Nie ma wątpliwości, że polski rynek e-commerce rozwija się w zawrotnym tempie. Początkowo zakaz handlu w niedzielę, a obecnie pandemia COVID-19 spowodowały zwiększenie zainteresowania e-zakupami, a tym samym wzrost liczby sklepów internetowych. Z przeprowadzonych przez agencję Catchers za pośrednictwem panelu Ariadna badań wynika, że co trzeci respondent, ze względu na koronawirusa znacznie częściej korzysta z e-commerce.[1] Z kolei 6% badanych przyznaje, że z powodu pandemii po raz pierwszy zrobiło zakupy w sieci. Wzrost liczby zamówień wiąże się zwykle z koniecznością organizacji magazynu dla sklepu internetowego.

Magazyn – koszty wynajęcia i obsługi

Wraz z rozwojem swojej działalności wielu e-sprzedawców decyduje się na posiadanie lub wynajem magazynu dla sklepu internetowego. Inwestycja ta wydaje się konieczna, zwłaszcza wtedy, gdy dana oferta obejmuje szeroki asortyment z wielu branż. Warto również mieć na uwadze, że częstsze zakupy w hurtowniach prowadzą do zwiększenia kosztów. Odpowiednio zarządzany magazyn e-commerce, ze względu na brak pomyłek w zamówieniach czy umiejętne rozplanowanie przesyłek, stanowi także klucz do sprawnego łańcucha dostaw, a tym samym wpływa na zadowolenie klientów.

Niestety, wielu przedsiębiorców postrzega takie rozwiązanie jako duży, comiesięczny wydatek. Trudno się temu dziwić, gdyż koszty magazynowania mogą okazać się naprawdę wysokie. Przy założeniu, że zdecydujesz się na wynajem powierzchni około 100 m2, musisz liczyć z koniecznością zapłacenia około 1500 zł miesięcznie. Oczywiście kwota ta nie obejmuje kosztów wyposażenia, rachunków za mediów, ubezpieczenia obiektu oraz co najważniejsze: wynagrodzenia pracowników. Może się zatem okazać, że bez względu na to, jakie osiągniesz wyniki sprzedaży w danym miesiącu, to i tak będziesz musiał liczyć się ze sporym wydatkiem dla firmy. W przypadku niewielkiego magazynu dla sklepu internetowego, który zatrudnia jednego pracownika, może być to nawet koszt 3-4 tys. złotych.

Miesięczne utrzymanie magazynu o powierzchni ok. 100 m2 oscylować można w granicach 6-7 tys. złotych. Na początku magazyn trzeba także wyposażyć – to dodatkowe 11-12 tys. złotych[2].

Sklep internetowy – własny magazyn czy outsourcing?

Jak widać wynajem magazynu pod sklep internetowy może stać się dużym obciążeniem finansowym dla e-sprzedawców. Z tego powodu wielu z nich szuka alternatywnych sposobów na obsługę transferu zamówień do odbiorców. Mowa w tym przypadku o skorzystaniu z outsourcingu usług, a więc zlecenie procesów logistycznych do zewnętrznej i specjalizującej się w tej dziedzinie firmy. Jednym z popularnych rozwiązań jest dropshipping, który pozwala na prowadzenie sklepu internetowego bez magazynu. Model ten zakłada bezpośrednią wysyłkę towaru od dostawcy do odbiorcy końcowego. Wówczas sprzedawca zajmuje się tylko zdobywaniem klientów, obsługą i zbieraniem zamówień.

Innym sposobem, który nie tylko eliminuje problem wysokiego kosztu wynajmu, ale dodatkowo usprawnia cały proces realizacji zamówień, jest fulfillment. Decydując się na to rozwiązanie, przekazujesz szereg działań logistycznych zewnętrznej firmie. To doskonały wybór dla dynamicznie rozwijających się sklepów, dla których nowa skala działalności wymaga profesjonalnego magazynu e-commerce oraz wsparcia specjalistów m.in. w zakresie technologii czy kompletowania zamówień. Nie można również zapomnieć o aspekcie finansowym, który w porównaniu z opisywanym wcześniej wynajmem, wypada wyjątkowo korzystnie. Za przyjęcie produktu do magazynu zapłacisz 0,49 zł od sztuki, za jego obsługę 3 zł, koszty zamówienia to 2 zł za produkt, a obsługa zwrotu 4,99 zł (pamiętaj jednak, że zwrotom podlega jedynie ok. 10 % sprzedanych produktów). Do tego należy doliczyć miesięczny koszt magazynowania, który dla 3000 sztuk produktów wynosi 180 zł miesięcznie[3].

Pełna obsługa jednego zamówienia, przy 3000 sztukach produktów wprowadzonych do magazynu w pierwszym miesiącu i dotowarowaniu w kolejnych na poziomie 300 sztuk, wynosi nieco ponad 10 zł w pierwszym miesiącu i nieco ponad 6 zł w każdym kolejnym.

Fulfillment to kompleksowa obsługa, która obejmuje m.in. magazynowanie, konfekcjonowanie, etykietowanie, wysyłkę oraz obsługę zwrotów towarów. W efekcie sprzedawca nie tylko oszczędza pieniądze i czas, który może poświęcić na rozwój swojej działalności oraz opracowanie strategii marketingowej. Profesjonalna obsługa logistyczna przekłada się również na właściwą realizację zamówień, co z kolei zwiększa szansę na to, że zyskasz lojalnych klientów.

Sklep internetowy z obsługą magazynu w ramach fulfilmentu a właściwa realizacja zamówień

Oferowane przez zewnętrzne firmy magazyny pod sklepy internetowe stanowią również skuteczny sposób na usprawnienie procesów logistycznych i łańcucha dostaw, co może mieć kluczowe znaczenie w walce z konkurencją.

Ostatnie wydarzenia doprowadziły nie tylko do zwiększenia zainteresowania zakupami online, ale i spowodowały gwałtowny wzrost liczby e-sklepów. Według Bisnode  w pierwszym półroczu 2020 roku powstało około 5 tys. nowych witryn z branży e-commerce – a jednocześnie wykreślono niecałe 2 tys. witryn e-sklepów.[4] Nie trudno się zatem domyślić, że aby dotrzeć ze swoją ofertą do odbiorców lub utrzymać swoją pozycję na powiększającym się rynku, musisz zadbać o właściwą realizację zamówień, w tym szybką dostawę i przyjazną obsługę zwrotów.

Decydując się na fulfillment, nie musisz zajmować się organizacją magazynu sklepu internetowego oraz obsługą logistyczną. Wielu e-sprzedawców wzbrania się przed skorzystaniem z tego rozwiązania z powodu błędnego przekonania co do kosztów czy charakteru tej usługi. Tymczasem współpraca na tym polu przypomina prowadzenie sklepu internetowego z własnym magazynem, z tym wyjątkiem, że jego zarządzaniem zajmuje się wykwalifikowany zespół.

[1] https://catchers.pl/co-trzeci-polak-robi-zakupy-online-czesciej-niz-przed-pandemia/

[2] https://sprawnymarketing.pl/blog/sklep-internetowy-bez-magazynu/

[3] https://sprawnymarketing.pl/blog/sklep-internetowy-bez-magazynu/

[4] https://www.bisnode.pl/wiedza/newsy-artykuly/pandemia-napedza-e-handel/