praktyki zarządzania pre-orderami
To, że wdrożysz pre-order, nie oznacza, że na pewno osiągniesz sukces. Wynik Twoich działań zależy od wielu czynników. Przy wdrażaniu i organizowaniu zamówień przedpremierowych zwróć uwagę na takie kwestie, jak:
- Termin rozpoczęcia akcji. Jeśli premiera ma miejsce dopiero za kilka miesięcy, to może zniechęcać zainteresowanych do zakupu. W takim przypadku postaw na działania, które mogą zmotywować do złożenia zamówienia. Dobrym pomysłem jest ograniczenie liczby produktów dostępnych w przedsprzedaży. Jeśli internauta widzi, że nie każdy może skorzystać z takiej oferty, być może da się skusić. Innym sposobem są dodatkowe gadżety do złożonych tak zamówień. Kolejnym jest sprzedaż nowego produktu przedpremierowo jedynie przez określony czas, np. 2 tygodnie.
- Informowanie grupy docelowej. Żeby maksymalizować efekt osiągnięty dzięki pre-order, staraj się dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. Wykorzystaj kanały marketingowe, które w danym przypadku mają sens. Znakomicie mogą się sprawdzić Facebook Ads i Google Ads. Zainteresuj się grupami na Facebooku — znajdź takie, które są powiązane z danym produktem lub asortymentem. Jeśli np. chodzi o przedsprzedaż książki Remigiusza Mroza, dołącz do grupy fanów tego autora. Zaproponuj unikatową ofertę dla jej członków — to rewelacyjny sposób na zdobycie klientów. Ogólnie rewelacyjnie działają tutaj media społecznościowe, ale także e-mail marketing. Wykorzystaj newsletter Twojego sklepu, aby powiadomić zainteresowanych. Napisz o dacie premiery produktu i korzyściach, które wiążą się z jego wcześniejszym zakupem.
- Opis artykułu. Informacje muszą być aktualne. Staraj się na bieżąco uzupełniać opis produktu. Jeśli wiesz, że data premiery się przesunie, będzie obowiązywać inny dzień dostawy, koniecznie o tym napisz. Obowiązkowo powiadom e-mailem czy SMS-em o tych zmianach. Jeśli klient dowie się o opóźnieniach dopiero, kiedy nastąpi planowany dzień dostawy, to może już więcej nie skorzystać z Twojej oferty.
- Warto dać możliwość rezerwacji produktu. Konieczność dokonania wpłaty może zniechęcić niektórych zainteresowanych. Warto pozwolić na rezerwację artykułu z zapłatą dopiero w dniu oficjalnej premiery producenta. Taka opcja ma wady. Klient może się rozmyślić co do tego zakupu. Dlatego warto zaproponować różne opcje, na przykład wspomnianą dostawę za pobraniem, albo zaproponować najciekawszą ofertę dla tych, którzy zapłacą z góry. Dostawę przed premierą? Niższą cenę? Rabat na inne produkty? Bez konieczności dokonania wpłaty można zdobyć więcej zainteresowanych, ale warto też promować inne opcje zamówienia.
- Informowanie o opóźnieniach. Klienci oczekują na premierę produktu, ale ta może zostać przesunięta. W takim przypadku poinformuj ich, że nastąpi opóźnienie. Zaproponuj wtedy wybór — jeśli klient zmienił zdanie, daj mu możliwość zwrotu pieniędzy. Ewentualnie zaproponuj jakiś gratis, aby zachęcić klientów do dalszego oczekiwania na realizację zamówienia.
- Proponuj produkt z bonusem. Nie każdemu klientowi zależy na zakupie przed rozpoczęciem oficjalnej sprzedaży. Natomiast wielu skusi się, jeśli cena produktu obejmuje jakiś bonus. Na przykład w przypadku książek kusić może pozycja z podpisem autora.
Na podstawie zamówień przedpremierowych możesz ocenić zainteresowanie produktem. Ustalisz, czy zasoby pozwolą Ci poradzić sobie z realizacją zamówień przedpremierowych i tych, które nastąpią w terminie, zgodnie z regulaminem i oczekiwaniami klientów. Dużą elastyczność pod tym względem zapewnia usługa o nazwie fulfillment. Dzięki niej zewnętrzna firma może zająć się magazynowaniem produktów, wysyłką paczek. W zakresie jej prac może być również obsługa zwrotów i wymiana towarów, a nie tylko.
Przedsprzedaż w dobie e-commerce: trendy i przewidywania na przyszłość
Pre-order cieszy się coraz większym zainteresowaniem i nic w tym dziwnego, bo przynosi znakomite wyniki. Firma może budować listę produktów dostępnych w ramach takiej oferty na podstawie planu premier, który otrzyma od dystrybutora. Pre-order obejmuje nie tylko książki, gry czy płyty znanych zespołów i wokalistów. W sklepie internetowym można oferować w przedsprzedaży odzież premium czy wszelkie produkty z limitowanych serii.
Badania Tradegecko wykazały, że ponad jedna czwarta (28 proc.) zamówień przedpremierowych jest składana w dniu ich udostępnienia na rynku. Zwykle ma to miejsce na około 4-6 miesięcy przed premierą produktu. W ciągu następnych 7-10 dni zainteresowanie klientów ma tendencję do zmniejszania się po tym, jak początkowy szum wokół produktu opadnie. Natomiast dzięki działaniom marketingowym możesz spowodować, że zainteresowanie utrzyma się dłużej.
Czy pre-ordering jest odpowiedni dla Twojego biznesu?
Pre-order nie jest rozwiązaniem dla każdego biznesu, natomiast w wielu może się znakomicie sprawdzić, szczególnie jeśli chodzi o zakupy online. Sprzedajesz kursy? Jeśli jesteś osobą znaną w danej branży i tworzysz materiały szkoleniowe, to bardzo prawdopodobne, że osiągniesz znakomitą sprzedaż, zanim je wszystkie przygotujesz. Stanie się tak, jeśli cena przed premierą będzie niższa albo nowy produkt lub usługa będą dostępne dla ograniczonej liczby osób. Twoja firma projektuje wyjątkowy sprzęt, który wyróżnia się na tle konkurencji parametrami i możliwościami? Zacznij sprzedaż w pre-order. Zaoferuj atrakcyjne warunki, a już na tym etapie dowiesz się, czy rozwiązanie cieszy się zainteresowaniem. Pamiętaj, że obsługa klienta w e-commerce wymaga wiele czasu, a na podstawie przedsprzedaży dowiesz się, jakich zasobów będziesz potrzebować w momencie, kiedy rozpocznie się sprzedaż.
Czy warto wdrożyć do sklepu internetowego pre-order? W wielu przypadkach tak, natomiast musisz przemyśleć, czy Twój produkt i branża dają podstawy, by postawić na takie rozwiązanie. Bardzo prawdopodobne, że znakomicie na nim wyjdziesz.