Sprzedaż sezonowa to przysłowiowy chleb powszedni dla wielu właścicieli e-sklepów. W związku z tym, że temat sezonowości dotyczy tak wielu branż, postanowiliśmy dzisiaj przyjrzeć się temu zjawisku nieco bliżej.

 

Sprzedaż sezonowa – co to jest?

Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, co to sezonowość sprzedaży. Świetnie zdajecie sobie sprawę, że jest wiele produktów, które cieszą się popularnością tylko w danym okresie.

Warto zwrócić uwagę, że sprzedaż sezonowa nie dotyczy tylko i wyłącznie określonych pór roku. W zależności od tego, ile trwają takie sezony, możemy je podzielić na:

  • Długie sezony – tak zwany długi sezon dotyczy przede wszystkim sezonowości produktów związanych z konkretnymi porami roku. W długim sezonie sprzedawane są na przykład narzędzia ogrodowe, sprzęt sportowy czy letnie/zimowe kolekcje ubrań. W zależności od konkretnego produktu sezonowe zainteresowanie może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy.
  • Krótkie sezony związane są z konkretnymi okazjami jak, chociażby Walentynki, Dzień Matki, Dzień Dziecka itp. Trudno budować całą strategię sprzedaży wokół krótkiego sezonu. Warto jednak uwzględnić tego rodzaju okazje w swoim kalendarzu marketingowym.
  • Sezonowość w e-commerce może być również wynikiem działania trendów. Trend sezonowy jest bardzo trudny do przewidzenia. Może trwać od zaledwie kilku dni do kilku miesięcy czy nawet lat. Przykładem takiego trendu może być na przykład ogromna popularność rękawiczek jednorazowych i produktów do dezynfekcji w pierwszych miesiącach pandemii wirusa COVID-19. Inny znanym w naszym kraju przykładem takiego trendu (choć nie związanym z branżą e-commerce) mogą być tzw. lody Ekipy.

Jako właściciel biznesu e-commerce na sezonowość możecie spojrzeć również w mniejszej skali. Zamiast rozpatrywać to zjawisko w skali roku, warto rzucić okiem także na to, jak wygląda sezonowość w skali tygodnia. Okazuje się, że Polacy są zdecydowanie bardziej skłonni do zakupów w sieci w poniedziałek, a w kolejnych dniach zainteresowanie tą aktywnością spada. Dobrze obrazuje to wykres przygotowany przez firmę Blue Media jednego z operatorów szybkich płatności:

Źródło: https://bluemedia.pl/

Tego rodzaju dane dotyczące największej aktywności klientów w sklepach online wykorzystać można na przykład w planowaniu dziennych budżetów kampanii reklamowych.

 

Biznes sezonowy – jaki?

Przykłady biznesów sezonowych można mnożyć niemal w nieskończoność. Wiele branż bazuje na sezonowości i właściciele takich firm na różne sposoby radzą sobie z tym zjawiskiem. Kilka najbardziej charakterystycznych przykładów takich sezonowych sklepów online:

  • Sprzęt sportowy – wiele dyscyplin sportu uprawianego amatorsko i zawodowo związana jest w naszym kraju z konkretnymi porami roku. Chyba najbardziej znany przykład sezonowości to przytaczany już wielokrotnie przez specjalistów od marketingu i e-commerce casus rowerów i nart.
  • Sezonowa jest w dużej mierze także branża fashion. Kurtki zimowe, stroje kąpielowe, letnie sukienki, sandały, botki czy kozaki to tylko kilka z wielu przykładów sezonowych produktów. Do sezonowości dochodzi jeszcze wymiana kolekcji na nowe. Dlatego w branży fashion tak często organizowane są wyprzedaże posezonowe.
  • Ozdoby świąteczne to także bardzo jaskrawy przykład sezonowości. Sezon na tego rodzaju produkty trwa zaledwie kilka tygodni przed świętami.
  • Opony samochodowe to kolejna sezonowa branża, która już od lat dynamicznie rozwija się w e-commerce. Coraz więcej osób decyduje się na zakup opon przez internet.
  • Meble i narzędzia ogrodowe to również dobry przykład sezonowości. Sezon na te produkty trwa dosyć długo, bo od wiosny aż do jesieni. Potem następuje jednak martwy okres zimowy dla tej branży.
  • Zabawki to teoretycznie asortyment, który sprzedaje się przez cały rok. Są jednak dwa okresy wzmożonej aktywności w tej branży. Pierwszy z nich to oczywiście okres przedświąteczny. Drugi to tygodnie poprzedzające Dzień Dziecka.

