Wskazanie zgodnych ze stanem rzeczywistym kodów PKD jest jednym z obowiązków polskich przedsiębiorców. Dotyczy on nie tylko osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą wpisaną do CEIDG, ale także podmiotów objętych obowiązkiem wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Są to na przykład spółki, spółdzielnie czy fundacje. Zdarzają się sytuacje, w których w związku ze zmianą profilu działalności lub innymi okolicznościami, musimy zmienić również numery PKD. Sprawdźmy więc, jak zmienić PKD i ile czasu zajmuje zmiana kodu PKD dla firmy jednoosobowej lub innego podmiotu. 

Jak sprawdzić PKD firmy?

Zacznijmy może od tego, jak sprawdzić PKD firmy już istniejącej? Najłatwiej i najszybciej możemy zrobić to za pośrednictwem internetu. Do niedawna informacje na temat każdej, jednoosobowej działalności gospodarczej mogliśmy znaleźć na oficjalnym, rządowym portalu Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, w skrócie CEIDG. Jakiś czasu temu usługi dla przedsiębiorców świadczone wcześniej przez portal CEIDG zostały przeniesione na serwis Biznes.gov.pl. Dawna witryny CEIDG służy obecnie urzędnikom, którzy dokonują zmian w tym rejestrze. Choć nadal funkcjonuje na niej wyszukiwarka, w której możemy sprawdzić kod PKD swojej firmy lub kontrahenta.

Jak sprawdzić kod PKD? Jeśli prowadzimy jednoosobową działalność gospodarczą, to możemy skorzystać ze wspomnianej powyżej wyszukiwarki dostępnej na stronie https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg/ceidg.public.ui/Search.aspx. Znajdziemy tam też numery PKD spółki cywilnej pod warunkiem, że wspólnicy posiadają aktualne wpisy. Jeśli nie, to PKD spółki można sprawdzić za pośrednictwem rejestru REGON, który również jest dostępny online. 

Jak wybrać PKD?

Informacje na temat tego, czym są kody PKD, do czego służą i jaka jest ich klasyfikacja, dostępne są w jednym z naszych poprzednich poradników: PKD – co to i do czego służy? Ograniczymy się więc do skrótowej definicji i przejdziemy do tego, jak wybrać PKD i jakie kody PKD będą najbardziej odpowiednie dla naszej firmy. 

Rozwinięcie skrótu PKD to Polska Klasyfikacja Działalności. Jest to systematyka wszystkich rodzajów działalności gospodarczych wykorzystywana między innymi w publicznej statystyce, rachunkowości i ewidencji. W praktyce kod PKD określa, jaką działalność prowadzi firma czy inny podmiot. Odpowiedni kod PKD musimy wybrać w momencie rejestracji jednoosobowej działalności, spółki kapitałowej i osobowej. Powinniśmy również dokonać jego zmiany, jeśli zmieni się profil naszej firmy i branża, w której działamy. Jak wybrać PKD? Tu z pomocą znowu przychodzi portal Biznes.gov.pl, na którym znajduje się internetowa wyszukiwarka kodów PKD. Jeśli nawet przy pomocy tej wyszukiwarki nie wiemy, jakie PKD wybrać, to pozostaje nam jeszcze jedna możliwość. Na oficjalnej stronie Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi znajduje się specjalny formularz pomocy dla przedsiębiorców. Wystarczy opisać tam prowadzoną przez nas działalność, a pracownicy tego ośrodka pomogą nam znaleźć odpowiedni kod PKD. Formularz Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi dostępny jest tutaj.

Ile kodów PKD można wpisać do CEIDG?

Wiele osób zakładających swoją pierwszą działalność, zastanawia się, ile kodów PKD można wpisać do CEIDG? To, ile kodów PKD możemy podać przy rejestracji firmy, zależy od tego, czy jest to jednoosobowa działalność, czy spółka. Rejestrując tzw. JDG, podajemy jeden kod PKD głównej działalności oraz dowolną liczbę kodów związanych z pozostałymi obszarami działalności. Pamiętajmy, że kody PKD powinny odzwierciedlać naszą faktyczną działalność. Listę kodów PKD możemy aktualizować w dowolnym momencie. Nie ma więc sensu wpisywanie dodatkowych kodów „na zapas”. 

Nieco inaczej wygląda kwestia kodów PKD dla nowo powstającej spółki kapitałowej lub osobowej. Jeśli rejestrujemy spółkę w KRS, to możemy podać maksymalnie 10 kodów PKD włącznie z PKD głównej działalności. Co ważne, w przypadku spółek rejestrowanych w KRS nie musimy tak naprawdę podawać kodów PKD. Wystarczy ogólny opis działalności spółki. Warto jednak zawrzeć odpowiednie kody w umowie spółki, może to bowiem przyspieszyć i ułatwić procedurę akceptacji wpisu do KRS przez sąd.

Jak zmienić PKD firmy?

