Podczas gdy tradycyjny handel przeżywa ogromny kryzys, branża e-commerce święci triumfy. Dla sklepów internetowych sytuacja związana z pandemią koronawirusa to zarówno szansa, jak i wyzwanie. Większa liczba klientów kupujących online przekłada się bowiem na znaczne trudności w ich sprawnej i profesjonalnej obsłudze. Nie wszystkie e-sklepy są na to przygotowane. COVID-19 rzucił więc branży e-commerce spore wyzwania związane z logistyką, dostawą oraz dostępnością produktów. Podpowiadamy, jak zadbać o obsługę sklepów internetowych w czasie pandemii.

Branża e-commerce w czasie kryzysu

W obliczu panującego kryzysu i zagrożenia zakupy internetowe stały się dla nas o wiele lepszą, nie tylko wygodniejszą, ale i bezpieczniejszą opcją. Jak wynika z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej E-commerce w czasie kryzysu 2020, aż 37% konsumentów uważa, że zakup żywności i środków higienicznych przez Internet jest obecnie bezpieczniejszy, a 70% klientów zadeklarowało, że zrobiło zapasy dzięki zakupom online. Oprócz produktów spożywczych i chemii domowej odnotowano znaczny wzrost sprzedaży wśród takich kategorii jak zdrowie, a także odzież i obuwie.

Obsługa sklepów internetowych w dobie pandemii – zmiana zachowań konsumenckich

To właśnie teraz klienci oczekują sprawnej realizacji zamówień, maksymalnego komfortu, szybkiej wysyłki, a także bezproblemowych płatności. Liczą, że obsługa zwrotów i wymian będzie nie tylko intuicyjna, ale i przyjazna. Obsługa sklepów internetowych pod tym względem może stanowić olbrzymie wyzwanie. Pod koniec lutego mówiło się o trzykrotnym wzroście sprzedaży online niektórych produktów. W wielu popularnych marketach oferujących zakupy internetowe pojawiły się liczne problemy z obsługą zamówień i opóźnienia w dostawie. Jeszcze pod koniec marca czas dostawy w niektórych sklepach internetowych wynosił aż 2 tygodnie. 

Jak widać, branża e-commerce jest obecnie jednym z niewielu sektorów, który w czasie pandemii wirusa SARS-Cov-2 może się w znacznym stopniu rozwinąć – oczywiście pod warunkiem właściwego podejścia, na które składa się przede wszystkim odpowiednia logistyka e-commerce. 

Sprawdź, co musisz wiedzieć o logistyce sklepu internetowego

Zakładając, że wyzwaniu temu podołają zarówno pracownicy, jak i magazyny sklepów internetowych, nadal pozostaje jedna ważna kwestia: technologia. Szczególnie w tym czasie automatyzacja procesów magazynowych odgrywa ogromną rolę. 

Automatyzacja procesów magazynowych sposobem na usprawnienie logistyki e-commerce

Obsługa sklepów internetowych w dobie pandemii powinna skupiać się w głównej mierze na spełnianiu potrzeb i oczekiwań klientów, które w czasie kryzysu sprowadzają się przede wszystkim do bezproblemowej i szybkiej realizacji ich zamówień. Wsparcie nowoczesnych systemów pozwalających na automatyzację sprzedaży i procesów magazynowych, które umożliwią nie tylko szybką i bezbłędną kompletację zamówień, ale także minimalizację zatrudnienia, odgrywa tu kluczową rolę. Aby zachować ciągłość realizacji zamówień w sklepie internetowym, zadbać o szybką wysyłkę i sprawną obsługę klientów w tak trudnym czasie, warto skorzystać z usług typu fulfillment. Dzięki takiemu rozwiązaniu możesz powierzyć firmie zewnętrznej nie tylko magazynowanie towarów, ale także sprawną kompletację zamówień czy obsługę zwrotów i wymian. 

W MW Logistics korzystamy na co dzień z innowacyjnych robotów mobilnych, które automatyzują szereg procesów magazynowych, pozwalając tym samym nie tylko na przyspieszenie pracy, ale eliminację błędów, które do tej pory pojawiały się choćby w wyniku pracy ludzkiej. Roboty okazują się również niezastąpione w dobie pandemii i zagrożenia, jakie niesie ze sobą zbyt duża liczba pracowników na magazynie. Dzięki pracy robotów możliwe jest zachowanie ciągłości zamówień, bez angażowania dodatkowych pracowników, a co za tym idzie stwarzania niepotrzebnego ryzyka. 

Logistyka dla e-commerce i związana z tym automatyzacja magazynu pozwala nam na pełną kontrolę poszczególnych etapów – od momentu przyjęcia towaru na magazyn, aż po jego sprawną wysyłkę do klienta. Profesjonalna organizacja magazynu sklepu internetowego sprawia, że realizacja zamówień jest szybsza i pozbawiona jakichkolwiek pomyłek, co w obecnym czasie jest dla klientów niezwykle istotne.