 

Planowanie sprzedaży sezonowej

Planowanie sprzedaży sezonowej w e-sklepie podzielić można na dwie najważniejsze części. Pierwsza z nich to oczywiście odpowiednie przygotowanie się do najgorętszego okresu zwiększonej sprzedaży. Druga to różne działania, które możecie podjąć w tak zwanym „martwym okresie”, kiedy Wasze produkty cieszą się mniejszym zainteresowaniem.

Jak wykorzystać sezonowość sprzedaży w sklepie online i jak przygotować się do tego gorącego okresu?

  • Punktem wyjścia powinien być dobrze przygotowany plan sprzedaży. Zastanówcie się, kiedy zaczyna się Wasz sezon i czy ma on jakieś punkty kulminacyjne, czy specjalne okazje.
  • Równie ważny jest plan promocji sprzedaży w sezonie. Zaplanujcie odpowiedni budżet reklamowy. Konkretne działania promocyjne uzależnione są oczywiście od Waszej branży, asortymentu, modelu sprzedaży itp. W większości przypadków działania reklamowe najlepiej zintensyfikować w tzw. wysokim sezonie. W martwym okresie duże wydatki na reklamę mogą skończyć się bezproduktywnym przepalaniem budżetu (choć nie jest to oczywiście regułą).
  • Przygotowania do sprzedaży sezonowej powinny dotyczyć także sfery technicznej. Musicie upewnić się, że sklep jest odpowiednio zmodernizowany i przygotowany na zwiększony ruch i zainteresowanie klientów.

Sprawna logistyka jest szczególnie ważna w tym najgorętszym dla Waszego sklepu okresie. Jeśli prowadzicie swój własny magazyn, warto zastanowić się, czy przy obecnej organizacji będzie on w stanie sprostać zwiększonemu wolumenowi wysyłek. Powinniście także z dużym wyprzedzeniem ustalić z pracownikami grafik ewentualnych urlopów tak, aby w tym gorącym okresie nie zabrakło kluczowych dla działania magazynu osób.

O wydajną pracę magazynu nie muszą martwić się sklepy, które korzystają z takiego rozwiązania jak fulfillment dla e-commerce. Zewnętrzny magazyn dystrybucyjny dla e-commerce jest w stanie bez problemu obsłużyć nawet znacznie zwiększony wolumen zamówień. Dodatkowym plusem takiego modelu współpracy jest to, że zwykle płacicie od zamówienia. Oznacza to, że w tzw. martwym okresie będziecie mieli zdecydowanie niższe koszty utrzymania magazynu.

 

Sezonowa sprzedaż towarów – jak wykorzystać martwy okres?

W samej definicji sezonowości zawarte jest to, że prędzej czy później czeka Was okres dużo słabszego zainteresowania klientów Waszymi produktami. Jak wykorzystać ten gorszy okres w sezonowej sprzedaży?

Najbardziej oczywistym rozwiązaniem jest poszerzenie asortymentu o produkty, które wypełnią lukę w Waszym kalendarzu sprzedaży. Martwy okres to także czas posezonowych wyprzedaży. Klienci często szukają w tym czasie okazji, a posezonowa wyprzedaż to dobry sposób na przewietrzenie magazynu. Okres po sezonie to również idealny moment na modernizację strony sklepu. Jeśli chcecie zmigrować sklep na inną platformę lub zmienić jego layout, to najlepiej zrobić to w tym stosunkowo spokojnym okresie.

 

Czytaj także:

Logistyka sklepu internetowego

Wzrost sprzedaży w sklepie internetowym – jak go osiągnąć?

Sklep internetowy – jak dotrzeć do potencjalnych klientów?

Sprzedaż internetowa – co się opłaca?

Jak rozwinąć sklep internetowy? 3 pomocne rozwiązania

Jak założyć sklep internetowy?

Czy kurierzy pracują w sobotę, niedzielę oraz w święta?