Branża e-commerce w Polsce już od kilku lat notuje ciągłe wzrosty. Wygoda zakupów w domowym zaciszu, wiele form płatności online i szybkie wysyłki sprawiają, że coraz więcej Polaków decyduje się na taką formę zakupów. Nic więc dziwnego, że na polskiej scenie e-commerce cały czas pojawiają się nowi gracze, a sklepy powstają jak grzyby po deszczu. Jednym z pierwszych kroków w tworzeniu sklepu online jest wybór odpowiedniego hostingu. I to właśnie temu zagadnieniu postanowiliśmy poświęcić dzisiejszy poradnik.

Hosting sklepu internetowego – co to takiego?

Zanim zastanowimy się, jaki hosting dla sklepu online wybrać, zacznijmy od podstawowej definicji i sprawdzenia, czym właściwie jest hosting sklepu internetowego. Upraszczając, hosting sklepu internetowego możemy określić jako przestrzeń dyskową na danym serwerze, która jest w sposób ciągły podłączona do sieci.

Stabilny i wydajny hosting pozwala na szybki dostęp do strony sklepu klientom nie tylko z Polski, ale również z całego świata. Definicja hostingu nie ogranicza się jednak tylko i wyłącznie do samej pojemności przestrzeni dyskowej. Składa się na nią również kilka innych parametrów, które mają wpływ na jego działanie:

  • maksymalny stopień obciążenia serwera przez różnego rodzaju usługi,
  • zakres usług obsługiwanych przez serwer, na przykład maksymalna liczba baz danych, które można utworzyć na serwerze oraz ich wielkość,
  • maksymalna ilość danych przesyłanych przez łącza serwera (tak zwany transfer).

Przekraczając parametry serwera, możecie być zmuszeni do przejścia na wyższy i droższy pakiet usług. W ekstremalnych przypadkach firma hostingowa może nawet podjąć decyzję o zablokowaniu konta. Dlatego też bardzo ważne jest dokładne zapoznanie się ze specyfikacją techniczną hostingu, a także odpowiednie dopasowanie usługi do wielkości sklepu, prognozowanego ruchu i obciążenia.

Niewielki sklep, który dopiero startuje i spodziewa się raczej skromnej liczby odwiedzających, może działać na niemal każdym standardowym serwerze współdzielonym. Inaczej ma się jednak sprawa ze sklepami z bardzo dużą liczbą towarów, funkcjonalności oraz odwiedzających. W takim przypadku konieczne może okazać się skorzystanie z dedykowanego, skrojonego na miarę rozwiązania. Więcej informacji o rodzajach hostingów dla sklepu internetowego znajdziecie w kolejnym akapicie.

Hosting dla sklepu internetowego – rodzaje

Usługi hostingu dla sklepu internetowego można podzielić na kilka podstawowych typów. Różnią się one ceną i zakresem oraz jakością usług.

  1. Najpopularniejszy w przypadku nowych małych i średnich sklepów jest hosting współdzielony. 

W przypadku takiej usługi otrzymujecie konto na serwerze, z którego korzysta większa liczba klientów. Zasoby serwera, czyli dysk, pamięć RAM i procesor wykorzystywane są przez wszystkich użytkowników serwera. Każdy z nich otrzymuje określoną ilość zasobów do wykorzystania (daną ilość miejsca na dysku, określoną liczbę procesów czy określoną ilość pamięci do wykorzystania). Jest to najtańszy hosting dla sklepu internetowego. Koszt takiej usługi to zwykle około kilkuset złotych rocznie. Musicie zdawać sobie jednak sprawę, że serwer współdzielony wiąże się z wieloma ograniczeniami.

Hosting współdzielony –zalety:

  • decydując się na taką usługę, otrzymacie gotowe do pracy środowisko wraz ze wsparciem technicznym i pełną dokumentacją,
  • hosting współdzielony jest stosunkowo łatwy w obsłudze i nie wymaga specjalistycznej wiedzy,
  • jest to usługa w miarę tania, szczególnie w porównaniu do innych rodzajów hostingu dla sklepu www.

Hosting współdzielony – wady:

  • ograniczone możliwości konfiguracji serwera,
  • ograniczone zasoby,
  • bardzo często jest to rozwiązanie niewystarczające w przypadku sklepu z większą ilością odwiedzin lub stron kiepsko zoptymalizowanych.
  1. Kolejnym rodzajem hostingu dla sklepu internetowego są serwery VPS – Virtual Private Server. 

To rozwiązanie pośrednie między hostingiem współdzielonym a opisanym poniżej serwerem dedykowanym. W ramach jednego fizycznego serwera może działać kilka serwerów VPS, są one jednak od siebie całkowicie odizolowane i każdy dysponuje swoimi gwarantowanymi zasobami. Hosting VPS daje dużo większe możliwości konfiguracji serwera. Dzięki niemu możecie więc stworzyć środowisko dedykowane i dopasowane do potrzeb konkretnej strony czy oprogramowania.

Hosting VPS – zalety:

  • zdecydowanie większa wydajność i moc w porównaniu do hostingu współdzielonego,
  • możliwość konfiguracji serwera i uruchamiania bardziej zaawansowanych aplikacji niedostępnych w przypadku poprzedniego rozwiązanie.

Hosting VPS – wady:

  • serwer VPS wymaga samodzielnej obsługi i specjalistycznej wiedzy. Na rynku dostępne są co prawda serwery VPS ze wsparciem firmy hostingowej, ale jest to usługa dodatkowo płatna,
  • wyższy koszt usługi niż w przypadku hostingu współdzielonego.
  1. Trzeci rodzaj hostingu dla sklepów online to serwer dedykowany, czyli fizycznie odrębny serwer, który usługodawca w całości udostępnia jednemu klientowi.

To rozwiązanie najdroższe, ale daje ono najszersze możliwości konfiguracji i największą swobodę. Podobnie jak w przypadku serwerów VPS niezbędna jest odpowiednia wiedza techniczna. Jeśli sami jej nie posiadacie, to korzystanie z takiego hostingu może wiązać się z koniecznością zatrudnienia specjalisty. Decydując się na serwer dedykowany, otrzymacie maksymalną wydajność i najszersze opcje konfiguracji. To rozwiązanie preferują właściciele dużych sklepów z mnóstwem funkcjonalności i wysokim wolumenem dziennych odwiedzin. W przypadku takich sklepów e-commerce serwer dedykowany jest gwarantem stabilnego działania.

Wiele osób zastanawia się także, czy istnieje darmowy hosting sklepu internetowego. Owszem, funkcjonują bezpłatne usługi hostingowe, są one jednak niemal zawsze dedykowane tylko i wyłącznie dla stron niekomercyjnych, do których sklepy online się nie zaliczają. Dodatkowo darmowy hosting posiada często wiele ograniczeń m.in. wyświetlanie na korzystających z niego stronach reklam czy ograniczone parametry techniczne. Podsumowując, darmowy hosting sklepu internetowego nie jest polecanym rozwiązaniem. Tym bardziej że koszt serwera współdzielonego dla niewielkiego sklepu stanowi niewielki wydatek.

Hosting pod sklep internetowy – parametry

Niezależnie od tego, jaki hosting pod sklep internetowy chcecie wybrać, warto zwrócić uwagę na podstawowe parametry techniczne. Poniżej znajdziecie kilka podstawowych parametrów, które w największym stopniu przekładają się na płynne działanie sklepu.

  • Transfer – określa maksymalną ilość danych, która w danym okresie (najczęściej miesięcznie) może być wysłana do osób odwiedzających Wasz sklep. Im więcej odwiedzających, tym większy transfer danych będą oni generować. Niektóre firmy hostingowe reklamują się usługą nielimitowanego transferu. Warto jednak sprawdzić w regulaminie usługi, jak wygląda ta kwestia w praktyce. Ważne jest również to, co dzieje się w przypadku przekroczenia transferu i jakie są warunki ewentualnego zwiększenia pakietu.
  • Pojemność serwera – czyli ilość miejsca na dysku. Parametr ten ma duże znaczenie szczególnie w przypadku, gdy chcecie umieścić na stronie sklepu sporą ilość zdjęć w wysokiej rozdzielczości czy materiały video. Pamiętajcie również, że takie elementy strony będą generowały większy transfer.
  • Maksymalna liczba baz danych – praktycznie każde oprogramowanie sklepu internetowego wymaga stworzenia na serwerze bazy danych. Parametr ten nie ma większego znaczenia, gdy na serwerze będzie tylko jeden sklep. Warto jednak zwrócić na niego uwagę, jeśli w ramach jednego serwera chcecie stworzyć kilka czy kilkanaście witryn.
  • Maksymalna liczba podpiętych domen – podobnie jak w poprzednim punkcie parametr ten jest ważny w sytuacji, gdy chcecie stworzyć na serwerze większą ilość odrębnych stron/sklepów.
  • Parametry bezpieczeństwa – na przykład maksymalna liczba jednoczesnych procesów CGI na serwerze czy maksymalna pamięć RAM dostępna dla skryptów PHP. Dotyczy to głównie serwerów współdzielonych, w ramach których zasoby dzielone są pomiędzy poszczególne konta. Częste przekraczanie tych parametrów grozi nawet do zablokowaniem Waszego konta przez firmę hostingową. Przekroczenie parametrów bezpieczeństwa może wynikać ze źle zoptymalizowanej strony sklepu, działania spambotów lub też dużego wzrostu ilości odwiedzających.

Jaki hosting wybrać?

To, jaki hosting wybrać, powinno być uzależnione przede wszystkim od Waszych potrzeb i możliwości finansowych. W przypadku wielu startujących sklepów na początek wystarczy hosting współdzielony. Możecie zainwestować w serwer VPS lub serwer dedykowany, jeśli szukacie nowego hostingu dla już działającego sklepu ze sporą ilością odwiedzających. O takim rozwiązaniu możecie pomyśleć również, jeśli dysponujecie sporym budżetem marketingowym i planujecie generować duży ruch z płatnych systemów reklamowych.

Kluczową kwestią przy wyborze hostingu współdzielonego jest także skalowalność. Przed wykupieniem konkretnej usługi warto sprawdzić, jak u danego usługodawcy wygląda kwestia zmiany pakietu na wyższy lub zwiększenia konkretnych parametrów. Możliwość jednorazowego zwiększenia niektórych parametrów może być bardzo przydatna w okresach zwiększonej aktywności kupujących. Tradycyjnie takim okresem są tygodnie przed Bożym Narodzeniem.

Wybór hostingu a bezpieczeństwo

Niezależnie od tego, na jaki hosting się zdecydujecie, jest kilka kwestii, o których warto pamiętać, przede wszystkim związanych z bezpieczeństwem.

Pierwsza i najważniejsza z nich to regularne kopie bezpieczeństwa, czyli tak zwany backup.

Wielu usługodawców hostingu w ramach swoich usług oferuje regularny automatyczny backup i jego przechowywanie przez określony czas. Standardowym rozwiązaniem jest backup wykonywany raz dziennie i przechowywany przez okres od 14 do 30 dni. W razie poważniejszej awarii taki backup pozwoli Wam odtworzyć stronę sklepu. Dobrze będzie więc sprawdzić, czy automatyczny backup jest częścią Waszej usługi, a jeśli nie, to samodzielnie zadbać o regularne kopie bezpieczeństwa. W niektórych sytuacjach brak backupu może zakończyć się bezpowrotną utratą strony sklepu i danych związanych z bazą klientów, zamówieniami itp.

Bardzo duże znaczenie ma również poziom pomocy i wsparcia, które można uzyskać ze strony firmy hostingowej. 

