Każdy przedsiębiorca prowadzący sprzedaż stacjonarną lub internetową staje w końcu przed podjęciem decyzji dotyczącej przyjętego modelu magazynowania. Inwestować we własną powierzchnię, a może postawić na popularny w ostatnich latach outsourcing usług logistycznych? Aby dokonać właściwego wyboru, pod uwagę należy wziąć wiele istotnych czynników wchodzących w skład gospodarki magazynowej. Jednym z nich jest wyposażenie magazynu i związane z nim koszty. Jak kształtują się one we wspomnianych modelach magazynowania?
Koszty wyposażenia magazynów
Przedsiębiorstwa, które posiadają własne magazyny, zlokalizowane najczęściej blisko zakładu produkcyjnego, mają zapewnione sprawne przechowywanie oraz pobieranie produktów, ale jednocześnie muszą mierzyć się na co dzień z olbrzymimi kosztami – począwszy od zakupu działki, poprzez wybudowanie magazynu i wyposażenie go w niezbędny sprzęt oraz regały wysokiego składowania, aż po wszelkie koszty operacyjne związane z jego prawidłowym funkcjonowaniem. Samodzielnie magazynowanie generuje również pewne koszty stałe, bez względu na poziom wykorzystania powierzchni obiektu.
Sprawdź, jakie są koszty magazynowania towaru.
Koszt wyposażenia magazynu to na sam początek około 11-12 tysięcy złotych. Kwota ta uwzględnia zakup regałów magazynowych, urządzeń do drukowania faktur i etykiet, czytnika kodów kreskowych, komputera do magazynu, systemu do ewidencji stanów magazynowych, a także wyposażenia stanowiska do pakowania. O ostatecznej kwocie wyposażenia magazynu decyduje jednak szereg czynników, w tym między innymi jego wielkość, przeznaczenie czy rodzaj składowanych produktów.
Wyposażenie magazynu – co wchodzi w jego skład?
Przy wyborze regałów należy kierować się ich wymiarami, liczbą półek, maksymalnym obciążeniem czy możliwością regulacji ich wysokości. Należy także upewnić się, czy mogą one stać samodzielnie, czy trzeba je zamocować do ściany. Warto także uzyskać informacje na temat nośności półek, jak i całego regału. Wyposażenie magazynu uwzględniające półki, szafy czy stojaki może kosztować od kilku do kilkunastu tysięcy złotych – wszystko zależy od tego, jak duży jest magazyn i do czego będzie używany na co dzień. Najczęstsze rozwiązania magazynowe to regały i półki wykonane z pustych w środku metalowych rurek – koszt jednego takiego regału o długości 4 metrów to około 2000 zł.
Na wyposażenie magazynu spożywczego składają się również wagi – ich koszt waha się w granicach 2000-10000 złotych. Nowy wózek widłowy kosztuje od 30000 złotych wzwyż, zakup używanego wózka to wydatek rzędu 16000-20000 złotych. Koszt zakupu paleciaków waha się w granicach 4000-10000 złotych – wszystko w zależności od tego, czy są to nowe czy stare urządzenia. Kolejne wyposażenie magazynowe to palety – koszt zakupu zwykłych to około 5 złotych za sztukę. Najpopularniejsze, a co za tym idzie lepiej wykonane i zdecydowanie trwalsze europalety kosztują około 20 złotych za sztukę.
W specjalistycznych magazynach, na wyposażenie których składają się na przykład chłodnie, koszty wyposażenia są jeszcze wyższe. Regał chłodniczy kosztuje około 4000-8000 złotych, a agregat chłodniczy (przeznaczony do powierzchni około 400 m3) około 25000 złotych.
Na wyposażenie magazynów składa się zatem wiele sprzętów i urządzeń, których zakup generuje olbrzymie koszty – w wysokości minimum kilkunastu tysięcy złotych – i to tylko na samym początku. Przy outsourcingu logistyki magazynowej kosztów tych nie ma w ogóle – ponosimy bowiem jedynie koszty związane z obsługą zamówień oraz niewielkie koszty magazynowania towaru.
Outsourcing logistyki = brak kosztów związanych z zakupem wyposażenia dla magazynu
Operatorzy logistyczni oferują pełną obsługę w zakresie logistyki magazynowej oraz transportowej. Fulfillment oznacza zatem brak kosztów związanych z wyposażeniem magazynu.
Sprawdź, na czym polega fulfillment dla e-commerce.
Firma korzystająca z tego rodzaju usługi nie musi też martwić się o organizację swojej logistyki i może poświęcać swój czas na rozwój produkcji czy generowanie większej sprzedaży. Oferowany przez operatora logistycznego magazyn dla sklepu internetowego jest już wyposażony w regały wysokiego składowania, urządzenia niezbędne do kompletacji i etykietowania towarów oraz odpowiednie wózki widłowe do załadunków i rozładunków. Korzystanie z usług outsourcingowych zwalnia firmę nie tylko z kosztów wyposażenia magazynów, ale także z opłat za czynsz i media, ubezpieczenie obiektu czy zatrudnienia osób do jego obsługi.