Coraz więcej Polaków odbiera swoje zakupy z Allegro czy sklepów internetowych właśnie w paczkomacie. Paczka czeka na odbiór w paczkomacie tylko przez pewien czas. Co więc dzieje się z nią, jeśli nie uda Wam się jej odebrać w tym terminie? Gdzie trafia nieodebrana paczka z paczkomatu InPost? Dziś postaramy się sprawdzić, co robi InPost z nieodebraną paczką z paczkomatu. 

Dlaczego dochodzi do nieodebrania paczki z paczkomatu?

W ciągu ostatnich 2 lat sieć paczkomatów InPost powiększyła się o kolejne 10 tysięcy punktów. Łącznie, na koniec 2021 roku, firma przewozowa dysponowała już imponującą liczbą 16 paczkomatów w Polsce. Do dynamicznego rozwoju tego przewoźnika przyczyniła się w dużej mierze współpraca z serwisami internetowymi typu marketplace jak Allegro. 

Coraz większa liczba użytkowników i wysyłanych paczek przekłada się na coraz częstsze sytuacje, gdy paczka nie zostaje odebrana w czasie. Co się wtedy z nią dzieje?

Co się dzieje z nieodebraną paczką InPost?

Co się dzieje z nieodebraną paczką z paczkomatu InPost? To pytanie zadaje sobie codziennie wiele osób, które nie zdążyły na czas odebrać swojej przesyłki. 

Na początku warto sprawdzić, jak długo będzie na Was czekała paczka w paczkomacie InPostu. Standardowo, zgodnie z regulaminem usług InPost, na odebranie paczki mamy 2 dni, czyli 48 od momentu, gdy dostaniemy powiadomienie o umieszczeniu paczki w paczkomacie. Czas ten liczony jest dokładnie od momentu, w którym kurier zarejestruje umieszczenie przesyłki w skrytce paczkomatu. 

Przykładowo, jeśli paczka zostaje umieszczona w paczkomacie w środę o godzinie 14:00, to możecie ją odebrać do piątku do godziny 14:00. 

Dużym ułatwieniem jest to, że zdecydowana większość paczkomatów InPost czynna jest całą dobę. Paczkę możecie więc odebrać w dowolnych dla Was godzinach. Są też jednak paczkomaty, z których skorzystać można tylko w określonych godzinach. Dotyczy to urządzeń, które znajdują się wewnątrz różnych lokali usługowych. 

Co się dzieje po upływie tego czasu z nieodebraną paczką InPost? W przeszłości nieodebrana paczki z paczkomatu trafiały do najbliższego oddziału InPost, gdzie można było odebrać je jeszcze przez 3 dni. Z tego rozwiązania zrezygnowano jednak w trakcie pandemii wirusa COVID-19. Nieodebrana paczka z paczkomatu InPost jest aktualnie odsyłana bezpośrednio do nadawcy. Nie ma więc możliwości jej odbioru z oddziału.

  

Czy nieodebrana paczka z paczkomatu wraca do nadawcy?

Wiecie już, co się dzieje z paczką nieodebraną z paczkomatu. Praktycznie bezpośrednio po upływie 2 dni rusza ona w podróż powrotną do nadawcy. To, co dzieje się z paczką, możecie oczywiście śledzić na bieżąco w aplikacji InPost Mobile lub na stronie internetowej przewoźnika po podaniu numeru przesyłki.

Po jakim czasie paczka wraca do nadawcy?

Na temat tego, po jakim czasie paczka InPost wraca do nadawcy, pisaliśmy już nieco wyżej. W przeszłości przed rozpoczęciem drogi powrotnej do nadawcy, paczki z paczkomatów trafiały na 3 dni do najbliższego, lokalnego oddziału firmy InPost. Z tego rozwiązania zrezygnowano jednak w początkowej fazie pandemii koronawirusa. Powodami rezygnacji z tego 3-dniowego okresu przejściowego były z jednej strony chęć ograniczenia kontaktu pracowników z osobami z zewnątrz, a także lawinowo rosnący wolumen przesyłek. 

Aktualnie paczka InPost wraca do nadawcy bezpośrednio po usunięciu jej z paczkomatu. Droga powrotna do nadawcy może w praktyce trwać nieco dłużej niż pierwotna wysyłka. Większość paczek wraca jednak stosunkowo szybko, tak aby nadawca mógł wysłać je ponownie. Podsumowując odpowiedź na pytanie, po jakim czasie paczka wraca do nadawcy InPost, można powiedzieć, że nieodebrana przesyłka ruszą w drogę powrotną w 48 godzin od momentu umieszczenia jej w paczkomacie.

Dlaczego paczka wraca do nadawcy InPost?

Dlaczego paczka wraca do nadawcy InPost? Określony czas na odbiór przesyłki z paczkomatu i to, że jest ona zwracana do nadawcy, wynika oczywiście z regulaminu usług firmy InPost. Nieodebrane przesyłki są usuwane z paczkomatu, aby zwolnić miejsce dla kolejnych paczek i zapewnić ciągłość działania usług w danym regionie. Sam przewoźnik nie ma praw własności do paczki, nie może jej więc zatrzymać. Z tego względu przesyłki są odsyłane do nadawcy. Zbliżony mechanizm stosowany jest przez wszystkich przewoźników. 

Jeśli chodzi o to, co zrobić, gdy paczka wraca do nadawcy, to najlepszym rozwiązaniem jest zawsze kontakt z nadawcą i wspólne ustalenie dalszych kroków. Najprostszym rozwiązaniem jest prośbą o ponowną wysyłkę. Musicie jednak pamiętać, że taka ponowna wysyłka wiąże się kosztami dla nadawcy, które w większości przypadków powinien ponieść kupujący. 

Nawet jeśli dokonaliście zakupów w ramach popularnego ostatnio programu Allegro Smart, to pokrywa on tylko jednorazową wysyłkę. Jeśli sprzedawca z Allegro musi wysłać Wam przesyłkę ponownie, to będzie musiał już za nią zapłacić.

Jeśli jesteście po drugiej słowie przysłowiowej barykady, czyli prowadzicie sprzedaż online, to bardzo dobrze wiecie, że obsługa zwrotów i wymiana towarów może być procesem bardzo czasochłonnym. Obsługa klienta w e-commerce w tym obszarze angażuje często dużo zasobów, nie przynosząc wymiernych korzyści. Rozwiązaniem może być pakiet usług określanych jako fulfillment dla e-commerce, który może zawierać również obsługę zwrotów. W takim modelu nie musicie prowadzić własnego magazynu, a obsługą logistyczną zamówień, wysyłka Waszych towarów, a często również zwrotami i reklamacjami zajmuje się zewnętrzny magazyn dystrybucyjny dla e-commerce

Jak odebrać paczkę z paczkomatu po terminie?

W normalnych okolicznościach odbiór paczki z paczkomatu po terminie nie jest możliwy. Skala działalności tego przewoźnika sprawia, że wolumen nieodebranych paczek jest spory. Jest to problem nie tylko dla odbiorcy, który nie zdążył odebrać swoich zakupów, ale również dla samego przewoźnika, który musi teraz poświęcić swoje zasoby, aby zwrócić paczkę do nadawcy. 

W związku z tym firma InPost wprowadziła jakiś czas temu dodatkową usługę, która pozwala wydłużyć czas na odebranie paczki z paczkomatu. 

Jak wygląda taki odbiór paczki z paczkomatu po terminie? 

  1. Po pierwsze czas na odbiór przesyłki z paczkomatu możecie wydłużyć wyłącznie w ciągu 12 lub 24  godzin przed upływem terminu na odbiór paczki. Jest to więc rozwiązanie idealnie dla osób, które wiedzą, że nie będą w stanie odebrać przesyłki w regulaminowym czasie. 
  2. Czas odbioru przesyłki można przedłużyć o 24 godziny, jest to jednak usługa płatna. Możecie skorzystać z niej wielokrotnie, za każdym razem przedłużając czas na odbiór przesyłki z paczkomatu o kolejne 24 godziny. Jednak za każdym razem będziecie musieli zapłacić za usługę. 
  3. Aktualna cena to 7,99 zł przedłużenie czasu odbioru o 24 godziny. 
  4. Co ważne, możecie to zrobić jedynie za pośrednictwem aplikacji InPost Mobile. Jest ona dostępna zarówno na telefony Apple, jak i smartfony z systemem Android. 

Sam proces jest stosunkowo prosty i składa się jedynie z kilku kroków. 

  1. W aplikacji InPost należy wejść w szczegółowy widok konkretnej przesyłki. Jeśli na jej odbiór zostało Wam już tylko 12 godzin (w przypadku paczkomatów czynnych całą dobę) lub 24 godziny (w przypadku paczkomatów z ograniczonymi godzinami otwarcia), to w aplikacji pojawi się przycisk Przedłuż. Jedyne co musicie zrobić, to kliknąć przycisk i dokonać opłaty za usługę. 
  2. Płatność można wykonać na kilka sposobów. Dostępnych jest między innymi kilka opcji szybkich płatności jak DotPay, BLIK czy płatność kartą. Po opłaceniu usługi otrzymacie powiadomienie e-mail o zmianie terminu odbioru paczki. Informacja na ten temat powinna być widoczna również w samej aplikacji. 

W przeszłości czas odbioru przesyłki można było wydłużyć także za pośrednictwem usługi SMS Premium. Aktualnie ta funkcja jest już niedostępna.

Nieodebrana paczka z paczkomatu a zwrot pieniędzy

Wiele osób zastanawia się także na takim tematem, jak nieodebrana paczka z paczkomatu a zwrot pieniędzy. Czy to, że nie odebraliście paczki z paczkomatu na czas, jest powodem do otrzymania zwrotu pieniędzy od sprzedającego i czy sam zwrot generuje dla nadawcy lub odbiorcy dodatkowe koszty? 

Częściowo zależy to od tego, gdzie robiliście zakupy i z jakiej konkretnie usługi skorzystaliście. W zdecydowanej większości przypadków zakupy na Allegro objęte są darmowym zwrotem. Oznacza to, że przedmioty kupione na Allegro z przesyłką InPostem możecie zwrócić za darmo, bez dodatkowych kosztów zarówno dla odbiorcy, jak i nadawcy. 

Darmowy zwrot obejmuje także sytuacje, w których paczka nie została odebrana w terminie i wraca do nadawcy. Sprzedający nie ponosi więc dodatkowych kosztów związanych ze zwrotem paczki. 

Ponowna wysyłka wiąże się jednak z dodatkową opłatą. Jeśli paczka nie została na czas odebrana przez kupującego, to powinien on pokryć koszty ponownej wysyłki. 

W kwestii rezygnacji z zamówienia i zwrotu pieniędzy powinniście jednak każdorazowo skontaktować się sprzedającym i dojść do wspólnego porozumienia. Pamiętajcie, że nie jest winą sprzedawcy to, że nie udało Wam się odebrać paczki na czas.

Przeczytaj również:

Jak sprzedawać na Aliexpress? Krok po kroku

Sklep internetowy a magazyn

Dropshipping – czy warto? 6 argumentów za tym rozwiązaniem

Magazyn sklepu internetowego – co musisz wiedzieć?

Logistyka sklepu internetowego