Wyobraźcie sobie, że otrzymujecie powiadomienie, że Wasza strona zbliża się do limitu parametrów bezpieczeństwa związanych ze zbyt dużym obciążeniem serwera. Na stronie notujecie stałą liczbę odwiedzających, która w przeszłości nie stwarzała takiego problemu.

W przypadku dobrej firmy hostingowej możecie liczyć na to, że pracownicy pomocy wskażą Wam skrypty generujące obciążenie, a być może nawet zaproponują przykładowe rozwiązania. Są na rynku niestety także firmy, które swoją aktywność ograniczają do wysyłania kolejnych ostrzeżeń, a rozwiązanie problemu pozostawią całkowicie po stronie klienta.

Oczywiście poziom wsparcia można ocenić dopiero współpracując z daną firmą. Przed zawarciem umowy możecie poszukać jednak opinii innych osób, które zdecydowały się hosting danego usługodawcy. Do takich opinii zawsze trzeba podchodzić z rezerwą i pewnym dystansem. Niemniej jednak mogą być one pewnym wyznacznikiem poziomu wsparcia ze strony hostingodawcy.

Jaki hosting pod WooCommerce?

WooCommerce to bardzo popularna wtyczka do platformy WordPress, która zwykły blog może przekształcić w funkcjonalny sklep online. Zalety sklepu online opartego na WooCommerce to między innymi:

  • przyjazny interfejs, który nie sprawi żadnych problemów osobom zaznajomionym z platformą WordPress,
  • WooCommerce, podobnie jak sam WordPress jest rozwiązaniem darmowym i otwartym. Sklep WooCommerce nie wymaga więc płacenia abonamentu czy innych opłat,
  • WooCommerce umożliwia sprzedaż zarówno produktów fizycznych, jak i cyfrowych,
  • dużą ilość wtyczek i dodatków daje spore możliwości personalizacji sklepu. Musicie się jednak liczyć z tym, że część wtyczek jest płatna,
  • regularnie ukazują się nowe wersje i aktualizacje platformy WordPress oraz wtyczki WooCommerce.

Jak każde oprogramowanie open source również WordPress w połączeniu z WooCommerce wymagają instalacji na serwerze.

Jaki hosting pod WooCommerce wybrać? 

Przed wyborem konkretnego rozwiązania warto rzucić okiem na listę wymagań na oficjalnej stronie platformy WordPress. Zgodnie z zawartymi tam informacjami hosting e-commerce dla sklepu na WooCommerce powinien spełniać następujące kryteria:

  • PHP w wersji 7.4 lub nowszej,
  • MySQL w wersji 5.7 lub nowszej albo MariaDB w wersji 10.3 lub nowszej,
  • wsparcie HTTPS.

Twórcy platformy WordPress rekomendują również serwery oparte na Apache lub Nginx, choć nie jest to kryterium obowiązkowe. Większość serwerów z obsługą PHP i MySQL powinna sobie poradzić ze sklepem na WooCommerce.

Jaki hosting Prestashop?

Prestashop to kolejne popularne oprogramowanie open source, dzięki któremu można stworzyć funkcjonalny sklep online. Prestashop rozwijany jest już nieprzerwanie od 2005 roku i obecnie oferuje swoim użytkownikom ponad 300 różnych funkcjonalności. Do listy zalet tego oprogramowania można dodać także prosty i intuicyjny panel, świetną wydajność (przy dobrej optymalizacji nie obciąża nadmiernie serwera), ogromną ilość dostępnych modyfikacji, a także aż 40 różnych wersji językowych. To wszystko sprawia, że Prestashop jest bardzo często pierwszym wyborem osób, które zaczynają swoją przygodę z e-commerce. Według szacunków niemal jedna czwarta wszystkich sklepów online w Polsce bazuje właśnie na tym oprogramowaniu.

Jaki hosting Prestashop wybrać? 