Za każdy razem, gdy zmieni się profil działalności naszej firmy, jesteśmy zobowiązani do zaktualizowania kodów PKD. Dotyczy to zarówno dodania nowych kodów, jak i usunięcia nieaktualnych już wpisów. Jak zmienić PKD firmy? Aktualizacji PKD powinniśmy dokonać w ciągu maksymalnie 7 dni od faktycznej zmiany profilu naszej działalności. W przypadku działalności jednoosobowej zmiany dokonujemy w bazie CEIDG. Natomiast w przypadku zmiany przedmiotu działalności spółki cywilnej aktualizacji należy dokonać w rejestrze REGON.

Odnośnie do spółek często pada pytanie, czy zmiana PKD wymaga zmiany umowy spółki? Jest to uzależnione od treści umowy spółki. Jeżeli umowa spółki przewiduje dany rodzaj działalności, to można dopisać nowy kod PKD w KRS bez konieczności jej zmieniania. Jeśli jednak planujemy rozpocząć całkiem nowy rodzaj działalności spółki, to przed zmianami w KRS konieczna będzie zmiana umowy spółki.

Jak zmienić PKD w CEiDG?

Zmiana PKD w CEIDG dotycząca jednoosobowych działalności gospodarczych jest bardzo prosta. Możemy tego dokonać osobiście w urzędzie miasta, gminy, urzędach dzielnicowych miasta stołecznego Warszawy lub w urzędzie miasta na prawach powiatu.  W trakcie takiej wizyty konieczne będzie wypełnienie odpowiedniego wniosku, a zmiany zostaną wprowadzone przez urzędnika. Jednak dużo popularniejszym sposobem na to, jak zmienić PKD w CEIDG, jest zrobienie tego online za pośrednictwem portalu Biznes.gov.pl. Więcej informacji na ten temat dostępnych jest w ostatniej części naszego poradnika. 

Jak dopisać PKD?

Dokładnie w ten sam sposób przebiega dopisanie PKD dla naszej działalności. Możliwe jest więc dodanie PKD w trakcie wizyty w urzędzie lub złożenie odpowiedniego wniosku online za pośrednictwem rządowego portalu. 

Dopisanie PKD do działalności

Jak już wspomnieliśmy, dopisanie PKD do działalności powinno nastąpić w ciągu maksymalnie 7 dni od faktycznej zmiany profilu naszej firmy. Dzięki możliwości załatwienia sprawy online dopisanie kodu PKD do działalności nie stanowi większego problemy. W przypadku jednoosobowych działalności jesteśmy w stanie zrobić to w zaledwie kilka minut. 

Dodanie kodu PKD do spółki

Nieco bardziej złożone jest dodanie kodu PKD do spółki cywilnej. Możemy zrobić to osobiście w urzędzie statystycznym lub w jego oddziale odpowiednim dla siedziby spółki. Oprócz wniosku z nowym numerem PKD będziemy jednak musieli dostarczyć jeszcze dodatkowe dokumenty: nową umowę spółki lub aneks do umowy oraz formularz z informacją o wspólnikach (jeśli doszło do ich zmiany). Pełna instrukcja na temat tego, jak dodać kod PKD do spółki krok po kroku dostępna jest na tej stronie

Dodanie PKD online

Jeśli chodzi o to, jak dopisać PKD online, to z tej formy zmian korzysta coraz więcej osób. Dopisanie PKD online pozwala na szybkie i wygodne uaktualnienie danych firmy bez konieczności wizyty w urzędzie. Jak dopisać PKD przez internet? Jest na to kilka sposobów. Możemy dokonać tego za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego, profilu zaufanego lub poprzez oficjalną aplikację e-dowód. Zdecydowanie największą popularnością cieszy się profil zaufany, o którym kilka słów więcej napisaliśmy poniżej.

Jak zmienić PKD przez profil zaufany?

Najszybszym sposobem na to, jak zmienić PKD przez internet, jest skorzystanie z tak zwanego profilu zaufanego. Co to takiego profil zaufany? Jest to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można potwierdzać swoją tożsamość w internecie oraz składać tak zwany podpis zaufany. Możliwość korzystania z profilu zaufanego udostępnia między innymi wiele banków, które posiadają w swojej ofercie tak zwaną bankowość elektroniczną. W praktyce polega to na tym, że w trakcie logowania do rządowego portalu logujemy się również do banku, który potwierdza naszą tożsamość. Ten sposób załatwiania urzędowych spraw jest z roku na rok coraz popularniejszy. Profil zaufany pozwala nie tylko na zmianę kodów PKD online. Logując się na portalu Biznes.gov.pl za pomocą profilu zaufanego, możemy także zawiesić, wznowić lub wykreślić działalność z bazy CEIDG.  

Wszystkich, którzy planują biznes w sieci lub już prowadzą taką działalność, zachęcamy również do zapoznania się naszą usługą fulfillment dla e-commerce. Obejmuje ona nie tylko takie obszary jak magazynowanie i obsługa logistyczna zamówień. Oferujemy także wsparcie w takich obszarach jak obsługa klienta czy obsługa zwrotów. Jak zwykle zachęcamy także do lektury innych poradników na naszym blogu: