Fulfillment dla e-commerce – na czym polega i dlaczego warto?

Błyskawiczne tempo rozwoju branży e-commerce sprawia, że potrzeba nieszablonowych rozwiązań, które usprawnią realizację zamówień, odpowiadając tym samym wymaganiom stawianym zarówno przez klientów, jak i właścicieli e-sklepów. Pod pojęciem tych rozwiązań kryje się dzisiaj oddelegowanie pewnych działań do firm zewnętrznych. Na tym właśnie polega fulfillment, a więc logistyka dla e-commerce. Jakie przynosi korzyści?

 

Fulfillment – co to jest? 

Obsługa zamówień w sklepie internetowym jest skomplikowana i czasochłonna. Od przyjęcia zlecenia, poprzez pakowanie, aż po wysyłkę towaru do klienta, a takżeobsługę zwrotów i wymianę towarów

Każdy właściciel e-sklepu prędzej czy później staje przed ogromnym wyzwaniem, jakim jest realizacja bardzo dużej liczby zamówień. 

I tu z pomocą przychodzi fulfillment dla e-commerce.

Powierzenie firmie zewnętrznej zadań związanych z pakowaniem i wysyłką towarów to nie tylko szansa na oszczędność czasu i pieniędzy, ale i możliwość stałego poszerzania asortymentu sklepu. Usługa ta okazuje się zatem korzystna zarówno dla osób rozpoczynających swoją przygodę z branżą e-commerce, jak i dla doświadczonych sprzedawców.

Fulfillment to nic innego jak oddelegowanie zadań logistycznych i wszelkich procesów związanych z pakowaniem zamówień internetowych oraz wysyłką towarów. Niektóre firmy oferują także obsługę zwrotów i reklamacji. Obsługa sklepów internetowych w ramach fulfillmentu może obejmować również pełne wsparcie technologiczne – mowa tu między innymi o uruchomieniu strony sklepu czy integracji ze stanami magazynowymi.

Z takich usług mogą skorzystać nie tylko właściciele sklepów internetowych, ale i producenci czy dystrybutorzy. Outsourcing działań logistycznych niesie ze sobą wiele korzyści, a jedną z nich jest niewątpliwie to, że można tym samym przeznaczać więcej zasobów na poszerzanie asortymentu, pozyskiwanie nowych klientów czy działania promocyjne. Poznaj także:Outsourcing usług logistycznych – zalety i wady tego rozwiązania. 

Model fulfillment zakłada, że sprzedawca zajmuje się obsługą sklepu internetowego w sferze wirtualnej, Dostawca natomiast wykonuje wszystkie działania operacyjne w sferze realnej.

 

   

Dla kogo fulfillment? 

Jeżeli jesteś właścicielem sklepu internetowego, a systematyczny wzrost sprzedaży sprawia, że nie możesz już realizować zamówień we własnym zakresie i za pomocą zasobów, którymi aktualnie dysponujesz, usługa fulfillmentu jest z pewnością dla Ciebie. To dobre rozwiązanie zarówno dla małych i średnich e-sklepów, które nie posiadają swoich magazynów, jak i dla tych, które bardzo szybko się rozwijają.

 

Fulfillment dla e-commerce – dlaczego warto? 

Dzięki temu, że cały proces logistyczny leży po stronie zewnętrznej firmy, oszczędzasz nie tylko czas, ale i pieniądze

  • Możesz tym samym skupić się na pozyskiwaniu nowych klientów i generowaniu zysków. 
  • Nie musisz martwić się oobsługę klienta w e-commercew okresie wzmożonej aktywności zakupowej (np. przed Bożym Narodzeniem) czy w trakcie urlopu i wyjazdów służbowych. 
  • Dzięki usłudze fulfillmentu nie masz potrzeby wynajmowania dodatkowych powierzchni domagazynowania towaru. Minimalizujesz tym samym koszty stałe.

