W świecie e-commerce często podpatrujemy nowinki, trendy i rozwiązania z Zachodu. To, czego nie powinniśmy nigdy bagatelizować, to rynku chińskiego — największego i najbardziej zaawansowanego pod względem technologii e-commerce. Co musisz wiedzieć o handlu elektronicznym w Państwie Środka?

Rynek E-commerce w Chinach

Zacznijmy od krótkiej charakterystyki e-commerce w Chinach. Chińska Republika Ludowa jest najludniejszym państwem świata. Pod względem powierzchni znajduje się na trzecim miejscu, natomiast wielkości gospodarki — na drugim.

Nic więc dziwnego, że rynek e-commerce w Chinach jest największy na świecie. Co mówią nam o nim liczby?

Jak podaje eMarketer, globalna sprzedaż online wyniosła pod koniec 2020 roku do 4,3 biliona dolarów. Z tego e-commerce w Chinach był odpowiedzialny aż za 2,3 biliona dolarów. Dla szerszego porównania od 2010 do 2020 roku globalny rynek handlu elektronicznego wzrósł 9-krotnie. Natomiast chiński aż 34-krotnie

Z czego to może wynikać? To bardzo interesujące zagadnienie, jeśli weźmiemy pod uwagę to, że w Chinach dostęp do internetu wcale nie jest bardzo szeroki i ma go około 70% ludności. Dla porównania — w Polsce aż 92% mieszkańców. Inny ciekawy parametr dotyczy korzystania z internetu w wersji mobilnej. Jak się okazuje, wskaźnik ten dla Chin wynosi aż 80-90%. A jak wiemy, ogólny światowy trend wskazuje na to, że zakupy na urządzeniach mobilnych rosną w siłę.

Wydaje się, że na dobrą sytuację e-commerce w Chinach mają wpływ nie tylko nawyki konsumentów i ogromna rzesza osób kupujących przez internet (dane z końca 2020 roku pokazują, że Chiny mają aż 787 milionów e-klientów), ale również ogromna liczba sprzedawców internetowych. Porównajmy popularny chiński marketplace Taobao oraz Amazon — gigant z USA. Na tym pierwszym działa aż 4,5 miliona sprzedawców, z kolei w amerykańskim odpowiedniku — zaledwie 1,5 miliona.

Charakteryzując e-commerce w Chinach, nie możemy zapomnieć o tym, co zdecydowanie wpływa na jego koloryt. Chiny są republiką socjalistyczną, którą od lat rządzi Komunistyczna Partia Chin. Jak to wpływa na handel elektroniczny? Warto wiedzieć, że w Państwie Środka istnieje silna zapora sieciowa, która ogranicza dostęp m.in. do większości usług Google’a, ale też Facebooka i WordPressa. Cenzura w Chinach nie ogranicza się tylko do tego. Również aktywnie wykrywa i blokuje wszelkie technologiczne rozwiązania mające na celu obejście sztywnych zasad korzystania z internetu.

Chińskie platformy zakupowe

Chińskie platformy zakupowe stają się coraz atrakcyjniejszą alternatywą dla konsumentów z całego świata. Dlaczego? Ze względu na niskie ceny, coraz szybsze dostawy i nierzadko konkurencyjną jakość. Jakie chińskie platformy zakupowe cieszą się największą popularnością?

1. Alibaba

Alibaba to chińska platforma zakupowa specjalizująca się w sprzedaży hurtowej. To jedna z najpopularniejszych platform działających według zasad B2B. Na Alibabie znajdziesz szereg produktów podzielonych na kilkadziesiąt kategorii. Wśród nich m.in. urządzenia elektroniczne, maszyny i pojazdy, wyposażenie biurowe, a nawet odzież i obuwie. Alibaba w 2020 roku była na piątym miejscu wśród firm inwestujących i korzystających ze sztucznej inteligencji. Dowiedz się więcej o tej chińskiej platformie zakupowej. Zajrzyj do artykułów: Jak płacić na Alibaba?, Alibaba – co to?, Jak kupować i sprowadzać towary z Alibaba?.

2. Jingdong (JD.com)

Jingdong lub JD.com to chińska platforma zakupowa dedykowana do handlu typu B2C. Pod kątem biznesowym JD.com przypomina model Ebay — ma własne produkty, fullfilment, obsługę zwrotów i wymianę towarów. To, co wyróżnia tę chińską platformę zakupową to świetna obsługa klienta w e-commerce i co się z tym wiąże — szybki czas realizacji zamówień. Platforma zainwestowała ogromne pieniądze w logistykę, bezpieczeństwo i najnowsze technologie. JD.com korzysta m.in. z dronów dostarczających zamówienia do lokalnych reprezentantów firmy, a także autonomicznych ciężarówek.

