Inflacja w Polsce już kilka miesięcy temu przekroczyła próg dwucyfrowy i obecna sytuacja gospodarcza i polityczna na świecie nie zapowiada jej szybkiego spadku. Wpływ inflacji widoczny jest już praktycznie w każdej branży, włącznie z e-commerce. Dziś spróbujemy przyjrzeć się temu, jaki jest wpływ inflacji na przedsiębiorstwa e-commerce i co może zrobić właściciel takiego biznesu, aby przetrwać ten ciężki okres.

 

Inflacja – skutki mniejszej wartości pieniądza

W ciągu zaledwie pół roku poziom inflacji w Polsce wzrósł z 9,2% w styczniu do 15,6% w czerwcu. Jest to najwyższy poziom inflacji zanotowany w Polsce od roku 1997. Skutki inflacji w Polsce są w tej chwili odczuwalne w praktycznie każdej dziedzinie życia i biznesu. Skutki inflacji dla przedsiębiorstw są tak samo dotkliwe, jak dla pojedynczych gospodarstw. W przypadku inflacji powyżej 10% można już mówić o tak zwanej inflacji galopującej. 

Najbardziej ogólne skutki tego zjawiska to między innymi:

  • Szybki wzrost cen towarów i usług.
  • Spadek siły nabywczej pieniądza. 
  • Zmniejszenie liczby nowych inwestycji zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym.
  • Droższe kredyty hipoteczne. Nie tylko ze względu na rosnące stopy procentowe. W okresach niepewności gospodarczej banki często podnoszą także wysokość marży kredytowej i wysokość wymaganego minimalnego wkładu własnego.

To oczywiście tylko kilka najbardziej ogólnych przykładów tego, jakie są skutki inflacji. Przekładają się one na szereg innych mniejszych niekorzystnych zjawisk gospodarczych. 

 

Konsekwencje inflacji dla e-commerce

Warto rzucić okiem także na to, jakie są konsekwencje inflacji dla branży e-commerce. Ostatnie lata przyzwyczaiły nas do ciągłych bardzo dynamicznych wzrostów w e-commerce. Polacy z roku na rok robili zakupy przez internet coraz częściej i kupowali coraz więcej. 

Na chwilę obecną nie mamy jeszcze do czynienia ze znaczącymi spadkami w tym obszarze handlu. Według danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny udział handlu online w całym handlu detalicznym wyniósł w maju 2022 8,9%, czyli tyle samo ile w miesiącu poprzednim. Wartość obrotów branży e-commerce była w maju o 0,8% wyższa niż w kwietniu. 

Wielu ekonomistów prognozuje jednak, że także branżę e-commerce czeka spowolnienie i znaczące zahamowanie dynamicznego dotąd rozwoju. Spowolnienie to widać już w danych dla światowego rynku e-commerce. W jednym z ostatnich raportów Shopping Index firmy Salesforce możemy przeczytać, że globalne obroty e-commerce w pierwszym kwartale 2022 roku spadły po raz pierwszy od 9 lat

Spadek ten wynika przede wszystkim z zachowań klientów europejskich, którzy w obliczu rosnących cen paliw i rosyjskiej inwazji na Ukrainę odłożyli wiele zakupów w czasie lub całkowicie z nich zrezygnowali. Rosnące ceny materiałów i produktów mogą jednak sprawić, że będziemy mieli do czynienia z dalszymi spadkami obrotów. Z drugiej strony zakupy online będą dla części konsumentów sposobem na poszukiwanie oszczędności i tańszą alternatywą dla zakupów stacjonarnych. 

 

Jak przygotować się na inflację?

Jak zabezpieczyć się przed inflacją i co zrobić, aby przygotować biznes e-commerce na te ciężkie czasy? W początkowej fazie wzrostu inflacji część sklepów online może zanotować wzrost sprzedaży. Wiąże się to z tym, że część konsumentów widząc wzrastające ceny, postanawia zrobić odkładane dotąd zakupy, zanim ceny wzrosną jeszcze bardziej. Jest to jednak zjawisko przejściowe, a inflacja „dogoni” w końcu każdego sprzedawcę. 

W dobie wysokiej inflacji szczególnie ważna jest ciągła optymalizacja biznesu e-commerce. Optymalizacja ta może dotyczyć zarówno sposobów prezentacji oferty i funkcji dostępnych na stronie sklepu, jak i na przykład logistyki sklepu internetowego. Warto przyjrzeć się temu, w jaki sposób przebiega codzienna, bieżąca obsługa klienta w e-commerce czy też fizyczna obsługa złożonych w sklepie zamówień

Wzrost kosztów to często dobry moment, aby zastanowić się nad takim rozwiązaniem jak fulfillment dla e-commerce. Jest to outsourcing całej logistyki sklepu. W tym modelu to zewnętrzny magazyn dystrybucyjny dla e-commerce magazynuje towar sklepu i fizycznie obsługuje wszystkie złożone w nim zamówienia. 

Z fulfillmentu już od lat korzystają liderzy branży e-commerce. W ostatnich latach z tego rozwiązania coraz częściej korzystają jednak także małe i średnie sklepy online. Może okazać się, że w obliczu rosnących kosztów najmu własnego magazynu i kosztów pracy, taki zewnętrzny magazyn będzie po prostu dużo bardziej opłacalny. Poza obsługą zamówień wychodzących taki zewnętrzny magazyn może przejąć także taki obszar jak obsługa zwrotów i wymiana towarów. To właśnie zwroty stanowią często wąskie gardło, które dezorganizuje codzienną pracę wielu sklepów online. 

Jak jeszcze uchronić się przed inflacją? W tym okresie często niemożliwe staje się konkurowanie ceną. Z jednej strony klienci szukają okazji, z drugiej jednak wzrost cen produktów i materiałów sprawia, że nie da się obniżyć ceny poniżej pewnego poziomu. W takiej sytuacji warto skupić się na podkreśleniu innych korzyści, które klient zyskuje, dokonując zakupów w Waszym sklepie. Może to być na przykład duża dostępność produktów (których brak u konkurencji), preferencyjne koszty wysyłki z darmową dostawą włącznie, czy bardzo krótki czas dostawy.

W okresie wysokiej inflacji warto zadbać także o bezpieczeństwo kadrowe firmy. Pamiętajcie, że inflacja w takim samym stopniu dotyka każdego z Waszych pracowników. Czasem więc dobrze jest wyjść przed szereg i zaproponować podwyżki lub premie. Dzięki temu możecie uniknąć wysokiej rotacji czy braków kadrowych w tych trudnych dla firmy miesiącach.

 

Czytaj także:

Pomysł na biznes w 2022 — 54 propozycje

Magazyn sklepu internetowego – co musisz wiedzieć?

E-commerce w 2022 – 3 trendy, które mogą zaważyć o Twoim biznesie

Najlepsze marketplaces w Polsce – gdzie warto sprzedawać?

Jak przebiega proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym?