Dawniej przedsiębiorstwa decydowały się na samodzielnie zarządzanie procesami logistycznymi. Dziś jednak coraz więcej firm woli oddelegować te zadania podmiotom zewnętrznym – okazuje się to nie tylko o wiele efektywniejsze, ale i mniej kosztowne. Outsourcing usług logistycznych sprawdza się zarówno w przypadku tradycyjnej, jak i internetowej sprzedaży. Czym charakteryzuje się logistyka dla e-commerce? Jakie usługi w jej ramach możesz zlecić firmie zewnętrznej?

 

Na czym polega logistyka sklepów internetowych?

Obsługa sklepów internetowych pod względem logistycznym obejmuje wszystkie procesy i działania związane z dostarczeniem do klienta zamówionego przez niego towaru. W ich zakres wchodzi zatem kompletowanie, pakowanie oraz wysyłanie paczek – z przestrzeganiem wszystkich obowiązujących w tym zakresie standardów, dotyczących między innymi zabezpieczenia przesyłek czy odpowiedniego pakowania, dostosowanego do gabarytów towaru. Dobra logistyka e-commerce to także współpraca z wyspecjalizowanymi i doświadczonymi firmami przewozowymi, ze szczególnym naciskiem na szybkość dostarczania przesyłek. Usługi logistyczne dla sklepów internetowych obejmują również obsługę zwrotów i wymian, przepakowywanie i etykietowanie towarów, a także uwzględnianie w przesyłkach dodatkowych materiałów promocyjnych.

Sklepy internetowe decydują się na outsourcing usług logistycznych z wielu przyczyn. Fulfillment, co-packing czy konfekcjonowanie powierzone podmiotom zewnętrznym to przede wszystkim ogromne odciążenie w codziennych obowiązkach, gwarantujące jednocześnie oszczędność czasu i pieniędzy. Jest to szczególnie korzystne rozwiązanie w przypadku firm, które nie mogą pozwolić sobie na magazynowanie towarów we własnym zakresie, gdyż nie dysponują taką powierzchnią, zwłaszcza jeśli dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sprzedażą wysyłkową.

 

Logistyka sklepu internetowego – co możesz nam zlecić?

Tak zwany fulfillment oznacza oddelegowanie procesów logistycznych do zewnętrznej, wyspecjalizowanej w tym zakresie firmy. W zakres tych zadań wchodzą:

  • magazynowanie towarów – obsługa sklepów internetowych obejmuje w tym przypadku zapewnienie odpowiedniej przestrzeni magazynowej, dostosowanej do wielkości, jak i wymaganych warunków przechowywania danych towarów. Logistyka dla e-commerce pozwala zatem na prowadzenie sklepu internetowego bez konieczności posiadania własnego magazynu. Jest to szczególnie korzystne rozwiązanie zwłaszcza dla początkujących sprzedawców;
  • kompletowanie zamówień i wysyłka paczek – pakowanie zamówień internetowych i przygotowywanie ich do wysyłki odbywa się w magazynach usługodawcy, dzięki czemu właściciel e-sklepu może liczyć na znacznie mniejsze ryzyko wystąpienia jakichkolwiek błędów oraz szybszą realizację zamówień;
  • wsparcie technologiczne – usługa ta pozwala uruchomić stronę sklepu internetowego, a także zintegrować go ze stanami magazynowymi;
  • obsługa klienta – obsługa sklepów w tym zakresie obejmuje kontakt mailowy oraz telefoniczny z klientem, w tym odpowiadanie na ich pytania oraz rozwiązywanie bieżących problemów;
  • obsługa zwrotów i wymian – firma logistyczna może w całości przejąć obsługę zwrotów, reklamacji i wymian, a także systematyczne kontrolowanie przesyłek.

 

Usługi logistyczne dla sklepów internetowych – korzyści

Najważniejszą korzyścią jest przede wszystkim oszczędność czasu oraz zasobów. Dzięki współpracy z firmą logistyczną właściciel nie musi posiadać własnego magazynu dla sklepu internetowego i zatrudniać dodatkowych pracowników. Fulfillment prowadzi do optymalizacji i usprawnienia łańcucha dostaw. Jakie jeszcze korzyści niesie ze sobą? Do szczególnie istotnych zalicza się:

  • zwiększenie sprzedaży,
  • optymalizację wydatków,
  • poprawę jakości obsługi klientów i wzrost ich zadowolenia.

 

Profesjonalne zarządzanie procesami logistycznymi jest niezbędne w każdym sklepie internetowym. Nie każda firma jednak dysponuje odpowiednimi zasobami i wiedzą, by mieć przewagę konkurencyjną. Korzystanie z usług logistyki dla e-commerce pozwala na optymalizację kosztów przy równoczesnym zachowaniu wysokiej obsługi klienta.