Realizacja zamówień w branży e-commerce obejmuje szereg złożonych i powiązanych ze sobą procesów, które są nie tylko czasochłonne, ale i pracochłonne: od odpowiedniego zapakowania towaru, aż po sprawną i bezproblemową wysyłkę. Aby procesy te mogły być realizowane na najwyższym poziomie, niezbędny jest magazyn wyposażony w wysokiej klasy infrastrukturę, który nie będzie wyłącznie miejscem służącym do przechowywania towarów i wyrobów gotowych dostarczanych przez producenta. Patrząc na niego pod kątem dystrybucji, należy uwzględnić także jego rolę dostawczą lub wysyłkową. Jakie są funkcje magazynu i czym charakteryzują cię centra dystrybucyjne?

 

Jakie są funkcje magazynów?

Wyróżnić można wiele kryteriów podziału magazynów. Określenie funkcji magazynu determinuje jego położenie, powierzchnię, a nawet sposób zarządzania przechowywanym towarem. Mając na uwadze łańcuch dostaw, najbardziej odpowiedni wydaje się podział magazynów ze względu na przeznaczenie. Kryterium to wyróżnia magazyny przemysłowe, dystrybucyjne oraz rezerwowe. Magazyny przemysłowe (wyrobów gotowych, surowców, opakowań, półfabrykatów, materiałów do utrzymania ruchu) mają zapewniać ciągłość produkcji i zbytu. Magazyny dystrybucyjne (handlowe) dbają z kolei o rozdział i ciągłość zaopatrzenia towarowego oraz konsumpcji, rezerwowe natomiast wykorzystywane są do gromadzenia i magazynowania towarów przez długi czas.

Wyróżnia się jeszcze inne rodzaje magazynów ze względu na przeznaczenie: przeładunkowe, zapasów oraz dystrybucyjne (dostawcze lub wysyłkowe).

Magazyn przeładunkowy, który w znacznej mierze zorientowany jest przede wszystkim na transport, powinien mieć dobrą lokalizację. W tym przypadku szczególnie istotne okażą się: wydajność przeładunków czy rodzaj ramp przeładunkowych. W magazynie zapasów najistotniejsza okaże się pojemność, dlatego w tym przypadku szczególny nacisk należy kłaść przede wszystkim na jego powierzchnię i system składowania towaru. Rola magazynu dystrybucyjnego polega na przyjmowaniu i wydawaniu towarów, a więc niezwykle istotne okażą się tutaj kwestie operacyjne, odnoszące się w głównej mierze do oprogramowania i nadzoru. W magazynie dystrybucyjnym szczególną uwagę należy zwracać również na systematyczne monitorowanie stanu przechowywanych towarów.

 

Magazyn dystrybucyjny – dla kogo?

Kluczem do nieustannego rozwoju sklepu internetowego jest cykliczne poszerzanie jego asortymentu. Jak tego dokonać, jeśli jesteś początkującym sprzedawcą i nie dysponujesz odpowiednią przestrzenią do gromadzenia i przechowywania towarów? Z pomocą przychodzi magazyn dla sklepu internetowego. Sam wynajem takiej przestrzeni przynosi szereg niezaprzeczalnych korzyści, jeżeli jednak zależy Ci na profesjonalnej obsłudze klientów i szybkim dostarczaniu zamawianych przez nich towarów, warto pójść o krok dalej i zastanowić się nad skorzystaniem z kompleksowych usług logistycznych dla branży e-commerce. Tak zwany fulfillment obejmuje: składowanie i dystrybucję towarów, pełną obsługę zamówień (przygotowywanie i wysyłanie paczek), wsparcie technologiczne sklepu www, obsługę klientów, a nawet obsługę zwrotów i wymian.  Funkcja magazynu nie musi zatem kończyć się na gromadzeniu i przechowywaniu towarów.

 

Magazyn dla sklepu internetowego – dlaczego warto?

Decydując się na magazyn dystrybucyjny dla e-commerce możesz liczyć na kompleksową obsługę zamówień w Twoim sklepie internetowym. Optymalizacja wszystkich procesów logistycznych podczas składowania towaru zapewnia sprawniejszą realizację zleceń, a tym samym szybszą wysyłkę towarów, co z kolei przekłada się na zadowolenie klientów. Dzięki powierzeniu zadań logistycznych firmie zewnętrznej masz możliwość skupienia się na rozwoju własnej działalności. Swoje zasoby możesz tym samym przeznaczyć na pozyskiwanie nowych klientów, generowanie zysków i działania marketingowe.

Outsourcing logistyki magazynowej zdejmuje z właścicieli sklepów internetowych znaczną część problematycznych i czasochłonnych zadań. Powierzenie firmie zewnętrznej działań związanych z prowadzeniem i utrzymaniem magazynu, a także kompletacją i wysyłką zamówień, otwiera przed nimi nowe możliwości rozwojowe. Magazyn dystrybucyjny przyczynia się nie tylko do odciążenia ich w obowiązkach, ale zapewnia również znaczne oszczędności: koszty tej usługi mogą być bowiem znacznie niższe od tych, jakie trzeba ponosić utrzymując własny magazyn.