Ostatnie tygodnie okazały się wyjątkowo trudne, zwłaszcza w sferze biznesu. Wielu przedsiębiorców musiało wstrzymać swoją działalność, inni odnotowali znaczne spadki w sprzedaży. Pandemia koronawirusa okazała się łaskawa dla branży e-commerce – trwająca od dłuższego czasu kwarantanna, ograniczenie kontaktów i wychodzenia z domu sprawiły, że zakupy w znacznej mierze przeniosły się do internetu. Z założenia więc obecna sytuacja nie powinna wiele zmieniać w marketingu sklepów internetowych. Jak się okazuje jednak, konieczna jest zmiana w zakresie komunikowania korzyści związanych z zakupami oraz problemów, z jakimi mogą spotkać się Twoi potencjalni klienci. Podpowiadamy, jak powinna wyglądać reklama sklepu internetowego w dobie pandemii.
Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym w dobie pandemii?
Mimo iż sprzedaż internetowa radzi sobie bardzo dobrze w dobie pandemii, to dynamizm, który towarzyszy nam od kilku tygodni, sprawia, że branżę e-commerce czekają nowe wyzwania. Największym z nich jest oczywiście wzrastająca liczba klientów online, ale warto również wspomnieć o zmianie zachowań konsumentów. Zaobserwowano między innymi, że zmieniło się podejście osób starszych, które dotychczas w niewielkim stopniu korzystały z zakupów online. Za zmianę tego podejścia odpowiada przede wszystkim wygoda, a także dostawa oferowana pod same drzwi.
Nie bez znaczenia są także liczne udogodnienia, jakie oferują firmy – na przykład przesyłka docierająca tego samego dnia. Jeżeli zastanawiasz się, jak osiągnąć wzrost sprzedaży w sklepie internetowym na czas pandemii, nie możesz ograniczać swoich działań marketingowych. To właśnie teraz powinieneś być aktywny, informować klientów o ważnych zmianach, wszelkich możliwościach i udogodnieniach. To doskonały czas, aby podkreślić błyskawiczną wysyłkę, możliwość bezkontaktowej dostawy czy bezpieczeństwo środowiska pracy. Jeżeli zastanawiasz się, jak dotrzeć do potencjalnych klientów, pamiętaj o zmianie zachowań konsumenckich i nowej grupie potencjalnych odbiorców, którzy wcześniej mogli nie korzystać z usług Twojego e-sklepu – np. wspomniani wcześniej seniorzy.
1. Promuj sprawną i szybką realizację zamówień
Sprawna realizacja zamówień i szybka dostawa to Twoja szansa na zbudowanie przewagi konkurencyjnej. Poinformuj klientów, że Twój sklep działa bez żadnych zakłóceń, a ich przesyłki dotrą w terminie. Jeżeli z jakichś powodów masz problem z zachowaniem ciągłości realizacji zamówień, np. w wyniku braku wystarczającej kadry, co w czasie pandemii jest dużym problemem, lub niemożliwości obsłużenia samodzielnie rosnącej liczby zleceń, zastanów się nad skorzystaniem z usług typu fulfillment.
Operatorzy logistyczni oferują nie tylko magazynowanie towarów, ale także pełną kompletację zamówień oraz błyskawiczną wysyłkę do klienta. W zakres świadczonych usług wchodzi także obsługa zwrotów i wymian, co pozwala jeszcze bardziej usprawnić codzienną pracę i zapewnić klientom profesjonalną obsługę na każdym etapie realizacji zamówienia. Dzięki pracy robotów i automatyzacji procesów magazynowych możliwe jest zachowanie ciągłości realizacji zamówień, bez narażania pracowników na niebezpieczne warunki pracy. W swoich działaniach marketingowych możesz podkreślać ten aspekt i jeszcze bardziej zadbać o promowanie swojego sklepu internetowego.
2. Dostosuj plan działań marketingowych do grupy docelowej
Jeżeli posiadasz w swoim sklepie internetowym produkty przeznaczone dla seniorów, zastanów się, jakie działania promocyjne podjąć, aby wyróżnić je w swojej ofercie – stwórz specjalny baner lub dedykowaną podstronę. Posiadasz w asortymencie produkty, które odnotowują teraz znaczny wzrost sprzedaży? Pomyśl, w jaki sposób skonstruować przekaz, aby dotrzeć także do nowych klientów – takich, którzy do tej pory korzystali z sektora offline. Pamiętaj, że dużą popularnością cieszą się teraz artykuły umożliwiające spędzanie czasu wolnego w domu – akcesoria sportowe, gry planszowe, książki – jeżeli posiadasz takie w swojej ofercie, wyróżnij je i akcentuj ich korzyści w odniesieniu do kwarantanny.
3. Zainwestuj w marketing sklepu internetowego
Skorzystaj z możliwości reklamy mailingowej. Ustaw reklamę sklepu internetowego pod towary, które masz na stanie, a które cieszą się teraz największą popularnością wśród kupujących online. Zainwestuj w działania marketingowe z zakresu SEO oraz content marketingu – dzięki nim zbudujesz swoją widoczność w sieci i wzmocnisz pozycję swojej marki na tle konkurencji. Teraz szczególnie sprawdzą się wpisy blogowe i poradniki odnoszące się do bieżącej sytuacji. Pokaż się w roli eksperta i działaj przede wszystkim wizerunkowo.
Jak wynika z raportu Mullenlowe Group Koronawirus 2020. Wpływ epidemii na zachowania konsumentów, w ostatnich tygodniach odsetek osób zamierzających robić zakupy online wzrósł aż o 23%. Stan epidemii spowodował, że zakupy w znacznej mierze odbywają się teraz w Internecie. Na wzrost popularności e-sklepów wpłynęły także akcja #zostanwdomu oraz kwarantanna. Sytuacja epidemiologiczna w Polsce sprawiła, że w znacznym stopniu ograniczyliśmy kontakty, wychodzenie z domu i korzystanie z komunikacji miejskiej. To właśnie teraz bycie aktywnym, wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom klientów, personalizowanie komunikacji i spełnianie ich potrzeb ma więc największy sens.