Czym jest Amazon? To przede wszystkim marka o globalnym zasięgu, która zrewolucjonizowała rynek e-commerce. Handel za pośrednictwem jej platformy jest niezwykle łatwy i bardzo opłacalny, co przyciąga zarówno potencjalnych kupców, jak i sprzedających. No właśnie – jak zacząć sprzedawać na Amazon? I co trzeba wiedzieć o tej firmie? Tłumaczymy!
Co to jest Amazon?
Zanim przejdziemy do tego, jak zacząć sprzedawać na Amazon i dlaczego warto to robić, zacznijmy od ustalenia, co to jest Amazon. Amazon.com to obecnie największy sklep internetowy na świecie. Firma powstała w 1994 roku w Seattle z inicjatywy Jeffa Bezosa. Na samym początku specjalizowała się w sprzedaży książek, następnie wzbogaciła swoją ofertę o multimedia, sprzęt elektroniczny (czytniki e-booków Kindle!) i innego rodzaju produkty. Obecnie posiada centra na całym świecie, w tym także w Polsce (9 obiektów). 2 marca tego roku wystartowała domena amazon.pl, co wiąże się z ekspansją firmy na polski rynek.
Jak działa sprzedaż na Amazonie?
Wiedząc już, czym jest Amazon, możemy pochylić się nad kwestią modelu sprzedaży proponowanego przez firmę. A więc jak działa sprzedaż w Amazonie? Sprzedawca tworzy listę produktów i wystawia ją na stronie. Jeśli klient zainteresuje się danym przedmiotem i postanowi go kupić, sprzedawca otrzyma informację zwrotną. W przypadku, gdy zdecydował się na model współpracy FBA (Fulfill by Merchant), osobiście realizuje zamówienie. Jeśli natomiast wybrał opcję FBA (Fulfill by Amazon), sprzedaż na Amazon krok po kroku (mowa o wszystkich etapach realizacji zamówienia, czyli usłudze znanej jako fulfillment) realizowana jest przez firmę. Pozostając w temacie outsourcingu usług logistycznych – sprawdź, jak prowadzić sklep internetowy bez magazynu!
Jak zacząć sprzedawać na Amazon?
Jak zacząć na Amazon? Oczywiście od założenia konta. Następnie przychodzi pora na wybór planu – indywidualnego lub profesjonalnego. Jak działa Amazon w przypadku każdego z nich? W ramach pakietu indywidualnego sprzedawca płaci firmie 4 zł (bez Vat) za każdy sprzedany produkt plus prowizję, która zależy od kategorii danego produktu. Osoba decydująca się na plan profesjonalny z kolei obciążona zostaje abonamentem w wysokości 165,91 zł. Do tej kwoty należy oczywiście dodać dodatkowe opłaty za sprzedaż.
Po założeniu konta każdy zainteresowany tym, jak zacząć sprzedawać na Amazon, powinien wybrać nazwę sklepu, a także produkty, którymi ma zamiar handlować (np. na podstawie analizy konkurencji, obecnych trendów czy przewidywanych wpływów oraz wydatków przedsiębiorstwa). Na utworzonej liście produktów każdy z nich powinien wyróżniać się szczegółowym, zachęcającym do kupna opisem, a także wysokiej jakości zdjęciami. Każdy z produktów musi posiadać także identyfikator GTIN bądź EAN. To właśnie dzięki nim sprzedawca może pobrać kody kreskowe, które powinny zostać naklejone na paczkach. Zajrzyj do naszego wcześniejszego wpisu i przekonaj się, co warto sprzedawać w internecie!
Czym jest Fulfillment by Amazon? Czy istnieje alternatywa?
Jak już wspominaliśmy, jednym z modeli logistycznych, na których może opierać się nasza współpraca z Amazonem, jest FBA. W ramach Fulfillment by Amazon firma przechowuje produkty sprzedawców w swoich centrach dystrybucyjnych i bierze na siebie wszelkie obowiązki związane z realizacją zamówień. Zdając sobie sprawę z tego, jak działa Amazon, gdy mowa o płynności przebiegu procesów logistycznych, z pewnością dostrzeżemy liczne zalety tego rozwiązania. Sprzedający może jednak samodzielnie, korzystając z własnych zasobów, zadbać o logistykę e-sklepu. Okazuje się to optymalnym rozwiązaniem w sytuacji, gdy pragnie mieć pełny dostęp do towarów, czy też sprzedawać produkty z niższą marżą. Jeśli przedsiębiorca osiągnie znaczny wzrost sprzedaży i będzie potrzebował pomocy centrum logistycznego, może zmienić model współpracy z Amazonem bądź nawiązać współpracę z niezależnym dostawcą rozwiązań logistycznych, czyli np. MW Logistics. Firma wychodzi naprzeciw potrzebom klientów, oferując nie tylko opcje magazynowania towaru i pełnej obsługi zamówień, lecz także specjalistyczne rozwiązania takie jak obsługa zwrotów.
Wyjaśniliśmy, co to jest Amazon i jak możesz zacząć sprzedawać za pośrednictwem platformy handlowej tej firmy. Teraz zadbaj o niezawodną logistykę sklepu internetowego i czerp z niemalże nieograniczonych możliwości oferowanych przez giganta w branży e-commerce! Zajrzyj też do naszego wcześniejszego tekstu, w którym podpowiadamy, jak sprzedawać na Amazon!