Najlepsze marketplaces w Polsce – gdzie warto sprzedawać?

Dostęp do bogatej oferty produktów oraz wysoki komfort zakupów sprawiają, że platformy marketplace cieszą się w Polsce coraz większą popularnością. To doskonała przesłanka dla wszystkich sprzedawców, którzy pragną spróbować swoich sił na rynku e-commerce. Marketplace może być dużo tańsza alternatywą dla własnego sklepu online. Sprzedaż za pośrednictwem marketplace jest często również skutecznym sposobem na dywersyfikację kanałów sprzedaży dla sklepów online. Sprawdźmy więc, gdzie najlepiej sprzedawać w internecie, tak aby szybko dotrzeć do szerokiego grona klientów?

Marketplace – co to jest?

Zacznijmy może od tego, co to jest marketplace? Jak sama nazwa mówi, strony typu marketplace najlepiej porównać do internetowego targowiska, na którym towary z przeróżnych kategorii może wystawiać wielu różnych sprzedawców. Używając nieco bardziej specjalistycznego nazewnictwa, można powiedzieć, że marketplace to platforma e-commerce, w której ramach produkty lub usługi dostarcza wielu różnych, niezależnych od siebie sprzedawców. Sama platforma działa jako pośrednik, który udostępnia przestrzeń i narzędzia do zaprezentowania oferty indywidualnych sprzedawców. W zależności od wybranego marketplace może on specjalizować się w konkretnym rodzaju produktów lub oferować towary z przeróżnych kategorii. Na przykład na platformie Empik Marketplace dostępne są przede wszystkim książki, gry czy płyty z muzyką, podczas gdy na takich stronach jak Allegro czy OLX znaleźć można produkty z praktycznie każdej kategorii.

Odpowiadając na pytanie, czym jest marketplace, warto także przyjrzeć się nieco bliżej temu, jak działają tego rodzaju strony. Właściciel platformy marketplace jest pośrednikiem pomiędzy sprzedawcą a kupującym. Umożliwia zawarcie umowy kupna-sprzedaży, nie jest jednak jej stroną. Marketplace udostępnia szereg narzędzi ułatwiających transakcję zarówno kupującym, jak i sprzedającym. Dla kupujących korzystanie z marketplace jest oczywiście w pełni darmowe. Z opłatami muszą się jednak liczyć sprzedawcy. Różnią się one w zależności od wybranego marketplace. W większości przypadków samo wystawienie oferty jest darmowe. Pobierana jest jednak prowizja od sprzedaży. Innym rzadziej spotykanym modelem jest dodatkowy stały abonament, który pozwala sprzedawcy na wystawienie określonej liczby oferty.

Podsumowując odpowiedź na pytanie, co to jest marketplace, do obowiązków właściciela platformy należy:

  • weryfikowanie i zatwierdzanie nowych sprzedawców oraz wystawianych przez nich ofert;
  • administrowanie sklepem/platformą i zapewnienie ciągłości jej działania;
  • prowadzenie działań marketingowych, które mają na celu zwiększenie liczby osób odwiedzających serwis;
  • udostępnianie narzędzi ułatwiających zarówno znalezienie odpowiedniej oferty kupującemu, jak i sfinalizowanie transakcji (np. różne rodzaje płatności online, integracja z firmami kurierskimi czy przewoźnikami itp.).

Z kolei po stronie sprzedającego jest:

  • stworzenie atrakcyjnej oferty produktu (opis, zdjęcia, wideoprezentacje itp.);
  • fizyczna realizacja zamówienia i jego wysyłka do klienta w ustalonym terminie;
  • obsługa ewentualnych zwrotów lub reklamacji zgodnie z informacjami zawartymi w ofercie.

Rynek marketplaces w Polsce

Platformy marketplace w Polsce zdobyły uznanie zarówno u początkujących sprzedawców, jak i u właścicieli sklepów internetowych, pragnących rozszerzyć swoją działalność. Rozpoznawalność serwisu wiąże się bowiem z dużą bazą potencjalnych klientów, a to może z kolei oznaczać znacznywzrost sprzedaży.

Dodatkowo serwisy tego typu wyróżniają się niskimi barierami wejścia, co ma duże znaczenie dla osób rozpoczynających swoją działalność w e-commerce. Nie muszą oni inwestować tyle pieniędzy w reklamę czy pozycjonowanie, zyskują wiarygodność w oczach klientów oraz dostęp do rozmaitych danych analitycznych. Jeśli dodatkowo wiedzą, jak prowadzić sklep internetowy bez magazynu, to taka forma działalności nie wymaga od nich wysokiego kapitału początkowego.

Rozwój technologii oraz ostatnie wydarzenia związane z pandemią koronawirusa wpłynęły na umocnienie pozycji serwisów typu marketplace w Polsce. Z badań Gemius i Izby Gospodarki Elektronicznej wynika, że aż 73% internautów decyduje się na zakupy online.* Dlatego, jeśli myślimy o rozpoczęciu działalności na rynku e-commerce, z pewnością musimy przeanalizować ofertę najpopularniejszych marketplaces w Polsce.

Gdzie najlepiej sprzedawać w internecie?

Gdy już wiemy,co sprzedawać w internecie, nadszedł czas, aby wybrać najdogodniejszy kanał sprzedaży. Poza przeglądem i analizą platform marketplace w Polsce zwróćmy jednocześnie uwagę na dostępne usługi logistyczne dla sklepów internetowych.

Outsourcing magazynowania oraz obsługi zamówień wpłynie korzystnie na zmniejszenie miesięcznych wydatków, usprawnienie procesów dostaw oraz dużą oszczędność czasu. Ten z kolei możemy poświęcić na zapoznanie się z narzędziami, które zwiększą nasze powodzenie w sprzedaży przez internet. Jeśli szukacie wskazówek w tej kwestii, koniecznie zapoznajcie się z naszym artykułem Wzrost sprzedaży w sklepie internetowym – jak go osiągnąć?.

Allegro

To bez wątpienia najpopularniejsza platforma marketplace w Polsce, którą odwiedza około 20 mln użytkowników miesięcznie. Według badania Mediapanel ze stycznia 2022 było to nieco ponad 22 miliony odwiedzających. Umożliwia sprzedawanie przez internet praktycznie wszystkiego: od odzieży, przez elektronikę, po części samochodowe. Pomimo dużej konkurencji oraz konieczności płacenia prowizji, platforma oferuje szereg udogodnień, m.in. prostą i intuicyjną obsługę, dostęp do płatnych reklam oraz opcję zakładania własnych e-sklepów (tylko w przypadku konta firmowego). Marketplace Allegro dla wielu firmy jest najłatwiejszym sposobem na zdobycie dodatkowego kanału sprzedaży o dużym zasięgu.

Amazon

W tym roku światowy gigant e-commerce uruchomił polską wersję serwisu, dzięki czemu możemy także rozważyć jego wybór. Już wcześniej niektóre z polskich sklepów decydowały się na sprzedawanie w internecie za pośrednictwem tej platformy, korzystając np. z niemieckiej wersji. W ten sposób docierały one do klientów z całego świata. Oczywiście taka forma ekspansji zagranicznej wiąże się z wysokimi kosztami (prowizja i dodatkowe opłaty). Warto zatem na początku wypróbować polską wersję tego marketplace’u.

Morele.net

Gdzie sprzedawać za darmo w internecie? Na platformie Morele.net, która nie przewiduje prowizji za sprzedaż oraz opłat za integrację oferty produktowej. Dawniej w serwisie dostępny był głównie sprzęt elektroniczny, lecz od kilku lat bez problemu kupimy tam m.in. kosmetyki czy artykuły do domu. Pomimo że jest to popularna platforma marketplace w Polsce, nie musimy obawiać się tak dużej konkurencji, jak w przypadku wcześniej omawianych serwisów.

Marketplace Facebooka

Pojawienie się tego marketplace’u w Polsce było odpowiedzią na częstotliwość ogłoszeń, które publikowano w zakładanych przez użytkowników grupach sprzedażowych. Facebook wykorzystał to zjawisko i stworzył własną platformę zakupową, która pozwala na wstawianie rozmaitych ofert. Ten stosunkowo młody marketplace umożliwia monitorowanie sprzedawanych produktów oraz promocję ogłoszenia. Niestety, serwis przewiduje także system prowizyjny. Opłata od sprzedaży może wynosić 5% wartości przesyłki lub pozostawać na stałym poziomie w wysokości 0,40 USD za zamówienie o maksymalnej wartości 8,00 USD.

OLX

Marketplace OLX znany dawniej pod nazwami Szerlok i Tablica przez wiele lat kojarzony był przede wszystkim z serwisem drobnych ogłoszeń lokalnych. Na OLX możemy bardzo łatwo i szybko znaleźć zarówno nowe, jak i używane produkty w naszej bezpośredniej okolicy. Poza towarami na OLX można znaleźć także oferty różnego rodzaju usług, ogłoszenia o pracę, a także kategorie motoryzacja i nieruchomości.

Od pewnego czasu właściciel marki OLX podejmuje działania, których celem jest przeobrażenie platformy w nowoczesny marketplace. Jest to przede wszystkim sprzedaż na OLX z wysyłką po preferencyjnych cenach. Podobnie jak Allegro, OLX stara się zachęcić do zakupów online niskimi kosztami przesyłki. Sprzedaż na OLX z wysyłką szybko zyskuje na popularności i sprawia, że serwis jest już nie tylko miejscem do lokalnych zakupów. OLX promuje również swoją mobilną aplikację, którą w minionym 2021 roku pobrało już ponad 4 mln osób. O popularności marketplace OLX świadczą również wyniki wspomnianego już badania Mediapanel. W pierwszym miesiącu 2022 roku serwis OLX.pl odwiedziło prawie 19 mln użytkowników. Jest to wynik tylko minimalnie słabszy od lidera rynku e-commerce, czyli Grupy Allegro, której serwisy były w tym samym czasie odwiedzone przez ponad 22 mln internautów.

Shopee

Marketplace Shopee jest jednym z młodszych graczy na naszym lokalnym polskim rynku. Platforma ta z powodzeniem działa już na kilku azjatyckich rynkach, a swój europejski podbój zaczęła właśnie od naszego kraju. Marketplace Shopee w Polsce wystartował w drugiej połowie 2021 roku. Co można kupić na Shopee? Oferta tego marketplace podzielona jest na 25 głównych kategorii obejmujących bardzo szeroki wachlarz produktów. Można tu znaleźć między innymi akcesoria z kategorii dom i ogród, odzież, obuwie, elektronikę użytkową, akcesoria dla zwierząt, gry, książki, muzykę, a nawet produkty spożywcze. Ze względu na znaczną liczbę sprzedawców z Azji marketplace Shopee kojarzony jest często z takimi platformami jak Wish czy Aliexpress. Można tu jednak znaleźć także polskich sprzedawców. Platforma zdecydowała się nawet na wyróżnienie tych ofert specjalnym dopiskiem „Polski sprzedawca”.

Jak sprzedawać na Shopee? Podobnie jak w przypadku innych marketplace proces rejestracji i wystawienia swojej oferty jest maksymalnie uproszczony i stosunkowo intuicyjny. Kto może sprzedawać na Shopee? Oferta tego marketplace skierowana jest do sprzedawców indywidualnych, jednoosobowych działalności gospodarczych, spółek, a nawet organizacji non profit. Innymi słowy, na Shopee mogą sprzedawać zarówno firmy, jak i osoby prywatne.

Tym, co wyróżnia Shopee na tle innych marketplace, jest gwarancja udzielana kupującemu przez platformę. Po zakupie na Shopee pieniądze nie trafiają od razu do sprzedającego. Właściciel platformy przekazuje je sprzedawcy dopiero po tym, jak towar trafi do kupującego. Jest to podobne rozwiązanie do tego, stosowanego w niektórych przypadkach na Aliexpress. Jeśli kupujący nie otrzyma towaru, platforma zwraca mu jego pieniądze.

Arena.pl

Arena.pl to marketplace, który działa już na polskim rynku już od kilku lat. Mimo że nie jest to może ścisła czołówka, to jednak Arena marketplace notuje stabilne wzrosty. Liczba osób odwiedzających portal sięga sezonowo nawet 1 mln miesięcznie. Zdecydowanie warto więc wziąć ten portal pod uwagę w trakcie poszukiwania nowych kanałów sprzedaży. Marketplace Arena skierowany jest przede wszystkim do sprzedawców firmowych. Mają oni możliwość wystawienia produktów w takich kategoriach jak dom i ogród, dziecko, elektronika, pielęgnacja i zdrowie, sport i rozrywka, motoryzacja oraz moda i kultura. Sama rejestracja i wystawianie ofert na Arena.pl jest dla sprzedawcy całkowicie darmowe. Platforma pobiera jedynie prowizję od samej sprzedaży na poziomie konkurencyjnym w stosunku do innych dużych marketplace.

Marketplace – ranking najlepszych

Na koniec warto spojrzeć na to, jak wygląda ranking marketplace w Polsce. Platformy e-commerce możemy oceniać według różnych kryteriów. Może to być na przykład rozpoznawalność marki, miesięczna ilość odwiedzających czy wartość wszystkich transakcji zawieranych za pośrednictwem marketplace w danym okresie. W większości przypadków ścisła czołówka online marketplace ranking będzie wyglądała podobnie. Możemy spojrzeć na przykład na ranking marketplace w raporcie Gemius „E-commerce w Polsce 2021”. Pod względem spontanicznej rozpoznawalności marki od lat króluje platforma Allegro. Na kolejnych miejscach rankingu marketplaces znajdziemy takie serwisy jak OLX, Aliexpress, Amazon i Ebay. We wspomnianym raporcie można znaleźć także ranking platform e-commerce w Polsce z podziałem na różne kategorie produktów. Warto więc zapoznać się z tym zestawieniem, jeśli planujemy sprzedaż towarów skupionych wokół jednej kategorii.

Popularne w Polsce platformy marketplace oferują szereg korzyści zarówno początkującym, jak i doświadczonym przedsiębiorcom. Zanim zdecydujemy, gdzie sprzedawać rzeczy w internecie, warto wziąć pod uwagę zasięg serwisu, koszty obsługi i prowizji, a także poziom konkurencji.

Przeczytaj również:

do obecnej listy dodać:

Jak sprzedawać na Aliexpress? Krok po kroku

Jak zarabiać na Allegro? 5 podstawowych faktów

Jak zwiększyć sprzedaż na Allegro? 5 sposobów

Co najlepiej sprzedaje się na Allegro? 4 pomysły dla początkujących

Jak działa Amazon? Wszystko, co trzeba wiedzieć, zanim zaczniesz tam sprzedawać

Jak sprzedawać na Amazon? 6 rzeczy, które musisz wiedzieć, aby nie stracić na starcie

Niemieckie portale aukcyjne – 3 najpopularniejsze 

Alibaba – co to?