Możesz też liczyć na szybszą dostawę zamówionych w Twoim sklepie towarów. Proces przekazywania zlecenia do wysyłki odbywa się bowiem automatycznie za pomocą zintegrowanych ze sobą systemów (sklepu oraz firmy zewnętrznej). Informacja o tym, że ktoś dokonał zakupu w sklepie, przekazywana jest od razu do magazynu. Automatycznie generowane są również niezbędne dokumenty. Pełna automatyzacja procesu logistycznego minimalizuje również ryzyko błędu.

Podstawą prowadzenia skutecznej sprzedaży internetowej jest bez wątpienia sprawnie funkcjonująca logistyka. Nie w każdym przypadku opłacalne jest inwestowanie w profesjonalne zaplecze magazynowe. Niekiedy jest to nawet mało realne, zwłaszcza w przypadku osób rozpoczynających swoją przygodę z internetową sprzedażą. Wymaga bowiem dużego wkładu finansowego. Dobrą alternatywą okazuje się zatem fulfillment, dzięki któremu obsługa sklepu internetowego wydaje się nie tylko prostsza, ale i bardziej efektywna.

 

Z jakich etapów składa się fulfillment dla eCommerce?

Często pod pojęciem fulfillment właściciele sklepów eCommerce rozumieją magazyn fulfillment. Jednak ta usługa to, jak już wiesz, dużo więcej. Poniżej przedstawiamy, z jakich etapów może składać się fulfillment.

1. Magazyn w ramach fulfillmentu

Zacznijmy od najpowszechniejszego skojarzenia, czyli kategorii magazyn fulfillment. Jak ją rozumiemy? To przede wszystkim oddelegowanie zewnętrznej firmie aspektu magazynowania towaru w odpowiedniej wielkości pomieszczeniu, z uwzględnieniem wszystkich kluczowych wytycznych dotyczących warunków przechowywania. Decydując się na magazyn fulfillment, nie musisz martwić się wynajmem i innymi kosztami związanymi z prowadzeniem magazynu. Sprawdź także:Koszty magazynowania towaru – co musisz wiedzieć? 

 

2. Pakowanie i wysyłka zamówień w ramach fulfillmentu

W usłudze fulfillment mieści się również pakowanie zamówień oraz wysyłka produktów. Ten etap logistyki e-commerce jest niezwykle ważny z perspektywy doświadczeń klientów. Zlecając go firmie zewnętrznej, masz pewność szybkiej realizacji zamówień i zdecydowanie mniejszej liczby błędów.

 

3. Fulfillment i wsparcie technologiczne dla e-commerce

Kolejna kategoria w usłudze fulfillment to wsparcie technologiczne dla e-commerce. Pod tym hasłem mieści się nie tylko pomoc w uruchomieniu sklepu, nawiązaniu współpracy z operatorem logistycznym, ale również integracja systemu sklepowego z systemem WMS (warehouse management system) operatora.

 

4. Obsługa klienta w ramach fulfillmentu

Niewątpliwą zaletą usługi fulfillment jest przeniesienie na zewnętrzną firmę skomplikowanego procesu obsługi klienta. W tej kategorii mieści się kontakt z klientem poprzez różne kanały dotarcia. To także bieżąca pomoc użytkownikom Twojego sklepu internetowego, profesjonalne odpowiadanie na pytania i wątpliwości, to wreszcie pomoc w budowaniu wizerunku eksperta w swojej branży.

Prowadząc swój e-commerce, musisz liczyć się z licznymi zwrotami i wymianami towarów. Fulfillment jest pod tym względem nieocenioną pomocą w logistyce sklepu internetowego. 

 

Jak działa fulfillment?

Jak widzisz fulfillment dla sklepu internetowego może być usługą obejmującą wiele różnych etapów związanych z logistyką. Decydując się na fulfillment dla sklepu internetowego, nie musisz oczywiście skorzystać z wszystkich dostępnych kategorii wchodzących w usługę. 

Wiele firm wybiera w ramach współpracy z zewnętrzną firmą logistyczną wyłącznie magazynowanie, pakowanie i wysyłkę zamówień, natomiast obsługę klienta i zwrotów realizuje w ramach działań wewnętrznych. To ważne, aby wybierając firmę logistyczną mieć możliwość elastycznego dopasowania oferty. Zwróć uwagę na to, by wycena fulfillmentu uwzględniała Twoje potrzeby. Tylko dokładne ustalenie warunków współpracy pozwoli Ci uzyskać oczekiwane efekty. 

Odpowiadając na pytanie, jak działa fulfillment, warto poznać różnicę między tą usługą a dropshippingiem. Często oba pojęcia błędnie używane są w sposób zamienny. Dropshipping to także model logistyczny, w którym e-commerce realizację zamówienia do producenta lub hurtownika — z tą jednak, że w dropshippingu e-commerce nie ma własnego asortymentu. Z kolei fulfillment dla sklepu internetowego zakłada coś więcej niż pośredniczenie między klientem a dostawcą. To strategia, w której e-commerce ma własny produkt. 

 

Ile kosztuje usługa fulfilment?

Zastanawiasz się nad usługą fulfillment, ale obawiasz się kosztów? Dowiedz się, jak wygląda cennik fulfillment. 

Po pierwsze, cena fulfillmentu zazwyczaj jest mniejsza w przypadku tych e-commerce, które realizują dużo zamówień. Dlatego właśnie na usługi fulfillment decydują się sklepy internetowe, które są mocnymi graczami na rynku. 

Często przyjmuje się, że momentem, w którym warto zastanowić się nad wyprowadzeniem na zewnątrz magazynu i wysyłki zamówień w e-commerce, jest realizacja około 1000 zamówień miesięcznie

Jak sprawdzić, czy oferta zewnętrznej logistyki jest dla Ciebie odpowiednia? To proste! Wystarczy porównać całkowity koszt dla wszystkich zamówień z kosztami, które ponosisz w przypadku samodzielnej ich realizacji.

Po drugie, wybierając usługę fulfillmentu sprawdź, w jaki sposób możesz się rozliczać. Najkorzystniejszym modelem jest rozliczenie per sztuka. 

Po trzecie, na zmniejszenie ceny fulfillmentu wpływ ma zaawansowanie technologiczne firmy logistycznej. W przypadku, w których magazyny obsługują roboty, a nie ludzie — cena usługi fulfillment jest niższa. Tak właśnie jest w MW Logistics.

Zazwyczaj cenniki fulfillment zakładają szerokie zakresy opłat. Z pewnością na Twoją korzyść działać będzie wysoka rotacja produktów. W tej sytuacji w koszt magazynowania jest naprawdę niewielki — około 0,001 zł/dzień.

Na co jeszcze warto, abyś zwrócił uwagę? Na wszelkie dodatkowe bonusy, dzięki którym usługa fulfillment będzie dla Ciebie korzystniejsza. Mowa m.in. o bezpłatnym miesiącu magazynowania dla każdej pierwszej dostawy, czy ponoszenie opłat wyłącznie za zrealizowane zamówienia.

 

Czytaj także:

Jak poprawić działanie sklepu internetowego? X faktów o logistyce 

Logistyka sklepu internetowego – co musisz o niej wiedzieć? 

Outsourcing – co to i dlaczego warto z niego korzystać? 

Usługi logistyczne dla sklepów internetowych – co możesz nam zlecić? 

Z jakich usług logistyczne dla sklepów internetowych warto skorzystać? 

Centrum logistyczne – co to? 

Jak usprawnić łańcuch dostaw w sklepie internetowym? 

Magazyn dla sklepu internetowego: ile możesz zaoszczędzić? 

5 sposobów na zmniejszenie kosztów magazynowanie