Klienci sklepów internetowych są przyzwyczajeni do dostępności produktów „od zaraz”. Czas dostawy powoli przestaje być liczony w dniach, a zaczyna w godzinach. Dynamicznie rozwijający się handel e-commerce i wzrost oczekiwań klientów stawia przed firmami nowe wyzwania z zakresu logistyki magazynowej. Jak modernizować magazyn dla e-commerce?

 

Logistyka e-commerce – wzrost liczby magazynów

Błyskawiczny rozwój branży e-commerce i wzrost zamówień internetowych przekłada się na konieczność zwiększania powierzchni magazynowych. Według badania 2024 Warehouse VisionSurvey, aż 64% badanych planuje zwiększyć liczbę magazynów, aby sprostać wymaganiom rynkowym. 87% osób badanych podjęło decyzję o rozwoju magazynu lub zaplanowało rozpoczęcie tego procesu do 2024 roku. Głównym czynnikiem napędzającym te zmiany i konieczność wdrożenia nowych planów rozwojowych jest przede wszystkim szybsza dostawa towarów do klientów końcowych. Blisko 80% osób odpowiedzialnych w swoich firmach za magazynowanie zgadza się ze stwierdzeniem, że modernizacja jest niezbędna dla utrzymania konkurencyjności w branży.

 

Nowoczesny magazyn dla e-commerce – automatyzacja procesów logistycznych

Kluczowym elementem modernizacji magazynów, oprócz rozbudowy powierzchni użytkowej, jest dziś automatyzacja procesów logistycznych. Najlepszym sposobem na wdrożenie automatyzacji magazynu i sprostanie wymaganiom związanym z obsługą zamówień w sklepie internetowym jest wsparcie pracowników za pomocą nowoczesnych technologii. Kluczową rolę odgrywają urządzenie mobilne, systemy lokalizacji w czasie rzeczywistym RTLS, a także zautomatyzowane systemy zarządzania magazynem (WMS). Jak pokazują wyniki wspomnianego wcześniej badania, w najbliższych latach przewiduje się także wzrost zastosowania innych inteligentnych urządzeń, w tym urządzeń ubieralnych, technologii RFID czy technologii lokalizacyjnej w organizacji pracy.

 

Magazyn sklepu internetowego – inteligentne urządzenia

Do nowatorskich rozwiązań logistyki magazynowej, mających na celu skrócenie czasu kompletacji zamówień i unikanie ewentualnych pomyłek, zalicza się rozwiązania typu pick-by-voice, pick-by-light czy pick-by-vision. Umożliwiają one szybsze pobieranie towaru z regałów i potwierdzanie czynności za pomocą komendy głosowej. Szczególną popularnością cieszy się system pick-by-vision, w którym to osoba poruszająca się na wózku magazynowym lub ciągnąca wózek kompletacyjny wyposażona jest w specjalne okulary z nakładką, która wizualizuje następny krok procesu. Na wyświetlaczu widoczne są tym samym kolejne lokalizacje magazynowe oraz liczba artykułów do pobrania. Dzięki takim rozwiązaniom proces kompletacji staje się zdecydowanie bardziej intuicyjny. Wyświetlana na ekranie okularów dokładna lokalizacja oraz wolumen towarów pozwalają także wyeliminować ryzyko wystąpienia pomyłek.

Nowoczesne magazyny dla sklepów internetowych są także wyposażone w roboty AGV, a więc samojezdne wózki transportowe, których zadaniem jest przewożenie towarów z jednego miejsca do drugiego. Roboty te wyposażone są w specjalne czujniki bezpieczeństwa oraz skanery. Organizacja magazynu sklepu internetowego jest dzięki nim bardzo ułatwiona. Podobne działanie mają autonomiczne roboty mobilne (AMR), które poruszają się po magazynie dzięki nawigacji GPS. Dzięki wbudowanej sztucznej inteligencji możliwe jest automatyczne dobieranie tras za pomocą kamer.

 

Organizacja magazynu sklepu internetowego – outsourcing logistyki

Budowa nowoczesnego centrum dystrybucyjnego to kosztowne i mocno rozciągnięte w czasie przedsięwzięcie. Nawet jeśli firma ma na to budżet i jest w stanie znaleźć odpowiedni obiekt w preferowanej okolicy, pojawiają się kolejne wymagania i związane z nimi koszty – specjalistyczne wyposażenie, obsadzenie magazynu personelem itp. Coraz więcej firm decyduje się na outsourcing w logistyce w postaci usługi fulfillmentu. Oznacza to nie tylko spadek kosztów związanych z obsługą logistyki, ale także poprawę procesów reklamacyjnych, za które firma zewnętrzna również odpowiada w tym modelu.

Fulfillment to dobre rozwiązanie dla firm, które nie chcą mieć własnego magazynu i kadry zajmującej się jego utrzymaniem, a także realizacją wysyłek. To również dobry wybór dla przedsiębiorstw, którym kończy się przestrzeń magazynowa lub dla których obsługa większego wolumenu zamówień wiąże się z zatrudnieniem dodatkowych osób. W takich sytuacjach własny magazyn dla sklepu internetowego, koszt związany z jego utrzymaniem, a także z zatrudnianiem pracowników, może okazać się zdecydowanie wyższy niż fulfillment.