Magazyn sklepu internetowego to nie tylko budynek, w którym znajduje się jego asortyment. To także miejsce, w którym nasi pracownicy lub my sami zajmujemy się realizacją każdego zamówienia. Więc jeśli nie masz w planach przekształcania swojego mieszkania w biuro czy w magazyn, to warto pomyśleć o budowie obiektu, który będzie służył do pracy.  Szczególnie wtedy, gdy pragniemy zająć się sprzedażą towaru o znacznych gabarytach lub prowadzić biznes na większą skalę. Czy zatem budowa magazynu jest opłacalna? Poszukajmy odpowiedzi!

 

Budowa magazynu – koszt

Na samym początku pragniemy zaznaczyć wyraźnie, że gdy mowa o budowie magazynu – koszty są spore. Oznacza to, że postawienie hali magazynowej jest inwestycją, która może zacząć zwracać się dopiero po upływie wielu lat. Wydatki możemy podzielić na te związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę magazynu oraz przygotowaniem terenu, zaprojektowaniem i budową obiektu, jego wykończeniem oraz eksploatacją. Najczęściej wykorzystywanym rodzajem magazynu w firmach handlowych lub firmach usługowych jest hala stalowa. Koszty jej wybudowania zależne są od wielu czynników i mieszczą się w przedziale od 300 (magazyn nieocieplany) do nawet 1000 zł za metr kwadratowy (magazyn ocieplany). Należy doliczyć do tego koszty wybudowania fundamentów i wylania posadzki, wykonania instalacji wewnętrznych oraz sieci zewnętrznych (razem mogą niemalże dorównać kosztom samej budowy). Uśredniając, jesteśmy w stanie stwierdzić, że całkowity koszt budowy magazynu stalowego w wielu przypadkach sięga około 1500 zł za metr kwadratowy.

Często spotykanym rodzajem magazynu w firmach produkcyjnych i firmach handlowych jest również magazyn murowany. Koszty wzniesienia tego typu hali są jednak o wiele większe, a czas budowy magazynu – o wiele dłuższy. Rozwiązanie tego typu ma jednak określone zalety. Przedsiębiorcy, którzy decydują się na magazynowanie asortymentu w murowanych halach, podkreślają często ich wytrzymałość i długowieczność.

 

Budowa magazynu – koszty wyposażenia

Oszacowaliśmy już koszty budowy magazynu. Ile jednak kosztuje wyposażenie magazynu dla sklepu internetowego? Tu powinniśmy uwzględnić jednorazowe wydatki związane z nabyciem komputera, odpowiedniego oprogramowania, drukarek, czytnika kodów kreskowych, stanowiska do pakowania, a także – regałów. Łączne koszty mogą zatem wynieść około 11 tys. zł – przy założeniu, że zdecydujemy się na 25 sześciopółkowych regałów. W rachunku nie uwzględniliśmy kosztów pracowników i integracji z firmami kurierskimi.

 

Wynajmowanie zamiast budowy magazynu

A gdybyśmy tak postanowili wynająć magazyn dla sklepu internetowego o powierzchni 100 metrów kwadratowych? W takim przypadku powinniśmy zsumować koszty wynajmu, zatrudnienia pracownika, materiałów eksploatacyjnych, prądu, ogrzewania, internetu i ochrony obiektu. Łączne wydatki w takim przypadku mogą wynieść ponad 6 tys. zł. miesięcznie. Jak nietrudno się domyślić, jeśli pragniemy rozpocząć działalność na rynku e-commerce, ponosząc stosunkowo niewielkie koszty początkowe i niższy poziom ryzyka inwestycyjnego – rozsądnym rozwiązaniem może okazać się wynajęcie magazynu dla sklepu internetowego.

 

Orientacyjny koszt wynajmu magazynu o powierzchni 100 metrów kwadratowych Orientacyjny koszt wybudowania magazynu o powierzchni 100 metrów kwadratowych
Średnia cena wynajmu magazynu (1 mkw) – 10 PLN, czyli łącznie 1000 PLN Koszt budowy za metr kwadratowy to 1500 PLNx100mkw – 150 000 PLN
Zatrudnienie 1 pracownika – 2100 PLN
Materiały eksploatacyjne PLN – łącznie 1050 PLN

·        1 regał magazynowy – 900 zł

·        100 sztuk kartonów po 1,50 zł każdy – 150 PLN

Prąd – 200 PLN
Ogrzewanie – 200 PLN
Internet – 50 PLN
Ochrona obiektu – 2100 PLN

 

Przy przedstawionych powyżej orientacyjnych kosztach, koszt budowy magazynu (przy niezmiennej stawce za wynajem) zacznie być bardziej korzystny dopiero po 12,5 latach.

 

Kiedy własny magazyn dla sklepu internetowego nie jest konieczny?

Oczywiście istnieją przypadki, kiedy prowadząc działalność e-commerce, nie będziemy musieli organizować magazynu dla sklepu internetowego. Na przykład wtedy, gdy zamierzamy sprzedawać produkty w wersji cyfrowej – programy komputerowe, kody do gier czy e-booki. Czy tylko wtedy?

Rozwiązaniem coraz częściej wybieranym przez przedsiębiorców – zarówno tych początkujących, jak i biznesmenów działających na szeroką skalę – jest outsourcing usług logistycznych. Firmą specjalizującą się w tego typu usługach jest właśnie MW Logistics. Oferujemy przedsiębiorcom nieposiadającym magazynu w sklepie internetowym nie tylko przestrzeń magazynową (koszty magazynowania towaru uzależnione są w takim przypadku wyłącznie od powierzchni zajmowanej przez asortyment sklepu), lecz także fulfillment, czyli kompleksową realizację zamówień oraz obsługę zwrotów i reklamacji. Innym popularnym rozwiązaniem jest dropshipping, czyli model logistyczny, w ramach którego przedsiębiorca nie korzysta z magazynu sklepu internetowego, lecz sprzedaje towar pochodzący wprost od producenta lub z hurtowni dropshippingowej.

Kiedy więc warto zdecydować się na budowę magazynu dla sklepu internetowego? Z pewnością wtedy, gdy nasza firma cieszy się stabilną pozycją rynkową i może pozwolić sobie na dużą inwestycję. W innych okolicznościach bardziej opłacalnym rozwiązaniem, zwłaszcza dla małych i średnich firm, może okazać się wynajęcie hali bądź współpraca z podmiotem zewnętrznym specjalizującym się w logistyce dla branży e-commerce. Zajrzyj do innego naszego tekstu, jeśli poszukujesz dodatkowych informacji związanych z tym, jak prowadzić sklep internetowy bez magazynu.