Pod tajemniczą nazwą kod EAN kryje się dobrze wszystkim znany kod kreskowy. Zbiór pionowych czarnych linii różnej grubości pozwala na błyskawiczną i automatyczną identyfikację produktu w handlu czy logistyce. Z kodów produktu EAN korzysta się na przykład w trakcie zakupów w supermarkecie, sprawdzając cenę na czytniku czy kasując zakupy w automatycznej kasie. Kody te mają szerokie zastosowania również w branży e-commerce, a także w związanej z nią logistyce. W dzisiejszym wpisie postaramy się odpowiedzieć na pytania, co to jest kod EAN i czy kod EAN jest obowiązkowy?

Kod EAN – co to jest?

Zacznijmy od kwestii podstawowej, czyli co to jest kod EAN i jaka jest definicja kodu EAN. Skrót EAN pochodzi od European Article Number. Jest to kod kreskowy, który powstał na podstawie kodów UPC (Universal Product Code), czyli pierwszego standardu kodów kreskowych wprowadzonego jeszcze w latach 70. XX wieku.

W 2005 roku oba systemy kodów: EAN i UPC zostały ujednolicone do jednego standardu GTIN (Global Trade Item Number). Kody EAN znajdują się na produktach lub ich opakowaniach. Są one ogromnym ułatwieniem w trakcie wielu procesów, które przechodzi produkt na drodze od producenta do rąk konsumenta.

Warto wspomnieć jeszcze o drobnej różnicy między kodem EAN a kodem GTIN. W wielu przypadkach oba te oznaczenia używane są zamiennie. W praktyce jednak kod EAN to sam kod kreskowy (zbiór pionowych linii określonej grubości), natomiast kod GTIN to powiązany z kodem kreskowym numer składający się z 13 cyfr. 

Żeby sprawdzić informacje o produkcie, możecie więc zeskanować kod kreskowy lub ręcznie wprowadzić do odpowiedniego urządzenia kod numeryczny znajdujący się poniżej.

Kod kreskowy – jakie informacje zawiera?

Kod kreskowy zawiera podstawowe informacje o produkcie. Możecie dowiedzieć się między innymi z jakiego kraju pochodzi oraz kto jest jego producentem lub dystrybutorem.

Jak już wspomnieliśmy nieco wyżej, każdy kod kreskowy EAN ma przypisany również numeryczny kod GTIN-13. Zawiera on te same informacje co powiązany z nim kod kreskowy.

Pierwsze 3 cyfry identyfikują oddział organizacji GS1, który wydał pulę kodów. W praktyce identyfikują one więc kraj pochodzenia produktu lub kraj, w którym zarejestrowany jest jego dystrybutor. Prefiks kodów EAN dla Polski to 590. Po pierwszych 3 cyfrach znajduje się kod producenta/dystrybutora, (4 do 8 cyfr). Każda firma występująca o kody EAN dla swoich produktów otrzymuje taki unikalny numer, który pozwala ją zidentyfikować.

Kolejna część kodu to oznaczenie jednostki handlowej, czyli po prostu indywidualny numer konkretnego produktu. Pamiętajcie, że kod EAN musi identyfikować produkt w jednoznaczny sposób. W praktyce więc, jeśli oferujecie ten sam produkt w kilku kolorach, to każdy z nich powinien posiadać swój własny, odrębny kod EAN. Rozróżnienie to dotyczy zresztą nie tylko kolorów, ale także takich parametrów jak smak, rozmiar, fason, gramatura itp.

Ostatni znak kodu to tak zwana cyfra kontrolna. Oblicza się ją na podstawie algorytmu z pozostałych cyfr. Pozwala na sprawdzenie poprawności całego kodu i odczytywanie go za pomocą różnych urządzeń elektronicznych.

Można spotkać się również ze skróconą wersją kodów GTIN, które zamiast 13 mają jedynie 8 cyfr. W takim przypadku kod nie zawiera informacji o producencie lub dystrybutorze. Składa się na niego jedynie prefiks kraju, kod produktu oraz cyfra kontrolna.

Kod kreskowy w sklepie internetowym – czy warto?

Głównym celem kodów EAN było stworzenie uniwersalnego sposobu szybkiej i automatycznej identyfikacji produktów. Mimo że kody kreskowe wielu ludziom kojarzą się przede wszystkim z kasowaniem zakupów w supermarkecie, to mają one również wiele innych zastosowań. Część z nich dotyczy szeroko pojętej branży e-commerce. Co prawda kody EAN produktu nie są obowiązkowe w sensie prawnym, jednak w wielu przypadkach posiadanie takiego kodu jest niezbędne albo przynajmniej mocno wskazane.

Dlaczego warto stosować kody EAN w e-commerce? 

  • Kod EAN zajmuje niewiele miejsca na produkcie czy opakowaniu, a pozwala na zawarcie wielu przydatnych informacji.
  • Kod kreskowy EAN jest bardzo dużym ułatwieniem w trakcie ewidencjonowania towarów w magazynie, monitorowania ich w trakcie transportu czy nawet kompletacji zamówienia w sklepie internetowym.
  • Kody kreskowe umożliwiają łatwiejsze grupowanie i pozycjonowanie towarów na stronie sklepu.
  • Kody EAN są wymagane przez wiele dużych platform typu marketplace lub porównywarek cen. Na przykład jeden z liderów polskiego e-commerce, platforma Allegro, w wielu przypadkach wymaga podania kodów EAN przez sprzedawców. Kody EAN są również wykorzystywane na platformie Amazon.

Kody EAN są nieodłączną częścią logistyki związanej z branżą e-commerce. Z kodów EAN mogą korzystać na przykład firmy świadczące takie usługi jak fulfillment. W wielu przypadkach zastosowanie kodów EAN pozwala na bardzo dużą automatyzację takich procesów jak magazynowanietowarów czy kompletacja zamówień. Kody EAN mogą być wykorzystywane również w takich obszarach jak obsługa zwrotów i wymiana towarówczy nawet bieżąca obsługa klienta w e-commerce.

Jeżeli jesteście zainteresowani usługami fulfillmentu dla e-commerce, to jak zwykle przy takich okazjach zapraszamy do bliższego zapoznania się z naszą ofertą. Na co dzień współpracujemy zarówno z liderami branży e-commerce, jak i małymi oraz średnimi sklepami online. Dzięki naszej elastycznej ofercie i konkurencyjnym cenom możecie łatwo dopasować wybrane usługi do swoich potrzeb. W wielu przypadkach zewnętrzny magazyn dla e-commerce da Wam możliwość zaoszczędzenia znacznej kwoty.

Jak uzyskać kod EAN?

O nadanie produktom kodów EAN może wystąpić producent produktu lub właściciel handlowy marki. Jeśli właściciel marki zleca produkcję innemu podmiotowi, to może go upoważnić do pozyskania kodów EAN w jego imieniu.

Zastanawiacie się pewnie, jak uzyskać kod EAN? W przypadku firm zarejestrowanych na terenie Polski jedynym sposobem na zdobycie legalnych kodów EAN jest rejestracja w organizacji GS1 Polska. W większości przypadków będziecie musieli również uiścić stosowną opłatę rejestracyjną. Za pulę do 10 kodów EAN/GTIN zapłacicie 110,57 zł netto. Niektóre mniejsze przedsiębiorstwa mają szansę na uzyskanie tej minimalnej puli bezpłatnie. Z bezpłatnej puli 10 kodów skorzystać mogą firmy rejestrujące się w GS1 Polska po raz pierwszy lub te, które posiadają wyłącznie jeden kod EAN, a dodatkowo ich przychody roczne nie przekraczają 2 mln zł.

Oczywiście opłaty rejestracyjne są większe w przypadku, gdy potrzebujecie większą pulę kodów:

  • do 100 kodów EAN/GTIN – 250 zł,
  • do 1000 kodów EAN/GTIN – 500 zł,
  • do 10 000 kodów EAN/GTIN – 1000 zł,
  • do 100 000 kodów EAN/GTIN – 3000 zł.

To jednak nie koniec opłat, które czekają Was w związku z pozyskaniem puli kodów EAN. Przy rejestracji wymagana jest również opłata manipulacyjna w wysokości 110,57 zł netto. Następnie będziecie zobligowani do cyklicznej opłaty rocznej. Jej wysokość uzależniona jest od przychodów przedsiębiorstwa. Najniższa opłata roczna wynosi 110,57 zł netto i dotyczy firm, których przychód roczny nie przekracza 2 mln zł. Natomiast najwyższą opłatę będą musiały ponieść przedsiębiorstwa z przychodem wyższym niż 500 mln zł rocznie. Wysokość takiej maksymalnej opłaty to 4582,93 netto. W przypadku mniejszych firm cena kodów EAN nie jest więc wygórowana, a koszt całego przedsięwzięcia zamknie się w kilkuset złotych rocznie. 

Sama procedura uzyskiwania kodów EAN jest bardzo prosta. W GS1 Polska należy złożyć wniosek z danymi firmy i wnieść opłatę rejestracyjną. Wniosek dostępny jest online na stronie GS1 Polska. Cała procedura jest stosunkowo prosta, a system przeprowadzi Was przez jej kolejne etapy. Po potwierdzeniu wniosku będziecie mogli wykorzystać generator kodów EAN do stworzenia własnych kodów produktów.

Czytaj także:

Hosting dla sklepu internetowego – jaki wybrać?

Jak sprzedawać na Aliexpress? Krok po kroku

Dropshipping – czy warto? 6 argumentów za tym rozwiązaniem

Magazyn sklepu internetowego – co musisz wiedzieć?

Jak sprzedawać na eBay za granicę? Poradnik krok po kroku

Prawa konsumenta a zakupy przez internet – wszystko, co musisz wiedzieć

Jak wysłać paczkę kurierem?

Jak rozwinąć sklep internetowy? 3 pomocne rozwiązania

Jak założyć sklep internetowy?

Logistyka sklepu internetowego

Wzrost sprzedaży w sklepie internetowym – jak go osiągnąć?

Sklep internetowy – jak dotrzeć do potencjalnych klientów?

Sprzedaż internetowa – co się opłaca?

E-commerce w 2023 – 6 trendów, które mogą zaważyć o Twoim biznesie