Dynamiczny rozwój całej branży e-commerce, a także stopniowe ujednolicanie regulacji prawnych dotyczących tej branży w ramach całej wspólnoty europejskiej sprawiają, że dostęp do handlu transgranicznego staje się coraz łatwiejszy. Wielu ekspertów wskazuje, że to właśnie handel cross-border jest jednym z najistotniejszych trendów w e-commerce w tym i w nadchodzącym roku. W związku z tym postanowiliśmy zebrać w jednym miejscu najważniejsze informacje o sprzedaży cross-border.

Co to jest cross-border?

Sprzedaż cross border to po prostu sprzedaż międzynarodowa. Dla wielu polskich firm e-commerce sprzedaż cross-border to ogromna szansa na zdobycie nowych rynków zbytu. Dużym ułatwieniem jest ciągły rozwój międzynarodowych systemów płatności i coraz łatwiejszy dostęp do transgranicznych wysyłek. Potencjał tkwiący w sprzedaży cross-border dostrzegły również firmy odpowiedzialne za tworzenie oprogramowania dla sklepów online. Większość najpopularniejszych platform tego rodzaju oferuje już rozwiązania ułatwiające sprzedaż międzynarodową. Może to być na przykład łatwa integracja z międzynarodowymi marketplace czy firmami świadczącymi usługi fulfillmentu dla e-commerce.

Cross-border e-commerce. Na czym polega międzynarodowa sprzedaż online?

Sprzedaż cross-border w e-commerce może przyjmować różne formy. Najpopularniejszą formą sprzedaży międzynarodowej jest korzystanie z serwisów typu marketplace o międzynarodowym zasięgu. Nieco więcej na ten temat napisaliśmy w jednym z kolejnych akapitów.

Sprzedaż cross-border coraz częściej dotyczy jednak również zakupów na stronach sklepów online dostępnych w różnych wersjach językowych. W tym przypadku bardzo pomocny może okazać się coraz popularniejsze rozwiązanie określane jako headless e-commerce. Sprzedaż cross-border może przyjmować także postać zakupów za pośrednictwem aplikacji mobilnych lub social media.

Strategia cross-border e-commerce w kilku krokach

Strategia cross-border e-commerce to szansa na spore zyski. Warto jednak wziąć pod uwagę, że taki model sprzedaży wiąże się też z pewnymi ryzykami i istotnymi kwestiami, o których powinien pamiętać każdy właściciel e-sklepu. Poniżej zebraliśmy dla Was kilka prostych wskazówek dotyczących wdrożenia strategii cross-border w e-commerce.

  • Regulacje prawne dotyczące lokalnego rynku e-commerce w danym kraju to kluczowa kwestia, z którą musicie zapoznać się przed rozpoczęciem sprzedaży transgranicznej. W każdym kraju mogą obowiązywać nieco inne przepisy dotyczące sprzedaży online. Mogą one dotyczyć na przykład obowiązków nakładanych na sprzedawców, praw kupujących czy na przykład takich obszarów jak obsługa zwrotów i wymiana towarów. Do tego dochodzą jeszcze kwestie podatkowe czy ewentualne cła i opłaty importowe. Dużym ułatwieniem jest ujednolicanie przepisów dotyczących e-commerce w ramach Unii Europejskiej. Jednak mimo tego sprzedaż transgraniczna powinna być za każdym razem poprzedzona dokładną analizą uwarunkowań na interesującym Was rynku.
  • Stosunkowo częstym błędem popełnianym przez właścicieli biznesów e-commerce jest rzucanie się na przysłowiową głęboką wodę. Jeśli w sprzedaży cross-border stawiacie dopiero pierwsze kroki, to zdecydowanie lepiej zacząć od jednego kraju, zamiast ruszać ze sprzedażą w wielu innych państwach na raz. Ten pierwszy kraj możecie potraktować jako test i poligon doświadczalny. W momencie, gdy transgraniczna obsługa klienta w e-commerce w pierwszym państwie będzie działać bez zarzutu, można pomyśleć o dalszej ekspansji. Warto przeanalizować podjęte działania i zastanowić się, co można zrobić lepiej w przypadku kolejnych potencjalnych rynków zbytu.
  • Bardzo duże znaczenie przy wdrażaniu strategii crossborder ma również to, z jakiej platformy sprzedaży korzystacie. Niezbędne będzie rozwiązanie, które umożliwia stworzenie różnych wersji językowej czy prezentowanie cen w innych walutach. Jednym z pierwszych kroków przed rozpoczęciem sprzedaży w innym kraju powinna być więc analiza możliwości technicznych platformy.
  • Nieocenioną pomocą może być również wsparcie osób, które dany rynek znają od podszewki. Po przeprowadzeniu samodzielnych analiz możecie skonsultować się z kimś, kto na danym rynku ma większe doświadczenie. Ewentualnie jeśli nie jesteście w stanie nikogo takiego znaleźć, możecie poszukać przykładów innych marek, które zaczęły sprzedaż w danych kraju i osiągnęły sukces. Analiza takich case study może również dostarczyć sporo wartościowych danych.

Cross-border e-commerce a logistyka. Potencjał, ale i wyzwanie

Kluczowe znaczenie dla sprzedaży transgranicznej ma bardzo często również logistyka. Wspólnym mianownikiem konsumentów w Polsce i za granicą jest to, że oczekują oni szybkiej i możliwie najtańszej przesyłki. W wielu przypadkach firmie z Polski, prowadzącej sprzedaż cross-border, może być trudno na własną rękę rywalizować z lokalnymi sprzedawcami. Rzadko kiedy prowadząc wysyłki indywidualne, będziecie w stanie realizować je szybciej niż sprzedawca z danego kraju.

Rozwiązaniem tej kwestii w wielu przypadkach może być  fulfillment dla e-commerce. Z takiego rozwiązania już od wielu lat korzystają liderzy branży e-commerce. Na czym polega fulfillment? Całą obsługą logistyczna związaną z fizycznym magazynowanie, kompletacją i wysyłką zamówień do klientów zajmuje się zewnętrzny magazyn dystrybucyjny dla e-commerce. Dzięki umowom z międzynarodowymi firmami nasze magazyny są w stanie realizować przesyłki międzynarodowe dużo taniej i dużo szybciej niż w przypadku oferty dla indywidualnych sklepów. Jeśli więc myślicie o sprzedaży transgranicznej, to zapraszamy do sprawdzenia naszej oferty fulfillmentu dla e-commerce.

Gdzie zdobywać klientów na międzynarodowym rynku?

Jak już wspomnieliśmy, każdy rynek międzynarodowy cechują się nieco inną specyfiką. Są jednak miejsca, które pozwalają otworzyć się na właściwie cały rynek europejski, a nawet rynek światowy. Są to przede wszystkim międzynarodowe serwisy typy marketplace czy międzynarodowe platformy aukcyjne. To właśnie tego typu strony są często pierwszym przystankiem dla firm, które chcą rozpocząć ekspansję na zagraniczne rynki.

Przykładowo w Niemczech transakcje zawierane za pośrednictwem stron typu marketplace to aż około 2/3 wszystkich transakcji e-commerce. Najbardziej znane platformy u naszych zachodnich sąsiadów to oczywiście Amazon.de i Ebay.de. Sporą popularnością cieszą się jednak także takie strony jak Etsy.com, Idealo.de, Real.de czy Rakuten.com.

Czytaj także:

Dużą zaletą międzynarodowych serwisów marketplace jest możliwość łatwego dotarcia do klientów z danego kraju czy nawet całego świata. Z drugiej jednak strony konkurencja na tego typu platformach jest bardzo dużą, a możliwości budowania własnej marki i lojalności klientów znacznie ograniczone. Z tych względów nie warto ograniczać się jedynie do sprzedaży za pośrednictwem tego typu serwisów. Platformy marketplace powinny być jedynie uzupełnieniem oferty własnego sklepu i dodatkowym kanałem sprzedaży. 

Cross border e-commerce – co jeszcze musisz wiedzieć?

Cross border w e-commerce to dosyć złożony temat, na który składa się spora liczba różnych zagadnień. Jednym z nich są na pewno kwestie podatkowe oraz rozliczanie podatku VAT w kraju sprzedaży. Przed rozpoczęciem sprzedaży zagranicą, musicie więc odpowiedzieć sobie między innymi na takie pytania, jak na przykład, kiedy powstaje obowiązek rejestracji VAT w danym kraju,  jak rozliczyć ten podatek, czy jak zorganizować wysyłkę do Wielkiej Brytanii od strony podatkowej?

Czytaj także: