Nie każda osoba zaczynającą działalność w branży e-commerce z miejsca rzuca się na głęboką wodę światowego biznesu. Często pierwsze miesiące funkcjonowania naszego sklepu upływają nam na budowaniu świadomości marki i sporadycznej sprzedaży produktów. Czy w takiej sytuacji musimy od razu zakładać firmę? Niekoniecznie. Interesującą alternatywę dla początkujących biznesmenów stanowi działalność nierejestrowana. Czym właściwie jest i jakie są jej największe zalety? Tłumaczymy.

 

 Działalność nierejestrowana – zasady

Działalność nierejestrowana to forma działalności dostępna dla osób fizycznych, które przez ostatnie 5 lat nie prowadziły działalności gospodarczej i których łączny miesięczny przychód nie przekracza kwoty równej 50% płacy minimalnej (w 2021 wynosi ona 2800 zł brutto). Co więcej, osoba rozpoczynająca działalność nierejestrowaną nie może działać w ramach spółek cywilnych, a także prowadzić działalności na zasadzie udzielonej koncesji.

 

 Działalność nierejestrowana – zalety

Do najważniejszych korzyści płynących z prowadzenia działalności nierejestrowanej należą te związane z kosztami, czyli zwolnienie z obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, jak również zwolnienie z obowiązku zgłaszania działalności w ewidencji przedsiębiorców, płacenia podatku VAT (zwolnienie dotyczy osób, które nie osiągnęły sumy sprzedaży w  wysokości 200.000 zł w poprzednim roku) czy prowadzenia szczegółowej księgowości.

 

 Działalność nierejestrowana – jak założyć? To łatwiejsze, niż myślisz!

Dla wszystkich osób zastanawiających się, jak założyć działalność nierejestrowaną i gdzie zgłosić działalność nierejestrowaną mamy dobrą wiadomość – obędzie się bez skomplikowanych formalności. Wystarczy prowadzić uproszczoną ewidencję sprzedaży i zadbać o to, żeby nie przekroczyć wspomnianej maksymalnej kwoty przychodu, a następnie rozliczyć się w ramach zeznania PIT-36. Zobacz, jak otworzyć sklep internetowy w zależności od typu działalności!

 

 Jak prowadzić działalność nierejestrowaną?

Jak już zaznaczyliśmy, decydując się na działalność nierejestrowaną, należy prowadzić  uproszczoną ewidencję sprzedaży. Oznacza to, że powinniśmy zapisywać każdą transakcję, jej liczbę porządkową, datę, wartość i narastającą łączną kwotę sprzedaży, a także kontrolować miesięczny przychód. Przypominamy, że w przypadku, gdy przewyższy on 50% miesięcznej płacy minimalnej, powinniśmy założyć działalność gospodarczą.

 

 Działalność nierejestrowana – faktury, czy trzeba je wystawiać?

Realizacja zamówień w sklepie internetowym w ramach interesującej nas dzisiaj formy działalności jest przejrzysta pod względem formalnym. Jeśli bowiem zdecydowaliśmy się na działalność nierejestrowaną, faktury musimy wystawiać jedynie na życzenie klienta, najpóźniej w trzy miesiące od daty dokonania transakcji. Co takiego powinny one zawierać? Oczywiście datę wystawienia i numer dokumentu, a ponadto dane osobowe podatnika oraz klienta (imiona i nazwiska, adresy), opis sprzedanych towarów (lub usług), ich ilość – w przypadku usług ich szczegółowy zakres – cenę jednostkową towaru i łączną kwotę sprzedaży. Pozostając w temacie formalności – czy sklep internetowy musi mieć regulamin? Sprawdź!

Gdy zatem chodzi o działalność nierejestrowaną – krok po kroku wiemy już, jak ją prowadzić, jakie są jej zalety i jakie obowiązki spoczywają na barkach sprzedawcy sklepu internetowego. Pamiętajmy jednak, że niezależnie od wybranej formy działalności kluczowe znaczenie dla powodzenia interesu ma dopięta na ostatni guzik logistyka. Biznesmen, który pragnie skupić się w 100% na działaniach marketingowych, może postawić na outsourcing usług logistycznych proponowany przez firmy takie jak MW Logistics. Nasze centrum logistyczne oferuje nie tylko magazynowanie towaru (propozycja zwłaszcza dla sklepów nieposiadających własnych magazynów), lecz również profesjonalny fulfillment, czyli pełną obsługę złożonych zamówień, a także przejęcie obowiązków związanych ze zwrotami i procedurą reklamacji zakupionych produktów.

Skontaktuj się z nami i przekonaj się, w czym może Ci pomóc zaufany partner logistyczny. Bez znaczenia, czy rozwijasz już własną firmę, czy dopiero rozpoczynasz budowę marki w ramach działalności nierejestrowanej!