Sprzedaż na Amazonie to jeden z najgorętszych trendów w e-commerce. Wywodzący się z Ameryki światowy gigant, który na przestrzeni ostatnich lat doskonale zadomowił się na Starym Kontynencie, stwarza sprzedającym możliwość dotarcia ze swoimi towarami do tysięcy (a nawet milionów!) klientów na całym świecie. Handel na Amazonie to kusząca propozycja zwłaszcza dla tych przedsiębiorców, którzy pragną dynamicznie rozszerzyć swoją działalność, nie ponosząc przy tym znacznych kosztów początkowych, a więc także ograniczając ryzyko inwestycyjne. A zatem jak sprzedawać na Amazon, by osiągnąć sukces w naszej branży? Podpowiadamy!
Jak sprzedawać na Amazon? Rejestracja i niezbędne informacje
Pierwszym krokiem do rozpoczęcia handlu na Amazonie jest rejestracja konta. Zainteresowany musi podać nie tylko dane osobowe i kontaktowe, lecz także dane firmy (VAT-UE, europejski NIP, datę rejestracji w KRS lub CEIDG), jak również przedstawić skan dowodu tożsamości. Sprzedaż na Amazonie wiąże się z obowiązkiem płacenia podatku dochodowego (PIT lub CIT) oraz podatku VAT, a niekiedy także i cła. Sprzedający, zgodnie z regulaminem platformy, musi zarejestrować działalność gospodarczą. Oznacza to, że sprzedaż na Amazonie bez firmy nie jest możliwa.
Sprzedaż na Amazon – koniecznie z dobrym planem!
Kolejna z naszych podpowiedzi na temat „jak sprzedawać na Amazonie” dotyczy doboru odpowiedniego planu. Gdy chodzi bowiem o sprzedaż na platformie, koszty zależą od wybranej formy współpracy z firmą. Decydując się na plan indywidualny, zapłacimy 4 zł za każdy sprzedany za pośrednictwem platformy przedmiot. Stawiając z kolei na plan profesjonalny, zapłacimy miesięcznie 165,91 zł, bez względu na to, ile naszych produktów trafi do klientów. Jak zatem widać, plan indywidualny sprzedaży na Amazonie to dobre rozwiązanie dla tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją działalność na platformie bądź zamierzają realizować niewielką liczbę zamówień. Plan profesjonalny sprzedaży na Amazon okaże się korzystniejszy wtedy, gdy zamierzamy sprzedawać więcej niż 40 produktów miesięczne. Oczywiście, jeśli zaczniemy od planu indywidualnego, a następnie odnotujemywzrost sprzedaży, będziemy mogli przerzucić się na plan profesjonalny. Warto pamiętać, że sprzedaż na Amazon pociąga za sobą także koszty w postaci prowizji od sprzedaży, której wysokość zależy od kategorii produktu (najczęściej to 15%).
Handel na Amazon – stwórz listę produktów!
Aby osiągnąć sukces w sprzedaży na Amazonie, powinniśmy starannie przestudiować działania konkurencji, a także obecne trendy. To na ich podstawie powinniśmy skompletować ofertę i stworzyć listę produktów, którą wgramy do systemu Amazon, np. w postaci szablonu w Excelu. Pamiętajmy o wymogach formalnych dotyczących tworzenia opisów.
Zastanawiasz się, gdzie będziesz przechowywać asortyment sklepu? Kwestię „sklep internetowy a magazyn” omawiamy szczegółowo we wcześniejszym artykule!
Sprzedaż na Amazon – jak dodawać produkty?
Jak dodać produkt na Amazon? To pytanie nurtujące wiele osób, które na tym międzynarodowym marketplace stawiają dopiero pierwsze kroki. Ze względu na specyfikę tej platformy dodawanie produktów na Amazon wygląda nieco inaczej niż w przypadku znanych nam już od lat lokalnych platform e-commerce jak, chociażby Allegro czy OLX. W przypadku Amazon bardzo duży nacisk położony jest na to, aby nasza oferta była zgodna z katalogiem produktów tej platformy. Pierwszym krokiem jest więc sprawdzenie, czy oferowany przez nas produkt jest już dostępny na Amazon. Możemy to zrobić, posługując się kodem EAN, UPC, ASIN, ISBN lub nazwą produktu. Jeśli taki produkt jest już obecny na Amazon, to musimy dopasować naszą ofertę do istniejącej już strony produktu.
Z kolei, jeśli wprowadzony na marketplace Amazon całkiem nowy produkt, to będziemy musieli tworzyć nową ofertę produktu. Do stworzenia takiej oferty produktu potrzebne są następujące informacje:
- Unikalny kod identyfikacyjny produktu, na przykład kod EAN, UPC, JAN lub ISBN.
- Szczegóły oferty, czyli cena, opcje wysyłki, stan produktu, ilość sprzedawanych produktów. Te dane można w przyszłości aktualizować.