3. AliExpres

AliExpress to z pewnością jedna z najpopularniejszych chińskich platform zakupowych. Wchodzi ona w skład Alibaba Group. To platforma dedykowana sprzedaży detalicznej B2C. Jest dostępna aż w kilkunastu językach, a potężny asortyment (ponad 100 milionów produktów) podzielony jest na takie kategorie jak m.in. elektronika użytkowa, dom i ogród, moda damska, moda męska, zabawki, dzieci, niemowlęta, biżuteria i dodatki, czy telefony i telekomunikacja. Więcej o tej chińskiej platformie  zakupowej dowiesz się z artykułu: Jak sprzedawać na Aliexpress? Krok po kroku.

4. Banggood

Banggood to kolejny detaliczny marketplace wśród chińskich platform zakupowych. Wśród klientów platformy jest ponad 66 milionów zarejestrowanych użytkowników z całego świata: Ameryki Północnej, Ameryki Południowej Europy, Azji i Pacyfiku i Bliskiego Wschodu. Aplikacja platformy w 2021 roku była jedną z najczęściej pobieranych aplikacji zakupowych w Europie. 30 kategorii zakupowych, ponad milion produktów i 100 000 dostawców sprawiają, że Banggood jest naprawdę mocnym graczem na rynku e-commerce.

5. Geekbuying

Geekbuying to chińska platforma zakupowa specjalizująca się w konkretnym asortymencie produktów. Na platformie kupisz więc przede wszystkim różnego rodzaju gadżety elektroniczne, od komputerów, tabletów, poprzez rowery elektryczne, produkty smart home, aż do paneli słonecznych i systemów bezpieczeństwa. Darmowa i szybka wysyłka na tej chińskiej platformie zakupowej wynika z magazynowania produktów w lokalnych oddziałach w Europie (Hiszpanii, Niemczech, Włoszech i Polsce) oraz Ameryce, Hongkongu i Chinach.

6. DHGate

DHGate należy do chińskich platform zakupowych typu B2B. W tym sklepie swoje towary wystawiają zarówno małe, jak i duże przedsiębiorstwa. Claimem DHGate jest BuyGlobally, SellGlobally, czyli kupuj globalnie, sprzedawaj globalnie. Widać tu więc światowy kierunek, który obrała ta chińska platforma zakupowa. Znajdziesz na niej produkty z takich kategorii jak elektronika, kosmetyki, czy moda.

7. Joom

Czas na przedstawienie Joom, młodej chińskiej platformy zakupowej. To, co ją wyróżnia to oferowanie produktów wyłącznie chińskich producentów, bez pośredników. Charakterystyczne dla tej platformy są bardzo atrakcyjne promocje, organizowane cyklicznie. Joom to jedna z większych konkurencji dla AliExpress.

8. Tomtop

Na koniec Tomtop, czyli chińska platforma zakupowa zbliżona swoich charakterem do AliExpress. To zarówno hurtowy, jak i detaliczny e-sklep z przewagą produktów do użytku codziennego. Wśród kategorii produktowych znajdziesz na przykład telefony komórkowe i akcesoria, zdrowie i urodę, odzież i biżuterię, zabawki i hobby, czy komputery i artykuły piśmiennicze.

Jak widzisz, chińskich platform zakupowych jest naprawdę sporo. W naszym zestawieniu wymieniliśmy jedynie część z nich. Miej jednak świadomość, że chiński rynek e-commerce cały czas rośnie, rozwija i rozpycha się kolejnymi platformami.

Chińskie sklepy internetowe

Przez lata hasło „made in china” wzbudzało uzasadnione wątpliwości. Jakość produktów w chińskich sklepach internetowych była (i wciąż bywa) wątpliwa, jednak z roku na rok obserwujemy coraz większe zrozumienie potrzeb konsumentów zachodnich przez graczy z Państwa Środka.

Dziś chińskie sklepy internetowe w Polsce są dla wielu e-klientów atrakcyjną alternatywą dla takich marketplace’ów jak nasze rodzime Allegro, ale też Amazon, czy eBay.

Szukając produktów w sklepie chińskim internetowym lub wystawiając tam swoje produkty, warto jednak sprawdzać źródła i opinie użytkowników. Rankingi chińskich sklepów internetowych, ale też tematyczne fora dużo powiedzą o tym, czy w danym miejscu warto się pokazywać, czy też obecność w nim może nadszarpnąć zaufanie własnych klientów.

Sprzedaż online w Chinach i na świecie

Chiński sklep internetowy Alibaba, chiński sklep internetowy Joom, chiński sklep internetowy AliExpress, chiński sklep internetowy Gearbest i wiele, wiele innych tworzą i wzmacniają rynek, który zaczyna dominować nad całym światem e-commerce.

Ekspansja e-handlu w Chinach jest naprawdę gwałtowna. To pierwszy na świecie kraj, w którym zakupy internetowe przekroczyły aż 50% udziału w handlu ogółem!

Jak przewidują eksperci i jak możemy zauważyć, analizując wyniki m.in. chińskiego sklepu internetowego Alibaba, czy chińskiego sklepu internetowego AliExpress, w kolejnych latach raczej nastąpi przyhamowanie wzrostu e-commerce Chińskiej Republiki Ludowej. Dlaczego? Wpływ na to może mieć rosnąca prężnie konkurencja, efekty pandemii, czy też sytuacja geopolityczna i napięte stosunki między USA a Chinami.

Chiński model cross-border

Chiny i handel zagraniczny to temat bardzo ważny w kontekście e-commerce. Jak się okazuje, to właśnie Państwo Środka utrzymuje pozycję lidera. Handel z Chinami jest tak atrakcyjny ze względu na duże ilości produktów, a także rozpiętość asortymentu, czy atrakcyjne ceny — zarówno produkcji, jak i sprzedaży.

E-commerce cross border w Chinach w latach 2016-2017 zwiększył swoją kontrybucję w e-handlu o 1,7% (z 8,5% do 10,2%). Czym jest wspomniany cross-border? To sprzedaż produktów i/lub usług do zagranicznych użytkowników, przy pomocy sklepów internetowych, aplikacji, czy platform. Warto wiedzieć, że handel z Chinami w modelu cross-border dotyczy wyłącznie sprzedaży B2C. Pamiętajmy także o ograniczeniach, jakie niesie e-commerce cross-border w Chinach. Obywatel Chińskiej Republiki Ludowej może przeznaczyć rocznie około 2500 euro na produkty z zagranicy. Kolejne obostrzenie dotyczy ceny pojedynczego produktu — ta nie może przekroczyć 250 euro. 

O tym modelu sprzedaży pisaliśmy także w artykule Cross-border e-commerce – co musisz o nim wiedzieć?

Wartość chińskiego rynku e-commerce

Chiny i firmy e-commerce — to jak już wiesz połączenie świetnie działające. Wartość chińskiego rynku e-commerce jest bardzo wysoka, na co wpływ ma wciąż rosnący rynek konsumenta, a także trend inwestowania w nowoczesne rozwiązania technologicznie, dzięki którym zakupy przez internet są szybkie, a obsługa klienta na najwyższym poziomie. Już w 2021 roku to właśnie Chiny wysunęły się na pierwsze miejsce na globalnym rynku e-commerce, wyprzedzając USA. 

Chińskie firmy e-commerce świetnie radziły sobie w czasie pandemii. Wprowadzając politykę „zero COVID” władze Chińskiej Republiki Ludowej, właśnie w e-handlu pokładały nadzieję na odbicie gospodarki. Firmy e-commerce stanowią więc dla Chin motor napędowy. Rocznie w chińskich firmach online Chińczycy wydają setki miliardów dolarów. Ponad połowa chińskich e-klientów wydaje pieniądze przede wszystkim w sklepach należących do wcześniej wspominanej przez nas grupy Alibaba.

Trendy e-commerce na rynku chińskim

Internetowe sklepy chińskie mogą być świetną inspiracją dla wszystkich osób działających w e-commerce. Dlaczego? To właśnie stamtąd pochodzi szereg trendów, które przyjęły się na całym świecie. Dlatego właśnie warto czujnie obserwować właśnie Daleki Wschód. Jakie są trendy e-commerce wyznaczane przez Chińską Republikę Ludową?

Po pierwsze, internetowe sklepy chińskie doskonale wyczuwają potrzeby zarówno klientów, jak i sprzedawców. Tych pierwszych z pewnością przekonują działania wysokiej jakości influencerów. W jaki sposób Chiny budują ten trend? Przede wszystkim droższe, jak i tanie chińskie sklepy internetowe starają się podejmować współpracę z osobami o wysokiej renomie. W Chinach został mocno wypromowany trend KOL (key opinion leaders). Nie każdy influencer może być KOL. Aby zasłużyć na to miano, należy budować długotrwałe relacje z odbiorcami, zbudować autorytet i być ekspertem w danej dziedzinie.

To trendów e-commerce prosto z Chin z pewnością należą cyfrowe portfele. Jak już wiesz, Chińczycy głównie kupują w wersji mobile. Cyfrowe płatności elektroniczne są więc tam już normą. 

Internetowe sklepy chińskie chętnie działają z wielu kanałów sprzedaży — wśród nich sprzedaż social e-commerce zyskuje coraz większą popularność. To odpowiedź sklepów chcących wybić się z konkurencji, a także dość tanim kosztem pozyskać nowe grupy klientów.

Warto też wspomnieć o wielu „chińskich wynalazkach”, które mocno wpływają na trendy e-commerce. Mowa tu m.in. o aplikacji WeChat, która początkowo służyła jako komunikator, a dziś także do zakupów online i płatności.  Jeśli działasz w branży e-commerce nie od dziś, z pewnością znasz Dzień Singla (11.11). Czy wiesz, że to święto napędzające zakupy od zera wymyślił i wypromowała grupa Alibaba? 

To właśnie jest chińska innowacyjność — wsłuchiwanie się w potrzeby odbiorców i kreowanie nowych. Wydaje się, że w świecie e-commerce Chiny przez długi czas utrzymają status lidera.

Czytaj także:

Biznes online w 2022 – co będzie naprawdę ważne? 

E-commerce w 2022 – 3 trendy, które mogą zaważyć o Twoim biznesie 

E-commerce w 2021 – na co położyć szczególny nacisk? 

Sprzedaż internetowa w 2021 – 4 fakty