Magazyn dla sklepu internetowego: ile możesz zaoszczędzić?

Posiadanie własnego magazynu dla sklepu internetowego to konieczność ponoszenia comiesięcznych, w dodatku niemałych kosztów związanych z utrzymaniem całego obiektu oraz personelu. To także zamrożenie dużego kapitału w przechowywanych towarach i wysoki poziom kosztów ponoszonych przez cały rok, bez gwarancji stałości przychodów. Doskonałą alternatywą może okazać się skorzystanie z zewnętrznych usług operatora logistycznego. Warto w tym celu oszacować koszty i sprawdzić, ile można zaoszczędzić.

Magazyn dla sklepów internetowych w usłudze fulfillmentu – zalety

Największą zaletą usług typufulfillmentjest brak konieczności posiadania własnego magazynu. W tym modelu usługi sprzedawany w Twoim sklepie towar nigdy fizycznie do Ciebie nie dociera – od producenta przekazywany jest bezpośrednio do magazynu firmy świadczącej usługę fulfillmentu. Tam towar ten zostaje zapakowany i wysłany do klienta.

Oferowany przez zewnętrznego operatoramagazyn dla sklepu internetowegoto rozwiązanie bardzo atrakcyjne szczególnie dla małych sklepów internetowych lub początkujących biznesów, których nie stać na inwestowanie we własną nieruchomość, specjalistyczny sprzęt, zatrudnianie kadry pracowniczej oraz całą obsługę magazynu. To także dobry wybór dla sklepów internetowych, którym zaczyna kończyć się przestrzeń magazynowa lub w przypadku których obsługa większego wolumenu towarowego musi wiązać się z zatrudnieniem dodatkowych osób.

Magazyn dla e-commerce – płacisz tylko za obsługę zamówień

Najważniejszym argumentem przemawiającym za outsourcingiem logistyki e-commerce jest oczywiście brak funduszy lub niechęć lokowania pieniędzy w zaplecze magazynowe – to inwestycja nie tylko bardzo kosztowna, ale również wiążąca się z pewnym ryzykiem, choćby w przypadku zastoju w sprzedaży. Fulfillment to przede wszystkim brak konieczności zamrażania kapitału. Współpraca z kurierami, amortyzacja, opłaty leasingowe, wynagrodzenie pracowników, koszty stałe i ubezpieczenia – te i wiele innych kosztów w outsourcingu logistyki sprowadza się do jednej, precyzyjnie określonej kwoty za dostarczenie paczki do klienta. W usłudze fulfillmentu składają się na nią koszty dotyczące między innymi:magazynowania, obsługi dostaw i zwrotów czy pakowania przesyłek.

Magazyn sklepu internetowego – jak obliczyć opłacalność?

Wynajem magazynu o powierzchni 100 m2 to kwota rzędu 1500-3000 zł miesięcznie (w zależności od standardu). Do tego dochodzą jeszcze koszty wyposażenia magazynu, opłaty za media itp. Pracownik na etacie z wynagrodzeniem 2500 zł netto to około 4300 zł kosztu pracodawcy – dodatkowo należy uwzględnić jeszcze koszty BHP, szkolenia, okres urlopowy czy ewentualne chorobowe. Nagle więc może okazać się, że niewielkich rozmiarów magazyn z jednym pracownikiem to koszt stały rzędu nawet 8-10 tysięcy złotych miesięcznie – niezależnie od tego, jaką sprzedaż osiągasz. W dodatku – jeżeli sprzedaż zaczyna przekraczać wydajność jednego pracownika, stajesz przed koniecznością zatrudnienia kolejnego, co wiąże się z dodatkowym, skokowym wzrostem kosztów.

W przypadku skorzystania z usługi zewnętrznego magazynu sklepu internetowego ponosisz jedynie koszty związane z obsługą zamówień oraz niewielkie koszty magazynowania. Aby sprawdzić, ile dokładnie możesz zaoszczędzić na outsourcingu usług logistycznych, policz TCO (Total Cost of Ownership – całkowity koszt posiadania) potencjalnej współpracy z dostawcą. Znając poszczególne stawki, podstaw je pod zakładane liczby operacji – na przykład w skali roku – a następnie zestaw je z sumą kosztów stałych, które musiałbyś ponosić, posiadając własny magazyn dla sklepu internetowego. Szybko okaże się, że możesz zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych miesięcznie.

Dowiedz się, jakie są koszty magazynowania towaru.

Koszty magazynu – wyposażenie

Wspomniany wyżej koszt wynajmu magazynu to oczywiście tylko część wydatków, jakie musi ponieść właściciel sklepu online z własnym magazynem. Na koszty magazynu składa się także całe niezbędne wyposażenie. Temat kosztów w magazynie poruszony został również w odrębnym poradniku na naszej stronie. Warto jednak wymienić podstawowe elementy wyposażenia tego rodzaju obiektu i ich orientacyjny koszt:

  • komputer do magazynu, drukarka do etykiet i standardowa drukarka do faktur i innych dokumentów to koszt około 4000 zł;
  • czytnik kodów kreskowych to wydatek 100-150 zł za jedno urządzenie (to, ile czytników będzie potrzebnych, zależy oczywiście od wielkości magazynu i liczby pracowników);
  • w pełni wyposażone, profesjonalne stanowisko do pakowania zamówień to koszt od około 2000 do 3000 zł;
  • oprogramowanie do prowadzenia magazynu – około 350 zł;
  • regały magazynowe to około 200 zł za jeden regał z 6 półkami o wymiarach 100 x 45 cm.

Są to wydatki jednorazowe jednak widać wyraźnie, że nawet samo wyposażenie magazynu może kosztować około 10 000 zł. Jeśli doliczyć do tego comiesięczne koszty utrzymania magazynu oraz pensje pracowników, okazuje się, że utrzymanie takiego obiektu jest naprawdę kosztowne. 

Magazyn dla e-commerce – koszty outsourcingu

Na koniec warto rzucić okiem na to, jakie koszty generuje magazyn dla e-commerce prowadzony przez zewnętrznego partnera logistycznego. W modelu fulfillment logistyka sklepu kosztuje często zdecydowanie mniej. Po pierwsze, odpadają koszty urządzenia magazynu. Na samym początku można więc zaoszczędzić około 10 000 zł. W takim modelu jak outsourcing magazynowania płacimy jedynie niewielką kwotę za przyjęcie towaru na magazyn i następnie stałą, również niską opłatę za magazynowanie. Orientacyjny koszt realizacji jednego zamówienia to około 3 zł. Do tego chodzi jeszcze koszt materiałów do pakowania na poziomie około 2 zł. Zewnętrzny magazyn fulfillment jest więc w stanie zrealizować zamówienie złożone w sklepie online w cenie mniej więcej 5 zł.

Wynajem magazynu okazuje się kosztowny i bardzo często nieopłacalny. Za outsourcing logistyki e-commerce również trzeba płacić, ale jest to koszt nieporównywalnie mniejszy w stosunku do tego, jaki trzeba przeznaczyć na utrzymanie własnego obiektu. Za zleceniem działań logistycznych na zewnątrz przemawia dodatkowo oszczędność czasu, eliminacja błędów oraz redukcja stresu.

Czytaj także:

5 sposobów na zmniejszenie kosztów magazynowanie

Jak obliczyć koszt magazynowania?

Budowa magazynu dla sklepu internetowego – kiedy się opłaca, a kiedy nie? 

Ile kosztuje prowadzenie sklepu internetowego? Kilka danych dla początkujących

Jak wygląda nowoczesny magazyn dla e-commerce?

Magazyn dla sklepu internetowego: ile możesz zaoszczędzić?

Outsorcing – co to i dlaczego warto z niego korzystać?

Z jakich usług logistyczne dla sklepów internetowych warto skorzystać?

Pomysł na biznes w 2022 — 54 propozycje