Klient oczekuje, że jego zamówienie zostanie zrealizowane ekspresowo. Na decyzje zakupowe wpływa wiele czynników, a w tym dostępne formy płatności w sklepie internetowym. Jeśli klient nie ma do dyspozycji tej, na której mu zależy, może nie złożyć zamówienia. Które formy należy uwzględnić w sklepie WWW? Jakie są kluczowe dla klientów?

Jakie formy płatności powinien oferować sklep internetowy?

Jako przedsiębiorca musisz brać pod uwagę nie swoje przekonania, a preferencje klientów. Dotyczy to wszystkich obszarów działalności, także takich jak obsługa zwrotów i wymiana towarów. Natomiast jeśli chcesz, aby dostępne metody płatności pozytywnie wpływały na wyniki jego sklepu internetowego, powinieneś ich zapewnić jak najwięcej.

Klient może preferować przelewy natychmiastowe, ale akurat sytuacja zmusza go do tego, że chce zapłacić ratalnie. W innym przypadku po prostu nie ma środków na koncie, więc wybierze zapłatę gotówką przy odbiorze osobistym produktu od kuriera. W jeszcze innym jedyną formą, która wchodzi w grę, jest płatność odroczona. Po prostu sytuacja finansowa nie pozwala mu zapłacić natychmiast, a musi mieć dany produkt, bo jest mu niezbędny do życia.

Każda dodatkowa metoda płatności powoduje, że klient ma wybór. Po pierwsze powinien móc zdecydować się na takie formy opłacania zamówienia, które są najczęściej używane w Polsce. Warto prowadzić badania satysfakcji. Zaoferuj zniżki na kolejne zakupy online klientowi, który wypełni ankietę. Zapytaj, z jakiej formy płatności korzystał i czy jest to dla niego opcja preferowana. Dowiedz się również, czy w Twoim sklepie internetowym brakowało mu jakiejś metody zapłaty, a jeśli tak, to jakiej?

Czytaj także:

Bezpieczne płatności online — jakie metody warto uwzględnić w swoim e-sklepie?

Kluczowe, aby e-commerce współpracował ze znanym serwisem płatności online, i głównie to przekłada się na bezpieczeństwo transakcji. W przypadku takich marek nie istnieje ryzyko, że środki nie trafią do adresata. Oczywiście jednocześnie to klient musi zweryfikować, czy ma do czynienia ze sprawdzonym i bezpiecznym sklepem WWW, a nie z podstawioną witryną, która wcale nie korzysta z danego serwisu płatności. W przypadku witryn, które okazują się próbą oszustwa, często nie ma opcji zapłaty z dostawą za pobraniem. Bardzo prawdopodobne, że dostępna jest wyłącznie zapłata kartą.

Wybierz serwis płatności online, na który najczęściej decydują się klienci. Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2022”, są to:

  • PayU – 43%.
  • Przelewy24 – 40%.
  • ePrzelewy – 4%.
  • Dotpay – 3%.
  • Bluemedia – 2%.
  • Tpay – 1%.
  • Inny – 1%.
  • Żaden z powyższych/trudno powiedzieć – 4%.

Czym właściwie są serwisy płatności? W ramach takiej usługi klient może skorzystać z wielu różnych metod zapłaty. Umożliwiają one natychmiastową płatność, często także z odroczonym terminem.

Które metody płatności cieszą się największą popularnością wśród klientów?

Nie musisz prowadzić własnych badań, aby się tego dowiedzieć. Z pomocą przychodzi tutaj wspomniany raport „E-commerce w Polsce 2022”, który dostarcza mnóstwo informacji dotyczących preferowanych w naszym kraju metod płatności. Jedno z pytań dotyczyło form zapłaty, z których respondenci kiedykolwiek korzystali. Okazało się, że najczęściej wskazywali następujące:

  1. Szybki przelew przez serwis płatności online – 70%.
  2. Płatności mobilne, np. BLIK – 58%.
  3. Płatność kartą płatniczą przy składaniu zamówienia – 43%.
  4. Płatność gotówką przy odbiorze osobistym zamówienia – 43%.
  5. Płatność gotówką przy odbiorze osobistym od kuriera – 41%.
  6. Przelew tradycyjny – 40%.
  7. Wysyłka za pobraniem – 39%.
  8. Płatność kartą lub gotówką przy odbiorze osobistym w sklepie – 32%.
  9. Płatność gotówką przy odbiorze osobistym od kuriera – 23%.
  10. Płatność z odroczonym terminem – 12%.
  11. Płatności ratalne – 11%.
  12. Przez płatność mobilną np. za pośrednictwem kodów QR.
  13. Płatność SMS-em – 5%.

