Polski rynek e-commerce cechuje się dynamicznym wzrostem, jednak nie warto ograniczać się wyłącznie do sprzedaży na lokalnym podwórku. Tuż za naszą zachodnią granicą czeka na nas o wiele większy rynek zbytu. Najłatwiejszym i najbardziej dostępnym sposobem na zaistnienie na niemieckim rynku e-commerce są oczywiście portale aukcyjne, sprzedażowe czy też strony ogłoszeniowe typu OLX. Jeśli myślicie o ekspansji na rynek niemiecki, to zapraszamy do sprawdzenia, jakie niemieckie strony aukcyjne warto wziąć pod uwagę.
Niemieckie portale sprzedażowe, portale aukcyjne i strony typu OLX – dlaczego warto się nimi zainteresować?
Obroty na niemieckim rynku e-commerce są nieporównywalnie większe do tych generowanych przez rodzime portale aukcyjne. Dla zobrazowania tego stwierdzenia możemy przytoczyć dane z roku 2019. Według Statista.com wartość rynku e-commerce wyniosła w tym roku w Polsce 12 mld euro. W tym samym czasie obroty branży e-commerce w Niemczech wynosiły aż 103 mld euro. Oczywiście wartość obrotów to nie wszystko, jednak już to proste porównanie pokazuje, jaki potencjał tkwi w niemieckich portalach aukcyjnych, platformach e-commerce czy serwisach ogłoszeniowych.
Ebay.de – największa niemiecka strona z aukcjami
Ebay.de to zdecydowanie największa niemiecka strona z aukcjami. Jest to jeden z niewielu portali, który nadal oferuje format klasycznej licytacji. Nie znaczy to oczywiście, że na Ebay.de nie możemy sprzedawać również nowych produktów w formacie Kup Teraz. Jeśli pod uwagę weźmiemy wyłącznie obroty, to niemiecki portal aukcyjny Ebay plasuje się na drugim miejscu za Amazonem. Dla wielu sprzedawców to jednak ten niemiecki portal aukcyjny jest o wiele bardziej dostępny i łatwiejszy w obsłudze. Prowadząc sprzedaż na Ebay.de, nie musimy liczyć się z tyloma ograniczeniami i wymaganiami jak w przypadku niemieckiego Amazona.
Amazon.de – niemiecki portal sprzedażowy
Marki Amazon nie trzeba przedstawiać chyba nikomu, kto choć trochę interesuje się branżą e-commerce. Amazon jest liderem tej branży nie tylko w Stanach Zjednoczonych czy Wielkiej Brytanii, ale również w Niemczech. Sprzedaż na Amazon.de, podobnie zresztą jak na innych wersjach językowych, nie jest jednak tak prosta, jak na popularnych portalach aukcyjnych. Każda firma, która chce oferować swoje produkty za pośrednictwem Amazon.de, musi spełnić szereg rygorystycznych wymagań. Dotyczą one między innymi tego, jak ma wyglądać i co musi zawierać oferta produktu w tym serwisie. Tym, co wyróżnia ten portal sprzedażowy, jest również model logistyczny. Sprzedaż na Amazon.de możemy prowadzić w sposób klasyczny, czyli wysyłając towary z własnego magazynu. Portal ten oferuje jednak także drugi model, w którym magazynowanie naszych towarów odbywa się placówkach Amazona. Za taki fulfillment będziemy musieli jednak oczywiście zapłacić. Warto także wspomnieć, że działania firmy Amazon w stosunku do sprzedawców na różnych rynkach budziły w przeszłości sporo kontrowersji. Sprzedaż na tym portalu powinniśmy więc potraktować raczej jako dodatkowy kanał, a nie główny filar naszej strategii.
DHD – niemiecka strona typu OLX
DHD to niemiecki portal działający na podobnych zasadach jak dobrze znany w Polsce OLX. Oprócz dużej ilości ogłoszeń związanych z motoryzacją i nieruchomościami na DHD możemy kupić i sprzedać również wiele produktów z innych kategorii. Poza kupnem i sprzedażą produktów na portalu DHD dostępne są również oferty pracy.
Jeśli myślicie o sprzedaży na zagranicznych rynkach, to często jest to dobry moment, aby wziąć pod uwagę takie usługi zewnętrzne jak magazynowanie czy obsługa zwrotów. Outsourcing usług logistycznych to często sposób na dużo łatwiejszą i co najważniejsze tańszą obsługę zamówień z zagranicy. Przy okazji polecamy także lekturę innych naszych poradników dotyczących sprzedaży online i branży e-commerce: