Błyskawiczne tempo rozwoju branży e-commerce sprawia, że potrzeba nieszablonowych rozwiązań, które usprawnią realizację zamówień, odpowiadając tym samym wymaganiom stawianym zarówno przez klientów, jak i właścicieli e-sklepów. Pod pojęciem tych rozwiązań kryje się dzisiaj oddelegowanie pewnych działań do firm zewnętrznych. Na tym właśnie polega fulfilment, a więc logistyka dla e-commerce. Jakie przynosi korzyści?
Fulfilment – co to jest?
Obsługa zamówień w sklepie internetowym jest skomplikowana i czasochłonna. Od przyjęcia zlecenia, poprzez pakowanie, aż po wysyłkę towaru do klienta. Każdy właściciel e-sklepu prędzej czy później staje przed ogromnym wyzwaniem, jakim jest realizacja bardzo dużej liczby zamówień. I tu z pomocą przychodzi fulfilment dla e-commerce. Powierzenie firmie zewnętrznej zadań związanych z pakowaniem i wysyłką towarów to nie tylko szansa na oszczędność czasu i pieniędzy, ale i możliwość stałego poszerzania asortymentu sklepu. Usługa ta okazuje się zatem korzystna zarówno dla osób rozpoczynających swoją przygodę z branżą e-commerce, jak i dla doświadczonych sprzedawców.
Fulfilment to nic innego jak oddelegowanie zadań logistycznych i wszelkich procesów związanych z pakowaniem zamówień internetowych oraz wysyłką towarów. Niektóre firmy oferują także obsługę zwrotów i reklamacji. Obsługa sklepów internetowych w ramach fulfilmentu może obejmować również pełne wsparcie technologiczne – mowa tu między innymi o uruchomieniu strony sklepu czy integracji ze stanami magazynowymi.
Z takich usług mogą skorzystać nie tylko właściciele sklepów internetowych, ale i producenci czy dystrybutorzy. Outsourcing działań logistycznych niesie ze sobą wiele korzyści, a jedną z nich jest niewątpliwie to, że można tym samym przeznaczać więcej zasobów na poszerzanie asortymentu, pozyskiwanie nowych klientów czy działania promocyjne.
Model fulfilment zakłada, że sprzedawca zajmuje się obsługą sklepu internetowego w sferze wirtualnej, Dostawca natomiast wykonuje wszystkie działania operacyjne w sferze realnej.
Dla kogo fulfilment?
Jeżeli jesteś właścicielem sklepu internetowego, a systematyczny wzrost sprzedaży sprawia, że nie możesz już realizować zamówień we własnym zakresie i za pomocą zasobów, którymi aktualnie dysponujesz, usługa fulfilmentu jest z pewnością dla Ciebie. To dobre rozwiązanie przede wszystkim dla małych i średnich e-sklepów, które nie posiadają swoich magazynów, ale też dla tych, które bardzo szybko się rozwijają.
Fulfilment dla e-commerce – dlaczego warto?
Dzięki temu, że cały proces logistyczny leży po stronie zewnętrznej firmy, oszczędzasz nie tylko czas, ale i pieniądze. Możesz tym samym skupić się na pozyskiwaniu nowych klientów i generowaniu zysków. Nie musisz martwić się o obsługę zamówień w okresie wzmożonej aktywności zakupowej (np. przed Bożym Narodzeniem) czy w trakcie urlopu i wyjazdów służbowych. Dzięki usłudze fulfilmentu nie masz potrzeby wynajmowania dodatkowych powierzchni do magazynowania towaru. Minimalizujesz tym samym koszty stałe.
Możesz też liczyć na szybszą dostawę zamówionych w Twoim sklepie towarów. Proces przekazywania zlecenia do wysyłki odbywa się bowiem automatycznie za pomocą zintegrowanych ze sobą systemów (sklepu oraz firmy zewnętrznej). Informacja o tym, że ktoś dokonał zakupu w sklepie, przekazywana jest od razu do magazynu. Automatycznie generowane są również niezbędne dokumenty. Pełna automatyzacja procesu logistycznego minimalizuje również ryzyko błędu.
Podstawą prowadzenia skutecznej sprzedaży internetowej jest bez wątpienia sprawnie funkcjonująca logistyka. Nie w każdym przypadku opłacalne jest inwestowanie w profesjonalne zaplecze magazynowe. Niekiedy jest to nawet mało realne, zwłaszcza w przypadku osób rozpoczynających swoją przygodę z internetową sprzedażą. Wymaga bowiem dużego wkładu finansowego. Dobrą alternatywą okazuje się zatem fulfilment, dzięki któremu obsługa sklepu internetowego wydaje się nie tylko prostsza, ale i bardziej efektywna.