Jak nietrudno się domyślić, realizacja zamówień to zagadnienie niezwykłej wagi dla właściciela sklepu internetowego. To od tego bowiem, czy klient sklepu otrzyma zamówiony produkt na czas, zależy w dużej mierze to, czy będzie chciał ponownie skorzystać z naszej oferty. Proces realizacji zamówienia składa się z kilku etapów i tylko perfekcyjne dopracowanie każdego z nich zapewni sprawne funkcjonowanie firmy. A zatem jak powinna wyglądać efektywna obsługa zamówień w sklepie internetowym? Dzielimy się naszymi spostrzeżeniami!
Proces realizacji zamówienia – schemat
Jeśli chcielibyśmy stworzyć coś na kształt mapy procesu realizacji zamówienia klienta w sklepie internetowym, powinniśmy wyszczególnić takie etapy jak: złożenie i finalizacja zamówienia przez klienta, skompletowanie zamówienia przez sklep, zapakowanie i przygotowanie towaru do przesyłki i w końcu – samo wysłanie zamówionego asortymentu. Oczywiście w pewnych okolicznościach realizacja zamówienia może okazać się procesem nieco bardziej złożonym, np. wtedy, gdy pożądany przez klienta produkt nie jest chwilowo dostępny w naszym magazynie i musimy zamówić go z hurtowni.
Zakupy klienta – początek realizacji zamówienia
Wszyscy przedsiębiorcy działający w branży e-commerce mają nadzieję, że klienci, po zapoznaniu się z ich ofertą, zdecydują się na zakupy. Zamówienie przez zainteresowanego danego produktu, wybór formy dostawy i sfinalizowanie transakcji to zatem pierwszy etap realizacji zamówienia. Co oczywiste, przed podjęciem ostatecznej decyzji klient może mieć do nas parę pytań – dlatego właśnie tak ważna jest profesjonalna obsługa klienta zwiększająca szansę sprzedaży!
Realizacja zamówienia w magazynie – kompletowanie
O ile procedurę realizacji zamówienia inicjuje klient, o tyle dalsze działania zależą już (najczęściej) wyłącznie od nas. Z momentem opłacenia przez klienta zamówienia pojawia się ono w naszym systemie sprzedażowym jak wymagające obsłużenia. Wtedy to właśnie przychodzi pora na znalezienie w magazynie wybranych artykułów. W przypadku większych firm informacja dociera do konkretnego magazynu, w którym obowiązek skompletowania zamówienia spoczywa na barkach pracownika. Natomiast w ramach współpracy z centrum logistycznym cały fulfillment, czyli skompletowanie zamówienia i przygotowanie go do wysyłki, obsługiwany jest przez profesjonalną firmę zewnętrzną, która magazynuje asortyment sklepu internetowego.
Pakowanie i przygotowanie paczki do wysłania
Kolejnym etapem procesu realizacji zamówienia w firmie jest przygotowanie towaru do wysyłki. Po skompletowaniu zamówienia produkt lub produkty pożądane przez klienta umieszczone zostają w paczce, pakujący ponadto upewnia się, czy posiada wszelkie niezbędne do wysyłki informacje i drukuje specjalną etykietę dla kuriera. Następnie paczkę odbiera firma spedycyjna i dostarcza ją bezpośrednio do klienta lub do wskazanego przez niego miejsca odbioru. Nadawca – czyli my – otrzymuje natomiast list przewozowy.
Realizacja zamówienia przez centrum logistyczne
Jak widać, realizacja zamówień w sklepie internetowym nie jest procesem szczególnie złożonym. Należy jednak pamiętać, że może stanowić dla przedsiębiorcy znaczne obciążenie, jeśli samodzielnie musi on obsługiwać wiele zamówień. Szczególnie w przypadku, gdy prowadzony przez niego sklep nie posiada własnego magazynu. Obsługa zamówień w sklepie internetowym może też okazać się problematyczna, jeśli pragniemy szybko rozszerzyć naszą działalność na rynku e-commerce. Opłacalne w takich okolicznościach często okazuje się korzystanie z pomocy firmy oferującej usługi logistyczne dla sklepów internetowych, takiej jak MW Logistics. Outsourcing usług logistycznych może nie tylko zapewnić właścicielowi sklepu miejsce do przechowywania asortymentu, odciążyć go w pracach magazynowych i procesie realizacji zamówień, lecz również pomóc mu w profesjonalnej obsłudze klienta oraz zadaniach związanych z obsługą zwrotów i reklamacji.
Mamy nadzieję, że zarysowany przez nas schemat procesu realizacji zamówień okaże się pomocny dla każdego przedsiębiorcy pragnącego zadbać o jak najlepszą logistykę e-sklepu. Rozpisanie procesu logistycznego na poszczególne etapy pozwala dopracować każdy jego szczegół i wprowadzić ewentualne udoskonalenia w naszej działalności. Klient, który zyska pewność, że upragniony produkt dostanie szybko, a współpraca z nami przebiegnie bezproblemowo, nie będzie ryzykował u konkurencji!