Jak widzisz, lista metod płatności jest długa i jeśli chcesz zapewnić odbiorcy satysfakcję, pozwól na wszystkie z nich. Pamiętaj, że obsługa klienta w e-commerce wymaga zapewnienia wszystkich rozwiązań, które odbiorcy mogą przyjść do głowy. Dzięki temu minimalizujesz ryzyko, że klient zrezygnuje z zakupu ze względu na brak preferowanej formy płatności.

Które metody płatności są najlepsze dla małych i średnich sklepów internetowych?

System płatności online powinien być dostosowany przede wszystkim do oczekiwań odbiorców. Jedni preferują karty płatnicze, inni tradycyjny przelew w bankowości internetowej, a jeszcze inni chcą zamawiać w sklepach internetowych, ale płacić za pobraniem.

W tym ostatnim przypadku teoretycznie istnieje ryzyko, że paczka nie zostanie odebrana. Rzeczywiście może tak być, ale pamiętaj, że kupujący w momencie zakupu zawiera umowę kupna-sprzedaży. Jeśli klient nie odbierze przesyłki bez odstąpienia od umowy, popełnia wykroczenie. Zatem teoretycznie możesz dochodzić w takim przypadku zwrotu poniesionych kosztów.

W praktyce próba ubiegania się o te środki jest nieopłacalna, ze względu na niewielki koszt przesyłki, a przynajmniej przeważnie to mała kwota. Pamiętaj, że nawet po odebraniu paczki w dalszym ciągu klient ma prawo do zwrotu produktu bez podania przyczyny przez 14 dni. Jeśli nie chcesz tracić klientów, zapewnij system płatności, który obejmuje zapłatę przy odbiorze. Zwróć uwagę, że ze wspomnianego raportu „E-commerce w Polsce 2022” wynika, że blisko połowa badanych korzystało kiedykolwiek z takiej formy płatności. Dlatego nie pomijaj jej.

W przypadku wszystkich sklepów internetowych znaczenie powinny mieć prowizje pobierane przez operatora płatności. Dla małych działalności to jeszcze istotniejsze. Poszczególne marki mają różną prowizję w zależności od metod płatności, ale nie zawsze. Żeby wybrać najlepszą ofertę, warto prześledzić poszczególne propozycje. Te się zmieniają, firmy wprowadzają okresowe promocje, zapewniają najpopularniejsze metody płatności, mają przygotowane specjalne oferty dla klientów, którzy dopiero rozpoczynają działalność.

Marka operatora płatności ma znaczenie, ale z reguły znana firma wiąże się z wyższymi prowizjami. W każdym przypadku należy sprawdzić i porównać aktualne warunki. Oto aktualne obowiązujące opłaty w Przelewy24:

  • przelew online – 1.29% + 30 gr,
  • BLIK – 1.29% + 30 gr,
  • Karta płatnicza – 1.29% + 30 gr,
  • Portfele elektroniczne – 1.29% + 30 gr,
  • Raty online – 0% + 30 gr,
  • P24NOW – 0% + 30 gr,
  • PayPo — płatności odroczone – 1,9% + 30 gr.

Natomiast PayU ma w 2023 roku specjalną ofertę dla klientów na start. Przez pierwsze trzy miesiące współpracy opłata od przelewów elektronicznych w złotówkach wynosi 0,99%. Dla transakcji wykonywanych za pomocą BLIK-a oraz kartą płatniczą jest to 1,30% oraz dodatkowo 30 gr w przypadku zapłaty kartą płatniczą.

Pamiętaj, że opłaty się zmieniają. Poza kosztami zwróć również uwagę na dostępne metody zapłaty. Dla wielu klientów kluczowe mogą być płatności odroczone, z uregulowaniem opłaty w określonym terminie. Warto zapewnić klientom jak największe możliwości, ale też zwracać uwagę na swoje finanse. Właściciel dużego sklepu internetowego, który osiąga duże przychody, powinien spróbować negocjować warunki. Może dzięki temu płacić niższe prowizje.

W działalności sklepu da się osiągnąć oszczędności na różnych aspektach, np. jeśli chodzi o magazynowanie. Warto postawić na fulfillment, czyli usługę, dzięki której firma nie musi korzystać ze swojej powierzchni do składowania towarów. Zewnętrzny podmiot może organizować wysyłkę produktów, przyjmować zwroty i podejmować inne działania. To daje możliwości oszczędzania na prowadzeniu sklepu WWW.

Jakie czynniki należy wziąć pod uwagę przy wyborze metod płatności dla swojego sklepu internetowego?

Zanim zdecydujesz się na dany system płatności online, zwróć uwagę na istotne kwestie, takie jak:

  • marka — jeśli klient ma do czynienia z rozpoznawanym operatorem, to znikają u niego obawy związane z zapłatą; warto wybierać firmy, które są znane i cenione na rynku;
  • wysokość prowizji — u najpopularniejszych operatorów płatności online przeważnie są najwyższe, ale nie zawsze; trzeba obserwować ofertę; jeśli nie jesteś zadowolony z obecnych warunków, zapytaj o ofertę konkurentów; być może zaproponują lepszą, biorąc pod uwagę przychody osiągane przez sklep;
  • dostępne metody płatności — im więcej opcji opłacenia zamówienia, tym lepiej dla klienta; zmniejszasz ryzyko, że nabywca zrezygnuje z zakupu ze względu na brak preferowanej przez niego metody zapłaty;
  • obsługa płatności online w różnych walutach — zwróć na to uwagę, jeśli sprzedajesz produkty klientom zagranicznym;
  • opłata aktywacyjna — im niższa, tym oczywiście lepiej.

Porównanie popularnych metod płatności online — który wybrać dla swojego biznesu?

Jak już wiesz, system płatności online powinien obejmować jak najwięcej metod. W sklepach internetowych to niezbędne ze względu na oczekiwania klientów. Przeważnie zależy im na ekspresowej realizacji zlecenia, dlatego tradycyjny przelew bankowy nie wystarczy. Część klientów nie chce płacić więcej z tytułu dostawy za pobraniem. Oto podstawowe informacje o popularnych metodach zapłaty:

  • Przelew tradycyjny — w tym przypadku nie trzeba korzystać z pośredników płatności, więc odpadają płacone im prowizje. Klient może zlecić zapłatę ze swojego rachunku bankowego albo uregulować odpowiednią kwotę np. na poczcie. Ta metoda ma dużą wadę — środki przeważnie nie wpływają natychmiast, więc dostawa zajmuje więcej czasu.
  • Płatność za pobraniem — to dobre rozwiązanie dla klientów, którzy mają obawy co do zakupów w sieci. Może to ich przekonać do zamówienia. Płacą dopiero przy odbiorze produktu. Dopiero po tym środki trafią do sklepu, który przy okazji ponosi ryzyko, że klient nie odbierze przesyłki.
  • BLIK — klient generuje kod w aplikacji mobilnej, podaje go, następnie zatwierdza operację i gotowe. To kolejny rodzaj płatności natychmiastowej.
  • Szybki przelew online — proces zapłaty jest prosty i przebiega ekspresowo. Sklep musi mieć umowę z firmą, która umożliwia takie płatności. Środki od razu trafiają do sprzedającego, więc możliwa jest szybka wysyłka. Sklep płaci prowizję operatorowi płatności.
  • Płatność odroczona — klient kupuje, ale płaci w określonym terminie. Sklep otrzymuje jednak od razu zapłatę — od operatora płatności. Dzięki temu można spełnić oczekiwania klientów, którzy potrzebują danej rzeczy, a obecnie nie mają na nią środków.

To wybrane metody płatności. Pamiętaj, że najlepiej zapewnić klientom wszystkie popularne sposoby zapłaty.