Rosnący wzrost zainteresowania konsumentów zakupami internetowymi to trend dla przedsiębiorców działających w e-commerce bez dwóch zdań pozytywny. Ale też sytuacja, w której muszą oni stanąć na wysokości zadania i wyróżnić się na tle rosnącej w siłę konkurencji. Jak zatem sprawić, by to właśnie po nasz produkt sięgnęli klienci? Zwłaszcza wtedy, gdy zarówno my, jak i konkurencja dysponujemy zbliżonym asortymentem i proponujemy podobne ceny? Pod uwagę należy wziąć szereg zróżnicowanych czynników marketingowych i ekonomicznych. I choć nie każdy zdaje sobie sprawę z tego faktu, olbrzymie znaczenie mają karty produktów, które wystawiamy na sprzedaż w naszym sklepie. Jak zatem przygotować kartę produktu, która przykuwa uwagę… i sprzedaje? Tłumaczymy!

Karta produktu w kontekście całej strony 

Nosi różne, choć podobne, nazwy – karta produktu, karta produktowa czy karta katalogowa produktu. Bez znaczenia, w jakiej branży działamy, jeśli tylko prowadzimy sklep internetowy (lub hurtownię) – karta produktu stanowi właściwy element prezentacji naszych towarów. Możemy nawet pokusić się o odrobinę metaforyki i nazwać kartę produktową cyfrowym opakowaniem produktu. A jak wiadomo – kupujemy oczami, a reklama dźwignią handlu, warto więc zadbać o jego rozmaite walory.

Z punktu widzenia konstrukcji strony internetowej karta produktu to jedna z jej podstron. Jeśli nasz sklep może pochwalić się szerokim asortymentem (dla którego odpowiednim miejscem może okazać się magazyn dystrybucyjny dla e-commerce) – prawdopodobnie będzie to najliczniejsza kategoria podstron, ponieważ każdy produkt powinien mieć własną kartę. Nie powinno zatem dziwić, że to właśnie one mogą generować większość ruchu na naszej stronie i zwiększać współczynnik konwersji, który może dotyczyć właśnie (na to liczymy) sprzedaży naszych produktów. Pochylmy się nad najważniejszymi funkcjami, jakie powinna pełnić dobrze zaprojektowana karta katalogowa produktu.

Karta produktu – co to jest?

Karta produktu – co to jest? Jego wizytówka w świecie wirtualnym. A zarazem miejsce, w którym klient znajdzie najistotniejsze informacje dotyczące danego produktu (najlepiej – podane w atrakcyjnej formie), które mają zwrócić jego uwagę, a ostatecznie – przekonać go do zakupu. Pisząc o tym, co to jest karta zakupowa, musimy zatem zaznaczyć, że odgrywa nie tylko rolę informacyjną, ale i perswazyjną. 

Możliwość kupowania online docenili już niezliczeni konsumenci. Ta forma zakupów wiąże się m.in. ze znaczną oszczędnością czasu, wygodą oraz, co pokazał nam czas pandemii, również wyższym poziomem bezpieczeństwa. Niestety, aby zachować obiektywizm, musimy zaznaczyć, że pojawiają się również pewne mankamenty tej formy nabywania interesujących nas produktów. Niektórzy konsumenci bowiem przed dokonaniem ważnego zakupu wolą przyjrzeć się danemu przedmiotowi na własne oczy, być może nawet go dotknąć, i na podstawie obserwacji ocenić jego właściwości wizualne oraz techniczne (co okaże się ważne np. wtedy, gdy poszukujemy konkretnej części, która musi pasować do uszkodzonego urządzenia). Sposobności bezpośredniego obcowania z towarem są pozbawieni oczywiście, kupując przez internet.

Do czego dążymy? Otóż zdając sobie sprawę z faktu, co to jest karta katalogowa produktu, zrozumiemy, że to właśnie ona ma szansę zastąpić klientowi tak pożądany kontakt z produktem. Mimo że nie może być to kontakt bezpośredni, jeśli włożymy w jej przygotowanie odpowiedni trud, pozwoli ona klientowi zapoznać się z produktem w stopniu wystarczającym, aby mógł on podjąć decyzję o zakupie. Jeśli oczywiście okaże się, że to właśnie tego produktu poszukuje! A jeśli nie? Nic straconego – na karcie produktu mogą przecież znaleźć się odnośniki do przedmiotów pochodzących z innych kategorii

Karta produktu to zatem miejsce w sieci, w którym potencjalny klient powinien móc zdobyć wszelkie ważne dla niego informacje dotyczące interesującego go produktu. Jeśli nie znajdzie ich na naszej stronie – bardzo prawdopodobne, że poszuka ich u konkurencji. A wtedy, jeśli inny sklep proponuje podobne ceny, istnieje naprawdę niewielka szansa, że do nas powróci. Karta produktu ułatwia też życie przedsiębiorcom i ich pracownikom – dzięki niej można uniknąć nieustannego udzielania odpowiedzi na te same pytania. Przy tym wszystkim musimy uważać, aby nie przedobrzyć – nadmiar danych, czy też tzw. lanie wody, z pewnością zaburzy czytelność karty, a tego przecież nie chcemy. O tym, co powinno znaleźć się na karcie produktu, piszemy w dalszej części artykułu.

Ustaliliśmy więc, co to jest karta produktu (znana też jako karta katalogowa produktu). Czym jednak jest ścieżka zakupowa? Czytając na temat tworzenia kart produktu, spotkamy się z tym sformułowaniem wielokrotnie. Warto więc je wytłumaczyć!

Karta produktu a ścieżka zakupowa

Ścieżka zakupowa to cały proces wiodący konsumenta do zakupu produktu. Swój początek ma wtedy, gdy konsument zyskuje świadomość istnienia potrzeby nabycia danego produktu, a kończy się na finalizacji jego zakupu. Albo i nie, o czym powiemy już za chwilę. Jak nietrudno się domyślić – ścieżka zakupowa bywa bardzo zawiła. Już nasza w tym głowie, by podróż klienta zawsze przebiegała bez zakłóceń – od tego bowiem zależy w szerszej perspektywie powodzenie naszego przedsięwzięcia.

Ścieżka zakupowa w internecie, a w szczególności ścieżka zakupowa w sklepie internetowym, to proces wieloetapowy. Z punktu widzenia przedsiębiorcy problemy pojawiają się często na samym końcu – klienci zapoznają się z kartą produktu, dodają go do kosza, a następnie… no właśnie – nic. Ale zacznijmy od początku i przyjrzyjmy się poszczególnym etapom ścieżki zakupowej w internecie.

Na początku powinniśmy mówić o budowaniu świadomości istnienia jakiegoś problemu lub potrzeby. Potencjalny klient zaczyna szukać w sieci informacji na temat możliwych rozwiązań kłopotu lub zachodzi w głowę, jak zaspokoić swoją potrzebę. Tu zależy nam na tym, aby dowiedział się o produkcie (lub usłudze), który może okazać się właśnie tym, czego potrzebuje w tej chwili. Produkcie, który – tak się składa – dostępny jest w naszym sklepie internetowym. Na tym etapie ścieżki zakupowej zależy nam więc zarówno na budowaniu świadomości potrzeby, jak i naszej marki – pomocne okażą się np. reklamy, merytoryczne artykuły blogowe czy działania w social mediach.

Następny etap ścieżki zakupowej to ten, na którym potencjalny klient zastanawia się, który dokładnie produkt wybrać i w którym sklepie się w niego zaopatrzyć. W poszukiwaniu najlepszego wyboru porównuje różne produkty tej samej kategorii, zapoznaje się również z poszczególnymi ofertami sklepów internetowych. W tym momencie kluczowe znaczenie może mieć właściwe przygotowanie przez nas kart produktów, które będą stanowić rzetelne źródło informacji dla odwiedzających naszą stronę i przekonają odwiedzającego do zakupów. W naszym interesie leży również zadbanie o sprawną nawigację na stronie, właściwą strukturę podstron oraz umożliwienie zainteresowanemu skontaktowania się z nami w razie dodatkowych pytań.

Po rozpatrzeniu ofert i możliwości konsument podejmuje decyzję dotyczącą zakupu – to właśnie kolejny etap ścieżki zakupowej w internecie. Mogłoby się wydawać, że gdy klient postawi właśnie na nas i nasz produkt – wygraliśmy. Otóż nie. To sukces, lecz dopiero połowiczny! Lwia część produktów, które trafiają do koszyków, ostatecznie nie wędruje do klientów! Dlaczego? Klienci po prostu rezygnują w ostatniej chwili. Powody takich decyzji bywają różne – ten etap ścieżki zakupowej może brutalnie obnażyć liczne mankamenty naszego sklepu. Czy oferujemy różnorodne formy płatności? A co z kwestią dostawy? Czy nasze produkty trafiają do paczkomatów? To tylko niektóre z pytań, na które powinniśmy sobie uczciwie odpowiedzieć, myśląc o różnych aspektach ścieżki zakupowej w internecie. Być może po prostu nie umożliwiliśmy klientom zakupów bez rejestracji – to niby szczegół, lecz rzutuje w dużym stopniu na częstotliwość finalizacji transakcji. Pamiętajmy też, że nawet jeśli udało nam się sprzedać produkt, może on do nas wrócić w ciągu dwóch tygodni. Dlatego jeszcze raz upewnijmy się, że karta zakupowa produktu zawiera wszelkie istotne informacje i, co najważniejsze, nie wprowadza potencjalnych klientów w błąd.

Ostatni z etapów ścieżki zakupowej w internecie dotyczy różnego rodzaju działań pozakupowych prowadzonych przez klienta. Jako właścicielom sklepów powinno nam zależeć na tym, by kupujący zechcieli w przyszłości skorzystać ponownie z naszej oferty, dlatego musimy zadbać o przywiązanie ich do naszej marki. Oczywiście sprawa rozbija się o wiele różnych czynników – sprawdzone metody reklamacji i zwrotów, rabaty, specjalne oferty dla stałych klientów, działania w social mediach czy marketing e-mailowy.

Jak powinna wyglądać karta produktu?

Ustaliliśmy zatem, że karta produktu odgrywa ważną rolę na ścieżce zakupowej. Teraz skupmy się na tym, co powinna zawierać, aby klient (a także przedsiębiorca) czerpał z niej jak największe korzyści. Jak powinna wyglądać karta produktu w sklepie internetowym? Niuanse zależą oczywiście od specyfiki branży, w której działamy, wyróżnimy jednak uniwersalne punkty wspólne. Na każdej karcie produktu w sklepie internetowym powinny zatem znaleźć się elementy takie jak:

  • nazwa sprzedawanego produktu (w tym również model, najważniejsze parametry lub cechy);
  • zdjęcia ukazujące produkt;
  • cena (zawsze aktualna, podawana w kwocie brutto);
  • atrakcyjny, szczegółowy opis produktu (także dokładne parametry techniczne);
  • call to action (CTA, w tym przypadku zachęta do zakupu);
  • dodatkowe istotne informacje (dotyczące np. dostępności produktu, czasu i kosztów dostawy);
  • opcjonalnie: materiały wideo; inne rekomendowane produkty; opinie klientów.

Pisząc o tym, jak powinna wyglądać karta produktu, jeszcze raz pragniemy zaznaczyć, że musi być ona przede wszystkim czytelna. Oznacza to, że mamy obowiązek zadbać nie tylko o jej wartość merytoryczną, lecz również o jej estetykę wizualną. Zaliczamy do tych działań m.in. wybór odpowiedniej kolorystyki, dobór czcionek, ustalenie wielkości odstępów między wierszami czy rozmieszczenie bloków tekstu. Omówmy najważniejsze elementy karty produktu w sklepie internetowym. O czym należy pamiętać?

Opis produktu – jak go stworzyć?

Opis produktu to element karty katalogowej o trudnym do przecenienia znaczeniu. Nawet jeśli zadbamy o atrakcyjne zdjęcia i będziemy w stanie zaintrygować konsumenta okazyjną ceną, istnieje spore prawdopodobieństwo, że skorzysta on z oferty konkurencji, jeśli nie zapewnimy mu merytorycznego i atrakcyjnego opisu produktu na stronie internetowej. Tworząc opis produktu, wystrzegajmy się pustosłowia. Skupmy się na najważniejszych cechach produktu, jego zaletach i parametrach technicznych. Pamiętajmy, że inaczej będzie wyglądał opis modnej bluzki, a inny – urządzenia elektronicznego lub artykułów budowlanych. W pierwszym przypadku powinniśmy w opisie produktu postawić na estetyczny wygląd i wygodę, w kolejnych zaś zwłaszcza na aspekty techniczne. A zatem – charakter opisu produktu powinien być każdorazowo dostosowany do jego specyfiki. Zawsze jednak powinniśmy starać się udzielić w nim odpowiedzi na pytania, które mogą nurtować osobę zainteresowaną kupnem naszego produktu. Licząc na spektakularny sukces w sieci, powinniśmy pamiętać o jeszcze jednym – opisy produktów na stronie internetowej, jeśli zostaną specjalistycznie dostosowane pod kątem standardów SEO, mogą w znaczący sposób wpłynąć na naszą widoczność w sieci, a zatem – wzmocnić pozycję rynkową naszej marki. Z tego względu kluczowe znaczenie, obok zawartości słów kluczowych, ma oryginalność każdego zamieszczanego przez nas opisu produktu do sklepu.

Zdjęcia do sklepu internetowego

Olbrzymie znaczenie mają również oczywiście zdjęcia do sklepu internetowego – istotne, by na ich podstawie potencjalny klient mógł dobrze zapoznać się oferowanym przez nas produktem. Powinniśmy zatem zadbać o to, by zdjęcia produktów do sklepu internetowego były wysokiej jakości, ukazywały produkt w całości, a także podkreślały istotne detale i miały odpowiednią wielkość. Warto pomyśleć też o zdjęciach kontekstowych, czyli tych pokazujących dany przedmiot w użyciu. Pamiętajmy, że brak zdjęć do sklepu internetowego to sygnał alarmowy dla każdego kupującego!

Karta produktu – wzór

Gdybyśmy zatem mieli stworzyć wzór karty produktu, uwzględniałby on elementy takie jak nazwa produktu, jego cena, opis, CTA, dodatkowe informacje i elementy (takie jak materiały wideo czy recenzje). Tworząc kartę produktów, warto czerpać przykład od liderów w branży. Pamiętajmy przy tym, że powinny nam one służyć jedynie za inspiracje! Ze względów prawnych, wizerunkowych i marketingowych oryginalność popłaca! W sieci znajdziemy oczywiście wiele gotowych wzorów kart produktu czy też kart katalogowych. Dzięki graficznemu przedstawieniu poszczególnych sekcji karty będziemy w stanie z łatwością wyobrazić sobie, jak dana wersji karty katalogowej wyglądałaby na naszej stronie, a także będziemy mogli wybrać wzór charakterystyki karty produktu odpowiadający naszym preferencjom czy specyfice branży, w której działamy.

Wiesz już, jak przygotować karty katalogowe produktów Twojego e-sklepu, które pomogą Ci zwiększyć sprzedaż. Jeśli więc pragniesz skupić się na działaniach marketingowych i dopracować do perfekcji stronę swojego sklepu, a w związku z tym poszukujesz pomocy z obszaru outsourcingu usług logistycznych – możesz na nas liczyć. MW Logistics zapewnia profesjonalny fulfilment dla e-commerce i szereg innych usług kierowanych do przedsiębiorców działających w sieci. Pomożemy Ci zmierzyć się z każdym wyzwaniem, przed którym staje przedsiębiorca dążący do sukcesu w handlu elektronicznym!

Czytaj także

Jak rozwinąć sklep internetowy? 3 pomocne rozwiązania

Sklep internetowy – jaką platformę wybrać?

Wzrost sprzedaży w sklepie internetowym – jak go osiągnąć?

Sklep internetowy – jak dotrzeć do potencjalnych klientów?