- Szczegółowe informacje o produkcie, czyli nazwa produktu, producent, kategoria, zdjęcia i opis. To, jakie atrybuty są obowiązkowe, zależy przede wszystkim od kategorii, w której chcemy stworzyć ofertę produktu.
- Słowa kluczowe – związane z produktem słowa, które mają ułatwić potencjalnym klientom znalezienie produktu.
Niezależnie od tego, czy tworzymy nową ofertę produktu, czy też dodajemy nasz produkt do już istniejące na Amazon oferty, zyskujemy również możliwość jednoczesnego zaistnienia na kilku zagranicznych rynkach. Wystarczy, że w odpowiednich miejscach podamy cenę w walutach innych krajów, w których dostępne są platformy Amazon, aby została utworzona odpowiednia oferta. Jeśli na innych serwisach nie ma jeszcze stworzonej przez nas nowej oferty produktowej, to Amazon stworzy własne tłumaczenie naszej oferty, które będzie dostępne na lokalnych marketplace.
Tak w telegraficznym skrócie wygląda dodawanie nowych produktów na Amazon w sposób ręczny. Platforma umożliwia jednak również tworzenie ofert w nieco bardziej zautomatyzowany sposób. Jednym z nich jest na przykład przesłanie odpowiednio przygotowanego pliku Excel, pliku tekstowego lub pliku .csv. Dokładną specyfikację takiego pliku znajdziecie na stronach pomocy Amazon. Upload pliku pozwala na jednoczesne dodawanie większej liczby ofert. Jest to rozwiązanie skierowane na przykład do właścicieli sklepów online, którzy mogą w automatyczny sposób zaimportować dane o swoich produktach ze strony sklepu, a następnie wyeksportować je do Amazon tworząc automatycznie oferty ze swoimi produktami.
Kod produktu EAN a Amazon
Jednym z najważniejszych warunków prowadzenia sprzedaży na Amazon jest posiadanie legalnego i dopuszczonego do obrotu towaru. W przypadku Unii Europejskiej jednym z wyznaczników legalności towaru jest kod produktu EAN.
Co to jest numer EAN? Numer EAN produktu, potocznie zwany często kodem kreskowym, pozwala na szybką i często automatyczną identyfikację produktu. Skrót EAN pochodzi o European Article Number. Od 2005 roku kody EAN są częścią globalnego systemu identyfikacji produktów. Kod EAN umieszczany jest na samym produkcie lub jego opakowaniu. Jest dużym ułatwieniem nie tylko dla producentów, dystrybutorów i sprzedawców, ale także dla kupujących.
Na platformie Amazon EAN służy do nadania kodu ASIN (Amazon Standard Identification Number). Wystawiany produkt na europejskich platformach Amazon musi posiadać kod EAN. Jednak na samej platformie będzie on identyfikowany za pomocą kodu ASIN. Numer EAN produktu jest jednak niezbędny do powiązania z odpowiednim kodem ASIN.
Na Amazon kody EAN wykorzystać mogą również kupujący. Wystarczy wpisać kod EAN do wyszukiwarki na stronie Amazon, aby znaleźć konkretny produkt.
Jak sprzedawać na Amazon z Polski? Na polskim serwisie!
Do niedawna jeszcze przedsiębiorca pragnący zająć się sprzedażą na Amazon w Polsce musiał korzystać z jednej z zagranicznych platform, takich jak amazon.de czy amazon.co.uk. Obecnie działa już polska wersja serwisu, amazon.pl, która umożliwia łatwiejsze dotarcie do klientów także z naszego kraju! A zatem jak sprzedawać na Amazonie z Polski? Wystarczy zarejestrować się za pomocą strony sell.amazon.pl!
Sprzedaż na Amazon – jak rozliczyć VAT?
Członkostwo Polski w Unii Europejskiej oraz dynamiczny rozwój rynku e-commerce sprawia, że dostęp do zagranicznych rynków jest dla polskich sprzedawców coraz łatwiejszy. To właśnie możliwość zdobycia całkiem nowych rynków zbytu jest często tym, co skłania nas do skorzystania z takich międzynarodowych platform typu marketplace jak Amazon. Mimo wielu ułatwień sprzedaż towaru za granicę nadal nakłada na sprzedawcę pewne obowiązki podatkowe. Jedną z najistotniejszych kwestii jest sprzedaż przez Amazon a VAT.
Jak rozliczyć VAT za sprzedaż na Amazon.de czy innych platformach krajów Unii Ueropejskiej? Najważniejszą kwestią związaną ze sprzedażą towarów do innych krajów UE były do niedawna progi sprzedaży obowiązujące w kraju odbiorcy. Do momentu przekroczenia tego progu, czyli mówiąc wprost do momentu sprzedaży do danego kraju towarów za określoną kwotę, wszystkie podatki należało rozliczać lokalnie (w kraju sprzedawcy). Jeszcze do zeszłego roku każdy kraj UE samodzielnie określał progi sprzedaży. Od 1 lipca 2021 wartość ta została ujednolicona i zastąpiona jednym ogólnounijnym progiem w wysokości 10 000 euro. W praktyce po przekroczeniu progu sprzedaży 10 000 w którymkolwiek z krajów wspólnoty europejskiej przedsiębiorca ma obowiązek rejestracji jako podatnik VAT w tym kraju i odprowadzania tam stosowanych podatków.
