Stworzyć własny magazyn, czy może spróbować dropshippingu? Jakie rozwiązanie pozwoli zarobić najwięcej? Dziś spróbujemy odpowiedzieć na te i inne pytania związane z logistyką sklepu internetowego.

Logistyka e-commerce – jaki model wybrać?

Wybór modelu logistycznego to jedna z podstawowych decyzji, którą musimy podjąć już na początku naszej przygody z e–commerce. Na to jak będą wyglądały procesy logistyczne w naszym sklepie, wpływ mają często nasze możliwości finansowe, lokalowe i technologiczne. Sprawdźmy więc, jak najczęściej wygląda logistyka w sklepach internetowych.

  • Posiadanie własnego magazynu to chyba najbardziej oczywiste rozwiązanie. Towar zamawiamy w hurtowni lub u producenta i sprzedajemy wyłącznie to, co fizycznie posiadamy we własnym magazynie. Plusem takiego rozwiązania jest to, że mamy całkowity wpływ na realizację zamówienia. Towar możemy wysłać błyskawicznie, co na pewno przełoży się na zadowolenie klienta. Minusem jest to, że zakup towaru wymaga zwykle sporych nakładów finansowych. Zawsze istnieje też ryzyko, że zakupimy towar, którego nie będziemy mogli później sprzedać.
  • Innym, popularnym modelem logistycznym, stosowanym przez wiele sklepów internetowych, jest tak zwany pseudo just-in-time. Polega on na udostępnieniu na stronie sklepu pełnej oferty dostawców. Towar zamawiamy jednak w hurtowni czy u dystrybutora dopiero jak klient złoży u nas zamówienie. Model ten wymaga integracji z bazą produktów dostawcy, tak aby w naszym sklepie automatycznie wyświetlały się jedynie dostępne produkty. Mimo tego musimy się niestety liczyć z różnymi problemami, jak brak towaru u dostawcy, opóźnienia itd. Plusem jest to, że nie musimy inwestować w towar oraz obsługę logistyczną całego magazynu.
  • Z kolei fulfilment to pełen outsourcing logistyki magazynowej. W tym modelu prowadzenie magazynu zlecamy firmie zewnętrznej. Taki outsourcing usług logistycznych, poza samym składowaniem obejmuje też przyjmowanie dostaw, a także pakowanie i wysyłkę zamówień. Firmy realizujące fulfillment oferują często różne rodzaje dodatkowych usług logistycznych jak chociażby obsługa klienta związana ze zwrotami i reklamacjami. Co ciekawe płatność za tego rodzaju outsourcing usług logistycznych rozliczana jest często za operację. Np. za spakowanie paczki, przyjęcie dostawy itd. Brak kosztów stałych sprawia, że jest to idealne rozwiązanie dla sklepów oferujących towar sezonowy.
  • Coraz popularniejsze staje się także takie rozwiązanie jak dropshipping. Jest to też swojego rodzaju outsourcing logistyczny. W tym modelu w sklepie oferujemy towar dostępny w hurtowni dropshippingowej. Złożone w naszym sklepie zamówienie przekazujemy do hurtownie wraz z zapłatą, pomniejszoną o naszą marżę. Po stronie hurtowni leży przygotowanie zamówienia i wysłanie go bezpośrednio do klienta.
  • Modele hybrydowe, czyli połączenie dwóch lub więcej modeli logistycznych w ramach jednego sklepu. Dosyć częstym przykładem może być np. prowadzenie własnego magazynu z bestsellerowymi produktami, generującymi dużą część obrotu i jednoczesne uzupełnienie oferty o produkty dostępne w dropshippingu.

 

Usługi logistyczne dla sklepów internetowych

Wspomniany wcześniej fulfillment to nie jedyne usługi, jakie oferują firmy zajmujące się logistyką e–commerce, takie jak nasza. Poza magazynowaniem towaru i pakowaniem paczek oferujemy również szerokie wsparcie technologiczne dla sklepów online. W nasze ofercie znajduje się również obsługa klientów sklepów w zakresie zwrotów i reklamacji. Dojście do porozumienia z klientem w sprawie reklamacji może być dla właściciela sklepu czasochłonne i nierzadko stresujące. Zlecenie tego firmie zewnętrznej pozwoli więc przeznaczyć więcej czasu i energii na rozwój sklepu.

 

Outsourcing usług logistycznych – wady i zalety

Jeśli rozważacie outsourcing usług logistycznych w swoim sklepie internetowym, sprawdźmy, jakie korzyści i jakie zagrożenia niesie ze sobą takie rozwiązanie.

Zalety outsourcing w logistyce

  • Brak konieczności wynajmowania własnej powierzchni magazynowej.
  • Brak konieczności zatrudniania pracowników do obsługi magazynu i pakowania zamówień.
  • Często spotykany w przypadku fulfillmentu model rozliczeń, w którym płacimy wyłącznie za operacje bez opłat stałych. Koszt takiej usługi skaluje się więc na podstawie obrotów sklepu.
  • Wysoka optymalizacja organizacji magazynu. Wpływa to na krótki czas realizacji zamówień i minimalizuje liczby pomyłek.

Wady fulfillmentu i outsourcingu logistyki e–commerce

  • Brak pełnej kontroli nad realizacją zamówienia.
  • Koszty mogą być nieco wyższe niż przy prowadzeniu własnego magazynu. Najczęściej jest to jednak równoważone przez oszczędność czasu.

Nie ma jednej odpowiedzi na pytanie, jaki model logistyczny najlepiej sprawdza się w e–commerce. Każdy właściciel sklepu online powinien rozpatrzyć wszystkie za i przeciw i wybrać rozwiązanie, które będzie najlepiej odpowiadać potrzebom jego branży.