Zanim przejdziemy do tego, na co warto zwrócić uwagę, wybierając hosting dla Prestashop, warto sprawdzić, jak wyglądają oficjalne wymagania:

  • serwer internetowy: Apache 2.2+, Nginx,
  • PHP 7.1 lub nowszy,
  • MySQL 5.6 lub nowszy,
  • dostęp do FTP.

Przed wyborem konkretnego dostawcy hostingu warto zwrócić także uwagę na to, czy będzie on w stanie w konfiguracji PHP ustawić opcję memory_limit na 256M i upload_max_filesize na 16M. Dodatkowo w działaniu sklepu na Prestashop przydają się takie rozszerzenia PHP jak CURL, DOM, Fileinfo, GD, Intl, Mbstring, Zip, Json oraz iconv. Natomiast wydajność sklepu mogą poprawić rozszerzenia Apcu, OpCache i MemCached.

Hosting www – ranking

Szybki rozwój branży e-commerce doprowadził do bardzo dużej konkurencji na rynku usług hostingowych. W tej chwili o polskich klientów konkurują nie tylko rodzime firmy, ale także wiele podmiotów zagranicznych. W związku z tak dynamicznie zmieniającą się sytuacją na rynku, tworzenie przez nas rankingu www hostingów mija się z celem. W sieci znajdziecie sporo aktualnych rankingów, choć wiele z nich jest zawoalowaną formą reklamy. Dzięki nim możecie jednak sprawdzić, ile kosztuje hosting i jakie parametry oferują poszczególne firmy. Mamy nadzieję, że przedstawione powyżej informacje na temat tego, jak sprawdzić hosting strony pomogą Wam samodzielnie wybrać odpowiednie rozwiązanie.

Jeśli planujecie założenie swojego pierwszego sklepu online, zachęcamy do bliższego zapoznania się z naszymi usługami.

Fulfillmentto dla wielu firm e-commerce sposób na duże oszczędności. Własny magazyn dla sklepu e-commerce może kosztować początkującego przedsiębiorcę nawet kilkanaście tysięcy złotych. I są to koszty związane jedynie z zakupem niezbędnego wyposażenia. Do tego dochodzą jeszcze koszty zatrudnienia i wyszkolenia pracowników oraz opłaty za media, które w ostatnim czasie drastycznie rosną.

Magazynowaniew firmie zewnętrznej jest więc często nie tylko wygodniejsze, ale również dużo tańsze niż organizacja własnego magazynu. Dodatkowo fulfillment może obejmować również inne aspekty działalności sklepu e-commerce poza samym magazynowaniem i realizacją zamówień. Może to być obsługa zwrotów i wymiana towarówczy nawet bieżąca obsługa klienta w e-commerce.

Jeśli jesteście zainteresowani usługami fulfillmentu, zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub za pośrednictwem wiadomości e-mail. Możecie także zostawić nam swoje dane kontaktowe w formularzu, a nasz przedstawiciel odezwie się w sprawie przedstawienia oferty.

Czytaj także:

Kod EAN – co to jest i jaką rolę pełni w sklepie internetowym?

Jak sprzedawać na Aliexpress? Krok po kroku

Dropshipping – czy warto? 6 argumentów za tym rozwiązaniem

Magazyn sklepu internetowego – co musisz wiedzieć?

Jak sprzedawać na eBay za granicę? Poradnik krok po kroku

Prawa konsumenta a zakupy przez internet – wszystko, co musisz wiedzieć

Jak wysłać paczkę kurierem?

Jak rozwinąć sklep internetowy? 3 pomocne rozwiązania

Jak założyć sklep internetowy?

Logistyka sklepu internetowego

Wzrost sprzedaży w sklepie internetowym – jak go osiągnąć?

Sklep internetowy – jak dotrzeć do potencjalnych klientów?

Sprzedaż internetowa – co się opłaca?

E-commerce w 2023 – 6 trendów, które mogą zaważyć o Twoim biznesie