Jak handlować na Amazonie? Zadbaj o niezawodną logistykę!
Logistyka sklepu internetowegoto jedno z kluczowych zagadnień, na których musimy się skupić, zastanawiając się, jak sprzedawać na Amazon z zyskiem. Platforma proponuje dwa modele logistyczne – Fulfillment by Amazon (FBA) oraz Fulfillment by Merchant (FBM). W ramach pierwszej formy współpracy kompletowaniem, pakowaniem i wysyłką towarów zajmuje się Amazon. W przypadku drugim za przebieg tych procesów odpowiada sam sprzedający, który może skorzystać z pomocy podmiotu oferującego usługi logistyczne dla sklepów internetowych, czyli np. MW Logistics. Firma może zapewnić przedsiębiorcy nie tylkomagazynowanietowaru, lecz także kompleksowy fulfillment czy obsługę reklamacji i zwrotów.
Amazon – obsługa zwrotów
To, w jaki sposób radzić sobie z takim tematem jak zwroty w Amazon, uzależnione jest częściowo od tego, w jakim modelu sprzedajemy. Jeśli towar wysyłamy bezpośrednio z własnego magazynu, to ciężar obsługi zwrotu spoczywa wyłącznie na nas. W całej Unii Europejskiej klient ma prawo do zwrotu zakupionego online przedmiotu bez podania przyczyny w ciągu 14 dni. Nie dotyczy to jedynie kilku wąskich grup produktów jak bilety na różnego rodzaju wydarzenia, treści cyfrowe czy produkty wykonane na indywidualne zamówienie. Z jednej strony mamy więc przepisy prawne, a z drugiej regulamin marketplace Amazon, który dodatkowo wydłuża czas na zwrot towaru z 14 do aż 30 dni.
Zwroty z Amazon i to, jak szybko reaguje na nie sprzedawca, jest również monitorowane przez administrację platformy. To, w jaki sposób radzimy sobie ze zwrotami z Amazon, ma wpływ na ocenę całego konta. Zaniedbanie tego aspektu może prowadzić nawet do blokady naszego konta na Amazon. Istotną kwestią jest również to, kto ponosi koszt zwrotu towaru z Amazon. Jest to uzależnione od kilku różnych czynników. Największą rolę odgrywa jednak lokalizacja adresu do zwrotu. W sytuacji, gdy kupujący odsyła towar na adres w swoim kraju zamieszkania, to jest zobowiązany do pokrycia kosztów zwrotu. Wyjątkiem są produkty z wymienionych w kolejnym akapicie kategorii, w których Amazon gwarantuje bezpłatne zwroty. Natomiast jeśli adres do zwrotu znajduje się w innym kraju niż kraj kupującego, to koszty zwrotu spadają na sprzedającego.
Zwroty towaru Amazon są z punktu widzenia sprzedającego dużo łatwiejsze w sytuacji, gdy prowadzimy sprzedaż w modelu FBA (Fulfillment by Amazon). W największym skrócie model ten polega na tym, że wysyłamy większą partię towaru do magazynu Amazona, z którego następnie realizowane są zamówienia bezpośrednio do klientów. Model ten ma kilka istotnych zalet, często wiąże się jednak z dodatkowymi kosztami. W przypadku produktów wysyłanych bezpośrednio z magazynów Amazon zwroty konsumenckie są w całości obsługiwane przez operatora FBA. W niektórych przypadkach sprzedawca zostaje jednak obciążony opłatą manipulacyjną za zwrot. Dotyczy to produktów z kategorii, w których Amazon oferuje darmową przesyłkę i zwroty. Są to: zegarki i biżuteria, odzież, obuwie i torebki. Wysokość tej opłaty jest równa kosztom wysyłki zamówienia do klienta.
Sprzedaż na marketplace Amazon może zatem okazać się strzałem w dziesiątkę dla wszystkich ludzi biznesu, którzy pragną rozwinąć swoja działalność na rynku e-commerce i dotrzeć ze swoją ofertą do nieustannie powiększającego się grona potencjalnych klientów. A MW Logistics jest w stanie znacząco ułatwić obsługę zamówień i inne procesy logistyczne niezbędne do rozbudowy przedsiębiorstwa! Jeśli poszukujesz dalszych informacji na ten temat, zajrzyj do tekstu, w którym objaśniamy, jak działa Amazon!
Czytaj także:
Jak zarabiać na Allegro? 5 podstawowych faktów
Co najlepiej sprzedaje się na Allegro? 4 pomysły dla początkujących
Portale aukcyjne w Polsce – gdzie warto być?
Niemieckie portale aukcyjne – 3 najpopularniejsze