Istotnym kryterium wpływającym na decyzje zakupowe klientów jest dziś nie tylko cena i jakość produktu, ale także krótki czas realizacji zamówień. Umiejętne zarządzanie łańcuchem dostaw stanowi zatem niezwykle istotny element budowania przewagi konkurencyjnej na rynku. Może okazać się jednak sporym wyzwaniem, zwłaszcza w przypadku przedsiębiorstw realizujących na co dzień ogromną liczbę zleceń. Jak usprawnić łańcuch dostaw w branży e-commerce?

Co to jest łańcuch dostaw i na czym polega zarządzanie tym procesem?

Zarządzanie łańcuchem dostaw obejmuje szereg procesów, realizowanych zarówno wewnątrz (komunikacja pomiędzy poszczególnymi działami czy oddziałami), jak i na zewnątrz firmy (współpraca z innymi podmiotami – np. dostawcami czy podwykonawcami), które pozwalają jak najszybciej zrealizować zamówienie i dostarczyć towar do klienta. Efektywny łańcuch dostaw pozwala na osiąganie lepszych wyników sprzedażowych, a co za tym idzie większych zysków, poprawę jakości obsługi klienta, a także zintegrowanie przepływu informacji wewnątrz i na zewnątrz firmy.

Do jakich błędów dochodzi najczęściej w łańcuchu logistycznym?

Nawet jeden niewielki błąd pojawiający się w tak złożonym procesie może przyczynić się do zaburzenia całego łańcucha dostaw, skutkując tym samym brakiem terminowości. Do najczęściej pojawiających się błędów można zaliczyć:

  • wydanie towaru niezgodnego z zamówieniem klienta lub opóźnienie w jego wydaniu,
  • nieumiejętne rozplanowanie wydawania przesyłek,
  • załączenie złej dokumentacji,
  • awarie i wypadki losowe (np. wypadek, remont drogi),
  • odmówienie przyjęcia przesyłki przez klienta (np. w wyniku opóźnienia dostawy czy otrzymania towaru niezgodnego z zamówieniem).

Wszystkie te błędy wpływają oczywiście na czas realizacji zamówienia, dlatego ich eliminacja z pewnością pomoże w poprawie strategii łańcucha dostaw.

Poprawa logistyki i łańcucha dostaw – postaw na outsourcing

Coraz więcej przedsiębiorstw działających w branży e-commerce decyduje się na oddelegowanie zadań logistycznych wyspecjalizowanym podmiotom zewnętrznym. Wspomaga to szybki rozwój sklepu internetowego, pozwala także na zwiększenie jakości obsługi klienta oraz zredukowanie kosztów prowadzenia biznesu. Zlecenie usług logistycznych zewnętrznej firmie pozwala właścicielom e-sklepów skupić się na kluczowych aspektach działalności, zmierzających przede wszystkim do budowania większych zasięgów i zwiększania sprzedaży.

Firmy zajmujące się logistyką i organizacją dostaw oferują zarówno pojedyncze usługi, skierowane przede wszystkim do małych i średnich e-sklepów (np. magazynowanie), jak i pełny outsourcing polegający na powierzeniu wszystkich zadań związanych z logistyką w e-commerce. Wyróżnić można zatem następujące usługi oferowane w ramach outsourcingu logistyki:

  • Co-packing – polega na pakowaniu oraz przepakowywaniu produktów. Zlecenie tej czynności na zewnątrz pozwala nie tylko zaoszczędzić czas, ale i zmniejszyć koszty związane z wynajmowaniem oraz prowadzeniem magazynu.
  • Dropshipping – w modelu tym właściciel sklepu internetowego powierza dostawcy zadania związane z wysyłką towaru, a sam odpowiedzialny jest wyłącznie za zbieranie zamówień i wysyłanie ich do hurtowni.
  • Fulfillment – kompleksowa usługa, która wspomaga cały proces realizacji zamówień w sklepie internetowym. W jej zakres wchodzi między innymi magazynowanie, konfekcjonowanie, etykietowanie, wysyłka towarów czy obsługa zwrotów i wymian.

Firmy logistyczne, które posiadają rozbudowaną ofertę dla e-commerce, mogą tak naprawdę podjąć się każdego zadania, wpływając tym samym na efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw. Od odbioru towaru od dostawców, przez prowadzenie magazynu dla sklepu internetowego, aż po dostarczanie przesyłek czy profesjonalną obsługę klientów (w tym obsługę polityki reklamacji i zwrotów).

Zanim jednak wybierzesz daną firmę logistyczną, upewnij się na samym początku, jaki jest zakres jej usług. Nawet jeśli na ten moment realizujesz zamówienia wyłącznie na terenie kraju, w przyszłości możesz przecież zmierzyć się z międzynarodowym łańcuchem dostaw. Sprawdź, czy wybrana przez Ciebie firma oferuje taką wysyłkę i jaki jest wówczas czas jej trwania.