Obsługa zamówień w sklepie internetowym bywa pracochłonna, zwłaszcza jeśli dysponuje on szerokim asortymentem, a w grę wchodzi nieustanne jego poszerzanie. Z pomocą przychodzi jednak dropshipping – usługa polegająca na przeniesieniu procesu wysyłki towaru bezpośrednio na dostawcę (hurtownię, producenta czy dystrybutora). Pozwala to nie tylko na usprawnienie obsługi zamówień, ale i oszczędność czasu oraz pieniędzy. Niski koszt inwestycji sprawia z kolei, że z opcji tej mogą swobodnie korzystać początkujący sprzedawcy. Na czym dokładnie polega dropshipping i jakie są jego zalety?

 

Dropshipping – co to jest?

Dropshipping to model logistyczny, który umożliwia bezpośrednią wysyłkę zamówionego towaru z magazynu dostawcy do klienta. Dzięki temu właściciel sklepu internetowego nie musi inwestować w wynajem obszernych powierzchni magazynowych i zakup produktów, które finalnie mogą przecież sprzedawać się w znacznie mniejszym nakładzie, niż pierwotnie zakładaliśmy.

W modelu tym właściciel e-sklepu nie jest odpowiedzialny za magazynowanie towarów, ale nie oznacza to wcale, że nie spoczywa na nim dopełnienie pewnych formalności. W przypadku dropshippingu hurtownie prowadzą wysyłkę w imieniu właściciela sklepu, ale to on odpowiada za całościową obsługę klienta, gdyż to u niego właśnie zakupywany jest towar. Dlatego tak ważne jest ustalenie korzystnych dla obu stron (właściciela e-sklepu i hurtowni magazynującej towar) warunków współpracy.

Najlepszym rozwiązaniem okaże się oczywiście fulfillment, a więc usługa polegająca na przekazaniu wszystkich zadań logistycznych firmie zewnętrznej. Obejmują one nie tylko magazynowanie, ale i pakowanie zamówień oraz wysyłanie gotowych paczek do klientów. Niektóre hurtownie oferują także w ramach dropshippingu obsługę zwrotów, pakowanie na specjalne okazje czy obsługę zamówień b2b.

 

Dropshipping – jak zacząć?

Zanim zdecydujesz się na sprzedaż w modelu dropshippingowym, przeanalizuj i określ dokładnie swój asortyment. Zwróć uwagę na wielkość oferowanych produktów oraz liczbę potencjalnych zwrotów od klientów. To ważne, ponieważ niektóre hurtownie nie zgadzają się na zwrot towaru bezpośrednio do ich magazynów. W Polsce działa obecnie kilkaset firm oferujących magazyn dla sklepu internetowego i wysyłkę oferowanych przez niego towarów.

Przed wyborem konkretnego dystrybutora dokładnie przeanalizuj jego ofertę. Określając szczegółowo warunki współpracy, zwróć uwagę na to, jakie obowiązują zasady reklamacji i zwrotów w dropshippingu, z jakich firm kurierskich korzysta dana hurtownia oraz w jaki sposób umożliwia ona wysyłkę towarów za granicę. Zapoznaj się z aktualnym cennikiem i dopytaj, czy możliwe jest uzyskanie rabatu w hurtowni. Dopiero jasne określenie wszystkich tych aspektów pozwoli na rozpoczęcie sprzedaży.

 

Dropshipping – czy warto? 

Jedną z największych zalet dropshippingu jest możliwość łatwego wejścia do branży e-commerce, przy jednoczesnym niskim koszcie inwestycji. Nie ma potrzeby wynajmowania dużych powierzchni magazynowych i kupowania wszystkich oferowanych produktów (płacisz jedynie za te, które zostały zamówione przez klientów). Nie trzeba też zatrudniać dodatkowych osób odpowiedzialnych za wysyłkę. Z tego powodu rozwiązanie to cieszy się dużą popularnością zwłaszcza wśród osób rozpoczynających swoją przygodę ze sprzedażą online.

To również świetne rozwiązanie dla doświadczonych sprzedawców. Dropshipping pozwala bowiem na oferowanie szerokiego asortymentu produktów, co w przypadku tradycyjnego magazynu mogłoby okazać się niemożliwe. Korzystanie z ofert różnych hurtowni dropshippingowych umożliwia działanie w wielu branżach. Dodatkową zaletą jest również to, że nie trzeba nawiązywać współpracy z innymi firmami zewnętrznymi, świadczącymi choćby usługi kurierskie czy sprzedającymi akcesoria do pakowania.

Dropshipping w Polsce cieszy się dużą popularnością. Dzięki temu modelowi współpracy możesz rozpocząć sprzedaż internetową bez konieczności ponoszenia dużych nakładów inwestycyjnych i budowania logistycznego zaplecza sklepu. To dobry sposób na łatwy i szybki start w branży e-commerce.