O tym, jak wielkie znaczenie ma dziś branża e-commerce, świadczyć może przede wszystkim fakt, jak wiele firm postanowiło rozpocząć swoją przygodę z e-handlem. Uruchomienie własnej platformy sprzedażowej to doskonały pomysł na biznes, pod warunkiem jednak, że zadbasz o właściwy rozwój swojego sklepu internetowego. Przed Tobą ogromne wyzwanie – musisz przecież wejść nie tylko w świat sprzedaży, ale i logistyki, marketingu czy finansów. Jak sobie z tym poradzić? Jak rozwinąć własną działalność w branży e-commerce?

 

Promocja sklepu internetowego – najważniejszy krok w kierunku opłacalnego biznesu

Liczba osób dokonujących zakupów w internecie stale rośnie, a wraz z nią wartość rynku e-commerce. Firmy decydujące się na założenie sklepu internetowego mają zatem ogromny potencjał i szansę na rozwój. Wyzwaniem może okazać się stale rosnąca konkurencja w tej branży, dlatego Twoje działania, zwłaszcza na początku przygody z e-handlem, powinny być nastawione na promocję sklepu i optymalizację procesów związanych z realizacją zamówień. Jeżeli przeanalizowałeś wszystkie swoje możliwości i wiesz już, jak założyć sklep internetowy, pora na działania zmierzającego do jego rozwoju.

Założenie sklepu internetowego wymaga odpowiedniej promocji, realizowanej na wielu płaszczyznach. Skupienie się wyłącznie na jednym narzędziu reklamowym (np. na systemie Ads) nie przyniesie satysfakcjonujących efektów. Warto więc wdrożyć kilka różnorodnych narzędzi i konsekwentnie z nich korzystać. Bardzo dobrym źródłem odwiedzin na Twojej witrynie okaże się blog firmowy, który będzie jednocześnie kopalnią wiedzy dla potencjalnych odbiorców poszukujących informacji na temat danego produktu czy usługi.

Porady i wskazówki udostępniane na Twoim blogu mogą pomóc klientom w dokonaniu ostatecznego wyboru, a Ciebie ukazać w roli eksperta w branży. Pamiętaj, aby udostępniane na blogu treści dystrybuować za pomocą odpowiednich kanałów. Wykorzystaj do tego najbardziej znane formaty: Facebook, LinkedIn czy Instagram. Pamiętaj, aby konstruowane przez Ciebie komunikaty były odpowiednio dopasowane do grupy docelowej.

Jako że cena stanowi z reguły najważniejsze kryterium wyboru, zwłaszcza podczas zakupów dokonywanych online, klienci korzystają często z powszechnie dostępnych porównywarek, analizując tym samym oferty dostępne na różnych platformach. Obecność w takich serwisach jak Ceneo czy Skąpiec daje sprzedawcom, zwłaszcza tym początkującym, szansę na zyskanie przewagi konkurencyjnej, ale tylko wtedy, jeśli rzeczywiście oferują oni atrakcyjne ceny.

 

Własny biznes w e-commerce – zapewnij klientom błyskawiczny kontakt

Profesjonalna obsługa sklepu internetowego powinna uwzględniać dziś błyskawiczny kontakt z klientem. Jeżeli chcesz zyskać przewagę konkurencyjną nad innymi, musisz wyjść poza standardowe kanały komunikacji. Klienci oczekują szybkiej pomocy, dlatego dobrze uwzględnić we własnej działalności możliwość natychmiastowej reakcji. Dobrym rozwiązaniem okazują się chatboty, które zmniejszają czas oczekiwania w porównaniu do rozmów telefonicznych z konsultantem, a także pozwalają na obniżenie kosztów obsługi klienta.

Zainstalowane w chatbotach widgety (jak ma to miejsce choćby w przypadku Messengera) pozwalają na udzielenia natychmiastowej odpowiedzi klientom, które mogą być zaprogramowane automatycznie. Na pytanie może też oczywiście odpowiedzieć pracownik. Najważniejszą kwestią jest jednak możliwość kontaktu o każdej porze dnia, za który to klient w ogóle nie płaci.

 

Obsługa sklepu internetowego pod kątem logistyki – postaw na outsourcing

Wypracowanie odpowiedniego schematu obsługi logistycznej w znacznym stopniu zadecyduje o tym, czy będzie to dochodowy biznes. Klienci oczekują dziś sprawnej, szybkiej i bezproblemowej realizacji zamówień – na tej podstawie dokonują zazwyczaj wyboru danego sklepu internetowego. Dobrym rozwiązaniem może okazać się outsourcing logistyki dla e-commerce. W zakres jego usług wchodzi między innymi: magazyn dla sklepu internetowego, składowanie towaru i jego wysyłka do klientów. Właściciele e-sklepów coraz częściej decydują się na oddelegowanie firmom zewnętrznym większości zadań logistycznych, w tym również obsługi zwrotów i reklamacji czy profesjonalnej obsługi klientów. Tak zwany fulfillment pozwala na zdecydowanie szybszą realizację zamówień, obniżenie związanych z tym kosztów oraz ograniczenie wielu formalności administracyjnych.

Własny sklep internetowy to z pewnością dobry pomysł na biznes. O jego sukcesie zadecyduje jednak nie tylko samo uruchomienie platformy, ale przede wszystkim dalsze promowanie i rozwijanie pod kątem logistyki oraz obsługi klienta.