Takie pojęcia jak dywersyfikacja kanałów sprzedaży czy strategia omnichannel powinny być znane każdemu właścicielowi biznesu e-commerce. Najprostszym sposobem na dywersyfikację kanałów sprzedaży są oczywiście różnego rodzaju portale sprzedażowe i aukcyjne. Sprawdźmy więc, jakie są najpopularniejsze portale aukcyjne w Polsce i które strony warto wziąć pod uwagę, jeśli startujemy ze sprzedażą online.

Portal aukcyjny czy marketplace?

Na wstępie warto przez chwilę zastanowić się nad samą definicją portalu aukcyjnego. Niezwykle popularne kilkanaście lat temu licytacje, dziś stanowią raczej margines. Aktualnie pojęcie portal aukcyjny zastępowane jest coraz częściej takimi terminami jak portal sprzedażowy, platforma e-commerce czy po prostu marketplace. Zamiast o aukcji coraz częściej mówimy o ofercie. Zdecydowaną większość towarów możemy na takich portalach kupić „od ręki” bez czekania na koniec licytacji. Dotyczy to szczególnie nowych towarów, które na portalach sprzedażowych oferują różne sklepy online. Pojęcie portal aukcyjny jest jednak cały czas stosowane w języku potocznym i często odnosi się do serwisów, które de facto nie oferują już możliwości zakupu w licytacji. Na potrzeby tego poradniki będziemy posługiwać się zamiennie pojęciami portal aukcyjny, portal sprzedażowy i marketplace.

Największe portale sprzedażowe w Polsce

Od wielu lat polski rynek portali aukcyjnych i sprzedażowych zdominowany jest przez serwis Allegro. Niekwestionowanej pozycji lidera nie zagroziło nawet wejście do polski portalu Ebay. Choć coraz częściej mówi się o tym, że zagrożeniem dla Allegro może być intensyfikacja działań marki Amazon na polskim rynku. Na razie to jednak Allegro jest największym graczem na tym rynku i miejscem, w którym swoje towaru oferuje największa ilość sprzedawców i sklepów online.

Allegro – największy polski portal aukcyjny

Niemal 200 milionów odwiedzających miesięcznie. Takim imponującym wynikiem chwali się portal allegro. O zasięgu tej marki może świadczyć, chociażby to, że w roku 2020 Allegro znalazło się w dziesiątce największych platform e-commerce na świecie. Allegro oferuje sprzedawcom sporo możliwości promowania swoich ofert, choć zdecydowana większość z nich jest oczywiście płatna. Do kosztów sprzedaży na Allegro musimy doliczyć oczywiście jeszcze prowizję (liczoną od ceny przedmiotu oraz kosztów wysyłki), a coraz częściej także dopłatę do usługi Smart, którą częściowo pokrywają sprzedawcy. Mimo tych wysokich kosztów Allegro jest najczęściej pierwszym przystankiem dla osób, które szukają alternatywnego kanału sprzedaży online.

Inne portale typu Allegro

Pamiętajmy, że portale aukcyjne w Polsce to nie tylko Allegro. Mimo że firma ta utrzymuje od lat pozycję niekwestionowanego lidera, to kierując się zasadą dywersyfikacji kanałów sprzedaży, cały czas warto poszukiwać nowych miejsc i serwisów. Poniżej zebraliśmy dla Was inne portale typu Allegro, a także pomysły na to, jakie inne kanały sprzedaży możecie przetestować:

  • pl to polski portal sprzedażowy, który na rynku działa już od roku 2016. Mimo że nie może się poszczycić tak dużym zasięgiem, jak Allegro, to jednak udział Areny w rynku e-commerce cały czas rośnie. Na stronie portalu możemy przeczytać, że swoje towary oferuje tam ponad 8000 sklepów, w których ofercie znajdziemy aż 9 000 000 produktów. Zachętą do bliższego zapoznania się z ofertą portalu sprzedażowego Arena.pl może być również niższa niż w przypadku największej konkurencji prowizja od sprzedaży.
  • Sklep na Facebooku  – swój własny marketplace oferuje również największy na świecie portal społecznościowy. Co prawda polska wersja Facebook Marketplace nie daje jeszcze takich możliwości, jakie dostępne są w krajach zachodnich, to jednak zdecydowanie warto wziąć pod uwagę ten kanał sprzedaży.
  • Europejskie portale aukcyjne – to miejsca, które pod uwagę powinien wziąć każdy właściciel e-sklepu, który planuje ekspansję zagraniczną. Najbardziej znany tego typu portal aukcyjny to oczywiście Ebay. W wielu krajach europy zachodniej funkcjonują jednak także lokalne serwisy o sporym zasięgu w danym regionie. Dobrym przykładem może być szwedzki serwis aukcyjny Tradera.
  • Funkcja Kup Teraz na Ceneo – największa polska porównywarka cen już kilka lat temu wprowadziła funkcję Kup Teraz. Dzięki temu również Ceneo możemy potraktować jako dodatkowy, alternatywny kanał sprzedaży.

Wszystkich właścicieli e-sklepów i osoby, które dopiero planują start takiego biznesu, zapraszamy do zapoznania się z usługami fulfillment od mwlogistics.pl. Obejmują one nie tylko magazynowanie i bieżąca obsługę nowych zamówień, ale również taki obszar jak obsługa zwrotów. Zachęcamy także do lektury innych naszych poradników dotyczących różnych aspektów sprzedaży online: